Ik heb zelf 4 jaar in een Talisman (sedan) gereden in de lease. Dit was een lichte diesel met handbak.
Mijn ervaring:
-Ruime cabine, ruime kofferbak maar de toegang tot de kofferbak is beperkt. Als je ruimte nodig hebt, ga voor een station.
- Het rijdt rustig en stil. Audio systeem vond ik prima, stoelen ook.
- Geen echt grote technische problemen gehad waar ik stil mee ben komen te staan. Wel was er een vacuumslangetje gescheurd die de turbo regelde en hierdoor ging de auto in noodloop.
-De diesel loopt zuinig, ik rijd veel trajectcontrole gebieden en mijn gemiddelde verbruik is 4,6 l per 100 km. En als ik 130 in de avond mag rijd ik dat ook zeker, eerder 140 dan 130.
Negatieve punten:
-vering begon rond 90.000km te kraken als het droog weer was. Ik ben er niet achter gekomen wat het was en leaseplan wilde het niet op laten lossen.
- Bij lage snelheid en met flinke stuurbewegingen kwam er geluid uit de stuurinrichting. Beetje tikkerig geluid. Verder stuurde het nog wel prima. Ook hier wilde Leaseplan geen geld erin steken om uit te zoeken wat het was.
- Apple Carplay werkt niet fantastisch. In het begin wel prima, maar het laatste jaar zat er steeds meer vertraging in het systeem als je aan het navigeren was via google maps. Zoveel vertraging dat je afslagen erdoor mist. Dit was zowel met nieuwe android als apple telefoons het geval, ook updaten van de telefoon en via andere apps (Waze, Kaarten) kwam dit voor. Het lijkt dus echt in de software van Renault te zitten.
Neutraal:
- vierwielbesturing, ik heb er nooit echt wat van gemerkt tijdens het rijden dat dit erop zat. Ik zou er niet een auto op uitzoeken.
- Stoelmassage. Tsja, in het begin is het een grappige gimmick maar uiteindelijk gebruik je het niet/nauwelijks.
Al met al:
Zou ik een Talisman aanraden: misschien. Ik vond de looks van de auto wel echt mooi. Zwart en geblindeerde ramen achter, goede velgen eronder. Ook best vaak positieve opmerkingen over de auto gehad. Het rijdt zuinig in verbruik maar is technisch niet bijzonder goed of slecht. Weinig echt schokkende dingen beleefd maar qua software kan het beter.