Teveel tegendruk in uitlaat

Marcel21674

Wegverkenner
Kan teveel tegendruk in je uitlaatsysteem zorgen voor foutcodes in je ECU?
Ik heb fff voor nood, een katalysator onder mijn auto gefabriekt, die eigenlijk voor een 1.8L is ipv. een 2,5L.
Op zich loopt de motor daar prima mee, maar heb wel het idee, dat hij hoger in toeren wat vermogen kwijt raakt.
Ik denk, dat hij op de snelweg te veel tegendruk heeft, waardoor de motor een foutcode 17 genereerd.
Wat duid op een mengsel probleem, volgens het werkplaats handboek.
Naar mijn idee, kan te veel tegendruk inderdaad zorgen voor een te rijk of te arm mensel.

Ik heb dezelfde motor en had een 17 en 24 error.
Dus een fout op beide lambdasensors.
De fout werd veroorzaakt door een foutief mengsel, vanwege een defecte luchtmassameter.
De katalysator was hierdoor kapot gegaan en was helemaal dicht gaan zitten.
Na het vervangen van de luchtmassameter waren beide foutcodes verdwenen, ondanks de dicht zittende katalysator.

De auto was wel muisstil en presteerde slecht op hoge toeren, ook het benzineverbruik was hoog.
Dit was te wijten aan de kapotte katalysator.

Mogelijk is je lambdasensor kapot.
Je zou ze kunnen omwisselen en kijken of je dan een code 24 krijgt.

Een andere optie is een stukje zonder katalysator rijden

Teveel tegendruk kan inderdaad voor een verkeerd mengsel zorgen. Dit geeft dan inderdaad een foutcode bij de lambda (hoeft niet persee overigens) omdat die mogelijk een lagere hoeveelheid zuurstof meet (immers word het meeste van de vuile lucht tegen gehouden).

Bovenstaand antwoord kan natuurlijk ook. Maar het is wel frapant dat het ontstaat na het plaatsen van een katalysator
btw, tegendruk zorgt in principe altijd voor een vermogens-afname. Ookal is het de juiste katalysator die volledig nieuw is. en dus geen verkeerde tegendruk geeft.

Ik ga bij het bovenstaande even uit dat de 1.8 kat een slag kleiner is dan de 2.0 kat en dat het een 2e hands exemplaar betreft waarbij de staat onbekend is. (je zegt voor de nood, dan koop je niet nieuw lijkt me)

Pobresh zei:
Teveel tegendruk kan inderdaad voor een verkeerd mengsel zorgen. Dit geeft dan inderdaad een foutcode bij de lambda (hoeft niet persee overigens) omdat die mogelijk een lagere hoeveelheid zuurstof meet (immers word het meeste van de vuile lucht tegen gehouden).

Bovenstaand antwoord kan natuurlijk ook. Maar het is wel frapant dat het ontstaat na het plaatsen van een katalysator
btw, tegendruk zorgt in principe altijd voor een vermogens-afname. Ookal is het de juiste katalysator die volledig nieuw is. en dus geen verkeerde tegendruk geeft.

Ik ga bij het bovenstaande even uit dat de 1.8 kat een slag kleiner is dan de 2.0 kat en dat het een 2e hands exemplaar betreft waarbij de staat onbekend is. (je zegt voor de nood, dan koop je niet nieuw lijkt me)

moest gisteren langs de RDW voor een wijzigings keuring. ivm. met de ombouw van een 1.8 4 cil. naar een 2.5 6 cil.
Er zat altijd al een kat vervanger onder, maar wilde nu niet het risico lopen, geen goedkeuring te krijgen, omdat er geen kat. onder zat. Vandaar fff deze nood oplossing. Donderdag na de APK keuring, gaat er weer een kat vervanger onder.

Terug
Bovenaan