Tesla Model 3 raadsel: aantal PKs

DJF3

Net ingestapt
Hi,
Ik ben naar een Tesla Model 3 LR AWD uit December 2019 aan het kijken toen ik me afvroeg hoeveel PK deze auto heeft.
Het antwoord leek eerst: EEN RAADSEL!?

Ok, dus even op een auto verkoop site zoeken naar een "Tesla Model 3 2019 Long Range AWD". De eerste 7 auto's in de lijst hadden volgens de specificaties zo veel PKs:
441 pk
275 pk
351 pk
340 pk
211 pk
441 pk
325 pk
??
?? Maar hoe veel PK heeft de auto echt? Specificaties van Tesla kon ik niet vinden en veel sites lijken allemaal iets anders te zeggen.

evcompare.io: 258kW (346pk)
evdatabase: 335kW (455pk)
ev-database.org: 324kW (440pk)
thecarconnection.com: 258kW (346pk)
leaseplan: 350kW (476pk??)
auto-data.net: 325kW (441pk)
anwb: 258kW (346pk)
wikipedia: 258kW (346pk)

De RDW database lijkt vreemgenoeg geen informatie te hebben over het (systeem) vermogen.

Maar de vraag is nu: hoeveel pk heeft deze eind-2019 auto officieel?

Niet om olie op het vuur te gooien. Maar PK is geen direct eenheid voor vermogen.

kW is wel een SI eenheid van vermogen.

RWD heeft in principe 211 kW want dat is het vermogen van de achterste motor.
De AWD heeft een front engine erbij dus krijgt daarmee systeemvermogen van 248 kW
AWD performane heeft 340 kW.

Omrekenen naar PK is dan vervolgens * 1.362

In ben niet heel goed thuis in elektrische auto's, maar er is vaak sprake van continue- en piekvermogen bij elektromotoren.
Zonder dat dat gespecificeerd is , weet je eigenijk niks.
Alleen leuk voor verjaardagsgeleuter.

Je hebt verder ook heel weinig aan dat gegeven.
De software bepaalt uiteindelijk toch hoeveel er van het werkelijke motorvermogen beschikbaar komt, en laat die software nu gewoon een licentieproduct in eigendom van Tesla zijn en niet van de voertuigeigenaar... met een simpele automatische update kan Tesla het beschikbare vermogen al wijzigen.
De voertuigeigenaar betaalt, maar Tesla bepaalt.:)

Nico GTR zei:
Niet om olie op het vuur te gooien. Maar PK is geen direct eenheid voor vermogen.

De AWD heeft een front engine erbij dus krijgt daarmee systeemvermogen van 248 kW

Pk is natuurlijk wel een directe eenheid voor vermogen , het is alleen een verouderde eenheid en niet passend in het SI stelsel.

Kees 9379262 zei:
Nico GTR zei:

Pk is natuurlijk wel een directe eenheid voor vermogen , het is alleen een verouderde eenheid en niet passend in het SI stelsel.

Ben ik het niet mee eens. Want van oudsher is het een factor van gewicht die met een bepaalde snelheid wordt voorbewogen . 75 kg per m/s.
Geen arbeid, dus je kunt er geen vermogen uit berekenen.

kW gaat naar W dat is dan uit te drukken in Joule per seconde. Maar dan hebben we nog geen gewicht of een snelheid. Dat we een omrekenfactor hebben afgesproken betekend natuurkundig nog niet dat het een eenheid voor vermogen is.. enkel dat we hem zo gebruiken. Dat gebeurt overigens ook niet altijd op dezelfde manier en is derhalve onbetrouwbaar. Zeker bij een auto die elektrisch is.

Nico GTR zei:
Kees 9379262 zei:
Nico GTR zei:

Ben ik het niet mee eens. Want van oudsher is het een factor van gewicht die met een bepaalde snelheid wordt voorbewogen . 75 kg per m/s.

kW gaat naar W dat is dan uit te drukken in Joule per seconde. Maar dan hebben we nog geen gewicht of een snelheid. Dat we een omrekenfactor hebben afgesproken betekend natuurkundig nog niet dat het een eenheid voor vermogen is.. enkel dat we hem zo gebruiken. Dat gebeurt overigens ook niet altijd op dezelfde manier en is derhalve onbetrouwbaar. Zeker bij een auto die elektrisch is.

Waar is Geelhoed wanneer je hem nodig hebt.

Nico GTR zei:
Kees 9379262 zei:
Nico GTR zei:

Even in de Geelhoedmodus...
Je had tog op sgool beter moet opletten:
ALS je wikipedia raadpleegt, zou ik het beter doen want ik citeer:
De paardenkracht (Nederlands symbool pk en vaak zo uitgesproken) is een oude eenheid van arbeidsvermogen, waarvan het gebruik sinds 1978 – bij de invoering van het SI-stelsel – wettelijk niet meer is toegestaan. De naam paardenkracht is verwarrend, want het is geen eenheid van kracht maar van vermogen. De Engelse naam horsepower (symbool HP) geeft die verwarring niet.
1 PK is het hijsen van 75 KG 1 meter in 1 seconde omhoog (stapvoets )....

Een omrekenfactoor betekenT simpelweg dat het een andere eenheid voor hetzelfde is, namelijk ARBEIDSVERMOGEN>

Terug
Bovenaan