Tata productgamma | nieuw: Altroz facelift 2025

Rutger DC

Asfaltkampioen
Dit topic is gewijd aan de producten van Tata Motors, een van de grootste autofabrikanten van India. Tata stapte in 1991 in de personenautomarkt met de introductie van de Sierra (hier bekend als Telco Sport). Later volgden modellen als de Telcoline pick-up, Sumo en Estate, om in 1998 een grote stap vooruit te zetten met de eerste eigen auto met zelfdragend platform: de compacte Indica. Dit model veroverde al gauw de Indiase harten. De bekendste Tata is onbetwist de Nano die in 2008 werd gelanceerd. Na een aantal moeilijke jaren doet Tata het recent met dank aan auto's als de Tiago, Tigor, Nexon en Hexa weer goed. Eind vorig jaar werd de Harrier gelanceerd, op het Autosalon van Genève 2019 staan de Altroz, Altroz EV en Buzzard.

De geschiedenis van Tata in vijf plaatjes:


Tata Telcoline & Tata Sierra by Rob, on Flickr


TATA ESTATE by Nattar Raja, on Flickr


2005 Tata Indigo SW 1.4 TD by Rutger van der Maar, on Flickr


Nano Road Block by anandamoy chatterji, on Flickr


Tata Indica Vista Safire - G 4589 D - Gibraltar by Jamie, on Flickr

Het huidige productgamma:

Tiago

Tata's succesnummer heet Tiago. Minder succesvol is de compacte Tiago sedan met de naam Tigor. Er is ook een heuse hot hatch of sportsedan met de naam JTP van beide modellen.

Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk

tiago-on-raod.jpg


yellow-tiago.jpg


tiago-rear-look.jpg


2020-Tata-Tiago-3-1536x1152.jpg


Tigor
Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk; EV 41 pk (21,5 kWh accupakket)

tigor-wheels.jpg


tigor-side-view.jpg


tigor-rear-side-view.jpg


Altroz

Helemaal nieuw is de Altroz, gebaseerd op een gloednieuw platform. De auto moet het in India opnemen tegen de Suzuki Baleno en Hyundai i20. In India spreekt men van een premium hatchback, maar dat moet net als de Tiago hot hatch vanuit Indiaas perspectief worden gezien. Interessant is de EV, die 200-250 km ver zou moeten kunnen komen op een volle acculading, dus reken in de WLTP-cyclus op minder dan 200 km. Alsnog interessant voor Europa.

Introductiejaar: 2019
Motoren: 1.2 3-cilinder 86 pk; 1.2 3-cilinder Turbo 110 pk; 1.5D 90 pk

2020-tata-altroz-01.jpg


2020-tata-altroz-05.jpg


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


altrov-ev-thumb_720x540.jpg


altroz-ev-side_720x540.jpg


altroz-ev-rear_720x540.jpg


Hexa

De Hexa was een grondig verbouwde Aria. De auto werd meer crossover en minder MPV en dat deed de verkopen goed. De Hexa is momenteel niet meer leverbaar, maar keert waarschijnlijk snel terug met een schonere motor die aan de nieuwste emissienormen voldoet.

Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016) - oorspronkelijk als Aria in 2010
Motoren: 2.2 4-cilinder diesel 150-156 pk

tata_hexa02_720x540.jpg


tata_hexa48_720x540.jpg


tata_hexa47_720x540.jpg


tata_hexa36_720x540.jpg


Nexon

Gebaseerd op het platform van de Bolt en Zest is de Nexon, een opvallend gestileerde compacte crossover.

Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift in 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder Turbo 120 pk; 1.5 4-cilinder diesel 110 pk; EV 131 pk (30,2 kWh accupakket)

ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


0vc5q2gg_2020-tata-nexon-facelift-review_625x300_11_November_20.jpg


48p1v108_2020-tata-nexon-facelift-review_625x300_11_November_20.jpg


ImageResizer.ashx


Harrier

Eind 2018 werd de Harrier geïntroduceerd, een SUV gebaseerd op het platform van de Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace. Onder de motorkap ligt echter geen dieselmotor van dochter Jaguar-Land Rover, maar van Fiat, die dezelfde dieselmotor in de aartsrivaal van Land Rover monteert - Jeep (Compass). De Safari is de versie met zeven zitplaatsen.

Introductiejaar: 2018
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk

harrier-gallery-image-03.png


harrier-gallery-image-10.png


img_2113_720x540.jpg


img_1929_720x540.jpg


img_1935_720x540.jpg


img_1990_720x540.jpg


Safari

Introductiejaar: 2019 als Tata Buzzard (2021 in productie als Tata Safari)
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk

Image-1.jpg


Image-2.jpg
 
En dan wordt gezegd dat diesel dood en begraven is. :T

Ik hoef ze allemaal niet, al is de Buzzard qua looks nog best te pruimen. Is dat een D-segmenter qua formaat?
 
Altroz, Altroz EV en Buzzard @ Genève:

aad87d18-tata-unveils-altroz-in-geneva-34.jpg


a7175b96-tata-unveils-altroz-in-geneva-35.jpg


6ff49e24-tata-unveils-altroz-in-geneva-36.jpg


f55bdaa1-tata-unveils-altroz-in-geneva-37.jpg


009c6228-tata-unveils-altroz-in-geneva-38.jpg


8feb70ec-tata-unveils-altroz-in-geneva-39.jpg


eeaa0188-tata-unveils-altroz-in-geneva-2.jpg


9b74b29a-tata-unveils-altroz-in-geneva-1.jpg


46d60ebd-tata-unveils-altroz-in-geneva-3.jpg


9821bac1-tata-unveils-altroz-in-geneva-7.jpg


8e23fdca-tata-unveils-altroz-in-geneva-5.jpg


1e9152be-tata-unveils-altroz-in-geneva-41.jpg


834885b0-tata-unveils-altroz-in-geneva-42.jpg


536adbf9-tata-unveils-altroz-in-geneva-43.jpg


ab5c68d3-tata-unveils-altroz-in-geneva-44.jpg


Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/03/tata-motors-unveils-altroz-supermini-and-h2x-concept/
 
TYN zei:
Ik hoef ze allemaal niet, al is de Buzzard qua looks nog best te pruimen. Is dat een D-segmenter qua formaat?

Lengte: 4611 mm; breedte: 1894 mm; hoogte: 1786 mm; wielbasis: 2741 mm. Dus qua formaat vergelijkbaar met de Volkswagen Tiguan Allspace/Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Renault Kadjar, Peugeot 5008 etc.

Voor de volledigheid de maten van de Altroz: 3988 mm lang; 1754 mm breed; 1505 mm hoog.
 
TYN zei:

Snap ik :) Het achterste stuk past totaal niet bij de rest. De raamlijn, dat plastic dat doorloopt naar de dakrails... Vrij ernstig.

De Altroz vind ik wel leuk. Duidelijk inspiratie her en der (Ampera-e inderdaad, toekomstige VW ID.3? - onmiskenbaar Peugeot-invloeden bij achterlichten), en de deels zwart gelakte deuren... Ik weet het zo net nog niet daarmee, maar verder heeft 'ie een eigen gezicht vind ik. Als goedkope elektrische auto mag die hier best op de markt komen. De versie met benzinemotor natuurlijk ook als ze die voldoende schoon (Euro 6d) en zuinig (BPM) kunnen krijgen.
 
Vandaag was de persintroductie van de Tata Altroz in India.

ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


Bron: https://www.autocarindia.com/car-news/india-spec-tata-altroz-revealed-415137

Er is voorlopig keuze uit twee motoren: een atmosferische 1.2 benzinemotor met een vermogen van 63 kW/86 pk en 113 Nm koppel en een 1.5 turbodiesel met 66 kW/90 pk en 200 Nm koppel.
 
Tata heeft de Nexon EV voorgesteld. Die heeft een elektromotor met 130 pk en 245 Nm koppel en een 30,2 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 300 km (vast geen WLTP). Het is gelijk een voorbode van de opgefriste Nexon, die in januari op de Auto Expo in Delhi zal debuteren.

ei0ypsxbfwo7_800.jpg


z1rypqrbs92t_800.jpg


bihyv54b9abu_800.jpg


7mnyb1ubirqv_800.jpg


g22ym28bbk60_800.jpg


3phymz4b8olp_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tata-toont-nexon-ev-voorbode/
 
Tata Safari resurrected in the form of a three-row SUV: https://www.drive.ru/news/tata/6001638aca1e906831335aae.html

600163890bd09d7be8eb215c


600163860bd09d7be8eb215a


600163880bd09d7be8eb215b


60016387d7698a3edbc0ca43


6001638a0bd09d7be8eb215d


600163cf2b00fc67f70dc548
 
Ik heb het hele topic maar gelijk opgeschoond. Tata heeft alle oude meuk geschrapt en alleen nog de Tiago/Tigor, Altroz, Nexon en Harrier/Safari. De Tiago, Tigor en Nexon zijn vorig jaar opgefrist om in de pas te blijven lopen bij de Altroz. De Hexa keert waarschijnlijk binnenkort weer terug. Verdwenen zijn de Nano, de oude Safari Storme, Sumo Gold en de Bolt/Zest.
 
Ik bedenk me nu pas dat Safari als typenaam al eerder is gebruikt door een automerk. Hebben zeker geen bezwaar gemaakt.
 
Bedoel je Monteverdi (of Nissan)? Dat geldt ook voor de Tata Sierra en Mahindra Scorpio (allebei Ford). :)
 
De naam Safari is zeker nooit beschermd geweest, want Pontiac, Renault (R4) en Citroën (in het VK) gebruikten hem ook.
 
Tata heeft deze week de vernieuwde Harrier en Safari voorgesteld. De voor de tweede maal opgefriste Nexon ging dit grote duo een paar maanden geleden voor. Dus tijd voor een update.

Verkoophit Nexon is al ruim 500.000 maal verkocht. De Nexon is nu voor de tweede maal opgefrist en profiteert gelijk van een nieuw dashboard. Er is keuze uit een 120 pk 1.2 Turbo benzinemotor en een 115 pk sterke 1.5 Turbodiesel. Er is ook keuze uit twee volledig elektrische versies: de Nexon.EV Medium Range en de Long Range. De eerste heeft een 129 pk sterke elektromotor en een 30,2 kWh-accupakket, de Long Range een 145 pk sterke elektromotor en 40,5 kWh-accupakket.

Nexon

2499877d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_02.jpg


2499880d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_05.jpg


2499879d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_04.jpg


2499881d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_06.jpg


2499878d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_03.jpg


2499899d1693980193t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_exterior_24.jpg


2499900d1693980332t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_interior_01.jpg


2499901d1693980332t-2023-tata-nexon-facelift-review-2023_tata_nexon_facelift_interior_02.jpg



Nexon EV

2501927d1694407211t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_exterior_03.jpg


2501930d1694407211t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_exterior_06.jpg


2501929d1694407211t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_exterior_05.jpg


2501931d1694407211t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_exterior_07.jpg


2501928d1694407211t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_exterior_04.jpg


2501943d1694407408t-2023-tata-nexon-ev-review-2023_tata_nexon_ev_facelift_interior_01.jpg


 
Ook de grotere Harrier en Safari met Land Rover-platform zijn vernieuwd en hebben eveneens een nieuw interieur. Volgend jaar zullen tevens een Harrier EV en Safari EV worden gelanceerd.

Harrier

2513724d1696595090t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_175412.jpg


2513705d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171008.jpg


2513704d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171003.jpg


2513706d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171010.jpg


2513708d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171014.jpg


Safari

2513730d1696595090t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_175428.jpg


2513727d1696595090t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_175421.jpg


2513710d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171031.jpg


2513711d1696592458t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171033.jpg


2513719d1696592879t-2023-tata-harrier-safari-bookings-open-now-adas-20231006_171720.jpg
 
Tata heeft de Curvv gepresenteerd, een "SUV coupé" op basis van de Nexon. De fastback coupé is met 31 cm opgerekt: 4308 mm lang, 1810 mm breed, 1630 mm hoog en de wielbasis is 2560 mm lang. De bagageruimte bedraagt 422 liter. Voorlopig is er slechts een dieselmotor verkrijgbaar: een 1.5 CRAIL diesel met 85 kW/115 pk aan vermogen en 260 Nm koppel.

2567301d1706700889-scoop-tata-curvv-test-mule-spotted-india-first-time-8d281d723a5946aba1326b11e2470712.jpeg


2567302d1706700889-scoop-tata-curvv-test-mule-spotted-india-first-time-b9257e12af274b1ca2007811fe116f56.jpeg


2567303d1706700889-scoop-tata-curvv-test-mule-spotted-india-first-time-8716b1f35ca64d4d9b89229caa4052f7.jpeg
 
Wat moet je ervan zeggen? Het is een beetje een merkwaardig model. Korte wielbasis, hoog op z'n poten. Écht lelijk vind ik het ook weer niet. Een beetje aandoenlijk misschien.
 
Terug
Bovenaan