Te veel bomen in het bos - aankoop advies

A

Anoniem

Guest
Dag dames en heren,

Ik ben al enige tijd aan het lezen, info aan het verzamelen voor een volgende occasion. En ik kan geen definitieve keuze maken.
Eerst dacht ik dat een plugin hybrid de keuze moest zijn. Zo lekker goedkoop in de MRB. Maar met 25.000 - 30.000 /jaar en lange afstanden is dat geen beste keuze. Dan misschien toch een benzine versie van een V60, misschien de T4? 508 of toch een 308 SW 2.0? Een DS5 van Citroen, ook zeer fraai? Of toch een benzine motor met deze km? Of Opel Insignia? Octavia ... liever niet.

Ik heb veel diesels gereden in mijn leven. Bijna altijd ergens ronde de 2L versies. Mijn laatste lease was een 508 SW 2.0 BLUE HDI.

Ik denk dat jullie het zeker beter weten dan ik momenteel, dus laat ik maar wat parameters aangeven.
100 en 150k km - max € 12.000 - station car - 28-30k/jr - >2015
Merk, kleur, bekleding maakt mij allemaal niet uit. Misschien toch even vermelden dat ik regelmatig in Duitsland op de autobaan richting zuid zit, dus ..... hij moet wel wat kunnen. Maar als ZZP-er moet je wel een verstandige keuze maken.
Alvast bedankt allemaal.

Waarom denk je dat een PHEV bij 25-30 dkm per jaar geen goed idee zou zijn? Op lange afstanden heb je inderdaad niet bijster veel lol van de EV range maar vooropgesteld dat je geen Outlander of zulks bedoeld zijn de meeste hybrides nog steeds bijzonder zuinig, ook met lege accu.

Ik heb nu een W212 E200 CDI als vervangauto, fantastische wagen, zou dat niks voor je zijn?

een prius plugin rijd als de stroom op is nog steeds als een gewone prius. Dus niet veel stekkeren wordt bij de prius niet gelijk afgestraft .

De Prius is helaas geen station maar een liftback. Een liftback is een lid van de hatchback familie maar je kan hem ook zien als een station die schuin af loopt..

Hier een video tussen de toyota prius pluginn en de chevorlet volt. Dit is puur een video waar de verschillende systemen wordt uitgelegd. De volt rijdt verder puur elektrisch maar zuipt zodra de benzine motor het overneemt. En de prius pluginn komt puur elektrisch niet zo ver en op de snelweg gaat ook niet echt lukken, maar blijft nog steeds zuinig.

vido pius/volt

Er is ook een een 7 persoons prius , maar die is er niet als plug inn.

Stationcar, budget rond € 12.000, 25 tot 30 k per jaar, vanaf 2015.

De beste keuzes lijken mij dan de bijtellingsknallers van een paar jaar geleden.

Dus de Renault Mégane 3 of 4 1.5 DCI , en de Peugeot 308 1.6 HDI zijn in míjn ogen dan de beste keus. Je koopt gewoon veel auto voor weinig geld.

ak2 zei:

De beste keuzes lijken mij dan de bijtellingsknallers van een paar jaar geleden.

Dus de Renault Mégane 3 of 4 1.5 DCI , en de Peugeot 308 1.6 HDI zijn in míjn ogen dan de beste keus. Je koopt gewoon veel auto voor weinig geld.

Als je veel in Duitsland zit, dan is het wel handig om voor een euro 6 te gaan, dan heb je bij de 308 blue hdi de meeste waar voor je geld, de megane 3 is volgens mij allemaal euro 5 en de megane 4 is duurder.

Naast de genoemde voordelige diesels en de Prius is wellicht de Auris hybride wellicht ook nog een optie? Zeker een verstandige keuze: gaat weinig aan kapot en is voordelig in gebruik. Geen autobahn racer, al kun je er ook prima 150 of 160 in cruizen. Altijd met automaat, geen idee of je dat een voordeel of nadeel vindt. Wel een automaat die als zeer betrouwbaar te boek staat.

Even 2 voorbeelden in een luxe uitvoering (Lease Pro, (Lease) Executive zijn de luxere uitvoeringen):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1576473911-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-panoramadak.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1576196544-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-o-a-lede.html

Ik heb er zelf ook zo een, en toevallig bij de garage van de laatste link gekocht, was een prima garage.

Nieuwe model Megane kan ook prima hoor met dit budget.
De meesten hebben een wat hogere KM stand. Deze is vrij laag, maar de prijs is íets boven je budget. Lul er wat af of zoek nog even achter de bank naar een kleine zak met geld.

https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-5-dci-eco2-zen-111pk-navi-clima-cruise-elek-pakket-dab-apple-carplay-android-33289219/details.html

Niet de meest luxe uitvoering nee, maar er zit wel alles op wat je nodig hebt. 1.5dCi is een fijn vlot blok, ook oerbetrouwbaar. Langdurig cruisen op 160km/h is geen straf in dit ding (weet ik uit ervaring).

Mijn advies is om bij lease maatschappijen te kijken voor ex-lease auto's. Met name diesels zijn in ruime mate beschikbaar en zijn in die 4/5 jaar tijd flink afgeschreven (60% diesel tov 40% benzine).
Denk aan de 308, skoda, Seat , Ford , Renault stations.

Je bent zelfstandig ondernemer, dus kijk niet alleen naar de aanschafprijs, maar naar de TCO in 5 jaar tijd.
Ik weet niet wat je doet voor werk, maar realiseer je dat 'thuiswerken' gaat toenemen en dat sommige klanten beter bereikbaar zijn per trein.
Ook wordt het prijsverschil tussen benzine en diesel steeds kleiner (diesel is goedkoper omdat de accijns lager is, de brandstof zelf is duurder).

Dat is voor mij de reden geweest om een zuinige benzine auto te nemen: kost weinig als-ie stil staat en maar iets meer wanneer je veel kilometers maakt.

Zadelsnuiver zei:
Waarom denk je dat een PHEV bij 25-30 dkm per jaar geen goed idee zou zijn? Op lange afstanden heb je inderdaad niet bijster veel lol van de EV range maar vooropgesteld dat je geen Outlander of zulks bedoeld zijn de meeste hybrides nog steeds bijzonder zuinig, ook met lege accu.

Ik heb nu een W212 E200 CDI als vervangauto, fantastische wagen, zou dat niks voor je zijn?

Zeker een fantatische auto Zadelsnuiver, maar in mijn budget niet te vinden. :)

Auto encyclopedie zei:
een prius plugin rijd als de stroom op is nog steeds als een gewone prius. Dus niet veel stekkeren wordt bij de prius niet gelijk afgestraft .

De Prius is helaas geen station maar een liftback. Een liftback is een lid van de hatchback familie maar je kan hem ook zien als een station die schuin af loopt..

Hier een video tussen de toyota prius pluginn en de chevorlet volt. Dit is puur een video waar de verschillende systemen wordt uitgelegd. De volt rijdt verder puur elektrisch maar zuipt zodra de benzine motor het overneemt. En de prius pluginn komt puur elektrisch niet zo ver en op de snelweg gaat ook niet echt lukken, maar blijft nog steeds zuinig.

vido pius/volt

Er is ook een een 7 persoons prius , maar die is er niet als plug inn.

Ik heb helaas helemaal niks met een Prius. De Volt is prima maar mag van mij iets groter.
En diesels kunnen ook zuinig zijn.
Bedankt voor de input Auto encyclopedie.

ak2 zei:

Precies dat ak2. Staan ook op mijn lijst. Maar over de 1.6 HDI motoren lees ik veel slechte ervaringen. De 308 SW was eigenlijk mijn #1.

Bobslee zei:
Nieuwe model Megane kan ook prima hoor met dit budget.
De meesten hebben een wat hogere KM stand. Deze is vrij laag, maar de prijs is íets boven je budget. Lul er wat af of zoek nog even achter de bank naar een kleine zak met geld.

https://www.autowereld.nl/renault/megane-estate/1-5-dci-eco2-zen-111pk-navi-clima-cruise-elek-pakket-dab-apple-carplay-android-33289219/details.html

Niet de meest luxe uitvoering nee, maar er zit wel alles op wat je nodig hebt. 1.5dCi is een fijn vlot blok, ook oerbetrouwbaar. Langdurig cruisen op 160km/h is geen straf in dit ding (weet ik uit ervaring).

Prima keus Bobslee. Deze had ik als #3 op mijn lijstje staan. Ik heb zelf ooit 2 jaar de 2009 Megane Estate gereden. Prima auto.

spoiler alert zei:
Mijn advies is om bij lease maatschappijen te kijken voor ex-lease auto's. Met name diesels zijn in ruime mate beschikbaar en zijn in die 4/5 jaar tijd flink afgeschreven (60% diesel tov 40% benzine).
Denk aan de 308, skoda, Seat , Ford , Renault stations.

Je bent zelfstandig ondernemer, dus kijk niet alleen naar de aanschafprijs, maar naar de TCO in 5 jaar tijd.
Ik weet niet wat je doet voor werk, maar realiseer je dat 'thuiswerken' gaat toenemen en dat sommige klanten beter bereikbaar zijn per trein.
Ook wordt het prijsverschil tussen benzine en diesel steeds kleiner (diesel is goedkoper omdat de accijns lager is, de brandstof zelf is duurder).

Dat is voor mij de reden geweest om een zuinige benzine auto te nemen: kost weinig als-ie stil staat en maar iets meer wanneer je veel kilometers maakt.

Precies mijn idee spoiler alert. Hier in de regio zit oa van Mossel met veel lease occasions. Ben al eens binnen gelopen .... en keuze zat.
En thuiswerken is voor mij geen optie.

De tijden dat de 1.6 hdi onbetrouwbaar was, ligt ver achter ons. De huifige 308 met blue hdi is de goedkoopste manier om euro 6 te rijden. Altijd handig richting zuid Duitsland. Ik geloof dat de stad stugard al heel streng is, dus euro 6 is dan wel handig

Nu ben ik ook benieuwd ja. De 1.6HDI 8 klepper is een hele goede motor. De 16 klepper is een ander verhaal maar in de 308 II ligt altijd de 8 klepper (genaamd BlueHDI). Ik heb dezelfde motor in mijn 208 liggen, ik rij er ongeveer 1:25 mee. 130k op de klok en dusver geen problemen gehad met de auto/motor.

Auto encyclopedie zei:
De tijden dat de 1.6 hdi onbetrouwbaar was, ligt ver achter ons. De huifige 308 met blue hdi is de goedkoopste manier om euro 6 te rijden. Altijd handig richting zuid Duitsland. Ik geloof dat de stad stugard al heel streng is, dus euro 6 is dan wel handig

Mijn profiel dus ..... :D

En voor speedtouch en Bobslee .....
Het zijn inderdaad de THP motoren, de direct ingespoten benzine versies van de 1600.
Elaste vat het hier mooi samen:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5816045,5816257#msg-5816257

Verder zie ik opvallend veel goedekopere Insignia's te koop staan. Is daar iets mee?
Met 1600 kg duur in de belasting. Maar verder? Is Opel niet meer de standaard?

Volgens mij is het hoge gewicht zo'n beetje het enige wat je hoort als nadeel bij de Insignia, zeker als je een facelift versie neemt rij je er prima/recent bij.
Weet niet of je nu beter de 1.6 diesel of de 2.0 diesel moet hebben.

V.w.b. regelmatig in duitsland rijden: daar zijn zo'n beetje alle auto's die de laatste 10-15 jaar op de markt zijn gekomen geschikt voor. De meeste Duitsers rijden ook niet met de dikste motoren en de dikste auto's.

Een Opel Insignia A vind ik een erg fraaie auto. De auto is vrij zwaar en kent wel wat elektrische problemen, het is dus zeker niet de beste auto in deze klasse. De auto is niet erg gezocht en hierdoor goedkoop om te kopen, dus veel auto voor het geld.

De 1.6 HDI In de 308 is net als de 1.5 DCI een fijne, betrouwbare, en zuinige motor.

Insignia als diesel kan heel goed. De benzines kennen wel wat problemen, de 1.4t en 1.6t motoren zijn niet vrij van problemen en de M32 handbak gaat gegarandeerd kapot waarna revisie nodig is.

De 2.0 cdti is een goede motor en heeft ook een andere versnellingsbak (F40 uit m'n hoofd).

Ja ze zijn wat zwaar maar verder is er niks mis met een insignia. De facelift variant heeft een moderner interieur, die zou ik persoonlijk altijd boven de pre-facelift verkiezen.

ak2 zei:
Een Opel Insignia A vind ik een erg fraaie auto. De auto is vrij zwaar en kent wel wat elektrische problemen, het is dus zeker niet de beste auto in deze klasse. De auto is niet erg gezocht en hierdoor goedkoop om te kopen, dus veel auto voor het geld.

De 1.6 HDI In de 308 is net als de 1.5 DCI een fijne, betrouwbare, en zuinige motor.

Ik denk dat het koppel in zuid Duitsland van de 1.6 blue hdi 300 nm goed van pas kan komen ipv de 1.5 dci 260 nm.

De Peugeot haalt een koppel uit een spaardiesel die je ook in in dikke 2.0 diesels ziet. en ook nog euro 6 ipv euro 5 in de megane.

Elk jaar kom ik wel een aantal keer in Duitsland, zowel de 308 en Mégane hebben (meer dan) ruim voldoende vermogen en koppel voor de Duitse autosnelweg, Duitsers rijden nog maar weinig harder dan 160, en erg hard gaat het in de praktijk al lang niet meer. Sterker nog er zijn heel veel snelheidsbeperkingen.

Ik weet niet hoe ik kenteken checks kan doen met Duitse kentekens, maar vermoed dat de Ooster buren meer van het 2.0 hdi/dci spil zijn. Ik kan mij nog herinneren dat de occasion markt overspoelt was en nu nog steeds met 2e hands spaardiesels waarin de export nauwelijks in geïnteresseerd was.

Voor JanH voordeel om ze voor een relatief prikkie een relatief nieuwe auto te kopen.

Maar het zal ook met gevoel te maken hebben als wij op wintersport gaan met een 2.0 tdi voelen we ons maar een trage slak, maar de cvt bak haalt de Schot er ook wel behoorlijk uit.

Terug
Bovenaan