Technische vraag over remvloeistof verversen

A

Anoniem

Guest
Even een vraag over het verversen van remvloeistof. Voor zover ik begrijp komt er vocht in remvloeistof en moet het elke 2 jaar ververst worden om metalen componenten te beschermen tegen corrosie ( zoals remklauw en rempomp )

Nu is mijn vraag of het afdoende is om geregeld de rempot ( vloeistof reservoir) leeg te zuigen met tool, en te vullen met nieuwe vloeistof.

Wordt de vloeistof in de leidingen dan automatisch ook gemengd met de verse vloeistof?

Het voordeel wat ik daarin zoek is om het niet te hoeven ontluchten elke 2 jaar.

Ben benieuwd naar technische argumenten.

Grt

De remvloeistof in de remleidingen circuleert niet dus zal altijd moeten worden 'doorgespoeld'. Dus leegzuigen potje is beslist onvoldoende. En het gaat niet zozeer om corrossie maar om voorkoming van lucht en verdunning door vocht waardoor hittebestendigheid afneemt.

Even een vraag over het verversen van remvloeistof. Voor zover ik begrijp komt er vocht in remvloeistof en moet het elke 2 jaar ververst worden om metalen componenten te beschermen tegen corrosie ( zoals remklauw en rempomp )

dat niet alleen. door het samenpersen kan de vloeistof die gemengd word met vocht (water) ook veel warmer worden dan wenselijk

Alleen het potje leegzuigen helpt iets maar is zeker niet afdoende als je het goed wil doen. Je hoeft overigens niet te ontluchten hoor, als je het goed doet komt er geen lucht in het systeem

beneden bij de klauw iets aftappen en zodra het reservoir leeg begint te raken bovenin weer bijvullen, zo alle 4 kanten. Maar let wel op, remvloeistof is echt troep, dat wil je echt nergens op hebben. Daarom zoiets ook aan te raden

hbm-092-83.jpg-1200x600-729b0ebc88.jpg

de boutjes kunnen ook vaak heel vast zitten, ik laat het gewoon doen bij de garage. op de brug met goed gereedschap is het zo gepiept. Voor die paar tientjes ga ik niet met die troep aan het werk, of je moet er echt hobby aan hebben

Het is ook nog eens relatief veel werk; je bent toch wel een uurtje bezig en eigenlijk ook altijd met 2 personen: de aftapper en de 'pomper'.
Anderzijds, stel je hebt een kameraad die er wel in geïnteresseerd is, dan heb je zo een prima zaterdagmiddagactiviteit. :)

De garage heeft daar een paar tools voor en dan kost het maar 20 minuten.

Het wordt gewoon niet allemaal vernieuwd en dat is wel wat je wil met deze vloeistof.

Voor modernere auto's met ABS is het niet raadzaam de remolie er volgens het oude (rempedaal intrappen) systeem te vervangen. Beter doe je dit met een machine die pulseert zodat ook de lucht uit de ABS unit verdwijnt. En natuurlijk de olie van koppeling cilinder bij een handgeschakelde mee vervangen.

Jos.

Terug
Bovenaan