Thuislader EV in VK - gewone stekkeradapter voldoende?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
We gaan binnenkort voor de eerste keer met onze Citroën ë-C4 naar het Verenigd Koninkrijk. Daar komen we behalve op een boerderij midden tussen de landerijen in een redelijk laadpaalarm gebied (zelfs in de dorpen). Kortom: de bijgeleverde thuislader zal daar goede diensten gaan leveren. Echter: voor de stekker hebben we een adapter nodig van schuko naar een Engelse contactdoos. Ik heb de indruk dat de 'standaard' adapters redelijk licht zijn of kunnen die behalve een smartphone- of laptopoplader en haarföhn ook de 16A voor de thuislader aan? Of doe ik er beter aan een nieuwe te bestellen? Heeft iemand ervaring met een thuislader in het VK? Tips waar ik op zou moeten letten bij zo'n adapter? Alvast bedankt voor het meedenken!

Google even naar"Schuko naar UK adapter 16A" en de eerste hit is een 13A versie met zekering. Er zullen vast ook 16A versies zijn.

Je thuislader zal nooit meer trekken dan dattie kan uit een thuis-stopcontact. Daar zijn ze normaliter voor beveiligd.

Gelukkig verschilt het UK stroomnet niet zoveel van de nederlandse. Probeer wel een stopcontact te vinden dat niet op een ringcircuit zit. Die komen nogal veel voor in engeland en zijn minder geschikt voor thuisladen.

Thanks @Pobresh ! Was mijn gedachte ook, het ringcircuit is me niet bekend. Kan goed zijn om te weten. We hebben thuis een aantal van dergelijke adapters (mijn vrouw is Britse en we gaan naar haar ouders) maar die zien er wat ielig uit. En ik wil uiteraard geen brand op mijn geweten hebben. De thuislader heeft een control unit dus in principe zou die veilig moeten zijn.

Het gaat er vooral om tot hoeveel Ampere ze geschikt zijn. Dat is vooral afhankelijk van de interne dikte van de bedrading.
De zekering zorgt er wel voor dat je nooit teveel vermogen kan trekken en de thuislader (eigenlijk de auto zelf in veel gevallen) limiteert zichzelf gewoon als ze niet het volle vermogen kan trekken.

Ring circuits zijn een apart iets in de engelse huis-elektra.
In nederland (en de rest van de wereld) wordt voornamelijk met aftakkingen gewerkt. (In het engels zijn dat Radial circuits) Die Ring circuits zijn als een soort kerstverlichting aan elkaar gezet en daarop is het vermogen van de zekering van die groep ook gebaseerd.
Die groepen zijn hoger afgezekerd dan 16A en er zitten meestal een hoop stopcontacten. Daardoor kan 1 grootverbruiker wel voor problemen zorgen.
En vandaar ook de zekeringen in de stekkers, die eerder hun werk doen dan de hoofdzekering.

Voor wat meer diepte-info:

Aha, volgens mij hebben we een adapter met zekering liggen. Ik zal die checken en als die 16A is - die gebruiken. Anders (voor de zekerheid) bestel ik wel een nieuwe. Weet ik zeker dat het okay moet zijn. Thanks!

Ga voor een stevige versie met een hoge zekering erin. Maar let alsnog op. Stopcontacten en de zekering beveiliging zijn niet ontworpen voor urenlange belasting op maximum stroomsterkte. Daarom zit er ter veiligheid in je thuislader een temperatuur sensor (in de stekker) om te voorkomen dat de boel oververhit en isolatie gaat smelten. Gebruik je een verlengsnoer of adapter dan is die beveiliging met temperatuur sensor maar beperkt afdekkend.
Dus zelfs met een stevige adapter; goed en regelmatig in de gaten houden. Handwarm mag maar meer niet. Bij voorkeur dus ook niet de hele nacht aan laten staan.

De mobiele laders kan je meestal instellen. Als je dan 's nachts 10 uurtjes met 10A laadt heb je ook 24kWh te pakken, met 6A kan iedereen helemaal rustig slapen en alles nog aanzetten.

Pas als je echt krap zit kan je 16A instellen (terwijl je thuis en wakker bent). Neem dan een 'bewezen' contactdoos, bijvoorbeeld van de wasmachine of waar regelmatig een waterkoker of frituurpan in gaat (en zet dan niet de frituurpan ernaast aan). Controleer ook even of er nog reserve smeltpatronen of automaatjes zijn. Je wilt niet van christmas eve tot boxing day met veel gesloten winkels, een lege EV en een zekering te kort zitten.

Gaan jullie hierna nog vaker naar het VK? In dat geval zou ik investeren in een nieuwe thuislader.

ik ga regelmatig met mijn ev naar de uk.
Daar heb ik deze adapter gekocht en besteld,deze is van zeer goede kwaliteit.
Ze versturen naar Nederland

goed om ook dit te lezen;

As this is lower than the 16A available from European sockets, it is vital that the charging current on your EV is lowered to 10A. Using your normal 16A charging setting will blow the 13A fuse in the plug.

Dus in de auto of adapter de laadsnelheid verlagen naar 10A. Eigenlijk geld het zelfde voor als je in NL als je een EV in via een normaal stopcontact oplaad. In Nederland is alles afgezekerd op 16A, maar lang niet alle bedrading en stopcontacten zijn geschikt om uren lang 16A (3600 watt) te trekken. Hier bij mij thuis kan het wel omdat ik weet dat de bedrading dik genoeg is, alles goed is aangesloten met stevige verbindingen (goed contact) en het stopcontact daarvoor geschikt is en van goede kwaliteit. en verder geen andere grote verbruikers op die groep zitten.

Die goedkope bouwmarkt stopcontacten zijn dat lang niet altijd of als de bedrading binnen in het stopcontact niet heel lekker is aangesloten en dan kun je met een EV laden dit alsnog aantreffen bij langdurig 16A trekken (of in VK 13A)

JYTMdIeg1gzM1GO9e8S2f8GU.jpg

En in het VK is alles op 13A afgezekerd zo lijkt het , dus zeker verstandig om de laadsnelheid omlaag te brengen beneden die 13A. Maar in NL geld dat eigenlijk beetje het zelfde als je zomaar 'ergens' je EV in een stopcontact aansluit.

ik ga regelmatig met mijn ev naar de uk.
Daar heb ik deze adapter gekocht en besteld,deze is van zeer goede kwaliteit.
Ze versturen naar Nederland
Bedankt! Gelijk besteld. Ik heb het af laten leveren naar het adres waar we in Engeland heen gaan, scheelt ook weer douanegedoe.

goed om ook dit te lezen;

As this is lower than the 16A available from European sockets, it is vital that the charging current on your EV is lowered to 10A. Using your normal 16A charging setting will blow the 13A fuse in the plug.

Dus in de auto of adapter de laadsnelheid verlagen naar 10A. Eigenlijk geld het zelfde voor als je in NL als je een EV in via een normaal stopcontact oplaad. In Nederland is alles afgezekerd op 16A, maar lang niet alle bedrading en stopcontacten zijn geschikt om uren lang 16A (3600 watt) te trekken. Hier bij mij thuis kan het wel omdat ik weet dat de bedrading dik genoeg is, alles goed is aangesloten met stevige verbindingen (goed contact) en het stopcontact daarvoor geschikt is en van goede kwaliteit. en verder geen andere grote verbruikers op die groep zitten.

Die goedkope bouwmarkt stopcontacten zijn dat lang niet altijd of als de bedrading binnen in het stopcontact niet heel lekker is aangesloten en dan kun je met een EV laden dit alsnog aantreffen bij langdurig 16A trekken (of in VK 13A)

JYTMdIeg1gzM1GO9e8S2f8GU.jpg

En in het VK is alles op 13A afgezekerd zo lijkt het , dus zeker verstandig om de laadsnelheid omlaag te brengen beneden die 13A. Maar in NL geld dat eigenlijk beetje het zelfde als je zomaar 'ergens' je EV in een stopcontact aansluit.
Ook bedankt (en anderen). Even uitvogelen hoe ik de thuislader kan terugzetten naar 10A. Komt goed!

Gaan jullie hierna nog vaker naar het VK? In dat geval zou ik investeren in een nieuwe thuislader.
Zo vaak gaan we er ook niet heen. Ik heb de adapter als hieronder beschreven besteld en ga na hoe ik de thuislader kan terugbrengen in vermogen.

Zo vaak gaan we er ook niet heen. Ik heb de adapter als hieronder beschreven besteld en ga na hoe ik de thuislader kan terugbrengen in vermogen.
Eens, die adapter is een betere (lees: goedkopere) oplossing.

Om toch nog wat van waarde te zijn... moet je de laadsnelheid niet in de auto aanpassen? Zo gaat dat bij onze X5 namelijk, de laadsnelheid pas je in de auto aan.

Bij sommige auto's moet/kun je in de auto de laadsnelheid aanpassen (wat ik dus altijd zou doen met stopcontact laden, ook in NL) , was bij mijn vorige mercedes PHEV ook, bij sommige 230V laders kan dat ook op de lader zelf

Eens, die adapter is een betere (lees: goedkopere) oplossing.

Om toch nog wat van waarde te zijn... moet je de laadsnelheid niet in de auto aanpassen? Zo gaat dat bij onze X5 namelijk, de laadsnelheid pas je in de auto aan.
en @AsconaGT : dat moet ik dus navragen - bij welke van de twee apparaten ik die laadsnelheid aan kan/moet passen

Terug
Bovenaan