Rutger DC
Asfaltkampioen
Dit topic is gewijd aan de producten van Tata Motors, een van de grootste autofabrikanten van India. Tata stapte in 1991 in de personenautomarkt met de introductie van de Sierra (hier bekend als Telco Sport). Later volgden modellen als de Telcoline pick-up, Sumo en Estate, om in 1998 een grote stap vooruit te zetten met de eerste eigen auto met zelfdragend platform: de compacte Indica. Dit model veroverde al gauw de Indiase harten. De bekendste Tata is onbetwist de Nano die in 2008 werd gelanceerd. Na een aantal moeilijke jaren doet Tata het recent met dank aan auto's als de Tiago, Tigor, Nexon en Hexa weer goed. Eind vorig jaar werd de Harrier gelanceerd, op het Autosalon van Genève 2019 staan de Altroz, Altroz EV en Buzzard.
De geschiedenis van Tata in vijf plaatjes:

Tata Telcoline & Tata Sierra by Rob, on Flickr

TATA ESTATE by Nattar Raja, on Flickr

2005 Tata Indigo SW 1.4 TD by Rutger van der Maar, on Flickr

Nano Road Block by anandamoy chatterji, on Flickr

Tata Indica Vista Safire - G 4589 D - Gibraltar by Jamie, on Flickr
Het huidige productgamma:
Tiago
Tata's succesnummer heet Tiago. Minder succesvol is de compacte Tiago sedan met de naam Tigor. Er is ook een heuse hot hatch of sportsedan met de naam JTP van beide modellen.
Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk
Tigor
Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk; EV 41 pk (21,5 kWh accupakket)
Altroz
Helemaal nieuw is de Altroz, gebaseerd op een gloednieuw platform. De auto moet het in India opnemen tegen de Suzuki Baleno en Hyundai i20. In India spreekt men van een premium hatchback, maar dat moet net als de Tiago hot hatch vanuit Indiaas perspectief worden gezien. Interessant is de EV, die 200-250 km ver zou moeten kunnen komen op een volle acculading, dus reken in de WLTP-cyclus op minder dan 200 km. Alsnog interessant voor Europa.
Introductiejaar: 2019
Motoren: 1.2 3-cilinder 86 pk; 1.2 3-cilinder Turbo 110 pk; 1.5D 90 pk
Hexa
De Hexa was een grondig verbouwde Aria. De auto werd meer crossover en minder MPV en dat deed de verkopen goed. De Hexa is momenteel niet meer leverbaar, maar keert waarschijnlijk snel terug met een schonere motor die aan de nieuwste emissienormen voldoet.
Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016) - oorspronkelijk als Aria in 2010
Motoren: 2.2 4-cilinder diesel 150-156 pk
Nexon
Gebaseerd op het platform van de Bolt en Zest is de Nexon, een opvallend gestileerde compacte crossover.
Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift in 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder Turbo 120 pk; 1.5 4-cilinder diesel 110 pk; EV 131 pk (30,2 kWh accupakket)
Harrier
Eind 2018 werd de Harrier geïntroduceerd, een SUV gebaseerd op het platform van de Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace. Onder de motorkap ligt echter geen dieselmotor van dochter Jaguar-Land Rover, maar van Fiat, die dezelfde dieselmotor in de aartsrivaal van Land Rover monteert - Jeep (Compass). De Safari is de versie met zeven zitplaatsen.
Introductiejaar: 2018
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk
Safari
Introductiejaar: 2019 als Tata Buzzard (2021 in productie als Tata Safari)
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk
De geschiedenis van Tata in vijf plaatjes:

Tata Telcoline & Tata Sierra by Rob, on Flickr

TATA ESTATE by Nattar Raja, on Flickr

2005 Tata Indigo SW 1.4 TD by Rutger van der Maar, on Flickr

Nano Road Block by anandamoy chatterji, on Flickr

Tata Indica Vista Safire - G 4589 D - Gibraltar by Jamie, on Flickr
Het huidige productgamma:
Tiago
Tata's succesnummer heet Tiago. Minder succesvol is de compacte Tiago sedan met de naam Tigor. Er is ook een heuse hot hatch of sportsedan met de naam JTP van beide modellen.
Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk




Tigor
Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder 12V 86 pk; EV 41 pk (21,5 kWh accupakket)



Altroz
Helemaal nieuw is de Altroz, gebaseerd op een gloednieuw platform. De auto moet het in India opnemen tegen de Suzuki Baleno en Hyundai i20. In India spreekt men van een premium hatchback, maar dat moet net als de Tiago hot hatch vanuit Indiaas perspectief worden gezien. Interessant is de EV, die 200-250 km ver zou moeten kunnen komen op een volle acculading, dus reken in de WLTP-cyclus op minder dan 200 km. Alsnog interessant voor Europa.
Introductiejaar: 2019
Motoren: 1.2 3-cilinder 86 pk; 1.2 3-cilinder Turbo 110 pk; 1.5D 90 pk







Hexa
De Hexa was een grondig verbouwde Aria. De auto werd meer crossover en minder MPV en dat deed de verkopen goed. De Hexa is momenteel niet meer leverbaar, maar keert waarschijnlijk snel terug met een schonere motor die aan de nieuwste emissienormen voldoet.
Introductiejaar: 2015 (marktintroductie 2016) - oorspronkelijk als Aria in 2010
Motoren: 2.2 4-cilinder diesel 150-156 pk




Nexon
Gebaseerd op het platform van de Bolt en Zest is de Nexon, een opvallend gestileerde compacte crossover.
Introductiejaar: 2016 (marktintroductie 2017 / facelift in 2020)
Motoren: 1.2 3-cilinder Turbo 120 pk; 1.5 4-cilinder diesel 110 pk; EV 131 pk (30,2 kWh accupakket)





Harrier
Eind 2018 werd de Harrier geïntroduceerd, een SUV gebaseerd op het platform van de Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace. Onder de motorkap ligt echter geen dieselmotor van dochter Jaguar-Land Rover, maar van Fiat, die dezelfde dieselmotor in de aartsrivaal van Land Rover monteert - Jeep (Compass). De Safari is de versie met zeven zitplaatsen.
Introductiejaar: 2018
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk






Safari
Introductiejaar: 2019 als Tata Buzzard (2021 in productie als Tata Safari)
Motoren: 2.0 4-cilinder diesel 170 pk

