Thomas, verleden en heden

Tomba1961

Net ingestapt
Goedemiddag allemaal,
even netjes voorstellen. Mijn naam is Thomas, 61 jaar jong, getrouwd met Trudy (al 40 jaar samen, vader van 3 uitwonende dochters en opa van 2 kleinkinderen.
Ik rij al ruim 40 jaar en heb in deze jaren heel veel auto's en modellen gereden: meestal was ik het zat na 1 jaar en wilde ik iets anders hebben/rijden. Een beetje teveel om op te noemen waardoor ik het hou bij mijn laatste uitvoeringen.

360.jpg

Alfa Romeo 156 2.0 16V uit 1998
Gekocht met 90.000km van 1ste eigenaar, import uit Duitsland, verkocht met 235.000km
8,5 jaar in mijn bezit geweest, altijd (zelf) netjes onderhouden geweest, geen bijzonderheden.

360.jpg

BMW E46 323i Executive uit 1999
Gekocht met 126.000km van 2de eigenaar, import uit Duitsland, verkocht met 225.000km
5,5 jaar in mijn bezit geweest, altijd (zelf) netjes onderhouden geweest, geen bijzonderheden. Heb deze later nog zien rijden met bijna 400.000km op de teller.

360.jpg

Opel Vectra 2.2 16V Elegance uit 2004
Gekocht met 125.000km van 1ste eigenaar, 3 maanden later weer van de hand gedaan.
De auto bleek nogal veel problemen te hebben (15st uit laten lezen door de Opel Dealer in de stad, en de Opel Specialist alwaar ik deze auto had gekocht kwam er uiteindelijk niet uit. Na 3 keer dit model terug te hebben gebracht kreeg ik netjes mijn aanschafgeld terug.

360.jpg

Mercedes C200 Kompressor Elegance uit 2001
Gekocht met 145.000km op de teller van de 2de eigenaar, verkocht 6 maanden later.
Ook dit model bleek een probleemauto te zijn: benzine nivoregelaars stuk, thermostaat stuk, achterste veren stuk bij de onderste wenteling en later nog een kachelregelaar die bleek tikken (zitten er 10st achter het dashboard). Daarnaast liep de auto zo nu en dan in zijn noodloop, geen idee waarom. Bij de aanschaf van de volgende auto netjes al deze problemen vermeld, wilde geen gezeik achteraf. Heeft mij duidelijk geld gekost.

360.jpg

Citroen C5 2.0 16V Exclusive uit 2005
Gekocht met 85.000km op de teller van 1ste eigenaar, verkocht met nog geen 110.000km op de teller.
1 jaar in mijn bezit geweest. Na 2 mislukte duitse modellen heb ik deze overhaast gekocht, mijn budget was even niet zo hoog meer.
Helemaal geen problemen of wat dan ook maar het was niet echt mijn auto ondanks dat ik het feit vond rijden.

360.jpg

BMW E60 523i Executive automaat uit 2007
Gekocht met 170.000km op de teller van 2de eigenaar.
Helaas maar 6 maanden in gereden: auto reed op zijn tijd in zijn noodloop en bleef storingen geven. Ondanks de meervoudige controles en reparaties (BMW Specialist Karreman uit Andijk en BMW Garage Dusseldorp uit Zwaag) op kosten van het bedrijf waar ik de auto had gekocht, bleven de problemen terugkomen. Netjes weer teruggegeven en gekozen voor een andere auto bij hetzelfde bedrijf.

360.jpg

Mitsubishi Ouitlander Edition Two automaat uit 2012
Gekocht met 175.000km van de 1ste eigenaar, verkocht met 225.000km op de teller.
2 jaar in mijn bezit geweest, fijne auto om mee te rijden. Goede hoge instap wat mijn vrouw fijn vond, periode waarin in haar iedere week naar het ziekenhuis moest brengen ivm opgelopen borstkanker (sinds een paar maanden is ze gelukkig in remissie).
De benzinekosten, het verbruik en de kilometerstand zijn de beslissing geweest om deze te verkopen.

En nu mijn huidige model.
Een Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI i-Vision uit 2014 van 1ste eigenaar, import uit Duitsland, met 110.000km op de teller.
Lage in verbruik, gemiddeld 1:16, minder wegenbelasting en fijne auto. Nu het weer beter gaat met mijn vrouw is er niet weer gekozen voor een SUV maar wel voor eentje met extra ruimte. Is nog niet zo lang in mijn bezit maar tot op heden ben ik er zeer over te spreken, hopelijk de jaren in mijn bezit.
360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg
 
Ha Thomas, leuk autoverleden en vooral een grappig contrast tussen de eerste auto en bijvoorbeeld de Citroen.
 
Elprof zei:
Ha Thomas, leuk autoverleden en vooral een grappig contrast tussen de eerste auto en bijvoorbeeld de Citroen.
Een Italiaan en een Fransman o_O
Ben het helemaal met je eens maar zoals gezegd had ik op dat moment een laag budget ter beschikking en deze zag er piccobello uit.
En op zich helemaal geen verkeerde auto die Fransman, volgens mij was het de laatste nog met de bekende "bollen".
 
Mooi hoor.
De Alfa vind ik erg leuk.
De BMW e60 is idd een kwetsbare auto, maar rijdt heerlijk (ik kan het weten)
Kan me voorstellen dat een c5 niet je ding is maar rijdt ook fijn.
Je huidige hyundai heb ik ooit eens mogen huren en vond het een zeer fijne wagen.
Succes(y)
 
Tomba1961 zei:
Elprof zei:
Ha Thomas, leuk autoverleden en vooral een grappig contrast tussen de eerste auto en bijvoorbeeld de Citroen.
Een Italiaan en een Fransman o_O
Ben het helemaal met je eens maar zoals gezegd had ik op dat moment een laag budget ter beschikking en deze zag er piccobello uit.
En op zich helemaal geen verkeerde auto die Fransman, volgens mij was het de laatste nog met de bekende "bollen".

Ja begrijpelijk hoor en op het comfort van die Citroen valt niks af te dingen. Soms is het nou eenmaal beter om een keuze met het hoofd te maken in plaats van met het hart.
 
uwbuurman zei:
Leuke historie, die e46 was ook leuk inderdaad, die 156 wat over de top voor mij haha.
Was de Moderator en Inkoper van de AR 156 Club destijds en kon goedkoop aan spullen komen.
Het begon met een kleine aanpassing en voordat ik het wist was het een beetje uitgelopen :rolleyes:
Zou ook echt niet meer gaan gebeuren, dat zag je aan de opvolgers.
 
Stif zei:
Mooi hoor.
De Alfa vind ik erg leuk.
De BMW e60 is idd een kwetsbare auto, maar rijdt heerlijk (ik kan het weten)
Kan me voorstellen dat een c5 niet je ding is maar rijdt ook fijn.
Je huidige hyundai heb ik ooit eens mogen huren en vond het een zeer fijne wagen.
Succes(y)
Stond nog te twijfelen om een BMW 525i 3lt uitvoering met een N53 blok te kopen maar weet dat daar ook problemen mee waren helaas.
Rijden deed de E60 zeker heel goed, niets op aan te merken: baalde ook als een stekker dat ze het niet goed hebben kunnen krijgen.
 
Elprof zei:
Tomba1961 zei:
Elprof zei:
Ha Thomas, leuk autoverleden en vooral een grappig contrast tussen de eerste auto en bijvoorbeeld de Citroen.
Een Italiaan en een Fransman o_O
Ben het helemaal met je eens maar zoals gezegd had ik op dat moment een laag budget ter beschikking en deze zag er piccobello uit.
En op zich helemaal geen verkeerde auto die Fransman, volgens mij was het de laatste nog met de bekende "bollen".

Ja begrijpelijk hoor en op het comfort van die Citroen valt niks af te dingen. Soms is het nou eenmaal beter om een keuze met het hoofd te maken in plaats van met het hart.
Dat heb ik nu ook gedaan: zat nog te twijfelen over een prachtige VW Passat CC 1.8 TSI met 135.000km: weet dat deze blokken flinke problemen kunnen gaan geven.
Daarnaast was de instapruimte echt slecht en zat je zowat met de hoofd tegen het dak aan.
Dus hoofd was dit keer de verstandige :)
 
Welkom! Divers lijstje met modellen. Hier op het forum is iemand met een E39 in die kleur, mora.
 
De 1ste ervaringen.
Het schakelen leer je dus nooit af, vond het ook weer fijn om het te doen ipv alleen maar gas te geven en te remmen.
Rijeigenschappen bevallen mij goed, het is dan weer geen 2lt uitvoering maar deze 1.6 GDI doet het niet slecht moet ik zeggen.

Verbruik naar mijn werk: 6,2lt op de 100km oftewel 1:16
Dat is zeker minder als je niet iedere keer moet stoppen en optrekken voor een stoplicht (15st onderweg)

Toevallig moest ik van de week ook iets ophalen met een aanhanger achter de auto, een dubbelasser.
Het verbruik was toen 7lt op de 100km oftewel 1:14+, ook niet slecht te noemen (niet harder dan 85km/u gereden).

Een paar cijfers:
€. 235,= euro vergoeding per maand (0,19 cent per km)

56km per dag x 22 dagen = 1.232km per maand
1.232km delen door 16lt = 77lt benzine

Euro 95 --> 77 x €. 2.20 = €. 169,40 euro per maand.
Euro 98 --> 77 x €. 2,54 = €. 195,48 euro per maand (indien ik deze zal tanken).

De Mitsubishi zou op op het volgende uitkomen:
1.232km delen door 11lt: = 112lt benzine
Euro 95 --> 112 x €. 2.20 = €. 246,40 euro per maand

Een verschil van €. 77,= euro per maand.
Eindelijk hou ik wat geld over aan mijn reiskosten ook dankzij de verhoging van 0,16 cent naar 0,19 cent per liter sinds kort.
 
Terug
Bovenaan