Tijd voor een ruimere, zuinige hatchback voor max 10000

A

Anoniem

Guest
Na bijna 3 jaar zonder enig probleem rondgereden te hebben in een Fiesta uit 2009 wordt het nu echt tijd voor wat anders. Dit vanwege de volgende redenen, ten eerste was ik de 3 deuren behoorlijk zat. De volgende auto moet absoluut 5 deuren hebben. Ten tweede ga ik meer woon-werk kilometers maken, waardoor een zuinigere auto welkom is. Een aantal eisen voor mijn auto zijn:

- 5 deuren
- verbruik minimaal 1 op 18, liefst nog een stuk zuiniger
- geen station
- wel redelijk ruim (de aygo etc. zijn te klein)
- max 125000 km op de teller
- liefst vanaf 2015 (niet een hele harde eis)
- max 10000 (voor een echte topper max 11)
- Benzine, of hybride

Zelf al wel een tijdje aan het kijken, en ik kom steeds maar weer op dezelfde types uit, voornamelijk de renault clio 0.9, en de suzuki baleno 1.2 spreken mij wel aan. Maar ik wil graag verder kijken dan dit, dus als jullie nog suggesties hebben, zijn ze van harte welkom.

Zie niet echt hoe de 2 gegeven kanshebbers groter of ruimer zouden zijn dan een Fiesta, gewoon zelfde segment.
Ook geen idee of die zuiniger dan 1 op 18 wel echt realistisch is bij normaal gebruik.
Voor meer ruimte/comfort zou je dan naar C-segment kunnen gaan maar dan wordt die 1 op 18 helemaal lastig lijkt me.

Als de baleno op je lijst staat, is de 1.0 boosterjet misschien wel een leukere optie

En wellicht is een nissan micra generatie k14 nog iets. Staan meestal voor gunstigere prijzen te koop, dan de clio

Total Loss zei:
Zie niet echt hoe de 2 gegeven kanshebbers groter of ruimer zouden zijn dan een Fiesta, gewoon zelfde segment.
Ook geen idee of die zuiniger dan 1 op 18 wel echt realistisch is bij normaal gebruik.
Voor meer ruimte/comfort zou je dan naar C-segment kunnen gaan maar dan wordt die 1 op 18 helemaal lastig lijkt me.

Mee eens, het moet groter, maar de wensen en restricties passen niet echt bij elkaar.

Kijk gewoon lekker een klasse groter. Je gaat immers meer rijden, dan wil je toch ook comfort, ruimte etc.
Megane, 308, Focus, Prius, Leon, Octavia zijn voorbeelden. Bij sommigen zal de combinatie budget en mx 2015 niet lukken, waardoor je de leeftijd of budget iets moet opschroeven.
Behoudens de wens voor 5 deurs, hoef je voor een Micra of Clio de Fiesta niet weg te doen.

als je echt ruimer wil dan de fiesta dan moet je gewoon een segment hoger zoeken. dus ford focus en soortgenomen van andere merken. 1 op 18 is dan wel onrealistisch.

En als de ford qua ruimte toch wel prima is, dan inderdaad een clio, corsa of weer een fiesta. als word 1 op 18 nog steeds een uitdaging. Van de corsa weet ik zijn er de 1.0 turbo blokjes die best wel wat vermogen hebben en toch ook behoorlijk zuinig te rijden zijn en een fractie ruimer dan de fiesta wat binnen je budget past

zoiets dus

moderne infotainment met apple carplay, uit december 2018, moderne auto, 5 deurs, climat control, 6-bak

maar wil je echt een stap omhoog dan ga je echt naar focus, golf, astra, megane, etc.

Hier een (2017) Suzuki Baleno 1.2: zeer ruim (ik kan met 1.88m achter mezelf zitten), 5-deurs, licht (840-860 kg) dus lage wegenbelasting, simpele betrouwbare techniek, en door het lage gewicht en de DualJet-motor extreem zuinig: mijn vrouw rijdt er 1 op 22 gemiddeld mee (en dat is dus inclusief heel veel stads- en regio-ritten, en het stikt hier van de stoplichten...). Constant 100 op de cruisecontrol op de Duitse Autobahn heb ik er een paar keer 1 op 25-26 mee gehaald.

Ik zie wat C-segmenters genoemd worden; overweeg dan ook zeker een diesel. Erg voordelig in aanschaf, rijdt fijn, is zuinig.

Zo een Balisto, uh, Baleno is echt ruim, zuinig en betrouwbaar. Zelf een voorkeur voor een 4cil ipv die 3 cil torretjes.

Je kan een kijkje nemen naar de peugeot 308 hatchback ruim 5 deurs prima auto.

Ja de nieuwe Fiesta is inderdaad ook een interessante optie. Ik verwacht ergens rond de 20-25 duizend km te gaan rijden op jaar basis.

Oké misschien was ik niet helder genoeg in mijn eerste bericht.

Ik heb namelijk niet een auto nodig die ruimer is dan de Fiesta, die bevalt me namelijk prima. Ik wil alleen wel graag een 5 deurs.
Ik benoemde alleen dat ik wel een redelijk ruime auto wilde hebben, en dat de auto's van formaat aygo me te klein zijn.
Deze is namelijk nog zo'n 30 cm korter dan de Fiesta. Een baleno bijvoorbeeld is van een vergelijkbare lengte als een fiesta,
en daarom vind ik dat dus ook een interessante optie.

Kijk anders eens naar de Renault Clio, Peugeot 208 of Citroën C3. Kijk zeker ook naar dieselauto's,
die rijden op de snelweg vaak erg lekker en zuinig. En je koopt ze voor heel weinig geld.

Terug
Bovenaan