Tijdelijke verwarming in auto

Robbert 7854881

Net ingestapt
Hallo,

In mijn auto is de verwarming kapot, en gezien de leeftijd van de auto heb ik de overweging gemaakt om de dure operatie van het vervangen van de radiator niet uit te laten voeren. Via mijn werk is het mogelijk om op relatief korte termijn een lease auto te krijgen, alleen moet ik in de tussentijd nog wel deze winter proberen te overleven. Weet iemand een tijdelijk en goedkope alternatieve warmtebron die ik in de tussentijd kan gebruiken? Ik begrijp dat het niets is in vergelijking met een werkende kachel, alleen iets wat ons een klein beetje opwarmt en in ieder geval een beetje kan helpen met de beslagen voorruit. Een optie die ik zag is een 12v kacheltje, maar ik lees hier vooral veel gemengde ervaringen over.
 
Misschien handig advies: Afhankelijk van de auto kan je op een RedNeck methode de kachelradiator vervangen zonder het hele dashboard uit te bouwen. Bij m'n Hyundai i30 was het "officieel" een hoop werk en nu de leidingen doorzagen, radiator eruit, nieuwe leidingen doorzagen, 2 stukjes slang en 4 slangklemmen en alles zat in 1.5 uur weer in elkaar.... Verkoopt de auto ook een stuk beter. Een electrische kachel doet max 10 ampere x 12 Volt is 120Watt... en da's niet veel!
 
Beste Pietzoveel,

Ik heb toevallig ook een Hyundai i30 (de station maar dat zal niet zo veel uitmaken). Ik heb zelf totaal geen verstand van auto's, en hij heeft een paar dagen bij de monteur gestaan die tot de eerdere conclusie was gekomen (hele dag werk). Hoe kan ik zoiets het beste doorgeven bij de garage?
 
vragen of ze het op de redneck methode willen doen en ze uitleggen dat dat kan. Dashboardkastje eruit en je kan er al gelijk bij... Mijn auto is toen bij Visscher (Hyundai dealer) in Tiel gerepareerd (supergarage). Ik had een 1.6CRDI uit 2009.....

video is van een andere Hyundai, maar werkte in principe hetzelfde:
https://www.youtube.com/watch?v=aZPiRJTof4c
 
Mijn Hyundai I30 1.6 CRDI uit 2010 heeft verschillende keren achter elkaar een verstopte kachelradiator gehad in 2017/2018, dit hebben ze bij mijn I30 steeds via het schutbord vanaf de motorruimte kunnen doen met veel gepriegel, inderdaad door de leidingen van de nieuwe radiator af te zagen en met koppelstukjes later weer aan elkaar te maken. Bij Mastebroek in Hoogeveen, was Hyundai dealer en is nog steeds Hyundaispecialist.

Dit bleek bij de 1.6 CRDI motor vaker voor te komen, werd bij mijn auto veroorzaakt door rondcirculerende (verstoppende en van binnenuit zandstralende corrosiedeeltjes) in het koelvloeistofsysteem. Er was nog een regeling voor de I30's die toen nog fabrieksgarantie hadden die dit kregen. Dan werden ALLE onderdelen waar de koelvloeistof mee in contact komt vervangen, een zeer hoge kostenpost (6.000 euro werd verteld) als je dit zelf zou moeten laten doen, en echt een oplossing is het niet, want later kan het weer gebeuren, de oorzaak was bij Hyundai zelf niet bekend. Bij mij is in totaal 3 keer de kachelradiator vervangen, daarna ging het een tijdje goed. Maar toen na 250.000 km het roetfilter ook kuren begon te krijgen, heb ik de auto weggedaan.
 
Stoelverwarmingmatjes en voor de voorruit zijn er zwakke 12V kacheltjes.
 
Terug
Bovenaan