Teveel co uitstoot - vaag verhaal.

Jordy 2633575

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik ben 18 jaar en ik heb mijn allereerste auto gekocht. Ja, ik heb hem gekocht met onderhoud in gedachte en wil waarschijnlijk over een jaar/2 jaar toch een andere. Het gaat om een Golf 4 1.8 uit 1999. Met alle zenuwen naar die auto toe alles gecheckt en proefrit gereden, niks mis mee. Ik had veel aan me hoofd.. zat meer te denken aan die auto niet af te laten slaan en het verkeer waardoor ik ben vergeten me kilometer teller uberhaupt naar te kijken... Heb meer de grotere dingen gecheckt al moet ik zeggen dat dit toch best een groot probleem is. Maar ja, ik was bereid om redelijk wat geld uit te geven aan deze auto dus naar mijn garage toe die het nu SUPER druk heeft en bijna alleen maar aan goede/nieuwere auto's werkt. Het was meer een goede klant gunst om naar mijn auto te kijken omdat me ouders er al 20 jaar naar toe gaan. Tijdens het checken kwamen ze erachter dat mijn auto erg stinkt. Lang verhaal het kwam er op neer dat ik teveel co uitstoot had en dat het gemaakt kan worden maar dat ze daar geen zin in hebben ivm de drukte en wat ze aan me kunnen verdienen(hebben ze niet direct zo gezegd maar uit conclusie kom ik daar uit.) Enigste wat ik steeds te horen kreeg is dat mijn auto super slecht is en dat je er geen geld meer aan moet uitgeven. Ze zeiden ook dat het heel duur gaat worden. Maar dat ben ik bereid om te betalen maar elke keer als ik vroeg als ze het kunnen maken begonnen ze er om heen te praten en prijzen werden niet genoemd. Ik vroeg zelfs om de 'worst case scenario'. Weer eromheen praten.

Ik zelf vind dit probleem heel onintressant maar het probleem is dat mijn APK er bijna aan komt en dan afgekeurd word. Ik heb deze auto net een paar weken en vind het zonde om hem nu al weg te doen en ben bereid om er voor te betalen. Zoals ik al zei wil ik deze auto misschien net een jaar. Als die door de APK komt en dan op het einde van de volgende APK komt gauw verkopen met al de problemen die die heeft(Ik weet het, echt een kut move). Maar toch voor dit jaar nog die kilometer teller maken zodat ik er toch een jaartje plezier van heb. Alleen stress ik nu om het feit dat die afgekeurd kan worden en dat ik hem niet kan verkopen. Iemand tips wat ik moet doen? Nu verkopen? Laten maken? (Misschien wel boven de 800 euro).

Ik had in gedachte dat ik naar een hele andere garage ga, hem laten proberen te keuren en niks zeggen over mijn problemen. Misschien komt die er niet achter of misschien heeft de andere garage het probleem groter gemaakt omdat ze niks aan me verdienen. Misschien dat ik er nog goedkoop van af kom en anders laten maken. (Eigenlijk niet eerlijk door de apk komen zodat ik toch rond kan rijden). Heb begrepen dat het heel veel dingen kunnen zijn maar heb geen prijzen gekregen ook al vroeg ik er om.

Als jullie iets laten weten zou ik dat heel erg waarderen.
 
Gewoon naar 1 of 2 garages, niet-VW-dealers. Even laten kijken. Offerte laten maken, bovag geeft 6 maanden garantie op de reparatie.

Een VW dealer die een wagen van 20 jaar oud ziet weet bijna niet meer hoe die werkt en kan 10 keer makkelijker geld verdienen met standaard onderhoud aan jonge wagens. Een oude Golf met onzekere problemen en een eigenaar die niet zomaar even €1000 ophoest is niet interessant voor ze.

Een auto goed houden mag best wat kosten, wat is té duur als jij 3 jaar lang geen andere problemen meer krijgt na deze reparatie?
 
Teveel co uitstoot op basis van geur? Das knap. Ik wist niet dat je op de automotive opleiding tegenwoordig ook een 4gas geur-examen kreeg...
Oftewel broodje aap verhaal.

Ga naar een andere, universele garage waar ze overduidelijk ook auto's onderhouden die rond dezelfde leeftijd zijn als jou golf. En laat er daar even naar kijken om het te checken. Je kunt ook vragen om een apk voor-keuring. Je kunt overigens 2 maanden voor einde apk al laten keuren.
Dan weet je eventuele gebreken.

Wat ik me afvraag is of je door de zenuwen wel een goed oordeel hebt kunnen maken over de auto bij aanschaf. Was je alleen of had je iemand meegenomen?
Zeker als je nog weinig rij-ervaring hebt buiten je lessen kun je eigenlijk niet goed oordelen of een auto redelijk in orde is tijdens een proefrit.
 
Ik ben het met de vorige reageerders eens.

Ik weet dat sommige dealers heel vervelend op oude auto's kunnen reageren. Maar je komt met een oude auto waar essentiële bouten en moeren vastgerot zitten en waarvan de onderhoudshistorie misschien onbekend is. Dat vormt een risico, zeker als het monteursteam relatief onervaren is..

Het 'ruiken van de CO uitstoot' is inderdaad een kunstje wat ik ook niet ken (CO is geurloos en daarom zo gevaarlijk) maar ik weet ook dat een motor die eigenlijk gereviseerd moet worden op een typische manier stinkt. Er zou dus waarheid in de opmerkingen van de dealer kunnen zitten.

Wat ik voor de receptionist van deze dealer wel een ernstig punt van aandacht zou vinden, is de klantvriendelijkheid. Maar dit gebrek heb ik zelf ook wel eens ervaren.

Ik stond een tijdje terug met een tien jaar oude auto bij de receptie van een dealer van een ander 'premium' merk en daar was de receptionist zo bot tegen ons dat ze mij daar alleen nog terugzien als het echt niet anders kan.
Bij de dealer van een ander merk was het opvallend dat ik welkom was met een (jonge) lease auto maar niet met mijn oude knutsel-auto's - ik merkte bij deze dealers de afkeer slechts aan het prijskaartje.
Ik weet inmiddels dat dealers alleen originele onderdelen mogen gebruiken waardoor reparatie soms duur uitvalt. Gelukkig zijn bij de laatstgenoemde dealers de magazijnmannen juist weer heel erg meewerkend, ik heb al meerdere goede tips van deze mannen gehad.




ik weet dat er een dealer is die tegenwoordig een speciaal monteursteam heeft voor oudere auto's - ook van concurrende merken.
Klantvriendelijkheid is dus ook bij dealers mogelijk.
 
Ik snap je hele insteek qua auto kopen niet zo. Je koopt één of ander oud hok (enige logische reden die ik kan bedenken is de centenkwestie), gaat blijkbaar proefrijden zonder dat je echte rijervaring hebt (kan, maar neem dan iemand mee die dat wel heeft), vraagt vervolgens technisch advies bij een garage die er duidelijk niet op zit te wachten maar bent vervolgens wel bereid om flink in de buidel te tasten om de boel te fiksen. Als kers op de taart negeer je dan ook nog de opmerkingen van de garage en koopt die die auto toch (met alle technische kennis van zaken die je blijkbaar niet hebt). Daar snap ik dus echt geen bal van, maar dat is blijkbaar een gepasseerd station. Enige logische stap is om naar één of meerdere universele garages te gaan (of eventueel een VW-specialist, dealer zou ik niet doen). En kijk dan maar eens wat die er over te zeggen heeft. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen. En mocht het tegenvallen, zie het dan als leergeld...
 
Ik zou ergens anders naartoe gaan.

En die CO uitstoot, de oorzaak is toch nog niet duidelijk? Hoe kunnen ze nu al stellen dan dat het "heel duur" gaat worden? In theorie kan zoiets bijvoorbeeld ook worden verholpen met afstellen of een tweedehands kat...
 
Gewoon doen wat de meesten adviseren, naar een universele garage gaan met ervaring in oudere auto's.
En dan proberen de auto zo goedkoop mogelijk door de APK te krijgen.
Te hoge CO is dan weliswaar niet goed, maar bij een auto van een dergelijke leeftijd zou ik er gewoon mee door rijden als hij het verder goed doet.
Zo lang je er maar mee uit de buurt van Jesse Klaver blijft:)
 
Terug
Bovenaan