Suzuki S-Presso (IN)

Wouter82

Moderator

k1pyjz9benxg.jpg


dgzy8lwbd7oo.jpg


qyuy9j7bwi0w.jpg


vjoy0t5b8psr.jpg


0e8y19dbod2b.jpg


[size=x-large]Suzuki S-Presso laat zich zien[/size]

Suzuki trekt later deze maand het doek van ... de S-Presso! Dat voor de Indiase markt bestemde kleintje laat zich nu voor het eerst digitaal bewonderen. De Indiase tak van Suzuki heeft, in navolging van het Japanse moederbedrijf, een auto vernoemd naar een kopje koffie. Waar Suzuki begin jaren negentig met de Cappuccino een heuse kei-car-roadster op zijn menukaart zette, is het Maruti Suzuki dat spoedig deze S-Presso aan zijn leveringsgamma toevoegt. Gisteren liet Maruti Suzuki al een eerste teaserafbeelding zien en nu is het nieuwe kleintje van diverse kanten te bekijken.

De S-Presso is een 3,67 meter korte, 1,52 meter smalle en 1,55 meter hoog hatchbackje met een wielbasis van 2,38 meter. De S-Presso, zo genoemd omdat hij klein en robuust moet zijn, wordt aangedreven door een 68 pk krachtige 1.0, een driepitter die te krijgen is met een handgeschakelde vijfbak maar die ook aan een gerobotiseerde handbak valt te koppelen. Voor een auto die in dezelfde categorie valt als de Renault Kwid, heeft de S-Presso een opvallend stoere uitstraling. De auto krijgt een hoge, vierkante neus met een chroomkleurige accenten in z'n hoog op het front geplaatste grille. Rondom is de koets voorzien van cross-overachtige, zwarte kunststof aankleding.

Het interieur is opvallend speels van vorm. De grote ronde vormen doen zelfs denken aan de wijze waarop Mini zijn interieurs vormgeeft. De standaardversie zal behoorlijk kaal zijn, maar Maruti Suzuki maakt melding van versies met het op deze foto's zichtbare 7 inch grote display dat bij het infotainmentsysteem hoort. De S-Presso staat standaard op 13-inch stalen wielen zonder doppen. Andere versies zijn leverbaar met 14-inch lichtmetaal dat wél van wieldeksels is voorzien. De standaarduitrusting omvat onder meer ABS, twee airbags en parkeersensoren achter.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/suzuki-s-presso-laat-zich-zien/
 
Ze sturen vanaf Maruti ook al de Celerio deze kant op, stuur deze ook maar door. Zal vast niet zo duur zijn, dus de Ignis niet in de weg zitten.
 
Echt uitstraling van een Canta. Wat een hok, net zo erg als de Ignis.
 
Met een paar kleine aanpassingen (bumpers helemaal in kleur, leuk setje lichtmetaal eronder) is het best een leuk ding met een origineel interieur (al ben ik persoonlijk niet zo'n fan van een centraal instrumentarium). Mits voldoende soepel geveerd (en stevig genoeg gedempt) zou het met die grote bodemvrijheid een ideaal karretje zijn voor onze drempelrijke bebouwde kommen, maar export naar Europa zal er met de minimale veiligheidsuitrusting vast niet in zitten.
 
Denk niet dat Maruti de moeite heeft genomen om de S-Presso aan onze veiligheidseisen aan te passen, vermoed dat de Celerio (die uit Thailand komt voor Europa) en Ignis (uit Hongarije) wat beter zijn. Buiten dat vind ik het niet zo'n geslaagd ontwerp (ergens tussen koddig en verschrikkelijk), het ontwerp wordt massaal afgeserveerd en de Renault Kwid wordt door Indiase autoliefhebbers veel beter en mooier ingeschaald. Dat zegt echter niet per se iets over de Indiase marktkansen, want Maruti is nu eenmaal de standaardkeuze voor veel Indiërs: betaalbaar, prima kwaliteit, een uitstekend dealernetwerk en goede aftersales service.

ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172628.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172629.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172639.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172634.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172633.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172632.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172577.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172590.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172602.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Exterior-172595.jpg


Maruti-Suzuki-SPresso-Interior-172693.jpg


Meer foto's:
https://www.carwale.com/marutisuzuki-cars/s-presso/expert-reviews/maruti-suzuki-spresso-first-drive-review/
https://www.autocarindia.com/car-reviews/2019-maruti-suzuki-s-presso-review-test-drive-414287
 
Terug
Bovenaan