Temperatuur

Amy

Net ingestapt
Beste Autoweek leden,

Mijn vorige Baleno met Check Engine lichtje wat het jaren goed deed heb ik helaas naar de sloop moeten brengen door een ongeluk.
Inmiddels heb ik ik en Citroen XSara 1.8 i (1998, 123K op de teller met NAP) en die heeft een stuk meer power. Bij een garage in Oosterhoud (GLD) gekocht en die hebben netjes nog wat onderhouds puntjes doorgenomen voor hij afgegeven werd. Echter merk ik op dat de temperatuur sensor blijft hangen tijdens het rijden.
Echt voorbij de de 70 graden komt hij tijdens het rijden echt niet, tot ik in de file kom, dan komt hij tot ongeveer 102 graden voor de ventilator aanslaat en hij weer rond de 96 komt te zitten. Garage gebeld, die zegt dat het vrij normaal is bij dit type auto's. "Als binnen de verwarming goed aan gaat is er niets aan de hand hoor."
Bij mijn oude garage geverifieerd, en die zeggen hetzelfde( je swift uit 1993 had dit ook hoor!). Echter nadat mijn oom die bij de ANWB werkt even met me mee reed er naar keek vermeldde hij dat dit niet hoorde.
Radiateur en en slangen zijn wel warm, en hij rijd verder prima. Wat is jullie verdict? Is dit bekend?

P.s. de reden dat ik dit toch post is omdat ik iets soortgelijks tegen kwam tijdens het zoeken van hoe snel een auto warm is, ik werk vlakbij een snelweg en wil hem niet te hoog in de toeren jagen als ik pas 5 min rijd.

Het is opzich geen probleem nee, optimaal is het ook niet, je auto gaat iets meer brandstof verbruiken.

Thermosstaat is waarschijnlijk niet helemaal zuiver meer na al die jaren. Ik zou die wel vervangen want het is uiteindelijk ook een zuinigheidsdingetje, dan opent die weer gewoon op de juiste momenten en blijft je motor netjes op 90 graden.

Hoe snel je auto opwarmt is afhankelijk van veel factoren, hoe je rijd en dergelijke. Maar uiteindelijk draait het om de viscositeit van je olie. Als stelregel zeggen we altijd, olie warmt 2 keer zo langzaam op als water. Dus watertemperatuur op 90 nog eens een keer die tijd en de olie is warm.
Dat klopt, maar de viscositeitswaarde van een moderne olie gedraagt zich niet linear maar exponentieel.

Voor 10W40 ziet dat er zo uit.

Graph_Oil_MobilS_10W40_1024.png

Op 0 graden celcius = 839.76
Op 50 graden celcius = 63.847
Op 90 graden celcius = 18.424

En voor 5W40
Graph_Oil_LM_HT_5W40_1024.png

Op 0 graden celcius = 868.78
Op 50 graden celcius = 60.849
Op 90 graden celcius = 18.185

Met andere woorden...je olie smeert op 50 graden al behoorlijk goed, dus als de wijzer van de koelvloeistof op warm staat kun je al wel wat vragen van je motor.

Bobslee zei:
Het is opzich geen probleem nee, optimaal is het ook niet, je auto gaat iets meer brandstof verbruiken.

Super zuinig is hij niet nee, maar dat wist ik toen ik hem kocht, en mijn baas betaalt toch 99% van mijn reiskosten.

Nico GTR zei:
Thermosstaat is waarschijnlijk niet helemaal zuiver meer na al die jaren. Ik zou die wel vervangen want het is uiteindelijk ook een zuinigheidsdingetje, dan opent die weer gewoon op de juiste momenten en blijft je motor netjes op 90 graden
Ah ok, misschien eens zelf voor gaan zitten, maar heeft dus geen spoed

Nico GTR zei:
Met andere woorden...je olie smeert op 50 graden al behoorlijk goed, dus als de wijzer van de koelvloeistof op warm staat kun je al wel wat vragen van je motor.
Dat is het dus, als ik 10 min rijd staat hij vaak op nog 60 graden oid, zeker het kleine stukje van mijn werk naar de snelweg (3km 80 weg) heb ik dus geen idee hoe warm hij is.
Als ik dan op de a15 kom zou ik dan gewoon 3.5K toeren kunnen maken? Ik gebruik inderdaad 10w40

Het zou kunnen dat de koelventilator twee snelheden heeft en dat de eerste niet inschakelt. Controleer de zekeringen eens?

Onthoudt dat er 2 temperaturen zijn, jij haalt ze nu vermoedelijk door elkaar:

Koelvloeistoftemperatuur: deze lees jij af op de dashboard en deze koelt de motor en verwarmt je auto. Een te lage temperatuur is geen probleem, een te hoge temperatuur wel
Olietemperatuur: de meeste auto's hebben geen metertje op het dashboard voor deze temperatuur. De 2 grafiekjes hierboven van Nico slaan op de olietemperatuur.

Dat jouw koelvloeistoftemp te laag is wil niet zeggen dat jouw olietemp ook te laag is.

ricardo zei:
Het zou kunnen dat de koelventilator twee snelheden heeft en dat de eerste niet inschakelt. Controleer de zekeringen eens?
Noem ik ergens 2 snelheden? Sorry als ik verwarrend over kom. Nee de ventilator draait niet, totdat hij die temperatuur bereikt rond de 100 graden. dan slaat hij aan en gaat de meter naar beneden.

Bobslee zei:
Onthoudt dat er 2 temperaturen zijn, jij haalt ze nu vermoedelijk door elkaar:

Koelvloeistoftemperatuur: deze lees jij af op de dashboard en deze koelt de motor en verwarmt je auto. Een te lage temperatuur is geen probleem, een te hoge temperatuur wel
Olietemperatuur: de meeste auto's hebben geen metertje op het dashboard voor deze temperatuur. De 2 grafiekjes hierboven van Nico slaan op de olietemperatuur.

Dat jouw koelvloeistoftemp te laag is wil niet zeggen dat jouw olietemp ook te laag is.

Ok, maarjah, ik ben tot nu toe gewend dat de meter op het dashboard binnen 5 a 10 minuten op 90 graden staat.
Dan is het motorblok an sich ook wat warmer. Dat kan ik nu dus niet uitlezen gezien het dashboard aangeeft dat hij 60- is, pas na 20 minuten rijden wordt hij wat warmer.

Het kan best zijn dat de olietemperatuur wel gewoon in orde is.

Met een OBD scanner kun je dat wel uitlezen bij de meeste auto's.

Die was uitgelezen volgens de garage toen ze de thermostaat testten, was in principe niets mis mee. Olie is ook goed op peil en geen rare kleur, dus ik vermoed dat daar geen problemen mee zijn.

Ik zou inderdaad de thermostaat eerst eens laten vervangen. Laat dan meteen de temperatuursensor van de koelvloeistof meepakken, kost hooguit 2 tientjes en is amper meerwerk. Als je al niet nog een garantie hebt waar je aanspraak op kunt maken.

Zoals Nico GTR al opmerkte; je kunt met de koelvloeistof op temperatuur tegenwoordig al wat meer van je motor vragen. Maar uiteindelijk gaat uiteraard veiligheid boven techniek.

Bullpower zei:
Ik zou inderdaad de thermostaat eerst eens laten vervangen. Laat dan meteen de temperatuursensor van de koelvloeistof meepakken, kost hooguit 2 tientjes en is amper meerwerk. Als je al niet nog een garantie hebt waar je aanspraak op kunt maken.

Zoals Nico GTR al opmerkte; je kunt met de koelvloeistof op temperatuur tegenwoordig al wat meer van je motor vragen. Maar uiteindelijk gaat uiteraard veiligheid boven techniek.

Yeah, garage gaf aan omdat hij gewoon open ging hij niet stuk was, dus ik daar gewoon voor moest betalen, an sich vind ik dat niet heel erg maar hij leek er niet veel zin in te hebben. Ah dus op 3.5K toeren zitten als ik ff heb gereden (MAXIMAAL) is dus niet zo heel erg!
Bedankt voor alle input iedereen.

Sterker nog ik draai met koude motor ook gewoon rustig 3000 tpm. Het gebrek aan smering is erger dan de toeren. En je hebt meer oliedruk op hogere toeren.

Enfin heel technisch verhaal kort, koude motor -> streepje gas, niet meer dan 20% en gewoon de motor heel rustig in toeren laten klimmen tot ongeveer 3k is fine!
KVS warm? Gewoon normale snelheid invoegen op snelweg.
Auto echt op temperatuur, vol gas, alles kan, no problem. Is die op gemaakt.

Tijdig olie verversen, jaarlijks of elke 15.000 km

En dan die thermosstaat binnenkort even doen, heeft inderdaad geen haast maar ik zou er persoonlijk niet mee doorrijden al was het maar omdat je kachel minder goed werkt en omdat je meer verbruikt.

Nico GTR zei:
Sterker nog ik draai met koude motor ook gewoon rustig 3000 tpm. Het gebrek aan smering is erger dan de toeren. En je hebt meer oliedruk op hogere toeren.

Enfin heel technisch verhaal kort, koude motor -> streepje gas, niet meer dan 20% en gewoon de motor heel rustig in toeren laten klimmen tot ongeveer 3k is fine!
KVS warm? Gewoon normale snelheid invoegen op snelweg.
Auto echt op temperatuur, vol gas, alles kan, no problem. Is die op gemaakt.

Tijdig olie verversen, jaarlijks of elke 15.000 km

En dan die thermosstaat binnenkort even doen, heeft inderdaad geen haast maar ik zou er persoonlijk niet mee doorrijden al was het maar omdat je kachel minder goed werkt en omdat je meer verbruikt.

Kijk helemaal super antwoord!
De Februari is weer in de maand, dus lekker dure rekeningen, dus ik wacht nog heel even met de thermostaat ( ook omdat ik hem vanavond weg moet brengen omdat mijn deurklink is afgebroken, instappen is met die harde wind super irritant haha). Maar zodra ik dit heb vervangen laat ik hier weten of het heeft geholpen!
Super bedankt voor de informatie

Terug
Bovenaan