Tik in motor swift sport 2007

nick 2051735

Net ingestapt
Goedendag allemaal,
Sinds 1 jaar en 1 maand ben ik een troste eigenaar van een Suzuki swift sport uit 2007. Helaas is er iemand tijdens het vullen van de olie, de oliedop (vuldop) vergeten terug te plaatsen(ja dat ben ik zelf geweest (n) ). ook heb ik er wat km mee gemaakt dus volgens mij heeft de motor even droog gedraaid, dit is nog wel een aantal weken goed gegaan(met olie er in natuurlijk) alleen deze week hoorde ik ineens een hele rare tik in de motor.
De diagnose van de garage is dat of er een cilinder niet meer lekker loopt, of dat er een lager in de motor droog heeft staan draaien en op dit moment aan het slijten is.
Wel staat er al 273000km op de teller.

Nu kan ik eigenlijk 3 dingen doen,
er zelf (of door een beun) een nieuwe motor in hangen en hopen dat er nog vele km's mee gereden kunnen worden.

Een nieuwe motor er in hangen en meteen proberen te verkopen

Of ik probeer de auto zo te verkopen en ik spaar even door voor een diesel/hybride auto.

Wel even in gedachte dat er al 273000km op de teller staat en dat de veren en schokbrekers ook vervangen moeten worden.

Graag hoor ik jullie mening, aangezien dit mijn eerste auto is weet ik niet of het nog wel waard is om hier geld tegen aan te gooien.

Uhhhm vaag verhaal?

Had je vergeten om de aftapplug terug te plaatsen of de vuldop?

Als je die eerste vergeten bent........ Dat moet toch opgevallen zijn door de plas olie onder de auto waardoor je er geen meter mee gereden hebt (laat staan km's)
Als je de vuldop vergeten bent dan hoeft dat niet direct kwaad te kunnen (al kan er wat vuil inkomen)

Lycan Capri zei:
Uhhhm vaag verhaal?

Had je vergeten om de aftapplug terug te plaatsen of de vuldop?

Als je die eerste vergeten bent........ Dat moet toch opgevallen zijn door de plas olie onder de auto waardoor je er geen meter mee gereden hebt (laat staan km's)
Als je de vuldop vergeten bent dan hoeft dat niet direct kwaad te kunnen (al kan er wat vuil inkomen)
'

Het gaat om de vuldop, helaas heb ik er toen circa 300 km mee doorgereden..
er branden nog geen olie lampje, maar de linkerzijde van het motorcompartiment zat helemaal onder de olie.
En het vermoeden is dat er daardoor dus schade is opgelopen aan de motor.

Lycan Capri zei:
Heb je toen ook je olie gepeild?

Olie zat onder het peil, toen heb ik gelijk olie bijgevuld en bij de sloop een vervangende dop gekocht.
motor laten draaien en weer olie bijgevuld. Helaas denk ik toch te lang hebben doorgereden...

Als je blok droog heeft gestaan is er een kans op verbrande en versleten drijfstang lagers. Je hebt dan speling tussen de drijfstang en de krukas en dit creëert een tik. Er zijn veel voorbeeldgeluiden op youtube te vinden, het is een erg typerende tik, zoek maar naar "rodknock"

Ik heb dit zelf gehad en ook zelf gerepareerd. Is dit moeilijk? Zonder kennis en materialen is dit vrijwel niet te doen.
Bij een garage kan dit ook erg hoog oplopen in de kosten, want als je pech hebt is je krukas beschadigd.

Als je geluk hebt hoef je alleen een andere grootte lagers te plaatsen. Ik was niet veel kwijt aan kosten 4 lagers (8 schalen), oliefilter, carterpan pakking en olie (ook om te flushen)
Auto op bokken en vanuit de garage alles gedaan en het heeft mij een halve dag gekost qua tijd.

Nokkenas vierkant, als dat geen olie krijgt dan gaat het wel heel erg hard. De moeite nemen om dat misschien eerst te bekijken.:) Komt die tik ook nog eens hoorbaar van boven dan heb je waarschijnlijk bingo.

Een nieuwe nokkenas (snelle misschien)...en de boel netjes afstellen. Komt die tik over duidelijk bij de carterpan vandaan, is het een ander verhaal.
Altijd moeilijk om voor een ander te beoordelen wat te doen, misschien eerst concreet de oorzaak vast stellen.

Terug
Bovenaan