Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>FordFreaks Treffen was gezellig!<<

afgelopen paar weken was ik druk met de kachelmotor van de Sierra, en het leek erop dat de kachelmotor de accu leegtrok.

Die conclusie zat me niet helemaal lekker, en hield daarom alles wat beter in de gaten.

Begin van de week wilde de Sierra wat moeilijker starten dan normaal, maar verder deed alles het wel gewoon zoals het hoort.
Dinsdag was het nog wat erger, en 's middags met draaiende motor meette ik 12V bij de accu:rolleyes:

Niet best... Dus 's avonds naar de Beuntoko, en onderweg viel de radio weer uit.... Dus precies op tijd!

Aangekomen bij de Beuntoko, deuren los, en eerst een half uur staan kwijlen bij de Thunderbirdo_O

WAWMYXbh.jpg

Owja, moet met de Sierra gangs! Dus kap open, en toen zag ik een stukje draadeind met moer op het stuurhuis liggen.....
dsUPWNzh.jpg

Dus kijk naar de dynamo en zag dat de bevestigingsbout ervan weg waso_O
NocPG0Gh.jpg

Gelukkig hing de dynamo nog aan de spansteun, en tegen het motorblok.
Er zat een lange bout, en die is dus helemaal pleite, heb geluk dat ie niet aan de poeliezijde eruit gevlogen is, dan had ie nogal wat schade kunnen veroorzaken (koelvin, radiateur, andere poelies)

Nu heb ik beide ophangpunten met een kort boutje vastgezet, ipv alles met 1 lange bout.

En hij doet t weer zoals het hoort:cool:

Verder is de Scorpio ook weer door naar de volgende liefhebber:cool:

De beste man was al een aardige poos opzoek naar een nette Scorpio, en die heeft hij nu voor leuk geld gevonden:cool:

Verder weer wat wijzer wat de verlichtingseisen voor de RDW zijn, ik moet alleen het dimlicht vervangen voor Europese lampen, grootlicht mag zo blijven, en het stadslicht zijn tevens de knipperlichten. Nu moet stadslicht wit zijn, en mogen knipperlichten aan de voorzijde ook wit zijn! Dus ik hoef alleen de lampjes vd knipperlichten te vervangen voor witte!

1HtorEBh.jpg

Nu nog uitzoeken hoe de Europese verlchting dan aangesloten moet worden
cYD1FRoh.jpg

Ja echt wel!

Ben er echt superblij mee:LOL:

Omtrent de verlichting ben ik er denk ik uit:

- Groot licht mag gewoon sealed beam blijven
- dimlicht bouw ik om naar H4
- stadslichten mogen in de knipperlichten zitten, maar moet wit zijn.
- knipperlichten alleen vanaf de voorzijde zichtbaar, mogen amber of wit zijn.

Dus de knipperlichten witte lampen indraaien, en dan alleen het dimlicht ombouwen:cool:

Wouter82 zei:
Taunusdriver. zei:
Nu moet stadslicht wit zijn, en mogen knipperlichten aan de voorzijde ook wit zijn!

Ik weet eigenlijk wel zeker dat andersom ook mag, dus oranje knipperlichten en oranje stadslichten.

Ik dacht bij de APK wel maar bij de RDW weer niet. Er is iets mee. Ik heb ook witte bolletjes in mijn stadslicht/knipperlicht combi.

Aangezien sealed beam standaard maten zijn (ik dacht iets van 3 maten rond en 3 maten rechthoekig) zijn er ook standaard vervangings/ombouw lampen met reflector en H4 lamp. Volgens mij zelfs met de benodigde stekker of verloopkabel. Beetje amerikanen handel weet dat precies, maar ik denk dat je daar al contact mee hebt gehad om te checken of je uberhaubt moest ombouwen. Sealed beam op zich is immers niet (meer) verboden.

Engineer2 zei:
Wouter82 zei:
Taunusdriver. zei:
Nu moet stadslicht wit zijn, en mogen knipperlichten aan de voorzijde ook wit zijn!

Ik weet eigenlijk wel zeker dat andersom ook mag, dus oranje knipperlichten en oranje stadslichten.

Ik dacht bij de APK wel maar bij de RDW weer niet. Er is iets mee. Ik heb ook witte bolletjes in mijn stadslicht/knipperlicht combi.

Ik had het een tijd geleden opgezocht voor mijn auto. De knipperlichten aan de voorzijde mogen wit of amber zijn. De gewone lichten wit of geel. De APK en RDW moeten aan dezelfde regels voldoen. Het verschil zit hem meestal in de kennis van de persoon die de keuring uitvoert.

Ik heb mij er inderdaad iets in verdiept, en kom allerlei antwoorden tegen.... Dus niet altijd eensgezind....

Sealed beam mag wel, maar opzich ombouw is niet zoveel werk, en heb je toch betere lichtopbrengst.

Ik heb m'n kennis gevraagd waarmee ik de Tbird opgehaald heb, en die bouwt het dimlicht altijd om naar H4. Spul is niet zo duur, en dan ist ook goed, ook naar zijn klanten toe.

De ronde koplampen zijn er in 2 gangbare maten: 7" en 5-3/4" . Nu heb ik (helaas) de 5-3/4 inch lampen. Nu had ik anders een idee om kruiskoplampen/ Iron Cross koplampen van een vw golf erin te bouwen, maar die zijn 7" dus helaas:cry:
Heb nu een setje 5-3/4 koplampen zonder stadslichtjes besteld. Met H4 stekkers erbij heb ik het setje voor 5 tientjes thuis. Kun je niet voor martelen!

Nu nog eens zien hoe dat dan zit met aansluiten, weet niet of de stekkers van de sealed beam hetzelfde zijn als voor H4, en of dat überhaupt dan gaat werkeno_O

@ Wouter: Over het stadslicht heb ik wel eensgezinde antwoorden gehad, en dat is dat stadslicht wit moet zijn, dat vond ik ook in de rdw documenten.
Nu kan het natuurlijk ook aan de keurmeester liggen, maar als ik naar de rdw moet, wil ik alles wel zo goed mogelijk hebben zoals het hoort. Als er apk en kenteken opzit, worden de stadslichten wel gewoon weer oranje:p

Volgens mij is dit de meest betrouwbare bron:

https://handboek.rdw.nl/regelgeving/-/media/handboek/pdf/regelgeving/apk/sitecollectiondocuments/apk-regelgeving.pdf

@ Eeuwige student: Dat is inderdaad het meest betrouwbare infopunt, maar had daar nog niet alles gevonden;)

Afgelopen week niet stilgezeten, en weer vanalles kunnen doen.

Natuurlijk gangs geweest met de Thunderbird, en die heeft me nog even laten schrikken:eek:

Met ophalen leek het erop dat er wat olie oid op de spruitstukken/uitlaat lekte, dus daar eens een onderzoekje naar gestart, en zag tot mijn verbazing dat er koelwater op de inlaat lag:eek:

5TxPzEjh.jpg

Boel drooggemaakt, en gekeken waar het evt vandaan kon komen. Nu heb ik niks gevonden... De koelwaterslang is recent wel vervangen, en ik vermoed dat het na het vervangen vd slang de boel niet helemaal goed schoongemaakt is.

Ook zag ik dat een andere koelslang in het verleden dicht langs het uitlaatspruitstuk heeft gehangen, en een zwakke plek heeft. Die wil ik iig nog preventief vervangen.

aFQMbVNh.jpg

Verder met de verlichting gangs geweest, en gelukkig passen de H4 koplampen zo in de stekker vd sealed beam:cool: Scheelt weer ombouwen.
ik was in de veronderstelling dat de knipperlichten voor oranje zijn, en die dus moet vervangen voor blanke

1HtorEBh.jpg

Dus de knipperlichtkapjes losgehaald, om de lampjes te vervangen voor witte lampjes.
En.... Zaten al blanke lampjes ino_O Terwijl het op de foto, en int echt, wel oranje leek...... Zal wel de verkleuring van het glaasje zijn.....

Op de knieen ervoor, en zelfs vanuit die hoek istie nog mooi:LOL:

pIw8Fwfh.jpg

Het deurpaneel van de bestuurdersdeur bleef wat haken, en ik meende dat de deur wat afgehangen moet worden.
Nu zijn het lummels van deuren, heb ze gemeten, en de zijn 1.3 meter lango_O Dus nog wat meer ruimte in de Beuntoko moeten maken...

ARWvDePh.jpg

Vervolgens de boel eens goed bekeken, en nu bleek dat de onderkant vh paneel in een gootje vd deur moet vallen, en het paneel zat ervoor...
Deurpaneel losgeschroefd, en vervolgens in de goot gezet, en boel weer gemonteerd. Nu haakt het deurpaneel niet meer:cool:

Er zat aardig wat documentatie bij de auto, en heb dat ook wat uitgeplozen. Het lijkt erop dat de auto z'n hele bestaan in het noorden van Amerika gereden heeft. Omgeving Michigan en daarna omgeving New York, en de vorige eigenaar woont nabij de Niagara watervallen.
Wel leuk dat het orginele! instructieboekje bijzit, waar ook de gegevens vd eerste eigenaar instaan!
EP92byhh.jpg

Verder had ik vd week nog een Ford Fiesta in de Beuntoko, die had de bekleding van het deurpaneel los.
Dus deurpaneel losgehaald, en hoopte erop dat het paneel met bekleding een los element is, maar helaas....

72d4isRh.jpg

De bekleding is weer provosorisch vastgezet, en uiteindelijk het deurpaneeltje weer teruggezet.

En als laatste:

1ZMeAhmh.jpg

Erg leuk dat de aflevering in Dearborn was; de thuisbasis van Ford (ontwikkeling). Het zou zomaar eens een medewerker van Ford geweest kunnen zijn.

Bob Ford is ook wel een legende trouwens. Het bedrijf had niet gewoon de naam Ford omdat het een Ford dealer was. Nee Bob Ford de man gaf zijn naam aan het bedrijf. Hij was een neef van Henry Ford en gedurende de jaren 60 erg actief in de racerij en in zijn eigen Ford dealership. De dealer bestaat nog steeds maar heet nu Fairlane Ford (naar het landhuis van de Ford familie).
Bob Ford - racehistorie
2BobFordLenRichterT-Bolt12.jpg

BTW: die handtekening lijkt wel van Bob zelf te zijn. Dat is dan een collecters item op zich.

@ Mechanix: Dat straalt er idd wel vanaf! Er is zuinig mee omgegaan, en wel bij liefhebbers geweest. Nu mag ik em "koesteren" Dat gaat zekers wel lukken:LOL:

@ Altai: Jouw vraag maakte mij idd ook wel nieuwschierig! Dus vandaar dat ik em opgemeten had(y)

@ Engineer2: Dat zijn leuke weetjes! Heb me nog niet zo in het verleden vd Thunderbird verdiept verder, maar dat zijn de extra leuke feitjes voor de historie vd auto! Waar heb jij al die kennis opgedaan als ik vragen mag?
Er zit nog een soort van onderhoudsboekje/checklist van Bob Ford bij, zal eens kijken wat dat allemaal precies is.

Nouja Dearborn deed wel een belletje ringelen als zijnde thuisbasis van Ford. Als er dan ook nog een Bob Ford op staat is de kans groot dat er een familie link is.

De rest deed Google.

Nou, alweer een jaar voorbij, en wederom, iets later dan gepland, nog een jaaroverzicht.

Altijd leuk om terug te blikken wat er allemaal weer terecht geknooid is, en wat er toch weer veranderd is...

Begin van het jaar besloten om de blauwe mk1 Granada te verkopen, aangezien er veel tijd in gaat zitten, en onderhoud aan andere auto's dan voor de Beuntoko moet doen... En weer wegzetten was nu geen optie meer

Ondertussen bezig geweest om de mk1 2.8i Granada klaar te maken, wat laswerk in de kont, en voor de apk zat er nogal wat werk in de remmerij.... Het bleek uiteindelijk de hoofdremcilinder te zijn...

Met BBS velgen eronder en een Ghia grille is was het toch een retegave wagen:cool:
55K2Yxah.jpg

rUj93C7h.jpg

De 17M deed het gewoon weer goed, alleen het raammechanisme gaf wat problemen, de vertanding is was lam, iets wat bij de meeste voorkomt...
CPHYVahh.jpg

Uiteindelijk toch nog op het dorp een goede gevonden, en gemonteerd!

Ondertussen in mei nog een grijze Sierra sedan opgehaald. De eigenaar wilde hem na 12 jaar in zijn bezit verkopen, mede doordat hij automaatbakolie lekte.... De lekkage bleek een lekke slang te zijn, dus gelukkig niet de automaatbak!

GlTaSkrh.jpg

H3Bbb47h.jpg

Is een mooie complete liefhebbersauto, waar alle orginele opties ingebouwd zijn, RS bumpers etc.
Deze is naar een kennis van me hier opt dorp gegaan, en heeft em ondertussen uit elkaar liggen om opnieuw te spuiten, en dan weer op te bouwen!

Kort daarna was er weer het Ford Treffen van de FordFreaks, was ook dit jaar weer geslaagd:cool:
cxGI7wxh.jpg

Ook had ik nog een '61er Mercury Comet gekocht, en die ook maar eens opgehaald
HgtPWboh.jpg

Na een wasbeurt zag het al wat beter uit
YdTL7yoh.jpg

Een bijzonder model, en was nog de enigste van dit model en bouwjaar in Nederland!

Tussendoor hou ik de markt voor de Thunderbirds ook in de gaten, en nog bij eentje wezen kijken, maar was helaas niet wat...
8JpC7GQh.jpg

Ondertussen is het augustus, en ben ik met de TC1 en m'n maat met de Granada, naar het Ford Treffen in Zonhoven geweest!
Y2J43pIh.jpg

SRr65sPh.jpg

Was ook weer geslaagd:cool:

Een kennis van me heeft een Dodge Dynasty, en daar zat nog wat laswerk aan, dus dat 'even' terecht gemaakt. Beide kanten de dorpels vervangeno_O
kjDyhsRh.jpg

De bezichtiging van de Thunderbird heeft mij echt getriggerd, en heb besloten om wat actiever opzoek te gaan naar een Thunderbird.
Daarom de Comet te koop gezet, en deze is naar Duitsand gegaan.
xUUm9XCh.jpg

Nog geen week later, stond er een vage advertentie op internet, en het bleek een '81er Taunus station te zijn!
Contact opgenomen met de verkoper, en het bleek om een garagebox-vondst te zijn! Stond al 20 jaar stil, maar was nog kogeltjehard, en de 2.0 OHC motor was nog los.
Wezen kijken, en meegenomeno_O
9oopZGoh.jpg

jqRhfpBh.jpg

Het bleek een grijs kenteken mét achterbank te zijn, en binnen een half uurtje liep de motor weer:cool:

Na het treffen in Zonhoven, was er een jongen hier uit de buurt, die serieus interesse in de blauwe Granada had, en die heeft em uiteindelijk ook gekocht. En werd in stijl opgehaald.
OR10ooSh.jpg

Begin september heb ik de Granada 2.8i uitgeleend aan een kennis van me. Zijn kameraad ging trouwen, en ze wilden zoveel mogelijk Granada's als trouwstoet hebben.
0wjRIkNh.jpg

Met 26! Granada's is dat wel gelukt

Niet veel later kreeg ik een berichtje van een kennis van me, of ik evt interesse heb in een Sierra P100o_O
Beetje apartigheid, en redelijk in de buurt, dus wezen kijken en.... Toch maar gekochto_O
IARcetch.jpg

Hij heeft 15 jaar dienst gedaan bij een hobbyboer, en alleen bij hem opt dorp gereden. Wel een leuk ding voor erbij.

Alsof het zo moet zijn, komt er niet veel later een Thunderbird te koop, en na wat contact met de verkoper, uiteindelijk doorgepakt en gekocht!

nGzIWsFh.jpg

Superblij! en hopelijk mijn droomauto gevonden! Doodeng om op basis van verhaal en foto's een auto te kopen, maar het voelde goed met de verkoper, maar desondanks... doodeng.....

Met mezelf heb ik de afspraak, mocht er een Tbird komen, gaan er enkele auto's weg.

Dus de P100 verkocht, de TC3 station en Granada 2.8i verkocht....
j5ZdpEOh.jpg

57M5hXih.jpg

En nu wachten tot de Thunderbird aankomt hier in NL!

Maar het is "leeg" .... En alsof het zo moest zijn, stond er hier in de buurt, gewoon langs de weg, een Sierra station te koop!
Heb ik weer...... Wezen kijken, en ik kon gewoon niks vinden om op af te dingen.... Roestvrij, technisch goed, en optisch ook netjes!

CIjgYYSh.jpg

Ding eenmaal bij huis, heeft een maatje van me er serieus interesse ino_O
Maar hij heeft een '85er Scorpio, en die moet dan eerst weg...

Dus wat geregeld, hij de Sierra, ik zijn Scorpio. Heb immers nog geen Scorpio gehad:p
En9NXAXh.jpg

Met de Scorpio voor de deur, is het toch ook wel een fijne wagen, met bijna een ton op de teller, nog supernetjes, en het rijdt ook gewoon lekker.
VPVJ9nsh.jpg

Een paar weken later, krijg ik een berichtje van een kennis, en zijn collega zoekt een nette Scorpio voor de hobby erbij.
Uhm, heb er wel 1 voor de deur momenteel.... Collega komt kijken, en na zijn zoektocht van meerdere jaren heeft hij nu een mooie hobby auto(y)

Ondertussen is het december, en de Thunderbird is in Nederland aangekomen!
In stijl opgehaald, en man, wat istie gaaf!

w1BT6sXh.jpg

4FmTM54h.jpg

rCyu5iQh.jpg

Nu bezig met klaarmaken voor NL kenteken, en apk. Kan niet wachten!!

Ik wens iedereen een fijn, gezond, en autorijk 2018 toe!

Voor mij was het een jaar waarin veel veranderd is in korte tijd, en mijn droom uit laten komen! Zien wat het nieuwe jaar ons brengt!

Bedankt mannen!

Sta er elk jaar ook weer van te kijken wat er allemaal weer voorbij is gekomen. Ik vind het leuk om ermee te rijden, en als ze bij andere liefhebbers komen die ze verder koesteren, is dat natuurlijk nóg mooier!

Afgelopen week ben ik nog met de Thunderbird gangs geweest, heb een koelslang vervangen, die is ooit eens warm geworden door het spruitstuk, en vertrouwde die niet...

aFQMbVNh.jpg

De koplampen vervangen voor H4 exemplaren

DuGcCiih.jpg

5PgtlZBh.jpg

Verder deed de rechter kentekenplaatverlichting het niet, dus dat ook maar eens gemaakt.
Ik dacht dat het een massaprobleem zou zijn, maar er bleek geen lampje in te zitten:p

HfsX5xzh.jpg

1VhuQyoh.jpg

Afgelopen week ook bij de RDW geweest voor een afspraak voor kenteken/chassisnummer/apk voor de Tbird, en daar ga ik 23 januari heen!
WoMs7Uqh.jpg

Verder kwam er nog een '92er Sierra GT op mijn pad, en na wat contact met de eigenaar, ook maar gekocht, en volgend weekend ophalen.
Is tot 2016 van de eerste eigenaar geweest, en de huidige eigenaar, ook liefhebber, heeft geen overdekte plek voor de Sierra.
De kachelradiateur lekt, en hij loopt wat beroerd. Verder is het nog een nette auto, en een paar plekjes onderaan de dorpels. Wat wel jammer is, is dat hij ooit eens niet goed op een krik/2kolomsbrug heeft gestaan, en de dorpel/kriksteun achter zijn wat krom.... Maar met nog 9 maand apk nog zekers de moeite!

GVkwiAvh.jpg

fukEXVdh.jpg

IcNhXzah.jpg

4wyHEeyh.jpg

9U6aP21h.jpg

gCG141bh.jpg

Ben benieuwd volgende week!

Blijf maar plaatjes posten van die Thunderbird. (y) Nice!

Ook die Sierra mag er weer wezen. Blijft knap hoe je ze blijft vinden! Zelf had ik dat in het verleden met Daihatsu. Zie nog wel eens wat leuk, maar mijn prioriteiten zijn veranderd.

En nu nog die Amerikaanse rijstijl aanleren he. Dan komt de vogel past echt tot zijn recht. Dus 3/4 gas bij het stoplicht zodat de V8 lekker klinkt en de kont goed in de veren zakt. En dan bij 35 a 40 km/h gas terug en met het opschakelen van de automaat lekker net boven stationair cruisen. En niet in de kickdown trappen. Dat is onbeschoft. Dat doe je alleen als je gaat inhalen (en dan blijf je ook even een tijdje gas geven).

Zelfs Europese auto's die in Amerika verkocht worden krijgen een andere gaspedaal karakteristiek en automaat programma om dat snelle wegtrekken bij het stoplicht vlot genoeg te doen en dan soepel over te laten gaan in cruisen.

Heel stom maar de auto's zijn er zo op ontwikkeld of aangepast dat het pas echt goed voelt als je die rijstijl ook everneemt. En daar wordt je ook nog eens lekker relaxed van. Met de Corvette merk ik het zelfs maar met de huurauto's in de States is het ook altijd weer even wennen.

@ PascalD: Gaat wel goedkomen! En wat ik tegenkom, ga ik ophalen, en dan zie ik het wel weer.
@Engineer2: Dat heb ik idd al eens ergens eerder gehoord. Ik ga het meemaken!

Zoals gemeld, zou ik dit weekend de grijze GT ophalen, maar die plannen zijn een weekje uitgesteld...

Kwam een andere Sierra "tussendoor" en die ook maar opgehaald, maar die zal geen kilometers meer gaan maken op de wegen.....
De auto heb ik van de eerste(!) eigenaar gekocht, en er is nooit in gerookt!

Helaas is hij ruim 10 jaar terug afgekeurd op roest, en is daarna buiten naast het huis onder een zeiltje blijven staan.... Deuren zijn verrot en de dorpels zijn ook deels weg.

Het is een '88er 2.0 "special" met RS skirts en spoiler, meegespoten bumpers, blauw getinte ruiten, gordels achterin en tellerunit met toerenteller. Verder een "standaard" interieur/dashboard.

BKTA608h.jpg

aUE1wqqh.jpg

CFs168Qh.jpg

k39XEAbh.jpg

JcavZKDh.jpg

Heticszh.jpg

nBZ9nrWh.jpg

EZcEXmmh.jpg

TQIeMuAh.jpg

En gelukkig de 15" RS velgen er ook nog bij! Die zijn eens opnieuw gespoten/gecoat, en zien er nog netjes uit.
Denk dat ik daar eens goede bandjes omheen laat leggen, en dan eens onder de witte Sierra zet

hd7Bkt5h.jpg

Die gaat voor onderdelen, en er hebben zich al meerdere mensen gemeldt voor onderdelen(y)

Ja echt wel Wouter....

Maar nu ist echt einde oefening... Deuren verrot, dorpels, remmerij etc alles is door het stilstaan aangetast.....

Ben met diverse liefhebbers bezig die interesse in bepaalde onderdelen tonen, dus dat gaat wel goedkomen, beter dan dat ie op de sloop gelijk de pers ingaat...

Dat kastje is denk ik van het interieur wat hij er ooit ingebouwd heeft. Verder heeft hij er niks aan veranderd.

jups.....

Afgelopen week al wat onderdelen van de Sierra verkocht, en dan kom je echt nog wel wat tegeno_O

Maar het span staat weer klaar om morgen naar Limburg te gaan, en de grijze, '92er GT op te halen. Die loopt niet helemaal zuiver, dus haal ik em met de kar op. Kar huren kost hier opt dorp enkele tientjes, ga ik niet voor martelen.

En opgehaald:cool:

kKzAXDuh.jpg

DkgZMpqh.jpg

a5XKCY9h.jpg

qwgI6wHh.jpg

Tis nog een bijzonder goed exemplaar, en van binnen ook nog netjes.

Koude start loopt ie op 3 poten en slaat ie af. Als ie blijft lopen, en als de motor warm is, loopt ie wel op 4 poten, maar lijkt af en toe wel iets te smoren/in te houden....

Temperatuur blijft mooi in het midden, en het reservoir bouwt wel druk op...
Binnenkort maar eens compressie meten, dan weet ik wat meer.

Mooi hoe je die Sierra'tjes uit het hele land vandaan haalt. :D
Heb zelf goede herinneringen aan de donkergroene 2.0i GT van m'n ouders, een station uit '93. De eerste auto die ik als kind bewust mee heb gemaakt. Geweldige auto, vond ik toen. Nu niet meer te vinden.

Die Mondeo moet trouwens ook flink aan de bak telkens. Met tandemasser + Sierra zit je zo wel ongeveer op de max van wat 'ie mag hebben, niet?

Zelfs hier in de buurt wordt t minder....

De markt van Sierra's is enorm uitgedund de laatste paar jaar, en knappe exemplaren nóg schaarser....

Omtrent de gewichten zit je inderdaad aardig goed.

De Mondeo is een 2litert benzine en mag 1800kg trekken.

De aanhanger weegt ca 662kg, en de GT ergens in de 1100kg.

Ondanks dat gewicht kon ik em prima meekrijgen, en deze ronde een verbruik van 1 op 10,5:cool:

Jaja, de dag des oordeels voor de Thunderbird!

Vanochtend nog langs de dorpsgarage gegaan, welke op de route lag, voor het afstellen vd koplampen.

Was wel nodig, want je scheen de kraaien uit de boom...o_O

Ik mocht ook gebruik maken van de remplaten, en dat was ook netjes binnen de marges:cool:

Dus door naar het RDW station hier in Zwolle, en manman, wat rijdt die Tbird toch lekker:cool: Lekker cruizen, en een fijne V8 roffel:cool:

Aangekomen bij de RDW de papierwinkel op orde gemaakt, en wachten totdat ik aan de beurt was.
0ifidVQh.jpg

Eenmaal aan de beurt, werd er eerst gekeken of de documenten ook bij de auto hoorde. De keurmeester was wel opzoek naar de motorcode, maar kon die niet zo gauw vinden, maar geloofde wel dat het een 390 CuI is. Iets anders is er immers niet in geleverd.

gqVG5ESh.jpg

Vervolgens tijd voor het chassisnummer, aangezien Amerikanen alleen een "Doortag" hebben, en er hier in Nederland een chassisnummer in het chassis wel een vereiste is.

De tijd van het handmatig inrammen van de nummers is verleden tijd, dat gaat tegenwoordig wat makkelijker.

Het papier met de gegevens wordt gescand, en op een schermpje wordt het chassisnummer weergegeven.
Als dat akkoord is, zet de keurmeester een apparaat op de plek waar het chassisnummer komt, en de slagpin in het apparaat tikt zo netjes het chassisnummer erin. Mooi stukje techniek, soort mini CNC machientje

OXh4dYeh.jpg

Het is door de lak geslagen, rondom het chassisnummer wordt het netjes afgeplakt, en met verfoplosser de plek netjes zichtbaar gemaakt.

Dan de "technische controle" ofwel APK.
Alles wordt grondig nagelopen, bodem, ophanging, gordels, verlichting etc. Ondanks dat de koplampen afgesteld waren, moest 1 koplamp nog iets lager gesteld worden.

IWeZ4kEh.jpg

De keurmeester was schappelijk, en mocht dat ter plekke even afstellen.

Als laatste de rembank, voetrem was zowel voor als achter netjes binnen de toleranties:cool:

Maarrrrr..... De handrem gaf geen goed beeld....

Linksachter volle bak, rechtsachter krapan. Na enkele pogingen geen verbetering:eek:

Ook hier kreeg ik even de gelegenheid er naar te kijken, en mocht het een kleinigheid zijn, kon hij hem verder afmelden.
De handremkabel iets bijgesteld onder de auto, maar helaas zonder resultaat.....

Aangezien hij niet door de apk is gekomen, nog geen kenteken.....

Komende week de achterwielen er maar eens afhalen, en kijken naar de mechanismen zowel links als rechts, Misschien zit er links iets niet goed waardoor die te snel of teveel aangrijpt....

Als ik dat weer klaarheb, weer een eendagskenteken aanvragen, en dan aan de hand van de "afkeurpunten" voor een herkeuring.

Gelukkig is het weer nog niet zo denderend, want ik kan niet wachten ermee de wegen op te gaan!

Balen? Natuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk is dat alsnog een prachtig resultaat voor een auto die al op de weg was voordat het meerendeel van de mensen hier op het forum geboren was.

Hallo allemaal, ik heb even een vraag tussendoor, voor de kenners met ervaring.
Ik ben al een tijdje opzoek naar een spotgoedkope ford f1 pu uit 1946, maar die vind je natuurlijk niet hier in de buurt.
Ik ben dus gaan kijken en ben er over uit dat ik er een wil kopen uit de states. Een klein probleempje, hoe ga ik dit doen?
Heb nog nooit eerder een auto geimporteerd, en wil wel zeker zijn dat hij zo goedkoop mogelijk op NE kenteken komt te staan.
Weet iemand hoe of dit kan of uberhaupt mogelijk is? Ik hoor het graag. Gr. D de vries

stoterstangen90 zei:
Wel gek dat ze het nummer in de koets slaan en niet in het chassis.
Deze T-bird heeft toch geen zelfdragende koets?

De wegen van de RDW zijn soms ondoorgrondelijk. Bij mijn spitfire heeft ook de koets het nummer gekregen ipv het chassis. Zolang de plaats maar goed in de papieren staat (tegenwoordig niet meer op de papieren maar bij de apk in te zien door de keurmeester) maakt het niks uit.

@ JayDoubleyou: Tuurlijk is het het mooiste dat ie er in 1 keer doorheen komt, ikzelf had verwacht dat ze nog ergens een rubbertje of remleidinkje tegenkwamen wat ze af gingen keuren.

Dus wat dat betreft valt t mee! Het scheelt dat ik met 20 minuten bij de RDW ben, tis iets werk met het regelen vd verzekering en eendagskenteken, maar heb aan sommige wagens wel meer werk gehad....

@Engineer2: Precies! van dattum(y)

@stoterstangen90: De Tbird heeft wél een zelfdragende koets;)

@ Demis de Vries: Er zijn bedrijven die het transport van A tot Z voor je regelen, via internet zijn er diverse te vinden, en kun je vrij eenvoudig een offerte aanvragen. Prijs is afhankelijk vanaf welke plek de auto opgehaald moet worden, dichterbij een haven scheelt weer in de kosten, en ook of het aan de Oost- of westkust van de VS is. Dan kan de auto evt in een container, of goedkoper, is RORO. Roll on, roll off. De auto staat buiten op het schip, alles op eigen risico.... Schijnt aardig te schelen, maar eigen verantwoording.... Reken voor het transport van locatie verkoper tot de haven tussen de €1500,- en €2000,-

Dan komt er nog invoerrechten overheen, is nu nog 6%, gaat meende ik naar 9%.

Vervolgens nog transport vanaf de haven/verscheper naar huis, en dan hem verder terechtmaken voor de RDW.
Voordat je een kenteken krijgt, MOET de auto aan de apk eisen voldoen. Dus een goedkoop lijk kan uiteindelijk toch wel duurkoop worden!

De kosten bij de RDW zijn zo'n €270,- als het in 1 keer goedgaat. Ik moet nog een keer weerkomen, en geen idee of dat weer extra kost of niet...

Is de handrem met een binnen / buitenkabel?, bij de Corvette werkt het ook niet en kon al het kabelwerk laten vervangen. In de states word hier bijna nooit naar gekeken.

Klopt dat er niet naar gekeken wordt...

Heb een nieuwe handremkabel besteld, zit wat levertijd op, of snelle verzending voor de hoofdprijso_O Maar hopelijk istie er met een week.
Dan kan de kabel eronder, de boel afstellen, en de Tbird de Beuntoko uit en voor de herkansing bij de RDW.

Verder vorige week nog compressie gemeten van de grijze GT, op 3 cilinders 10,5 bar, en op de vierde cilinder 9 bar...
Nu was een kennis van me serieus geinteresseerd in de GT, en heeft deze afgelopen zaterdag opgehaald, en is ondertussen bezig met een motorwissel, zodat ie met de GT kan rijden, ondertussen het blok klaarmaken en doorwisselen met z'n andere Sierra.

Het zal ook eens niet, maar een goede kennis van me had nog een Sierra staan, welke wegens gewijzigde plannen nu wegmocht.
Had wel eens verhalen over de auto gehoord, maar nog nooit gezien..

Afgelopen week even heengeweest om te kijken, en ook maar gekocht:p:rolleyes:

Het betreft een Sierra van april 1987, Ghia uitgevoerd:cool: en met Duitse documenten, incl dikke map met facturen.
De auto heeft aantoonbaar(!) 58000km gedraaid, en dat is aan de auto te zien!

Het interieur is als nieuw, en body is roestvrij! Helaas een deukje linksachter, en paar krasjes op de bumper, maar verder he-le-maal geen apartigheid kunnen vinden! Zelfs de bodem ziet er nog als nieuw uit! uitlaat glimt nog, diff is olie- en vetvrij etc.

Er ligt een 2.0 OHC Injectie in, met handgeschakelde 5bak, en met orginele Ford radio er nog in.

ODJ5S8Ih.jpg

b9vycn9h.jpg

CIRAJO0h.jpg

En zoals je van een Ghia mag verwachten, electrisch bedienbare portierramen, electrisch bedienbare buitenspiegels, dakraam, middenarmsteun, toerenteller, fijne bekleding, stuurbekrachtiging etc etc:cool:

Hij mag er nog een paar maand blijven staan, dus kan ik in de tussentijd de Tbird klaarmaken, met de '88er Sierra afwerken, en nog een lasklusje doen.

Vaste meelezer hier, maar reageer te weinig... Jammer dat het niet gelukt is met de Apk-keuring in Zwolle, maarja dat ligt natuurlijk voor jou niet helemaal de wereld uit. De keurmeester in kwestie vind ik trouwens een beste kerel ;)

Mooie schuurvondst gedaan! Gevonden in Nederland of in Duitsland?

haha ja idd jammer, maar zoals geschreven, als dat t enige is:cool:

De Sierra komt oorspronkelijk uit Duitsland, Köln.
Volgens de Fahrzeugbrief slechts 2 eigenaren gehad, de eerste (1928) van april 1987 tot september 1989.
De 2e eigenaar + eigenaresse (1930) is er tot ca 2011 mee gereden. Zat Tüv op tot september 2012, en in 2014 istie naar NL gehaald.

Wat er precies in die tussentijd mee is gebeurd, is niet bekend, misschien mocht de man niet meer rijden, en is de auto blijven staan, en enkele jaren later overleden? of keet verkocht?

M'n kennis heeft em iig niet van de vorige eigenaar gekocht, maar via een of ander bedrijf/afsleepdienst oid.

Mooi om te lezen hoe je er telkens 'per ongeluk' tegenaan loopt.
Ik werd laatst getipt dat mijn ex 2.3 ghia te koop stond in België.
Nu ik jouw schuurvondst zie word ik toch wel weer hebberig, ondanks het geen mk1 is.

Haha, ja soms heb je dato_O ken teveel mensen, of haal gewoon teveel opo_O:rolleyes:

Heb zelf ook (nog) weinig met een mk2, maar gezien de staat en uitvoering, is het natuurlijk wel iets om te koesteren.... Aangezien ik nu ook de versnellingsbakken en andere onderdelen zo achterin mijn witte Sierra gooi:eek:

Vandaag weer wat mensen blijgemaakt met onderdelen vd '88er Sierra, wel leuk weer nieuwe contacten op te doen, en dat de onderdelen goed terechtkomen!

En ook de aandrijving eruit gehaald, had ik alles nét los, begon het te sneeuweno_O

dexpGvhh.jpg

Aangezien de Thunderbird op assteunen in de Beuntoko staat, moest het allemaal buiten gebeuren. Maar stelt allemaal niet zoveel voor, en gelukkig zat niet alles vastgerot na zoveel jaren buiten stilgestaan te hebben. Wél was 1 bumpersteun doorgeroto_O

Komende week de laatste onderdelen eraf draaien, en kan de body door voor de banger:cool:

Zo langzaamaan wordt de '88er Sierra steeds kaler....
Komende week de laatste delen eraf draaien, en dan kan hij weg.

Verder nog steeds wachten op de handremkabel voor de Tbird, duurt me eigenlijk allemaal te lang, wil em klaarhebben:p

Afgelopen week kwam ik nog een recent gereviseerde carb tegen voor op mijn '86er Sierra. Heb het idee dat na 31 jaar het fijne er wel wat af is.
De carb is in augustus door een specialist gereviseerd, en heeft tot enkele weken terug z'n werk goed gedaan. Maar was wegens ombouw overbodig.

Dus maar opgehaald, en gisteravond erop gezet.
Hij loopt aardig mooi, moet nog wat fijngesteld worden, maar komt goed! Loopt iets te rijk, en met koude motor stationair nét niet fijn..

ILrHIljh.jpg

K2teAMhh.jpg

Is ook het enige wat glimt onder de kap:LOL::p:rolleyes:

Terug
Bovenaan