Tikkend geluid, auto die veel stil heeft gestaan

Pieter 5538900

Net ingestapt
Goedendag,

Sinds een maandje ben ik in bezit van een mitsubishi carisma 1.6 uit 1999 met een stand van 140k. Een heel prima auto om van a naar b te kunnen komen.

De auto is bijna altijd (16 jaar) van oudere mensen geweest. Die hebben niet veel gereden met de auto, zo'n 5k kilometer in 5 jaar.

Het probleem; de motor maakt een tikkend geluid. Je hoort dit vooral als de motor warm is en je boven de 2k toeren rijdt. Daaronder hoor je het ook wel, maar dan moet je heel goed luisteren.
Ik heb al verschillende dingen opgezocht en geprobeerd, de olie vervangen, motor geflushed, liqui moly oil additive erbij gegooid. Injection cleaner gebruikt. Maar het is nog niet weg.

Het geluid komt van de passagierskant, en het is te vergelijken met het geluid van een stroomschokje (hoog maar duidelijk hoorbaar).

Ik heb zelf het idee dat de kleppen of de klepstoters erg vervuild zijn (dat dacht de garage ook)

Wat is handig om nog te doen? Kan ik eventueel controleren of de klepstoters goed afgesteld zijn? Kan dat een probleem zijn?

Naast dat rijdt de auto prima, hij lijkt niet in te houden.

Ik hoor graag jullie meningen.
Bedankt en een fijne avond
 
Hoi Pieter 5538900

Deze motoren lijken kleppen te hebben die je met de hand moet stellen om de 30.000 km met shims.

Je kan de klepspeling (laten) stellen (in/uit 0,20/0,30 mm klepspeling) en ik zou preventief ook de distributiesnaar (laten) vervangen - ivm de leeftijd van de riem.

Het zijn zeer betrouwbare auto's waar je nog heel lang plezier van kan hebben.

De kleppen kunnen heel erg vervuild zijn door veel korte ritjes en erg rustig rijden. Doordat jij de auto anders gaat gebruiken zal de klepspeling sneller dan normaal veranderen.
Er zijn schoonmaakmiddeltjes om de in- en uitlaatkanalen schoon te maken, maar een paar langere ritten rijden doet hetzelfde (en dat hoeft echt niet een uur volgas over der Autobahn te zijn).

Kleppen stellen bij deze motoren is een lastig karweitje, de shims vervangen is het lastige deel.
 
Dankjewel voor je reactie.

Dat je de kleppen om de 30k kilometer moet stellen schrik ik wel een beetje van. Vind dat best wel snel.

Verder ga ik dit denk ik niet zelf stellen, klusjes aan de auto vind ik leuk. Maar echt aan het hart van de motor sleutelen vind ik een minder leuk idee ;)

Heb je toevallig enig idee hoe duur ongeveer het stellen van zoiets is? En is dit echt snel nodig, of is het niet heel 'schadelijk' voor de auto?

Ik hoor inderdaad veel mensen zeggen dat het een betrouwbare auto is! Vandaar ook de keus voor deze auto. Beetje jammer alleen dat het wel met een klein tikkend geluid begint haha.

De riem is 5 jaar geleden vervangen en maar 5k mee gereden, die kan dus volgens mij wel even vooruit ( voor deze auto om de 10 jaar vervangen) die laat ik dus liever even zitten.

Nogmaals erg bedankt voor je reactie.
 
Pieter 5538900 zei:
Dankjewel voor je reactie.

Dat je de kleppen om de 30k kilometer moet stellen schrik ik wel een beetje van. Vind dat best wel snel.

Verder ga ik dit denk ik niet zelf stellen, klusjes aan de auto vind ik leuk. Maar echt aan het hart van de motor sleutelen vind ik een minder leuk idee ;)

Heb je toevallig enig idee hoe duur ongeveer het stellen van zoiets is? En is dit echt snel nodig, of is het niet heel 'schadelijk' voor de auto?

Het kleppen stellen is iets wat je wel een keer moet laten doen maar echt schadelijk is het niet. Als de kleppen te strak staan kan het kwaad (uitlaatkleppen kunnen verbranden) maar te ruim geeft het bekende knikkerbak-geluid. Te krap merk je vooral aan stationair draaien met warme motor, er kunnen dan cilinders uitvallen.
Ik heb ooit een Peugeot 106 gehad waarvan ALLE kleppen veel te ruim stonden (meer dan 0.2 mm te ruim) maar de auto reed al jaren gewoon goed. Natuurlijk heb ik die vrij kort na aanschaf even bijgesteld en dat was goed merkbaar bij de hogere toerentallen - er zat weer wat leven in die minimale naaimachine.

Voor een prijsopgaaf zal je echt naar de Mitsubushi specialist/dealer moeten. Vriend google vertelt mij dat Carisma shims heeft waarbij bij het vervangen de nokkenassen los moeten. De speling zou je wel zelf kunnen controleren (voelermaatje), het kleppendeksel mag met vloeibare pakking dicht gemaakt worden. In eerste instantie stond in het onderhoudsschema van de Carisma dat de kleppen iederen 15.000 gesteld moesten worden maar Mitsubushi heeft dat aangepast naar iedere 30.000.

Ik heb een Toyota Camry gehad waarvan (volgens de fabriek) de kleppen iedere 15.000 km gesteld moesten worden. Ik heb er 150.000 mee gereden zonder ooit de kleppen te stellen en ik heb hem nooit horen tikken. Mijn motorfietsen hebben ook allebei shims en alleen de BMW (200.000 op de teller) tikt de laatste tijd zodanig dat je aan kleppen stellen mag gaan denken. Bij de Suzuki heb ik voor beide inlaatkleppen in 90.000 km een keer een nieuwe shim geplaatst maar die motor heb ik relatief nieuw gekocht (de klepspeling verloopt het meest in de eerste duizenden kilometers).
De mate van verloop is sterk afhankelijk van de gebruikte materialen en vervuiling van de motor en dat zal dus in per geval verschillend zijn.

Ik hoor inderdaad veel mensen zeggen dat het een betrouwbare auto is! Vandaar ook de keus voor deze auto. Beetje jammer alleen dat het wel met een klein tikkend geluid begint haha.

De riem is 5 jaar geleden vervangen en maar 5k mee gereden, die kan dus volgens mij wel even vooruit ( voor deze auto om de 10 jaar vervangen) die laat ik dus liever even zitten.

Nogmaals erg bedankt voor je reactie.

De riem is dus nog goed, altijd fijn om te weten.

Je kan de gok nemen zelf de klepspeling te stellen, maar het is een lastige klus. Let op de bruggen over de nokkenassen, die moeten er na vervangen van de shims op dezelfde manier en volgorde weer terug. Soms zijn deze bruggen genummerd of gemerkt, wat meneer Mitsubushi ooit verzonnen heeft weet ik niet. Verder is het een kwestie van schoon en nauwkeurig werken, als je begrijpt hoe een viertaktmotor werkt kom je een heel eind.

P.s. Er zijn speciale tools waarmee je de schotel waar de shim in ligt in kan drukken zodat je de shim er met een klein schroevendraaiertje uit kan prutsen (perslucht onder de shim blazen werkt ook goed). Denk wel aan de zuiger onder de klep, die kan in bdp staan waardoor je de klep krom kan drukken.
 
Lijkt mij sterk dat het geluid van de kleppen komt. Tikken wil zeggen dat ze te ruim zouden staan. Slijtage betekent juist dat de klepspeling te klein wordt in plaats van te groot.

Een versleten riem van bijvoorbeeld de dynamo of stuurbekrachtiging kan ook een tikkend geluid geven. Er is al genoemd de distributieriem te vervangen. Zou ik doen en dan gelijk de andere riemen ook. Is toch tientjeswerk vergelekem met de distributieriem.
 
Pieter 5538900 zei:
Ik heb zelf het idee dat de kleppen of de klepstoters erg vervuild zijn (dat dacht de garage ook)

Ik gok ook hierop,
Ik heb een MX5 met hetzelfde verhaal, ook eerst flink tikken. Ben er gewoon mee door blijven rijden, en na een paar keer goed warm rijden (olie ook goed warm) werd het al snel minder.
Echter kon ik bij die MX5 het risico lopen dat hij kapot liep :T Ik wil het jou dus niet aanraden.
 
Een eerste controle zou je zelf kunnen doen, kleppendeksel eraf voelersetje kopen en de speling meten. Is geen wereldklus maar leuk om te doen en je weet meteen of de speling goed is. Ook zie je dan meteen de gesteldheid van de nokkenas t.o.v kleppen en ook belangrijk! is het lekker schoon met frisse olie.
Ik verwacht door de korte stukjes rijden dat de motor nooit echt op goede temp. is geweest, en dat is funest.

Maar ..zien is geloven.
 
Antonia 4168155 zei:
Een eerste controle zou je zelf kunnen doen, kleppendeksel eraf voelersetje kopen en de speling meten. Is geen wereldklus maar leuk om te doen en je weet meteen of de speling goed is. Ook zie je dan meteen de gesteldheid van de nokkenas t.o.v kleppen en ook belangrijk! is het lekker schoon met frisse olie.
Ik verwacht door de korte stukjes rijden dat de motor nooit echt op goede temp. is geweest, en dat is funest.

Maar ..zien is geloven.

En je kan dan ook gelijk controleren op pitting van de nokkenas.

https://images.app.goo.gl/LvR5pUTDJLmbXktY7
 
Klopt @rke, en dat wil je niet hebben. Nokkenassen slijten eerder dan je wil geloven, en de de curve bepaalt alles.
Zie eens een nokkenas kleplift diagram, de mijne kon in de prullenbak en het tikkend geluid kwam zeker daar vandaan.
https://www.martin-boer.nl/maken%20klepliftdiagram.html
 
Terug
Bovenaan