Talisman 2017 kopen???

A

Anoniem

Guest
Dag,

Ik ben zeer waarschijnlijk van plan om een Talisman 200 pk te kopen met +-90.000 kilometers op de teller uit 2017. De looks van de auto vind ik zo strak dat ik eigenlijk verliefd ben geworden. Nu hoor ik van mensen dat er veel problemen zijn / kunnen zijn bij de Talisman. Zijn er mensen met ervaringen en/of tips waar ik op moet letten bij een eventuele aankoop?

Zullen we anders gewoon in je eigen topic verder gaan:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,6084110

Staan ook al wat tips in namelijk. 21 april 2021 overwoog je al je Mégane 1.2 TCe in te ruilen voor een Talisman geloof ik.

De Renault Talisman is gewoon een goede en betrouwbare auto, mijn broer heeft naar volle tevredenheid een Talisman met 1.6 diesel uit 2017 gehad.

Neem er een met Android Auto en Apple Carplay vanaf productie mei 2017.
Je hebt dan bij de 1.3 en 1.6 benzine de verbeterde 7DCT300 automaat van Magna Getrag, die bekend staat als degelijk en betrouwbaar.
De eerste versie was zeker niet slecht, maar kende wel wat kinderziektes.
De 1.3 en 1.6 benzinemotor zijn betrouwbare motoren.

De 7DCT300 automaat zit ook in mijn Renault Clio uit 2020 en bevalt erg goed. Ik heb zelf ook naar de Renault Talisman gekeken, en is gewoon een goede keus.

Er staan ongeveer 40 Reviews op deze site. Het grootste gedeelte heeft veel sterren toebedeeld gekregen van de berijders.

Ik had zelf wat bedenkingen -na een paar behoorlijke zeperds van Renault - maar rij naar tevredenheid in een van de laatste exemplaren
Nu 50.000km gereden en op een enkele bug in multimedia systeem en storing in massagefunctie stoel na verder probleemloos.

Talisman stond ook hoog op mijn lijstje en aardig in verdiept. Zijn gewoon prima auto's en zeker als Initiale lekker uitgerust

Ik ben uiteindelijk voor een Insignia gegaan om diverse redenen maar niet vanwege de kwaliteit, dat zit wel snor

Ik heb zelf 4 jaar in een Talisman (sedan) gereden in de lease. Dit was een lichte diesel met handbak.

Mijn ervaring:
-Ruime cabine, ruime kofferbak maar de toegang tot de kofferbak is beperkt. Als je ruimte nodig hebt, ga voor een station.
- Het rijdt rustig en stil. Audio systeem vond ik prima, stoelen ook.
- Geen echt grote technische problemen gehad waar ik stil mee ben komen te staan. Wel was er een vacuumslangetje gescheurd die de turbo regelde en hierdoor ging de auto in noodloop.
-De diesel loopt zuinig, ik rijd veel trajectcontrole gebieden en mijn gemiddelde verbruik is 4,6 l per 100 km. En als ik 130 in de avond mag rijd ik dat ook zeker, eerder 140 dan 130.

Negatieve punten:
-vering begon rond 90.000km te kraken als het droog weer was. Ik ben er niet achter gekomen wat het was en leaseplan wilde het niet op laten lossen.
- Bij lage snelheid en met flinke stuurbewegingen kwam er geluid uit de stuurinrichting. Beetje tikkerig geluid. Verder stuurde het nog wel prima. Ook hier wilde Leaseplan geen geld erin steken om uit te zoeken wat het was.
- Apple Carplay werkt niet fantastisch. In het begin wel prima, maar het laatste jaar zat er steeds meer vertraging in het systeem als je aan het navigeren was via google maps. Zoveel vertraging dat je afslagen erdoor mist. Dit was zowel met nieuwe android als apple telefoons het geval, ook updaten van de telefoon en via andere apps (Waze, Kaarten) kwam dit voor. Het lijkt dus echt in de software van Renault te zitten.

Neutraal:
- vierwielbesturing, ik heb er nooit echt wat van gemerkt tijdens het rijden dat dit erop zat. Ik zou er niet een auto op uitzoeken.
- Stoelmassage. Tsja, in het begin is het een grappige gimmick maar uiteindelijk gebruik je het niet/nauwelijks.

Al met al:
Zou ik een Talisman aanraden: misschien. Ik vond de looks van de auto wel echt mooi. Zwart en geblindeerde ramen achter, goede velgen eronder. Ook best vaak positieve opmerkingen over de auto gehad. Het rijdt zuinig in verbruik maar is technisch niet bijzonder goed of slecht. Weinig echt schokkende dingen beleefd maar qua software kan het beter.

Ik heb pech gehad met een Talisman.

Ik had de sedan 150Tce automaat. Gekocht met 3500 km op de klok, dus eigenlijk nieuw. Had ik maar een langere proefrit gemaakt... Een vriend van mij is werkplaatschef bij een Renaultgarage en adviseerde een my 2018 (lichte facelift, vooral onderhuids) of nieuwer te nemen. Ik had dus een my2018. Na verloop van tijd gingen zaken mij ergeren (ik kwam uit een Volvo):
- stoelen zien er top uit, maar zitten toch minder
- massagefunctie niet echt prettig
- enorm gehorig onderstel, je hoort het onderstel werken. Mijn oude 2004 C70 (die volgens de pers tordeert als een malle) ging geruislozer over drempels
- navigatie die achter de feiten aan loopt of helemaal afhaakt. Heel irritant en dan moet je toch weer met je telefoon - in de hand - aan de slag
- vochtproblemen, bij vorst dikke druppels aan de binnenzijde van de voorruit. Die kun je eraf krabben, maar dan zit alles onder het ijs...
- twee keer niet starten, helemaal geen spanning meer. Bleek om accuproblemen te gaan van het type accu dat ook bij Nissan gebruikt werd. Mijn dealer deed alsof ie er nog nooit van gehoord had en bij de tweede keer heb ik het hoog opgespeeld. Ze stelden wederom voor om de auto een avondje bij hen aan de lader te leggen, terwijl ik wist (en zij ook) dat hier meer aan de had was. Dan ben je mij mij aan het verkeerde adres.
- alles aan de auto geeft je het gevoel net op een minder hoog plan te staan als ik gewend was

Dus een aantal punten waar je echt op letten moet. Ik heb hem na 9 maanden weg gedaan. Kosten me bakken met geld, maar mijn god wat was ik blij toen ik met een my2017 V60 weer terug was bij Volvo.

Lijkt me gewoon dat je een schade-auto gekocht hebt. Bovenstaande punten heb ik nooit ervaren in een Talisman.

Terug
Bovenaan