Tikgeluid 1.5 Ecoboost

VH 1

Net ingestapt
De 1.5 Ecoboost in mijn C-max (begin 2018) heeft twee nog onopgeloste problemen.

Herkennen jullie het volgende:
1e. Er zit sinds de ca. 7000 km een irritant tik, tik, tikgeluid in de motor (alsof er twee blokjes tegen elkaar aan slaan). Het is uitsluitend bij een warme en stationair draaiende motor te horen. Tot op heden is het met meer toeren nog niet merkbaar. Het geluid is constant en wordt steeds erger.
2e. Olieverbruik want ik moest er 3/4 liter bijvullen op de eerste 17000 km.

Zo klinkt het:

https://youtu.be/MKnEdM4fzmU

Hoor graag jullie reactie of oplossing. 
Alvast mijn dank.

Die auto zit nog vol in de fabrieksgarantie, gewoon direct mee naar de dealer gaan en niet eerst zelf gaan onderzoeken of prutsen.

Het lijkt wel of er iets los hangt dat wat mee gaat resoneren. Een beetje olie op 17.000km lijkt me normaal. Verder: wat Muddy Bandit zegt, beter een keer een tikgeluid te vroeg melden dan te laat.

Olieverbruik is bij onze 1.5 Ecoboost ongeveer hetzelfde. Vooral bij veel stadsverkeer gaat het wat harder. Als je langere afstanden onderweg bent is er niets aan de hand.

De tik zou de hogedruk pomp kunnen zijn voor de inspuiting, die zijn nooit echt stil. Voor de zekerheid gewoon naar de dealer gaan zolang er garantie op zit.

Mja....het is idd een twijfelgeval. Enerzijds klinkt die best redelijk anderzijds is het voor een zeer moderne motor niet de naaimachine die je wilt.

Gelukkig heb je daarvoor garantie, dan moeten en mogen op alle slakken zout.

Nico GTR zei:
Mja....het is idd een twijfelgeval. Enerzijds klinkt die best redelijk anderzijds is het voor een zeer moderne motor niet de naaimachine die je wilt.

De 1.5 Ecoboost zal nooit echt een naaimachientje worden. Het is niet een heel stille motor.

golfdiesel zei:
Nico GTR zei:

De 1.5 Ecoboost zal nooit echt een naaimachientje worden. Het is niet een heel stille motor.

Ik snap het nu....ik heb net uitgevonden dat het een 3 cilinder is. (ben niet echt bekend met de Ford line-up anders dan de Transit)

Tsja...wat moet je ervan zeggen.

Nico GTR zei:
golfdiesel zei:
Nico GTR zei:

Ik snap het nu....ik heb net uitgevonden dat het een 3 cilinder is. (ben niet echt bekend met de Ford line-up anders dan de Transit)

Tsja...wat moet je ervan zeggen.

in de Focus 4 is het een 3 cilinder (en de Fiesta ST). In de Focus 3.2, C-Max 2.2 en Kuga is de 1.5 Ecoboost een 4 cilinder.

Helaas is het olieverbruik en het tikgeluid niet opgelost. Ford Nedereland zeg dat binnen de norm valt en ik mij over het tikgeluid geen zorgen hoef te maken. Het olieverbruik is 1 liter op de 10.000 km.

Het tikgeluid is ook echt niet schokkend. Het lijkt mij echt op het getik van de hogedruk pomp voor de inspuiting. Qua olieverbruik zien wij hetzelfde beeld maar het hangt enorm af van de gebruiksomstandigheden. Bij veel korte stukjes (minder dan 30km) zie je dat het olieverbruik toeneemt, rij je veel langere afstanden dan neemt het weer af. Tijdens een zomervakantie met caravan er achter verbruikt de auto nauwelijks olie terwijl hij dan toch hard moet werken.
Deze 1.5 ecoboost heeft overigens ook een enorme hekel aan het nieuwe rijden. Je moet echt zorgen dat je hem af en toe goed doortrekt. Rij je alleen heel rustig en kom je niet of nauwelijks boven 2500tpm uit dan gaat hij dat op langere termijn echt niet fijn vinden.

Ik vind het tikken vrij normaal klinken, lijken mij gewoon de injectors / hogedruk pomp die hun werk doen.
Onze 1.0 3-cilinder van Kia doet dit ook, net als de 1.2 4-cilinder van Renault ook maar in iets mindere mate.

Terug
Bovenaan