Technisch vraagje ivm NOx en mijn 2.0TDI

A

Anoniem

Guest
Gegroet

Ik vrees dat ik bij de 'gedupeerden' zit, mijn motorcode is CFHC, na wat googlen kwam ik er op uit dat het over dit motortype gaat: EA189    degene die geviseerd wordt.
In de wetenschap dat dit de juiste info is en er sjoemelsoftware in mijn auto zit, hoe moet het dan verder bij een recall?

Indien zo:

1. Gaat mijn auto dan meer verbruiken? Waarschijnlijk wel...
2. Ga ik verschil voelen in koppel/vermogen?
3. Gaat dit gevolgen hebben wat betreft de levensduur van de motor en roetfilter etc van de auto?
4. Ga ik verplicht zijn om naar de dealer te gaan voor een herprogrammatie? (Ik woon in België) Want standaard gaf mijn auto een 10pk en 50 Nm koppel extra, dit wil ik uiteraard niet kwijt...
5. Mijn 3D powerbox module van speed-buster, gaat ie geherprogrammeerd moeten worden?

Ik ben benieuwd of iemand hier mij antwoorden op kan geven...

ps, Graag enkel antwoorden van techniekers, geen gissingen graag.

1. meer verbruiken dan wat? Na het uitkomen van dit nieuws gaat ie niet ineens meer verbruiken. Maar op de testbank zal de NOx uitstoot blijkbaar lager zijn dan dat jij met het dagelijks gebruik gewend bent.
2. nee dus, want er verandert niks aan de auto.
3. ook dat dus niet
4. geen idee, dat is aan d'Ieteren. Maar ik zou niet weten waarom ie een softwareupdate zou moeten krijgen.
5. n.v.t. dus

@Barri: hij heeft het over een recall, niet over het uitkomen van het nieuws o_O

Een recall in Europa heeft trouwens pas zin als blijkt dat er ook gesjoemeld is om aan de Europese normen te voldoen en die wijken nogal wat af van de Amerikaanse blijkbaar.

Nu aangezien je aan de programmatie hebt laten knoeien heb je de emissiewaarden waarschijnlijk zelf al verknoeid (dat extra vermogen wordt niet uit het niets getoverd en blijkbaar zijn hoge vermogensmotoren een groter probleem dan oudere, minder vermogende versies) en moet zelfs VW daar niet van wakker liggen.

1. Nee
2. Ja
3. Ja en Nee
4. Daar laat ik mij niet over uit aangezien ik nog niet verbonden ben aan een merk.
5. Aftermarket toch? Nee dus.

Hoe de software van VW werkt, de auto merkt dat er een OBD2 connector wordt ingestoken waardoor er een lijntje code in het motormanagement naar voren wordt geschoven die dus zorgt voor de lagere uitstoot waarden.
Dit stukje software verandert de inspuitingstijden, de hoeveelheid diesel die wordt ingespoten en de hoeveelheid Ad-blue die wordt toegevoegd in het uitlaatsysteem. De motor wordt zo arm mogelijk gezet, dat zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur hoger wordt, die zorgt ervoor dat er minder CO2 vrijkomt, en de motor dus minder verbruikt want die 2 zijn altijd verbonden.
Maar daarbij komt er wel meer NOX vrij, dat gas kan worden nabehandeld met een goedje dat nog het meeste weg heeft van een soort schapenurine. Dat is zogenaamde Ad-blue die verandert de chemische samenstelling van NOx zodat je 2 relatief onschuldige gassen krijgt, waarvan O2 er een is.
Normaal is die nabehandeling minder extreem om te zorgen dat het tankje tot de volgende onderhoudsbeurt mee gaat.

Hij staat armer afgesteld, dus verbruik minder maar ook minder koppel.
Levensduur ja, de motor wordt warmer van een arm mengsel omdat brandstof ook de cilinderwanden koelt. Dus die wordt minder. Maar het roetfilter blijft schoner.

Overigens denk ik niet dat er met die software echt prettig te rijden valt in het dagelijks leven, op de rollenbank wel. Maar niet op de weg met heuvels en dergelijke.
En daarnaast, diesel is en blijft schoner vanaf euro6 dan benzine euro6, hoe vreemd dat ook mag lijken.

@IDS: ah, dat zinnetje miste ik even. :)

Maar dan nog: bij een recall zou de auto echt niet anders worden.
Of ze moeten die 'testloop' standaard maken, maar dan heb je bijvoorbeeld maar de helft van het vermogen. Dus zoiets zullen ze vast niet doen :D Een recall lijkt me dus niet in het belang van de berijders.

Man, wat zijn sommige mensen toch onwetend... Is het zo moeilijk 2 minuten naar het journaal te kijken of een artikel te lezen? Dit schandaal heeft niks met verbruik te maken, enkel een geknepen NO[sub]x[/sub] uitstoot tijdens een testcyclus. Dus geen lager benzine verbruik, lagere CO[sub]2[/sub] uitstoot etc.

@Roder: sommige media zijn dat helaas ook, en die brengen dus die foutieve informatie... :(

Roder zei:
Man, wat zijn sommige mensen toch onwetend... Is het zo moeilijk 2 minuten naar het journaal te kijken of een artikel te lezen? Dit schandaal heeft niks met verbruik te maken, enkel een geknepen NO[sub]x[/sub] uitstoot tijdens een testcyclus. Dus geen lager benzine verbruik, lagere CO[sub]2[/sub] uitstoot etc.

Ze zijn wel met elkaar verweven, en het journaal geeft echt niet meer dan de helft. van het werkelijke verhaal, aan de technische kennis van de standaard journalisten bij Nu.nl en NOS scheelt veel.
Als de software echt zo goed was en heel weinig verschil had gemaakt in vermogen en verbruik hadden ze het er wel standaard ingezet. Er is meer aan de hand, maar ik weet niet zeker of we het hele verhaal ooit zullen horen. Ook voor mij is het voor een deel gissen. Maar 1+1 =2 dus het is wel makkelijk...

Alvast bedankt voor de reacties, ik zie het verder wel tegenmoet, op zich is die 2.0 TDI een fijnrijdende auto, totnutoe, buiten enkele gaskleppen vrij betrouwbaar, ook geen olieverbruik te constateren.
Hetgene mij wel al van als ie nieuw was ergert is de motorrem als ik bergaf rij, voelt gewoon niet natuurlijk aan.
De turbo fluit nu wel een beetje bij kouder weer (ongeveer 90000km nu), maar dat zal wel aan mijn rijstijl liggen. Trekken doet ie nog als een beer.

Mijn allergrootste zorg is dat dit een fijn rijdende auto moet blijven, over het verbruik lig ik niet echt wakker, mijn 3 vorige Volvo 400 turbo's verbruikte    véél meer, ik wou het gewoon weten uit nieuwsgierigheid.

Je kunt kijken of je de auto dan op de normale software houdt, of de nieuwe wilt.

Dus koop een OBD2 meter voor je auto die je verbindt met je telefoon via bluetooth en een app en rijd op die manier een beetje rond.
De software zou in principe in werking moeten treden en de motor wat minder moeten presteren.

Ik heb hier zo'n ding liggen waar ik eerder de auto heb uitgemeten op mijn laptop voor die foutcode van mijn gasklep een tijdje geleden, op dealextreme kosten die dingen niks... goed idee, als ik wat tijd heb ik ga ik dit doen :)

Ewout zei:
Ik heb hier zo'n ding liggen waar ik eerder de auto heb uitgemeten op mijn laptop voor die foutcode van mijn gasklep een tijdje geleden, op dealextreme kosten die dingen niks... goed idee, als ik wat tijd heb ik ga ik dit doen :)

Netjes, succes!

1 ding is zeker, de 140?pk die je nu hebt zul je straks niet meer hebben

@ GT-R, thx

@ iedereen, ik mag mijn paardjes houden, net me even bevraagd bij de maat die mijn onderhoud doet én bij Bosch opleidingen geeft ivm auto elektronica, mijn TDI heeft geen Ad Blue blijkbaar, dus geen recall...

Ze gaan ook niet terugroepen inderdaad om er andere software in te laden die de auto slomer maakt.
En zoals iedereen denkt maakt ad-blue je auto niet langzamer want het is een aftertreatment. In je uitlaat.

Maar de sjoemelsoftware moet eruit, dus je krijgt gewoon een schone versie van jouw software ingeladen.

Nissan GT-R zei:
Ze gaan ook niet terugroepen inderdaad om er andere software in te laden die de auto slomer maakt.
En zoals iedereen denkt maakt ad-blue je auto niet langzamer want het is een aftertreatment. In je uitlaat.

Maar de sjoemelsoftware moet eruit, dus je krijgt gewoon een schone versie van jouw software ingeladen.
Behalve AdBlue zijn er nog twee systemen om NOx naar beneden te krijgen. Een fabrikant kan EGR gebruiken (alleen Mazda lukt het daarmee) of er kan een NOx filter worden opgenomen in de uitlaat. Deze werkt ongeveer zoals het roetfilter alleen dan voor NOx. Net als bij het roetfilter raakt dit filter een keer vol en moet leeggemaakt worden. Hiervoor wordt er (net als bij het roetfilter) wat extra diesel ingespoten.
Als je dus geen AdBlue systeem hebt en geen Mazda, heb je optie 3. Je brandstofverbruik zal dus gaan stijgen.

EVV zei:
Nissan GT-R zei:

Behalve AdBlue zijn er nog twee systemen om NOx naar beneden te krijgen. Een fabrikant kan EGR gebruiken (alleen Mazda lukt het daarmee) of er kan een NOx filter worden opgenomen in de uitlaat. Deze werkt ongeveer zoals het roetfilter alleen dan voor NOx. Net als bij het roetfilter raakt dit filter een keer vol en moet leeggemaakt worden. Hiervoor wordt er (net als bij het roetfilter) wat extra diesel ingespoten.
Als je dus geen AdBlue systeem hebt en geen Mazda, heb je optie 3. Je brandstofverbruik zal dus gaan stijgen.

Ja klopt helemaal, al is dat NOx ding in de uitlaat een katalysator en geen filter. maar voor de rest goed opgelet (y) overigens is ad-blue een verzamelnaam voor chemische stoffen want volkswagen gebruikt niet het officiële ad-blue maar een tankje ergens in de auto dat alleen door de dealer kan worden vervangen.

EGR maakt je auto echter langzamer omdat je inert gas terugvoert wat niks meer doet. Dus tsja.....het leven als automotive engineer is niet altijd leuk.

EVV zei:

Mazda werkt idd. met EGR, maar dat werkt met klep overlapping. Belangrijkste is echter dat de compressie veel lager is, dan bij een normale diesel.
Compressie van de skyactive diesel is vrijwel gelijk aan aan de compressie van het skyactive benzine blok 1:14.
De bedoeling is straks dat je met de komende generaties skyactive, kan tanken wat je wil, diesel benzine, het maakt straks niet meer uit.
De benzine blokken worden straks ook zelfontbranders.

marcel21674 zei:
EVV zei:

Mazda werkt idd. met EGR, maar dat werkt met klep overlapping. Belangrijkste is echter dat de compressie veel lager is, dan bij een normale diesel.
Compressie van de skyactive diesel is vrijwel gelijk aan aan de compressie van het skyactive benzine blok 1:14.
De bedoeling is straks dat je met de komende generaties skyactive, kan tanken wat je wil, diesel benzine, het maakt straks niet meer uit.

Meeste autos hebben tegenwoordig klepoverlap hoor, anders krijg je een gebroken toevoer en dat wil je niet, de lucht wordt mede aangezogen door het vacuum wat de uitlaat creert.
En dat laatste zelfontbrandende benzine heb ik nog niet gehoord. En ik vraag me dan een ding af, benzine heeft de leuke eigenschap om te gaan pingelen bij zelfontbranding. kortom gezegd dat vind ie niet leuk.
Dus hoe ga je die piekspanningen die ontstaan bij het zelfontbranden van benzine opvangen?

Nissan GT-R zei:
marcel21674 zei:
EVV zei:

Meeste autos hebben tegenwoordig klepoverlap hoor, anders krijg je een gebroken toevoer en dat wil je niet, de lucht wordt mede aangezogen door het vacuum wat de uitlaat creert.
En dat laatste zelfontbrandende benzine heb ik nog niet gehoord. En ik vraag me dan een ding af, benzine heeft de leuke eigenschap om te gaan pingelen bij zelfontbranding. kortom gezegd dat vind ie niet leuk.
Dus hoe ga je die piekspanningen die ontstaan bij het zelfontbranden van benzine opvangen?

He ik ben geen techneut bij Mazda en compressie verhoudingen van 1:14 voor benzine blokken werden ook voor onmogelijk gehouden...
Ik ben ook benieuwd, de toekomst zal uitwijzen. Het is een streven, wil niet zeggen dat het technisch ook haalbaar gaat zijn...

copy paste:
According to the Japanese press, the second-gen SkyActiv engines will arrive in cars for the 2018 model year, two years earlier than originally expected. Hitomi Mitsuo, a lead developer of the project, thinks there will be a 30 percent improvement above the already thrifty first-generation SkyActiv engines. That would mean petrol engine mileage on par with hybrid vehicle technology, a stated goal of Mitsuo's.

One of the ways Mazda intends to get there is with the use of homogenous charge compression ignition, or HCCI. The process squeezes the fuel-air mixture at such high pressures that it can ignite without the aid of a sparkplug. The process, however, does generate more heat and cannot be sustained across a broad range of engine speeds, two issues Mazda engineers are in the midst of tackling. HCCI uses a significantly smaller ratio of fuel than traditional engines, and burns more cleanly as well. The reduction in emissions is necessary to meet European 2020 clean air standards.

In the meantime, plans are also being made to mate these SkyActiv engines with Toyota's hybrid tech, part of the newly minted deal the two companies signed. The combination of the two technologies would give the new partners a noteworthy fuel economy advantage over its rivals.

Read more: https://www.leftlanenews.com/mazda-wants-next-gen-skyactiv-engimazda-wants-next-gen-skyactiv-engines-to-match-hybrid-fuel-economynes-to-match-hybrid-fuel-economy-88786.html#ixzz3nczgvUEH

Dat is ook weer zo. Blijft hoog, al was het in f1 wel gebruikelijker. Maar dat zijn geen motoren met een makkelijke useability.

Maar ik had dat nog niet gehoord. Thanks voor de link!

Hier komt ie dan, ik heb dus wel een brief gekregen dat de auto die software heeft, mijn maat bij Bosch beweert dat iedereen die brief krijgt.
Ik lees her en der, als ik de auto niet binnenbreng dat verzekeringen lastig kunnen doen in geval van een ongeval, maar in de brief staat duidelijk dat de software    geen enkele invloed heeft op de technische veiligheid en rijgedrag van uw voertuig.

Maw, ik denk niet dat ik hem binnen ga doen,

Waarschijnlijk zal ik vermogen kwijt zijn, en er zullen ook andere consequenties zijn vermoed ik. Ik kan me niet inbeelden dat ze de auto's met de nieuwe software danig getest hebben wat levensduur van onderdelen betreft in vergelijking de 'oude' software.

Ik weet niet meer precies. Maar ik zou eerst eens kijken wat de dealer zegt.

Aan de andere kant mogen ze geen vermogen verlagen. Dan kunnen ze goed in de problemen komen met claims van ontevreden klanten.

Terug
Bovenaan