Tesla/elektrische auto's vraag

A

Anoniem

Guest
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe de motor van een Tesla/elektrische auto (hybrid??) werkt? Hoe wordt de batterij opgeladen terwijl je rijdt of remt? Kunnen jullie het alsjeblieft met simpele woorden uitleggen?
 
Een elektromotor en dynamo zijn mechanisch hetzelfde: spoelen of magneten die langs andere spoelen draaien.

Als je er stroom induwt gaat de motor draaien, als je er stroom uittrekt gaat de draaiende motor remmen.

Overigens is terugwinnen niet zeer effektief. Het is niet zo dat je zonder stroomverbruik kan afremmen en weer op dezelfde snelheid kan terugkomen. Je hebt altijd verlies in de vorm van warmte (in de motor, accu, elektronica en banden)
 
V0RQ zei:
Een elektromotor en dynamo zijn mechanisch hetzelfde: spoelen of magneten die langs andere spoelen draaien.

Als je er stroom induwt gaat de motor draaien, als je er stroom uittrekt gaat de draaiende motor remmen.

Overigens is terugwinnen niet zeer effektief. Het is niet zo dat je zonder stroomverbruik kan afremmen en weer op dezelfde snelheid kan terugkomen. Je hebt altijd verlies in de vorm van warmte (in de motor, accu, elektronica en banden)
Bedankt voor je uitleg, maar het is nog niet duidelijk voor mij. Kun je alsjeblieft simpele en begrijpelijke, geen technische woorden gebruiken en het volledig uitleggen? Alvast bedankt.
 
Don Yani zei:
V0RQ zei:
Een elektromotor en dynamo zijn mechanisch hetzelfde: spoelen of magneten die langs andere spoelen draaien.

Als je er stroom induwt gaat de motor draaien, als je er stroom uittrekt gaat de draaiende motor remmen.

Overigens is terugwinnen niet zeer effektief. Het is niet zo dat je zonder stroomverbruik kan afremmen en weer op dezelfde snelheid kan terugkomen. Je hebt altijd verlies in de vorm van warmte (in de motor, accu, elektronica en banden)
Bedankt voor je uitleg, maar het is nog niet duidelijk voor mij. Kun je alsjeblieft simpele en begrijpelijke, geen technische woorden gebruiken en het volledig uitleggen? Alvast bedankt.

o_O Dit gaat niet zonder technische begrippen te gebruiken. Immers als je het zo gesimplificeerd moet hebben dan is koper ook al een technisch begrip omdat het een materiaalsoort is.

Maar goed, ik zal het proberen. Elektriciteit kun je vergelijken met balletjes. Deze balletjes willen zich alleen door bepaalde materialen verplaatsen, in dit geval hebben we koper. Koper vind die verplaatsing ook niet heel erg leuk en zal dus proberen om de balletjes tegen te houden. Gelukkig is koper niet zo sterk. Maar dit gevecht tussen koper en de balletjes brengt wel warmte met zich mee.
In de techniek (sorry technisch begrip) is warmte een verlies. Je kunt er niks mee, je krijgt er geen verplaatsing door en bij een EV is het te weinig om de kachel erop te laten draaien zoals bij een brandstofmotor wel kan.

Als je de balletjes nu in een hele paardenstaart van koper laat verdwijnen en die paardenstaart zit om een hele grote koelkastmagneet gewikkeld dan krijg je een draaiende beweging die je kunt gebruiken om een asje te laten draaien. Nu stoppen we balletjes van de accu in de motor en krijgen we beweging en een beetje warmte. Als je nu stopt dan gaat de heule grote koelkastmagneet andersom werken, de as draait de magneet de andere kant op en de balletjes kunnen niet anders dan terug de accu ingaan. Omdat ze dat niet leuk vinden werken ze tegen en krijg je naast wat energie een klein beetje meer warmte terug.

Je laad de accu doordat je nieuwe balletjes koopt. En de auto die maakt van de grote voltage balletjes klein voltage balletjes om zijn 12V accu, die je ook in een normale auto vind, op te laden.
 
Don Yani zei:
V0RQ zei:
Een elektromotor en dynamo zijn mechanisch hetzelfde: spoelen of magneten die langs andere spoelen draaien.

Als je er stroom induwt gaat de motor draaien, als je er stroom uittrekt gaat de draaiende motor remmen.

Overigens is terugwinnen niet zeer effektief. Het is niet zo dat je zonder stroomverbruik kan afremmen en weer op dezelfde snelheid kan terugkomen. Je hebt altijd verlies in de vorm van warmte (in de motor, accu, elektronica en banden)
Bedankt voor je uitleg, maar het is nog niet duidelijk voor mij. Kun je alsjeblieft simpele en begrijpelijke, geen technische woorden gebruiken en het volledig uitleggen? Alvast bedankt.
Veel eenvoudiger dan dit wordt het niet. Duidelijk verhaal VORQ.
 
V0RQ zei:
Een elektromotor en dynamo zijn mechanisch hetzelfde: spoelen of magneten die langs andere spoelen draaien.

Als je er stroom induwt gaat de motor draaien, als je er stroom uittrekt gaat de draaiende motor remmen.

Overigens is terugwinnen niet zeer effektief. Het is niet zo dat je zonder stroomverbruik kan afremmen en weer op dezelfde snelheid kan terugkomen. Je hebt altijd verlies in de vorm van warmte (in de motor, accu, elektronica en banden)

Het rempedaal is een schakelaar, die aan een computer gekoppeld is. Door het rempedaal in te trappen wordt ook afgeremd op de motor en zo elektriciteit terug gewonnen. Pas bij lagere snelheid(of bij een noodstop) worden de remmen gebruikt.
Een hybride heeft ook nog een tweede elektromotor om de brandstofmotor te starten. Loop die brandstof motor eenmaal is deze motor een overmaats dynamo die zorgt voor het opladen van de accu.
 
Terug
Bovenaan