Temperatuursensor brandt

Guest
Ik heb een probleem met mijn peugeot 106. al lange tijd vindt ik dat de ventilator om de motor te koelen veel te snel aanslaat. Al na heel even gereden te hebben. Maar nooit ging de temperatuursensor branden. Ook hoorde ik vaak een klotsend geluid rechts voor rond t handschoenvak.

Een maand geleden is de distributieriem, koelvloeistof en waterpomp vervangen. T klotsen is minder maar lijkt nog niet helemaal weg.

Nu is echter ook de temperatuursensor gaan branden. Ik ben met veel afkoelstops thuisgekomen maar wil graag goed voorbereid naar de garage gaan. Wat zou bij deze verschijnselen de meest waarschijnlijke oorzaak/oorzaken kunnen zijn?

Lastig te zeggen. Dat klotsen kan zijn dat er iets van lucht in het systeem zit, anderzijds kan het ook zijn dat de afwatering van je airco (als die aanwezig is) niet goed functioneert. Al krijg je dan vaak natte voeten.

Je 106 heeft zeker geen temperatuurmeter zoals het gros van die dingen? Alleen een waarschuwingslampje? Dan moet je toch echt met een uitleesapparaat de sensorwaarden gaan uitlezen tijdens het rijden, dan is het ook te zien waarom dat lampje brand. Immers brand dat lampje ook als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit.

Even van iemand een OBD plug lenen of kopen voor een paar tientjes. Dan zie je of de temperatuur geleidelijk oploopt.

Je radiator wordt wel warm? Misschien staat de thermostaat dicht.

Genoeg koelvloeistof aanwezig? Stekkertjes even opnieuw erop drukken.

V0RQ zei:
Even van iemand een OBD plug lenen of kopen voor een paar tientjes.

Kans is vrij groot dat je daar bij een 106 nog niet zo veel mee kunt. Foutcodes uitlezen kan wel met een trucje met een autolamp, maar daar koop je hier niet zo veel voor. Dit wordt gewoon ouderwets meten en foutzoeken. Ik zou beginnen met goed ontluchten.

s velthuis zei:
Kans is vrij groot dat je daar bij een 106 nog niet zo veel mee kunt.

Ligt aan het bouwjaar. Fase 1 of fase 2 is al een enorm verschil.
Als er multipoint injectie op zit is in de regel wel een obd2 systeem aanwezig wat ook nuttig uitgelezen kan worden.

Nog wat aanvullende informatie:

Koelvloeistof is nog op peil.

Laatst had ik een keer dat ik de verwarming op zn heetst had gezet en blazer vol aan en toch werd de lucht een paar keer even ijskoud tussendoor.

Soms met koude start schudt de auto een beetje, en als ik dan achteruit rij slaat hij wel eens af, toerenteller schommelt dan ook iets, hij start wel altijd goed. Het gebeurt ook een stuk minder sinds bougie vervangen is en als ik de auto even laat lopen in zn vrij slaat ie niet af.

Er zit geen airco in de auto.

Auto is uit 2003 (phase 2).

Net rondje gereden (7km). Temperatuursensor en ventilator zijn uit gebleven.

Omdat ik had gelezen dat dat klotsen met de radiateur te maken kan hebben en deze ook voor koelproblemen kan zorgen, dacht ik daar aan, of misschien de thermostaat? Ik hoop echt dat het niet de koppakking is, want dan kan ik de auto afschrijven.

BirdofPrey zei:
Laatst had ik een keer dat ik de verwarming op zn heetst had gezet en blazer vol aan en toch werd de lucht een paar keer even ijskoud tussendoor.

Dan zit er nog gas in het systeem. Eerst goed ontluchten, mocht het daarna aanblijven, wordt het de oorzaak zoeken.

BirdofPrey zei:
Auto is uit 2003 (phase 2).
Dan moet je inderdaad OBD hebben. Eén van de eerste.

BirdofPrey zei:
Ik hoop echt dat het niet de koppakking is, want dan kan ik de auto afschrijven.

Valt wel mee, koppakking bij zo'n Peugje vervangen.

Als je een goed, goedkoop adresje weet hoor ik het graag. Ik had al een keer geinformeerd bij mn garage, die normaal best goedkoop is, en hij gaf zelfs aan de waterpomp en distributieriem te laten zitten omdat hij die net vervangen heeft, maar dan komt het toch nog op 500 a 700 euro uit.

BirdofPrey zei:
Als je een goed, goedkoop adresje weet hoor ik het graag. Ik had al een keer geinformeerd bij mn garage, die normaal best goedkoop is, en hij gaf zelfs aan de waterpomp en distributieriem te laten zitten omdat hij die net vervangen heeft, maar dan komt het toch nog op 500 a 700 euro uit.

Even zoeken via een peugeot-forum. Zo zijn we zelf ooit ook begonnen aan een 309. Was goed te doen. Die pakkingen gingen zo vaak stuk dat het een routineklusje werd.

s velthuis zei:
Die pakkingen gingen zo vaak stuk dat het een routineklusje werd.
Die TU motoren staan er toch bekend om dat ze koppakkingen vreten? Hoewel ik ook voorbeelden heb gezien die er totaal geen last van hebben.

Maar wat zouden de meeste waarschijnlijke oorzaken kunnen zijn bij deze verschijnselen? distributieriem en waterpomp nieuw, klotsend geluid achter dashboardkastje minder maar nog wel aanwezig, ventilator snel aan, temperatuursensor is gaan branden, genoeg koelvloeistof, verwarming wordt soms koud, lage toeren bij koude start niet altijd stabiel. Dan weet ik wat ik kan verwachten bij de garage. Is de koppakking, zoals de garage aangeeft een waarschijnlijke oorzaak?

Pobresh zei:
s velthuis zei:
Die pakkingen gingen zo vaak stuk dat het een routineklusje werd.
Die TU motoren staan er toch bekend om dat ze koppakkingen vreten? Hoewel ik ook voorbeelden heb gezien die er totaal geen last van hebben.

Ja, vaak op de hoekjes..

Die van mijn moeder houdt het al ruim 2 ton uit met de eerste pakking..:LOL:

Probleem is opgelost! Er zat te weinig koelvloeistof in doordat er lucht in het systeem zat. Daardoor leek er genoeg in te zitten, maar na ontluchten bleek dat toch niet het geval. Ontluchten en koelvloeistof bijvullen was dus de oplossing, bedankt voor de tips!

Hij heeft t systeem nog gecheckt op lekken, maar die zijn er niet en uitlaatgassen zijn ook goed, dus geen problemen met de koppakking.

Ik hoefde niks te betalen omdat hij zelf aangaf dat hij het ontluchten dan wss niet goed genoeg heeft gedaan na t vervangen koelvloeistof bij vervangen distributieriem.

Ook meteen even de trommels van de remmen schoon laten maken, gaf wat geluid met remmen.

Terug
Bovenaan