Temperatuur te hoog?

Guest
Hi all,

Sinds een aantal weken krijg ik kort na het wegrijden (dus met een koude motor) de melding dat mijn motor temperatuur te hoog is.    De koelvloeistofmeter slaat dan even uit naar 90 graden om vervolgens weer de normale waarde weer te geven. De rest van de dag krijg ik die melding niet meer.

Wat zou dit kunnen betekenen?

MvG.

Wat meer technische informatie is handig. Welke auto, bouwjaar, staat onderhoud, kilometerstand, etc.

Hi Terence,

Uh ja dat is idd wel handig. Peugeot 406, HDI, 90 pk, Bouwjaar 2003, onderhoud prima, 299.272 km. Nog meer gegevens nodig?

Let me know.

Even de temperatuur-voeler van de boordcomputer laten nakijken, en zonodig (laten) vervangen.
90°C is overigens een héél normale temperatuur voor koelvloeistof.

Excellentie zei:
90°C is overigens een héél normale temperatuur voor koelvloeistof.
Niet bij een koud blok.

Mogelijk is de sensor of bekabeling defect. Kleine kans dat het in het dashboard zelf zit.
Ik denk dat de melding voortkomt uit het plotseling enorm snel stijgen van de temperatuur die de sensor doorgeeft. Dus niet dat de temperatuur daadwerkelijk te hoog is. (dus ook bij een echte warmloper)

Even laten uitlezen of gewoon de sensor vervangen (kost niet veel)

In een enkel geval ligt het aan oude koelvloeistof die teveel stroom geleid, waardoor de sensor in de war geschopt word.

Terug
Bovenaan