Suzuki S-Cross

MCW 41

Petrolhead
wj6y9bdb5lzd.jpg


s6nyhv2byt3r.jpg


ep4ynt2bypbz.jpg


rduyo81b2rnx.jpg


nvmyjv5bvtdl.jpg


sl7yhoyb0yh6.jpg


hruyur5beuzf.jpg


Alle foto's en info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-suzuki-s-cross-altijd-mild-hybride/
 
suzuki_s-cross_007.jpg


suzuki_s-cross_002.jpg


suzuki_s-cross_001.jpg


suzuki_s-cross_003.jpg


suzuki_s-cross_005.jpg


suzuki_s-cross_008.jpg


suzuki_s-cross_006.jpg


suzuki_s-cross_012.jpg


suzuki_s-cross_015.jpg


suzuki_s-cross_017.jpg


suzuki_s-cross_016.jpg


Alle foto's: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-2022-suzuki-sx4-s-cross-revealed-priced-%C2%A324999
 
Wauw, wat sluit dat achterlicht rottig aan aan de bovenkant! :eek:
Ook in het design van het front lopen een aantal lijntjes niet lekker door.
 
Dit is toch kansloos? Tig moderne crossovers op de markt, en Suzuki kalefatert een lijk op met wat mascara en lippenstift. Slecht aangebrachte lippenstift welteverstaan, want het is wel heel duidelijk dat die lichtunits (met name achter) totaal niet bij het oorspronkelijke design passen.
 
Nuchter beschouwd niets mis mee. Ruim, 1500 kg trekgewicht, fijne aandrijflijn, betrouwbaar, prima rijdend en voordelig - tenzij Suzuki de prijzen flink verhoogt. Jammer van de verpakking. Je kunt duidelijk zien dat het bestaande type flink verbouwd is. Maar zulke flinke wijzigingen aan een bestaand ontwerp zijn vaak funest voor de proporties. Suzuki heeft de S-Cross meer een SUV-uitstraling proberen te geven door de neus op te hogen. Maar omdat het middenstuk vrijwel ongewijzigd is, zie je daar een onbalans. De vormgeving van de voor- en achterkant vind ik verder heel willekeurig. Ook veel te hoekig voor het afgeronde middenstuk. Vind het in totaliteit niet eens zo'n lelijke auto, maar mooi vind ik 'm ook zeker niet.

marutisuzuki-s-cross-right-side-view176.jpeg
 
Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-11.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-9.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-10.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-12.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-3.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-2.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-15.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-16.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK.jpg


Suzuki%20S-Cross%202021%20UK-14.jpg


Rij-impressie: https://www.autoexpress.co.uk/suzuki/sx4-s-cross/356666/new-suzuki-s-cross-2021-review

Volgende maand staat de S-Cross al bij de Nederlandse dealers. Vlotte introductie.
De Britse vanafprijs ligt op 25 duizend pond, net zoveel als de Seat Ateca, maar zelfs ongeveer 1300 pond duurder dan de Skoda Karoq en 1000 pond duurder dan de Nissan Qashqai! In Nederland zal de S-Cross echter wel een lagere vanafprijs krijgen dan die modellen door de lage CO[sub]2[/sub]-uitstoot, denk ik.
 
Rutger DC zei:
Volgende maand staat de S-Cross al bij de Nederlandse dealers. Vlotte introductie.
De Britse vanafprijs ligt op 25 duizend pond, net zoveel als de Seat Ateca, maar zelfs ongeveer 1300 pond duurder dan de Skoda Karoq en 1000 pond duurder dan de Nissan Qashqai! In Nederland zal de S-Cross echter wel een lagere vanafprijs krijgen dan die modellen door de lage CO[sub]2[/sub]-uitstoot, denk ik.

Hier in Polen (incl. bijna 27% belasting) vanaf plm. € 20.745,-
 
Qua ontwerp had dit een auto uit 2010 kunnen zijn. De voorkant is bovendien veel te lomp voor de rest van de auto. Tsjah, mooi kun je het niet noemen ook al zal het kwalitatief top zijn. Ik heb een zwak voor Suzuki maar als ik dit en de rest van het gamma zie dan denk ik: toch allemaal net niet. De doelgroep in Nederland zal er wel weer blij mee zijn.
 
Geen hele fraaie auto. Oubollig en een beetje knullig ook. Heb bij Suzuki altijd het idee dat de lederen bekleding niets meer is als een hoesje dat eroverheen getrokken wordt. Niet heel strak.
 
Ik vind het niet tegenvallen, neus is beter (grille) dan huidige versie, vind ik. In een lichte kleur vallen de lijnen een beetje weg aan de zijkant, dat is wel beter, denk ik.
Info scherm binnenin heeft mooie rondingen, tenminste anders dan een rechthoekig scherm zoals veelvuldig wordt toegepast.
 
Suzuki probeert duidelijk mee te liften op het succes van de Peugeot 2008, en zo op de laatste serie foto's lukt dat best aardig. Kijk bijvoorbeeld eens naar de lay-out van de achterlichten, maar ook naar de hoge en stompe neus. Je ziet natuurlijk dat de balans uit het ontwerp is, maar de gewijzigde grille en achterpartij laten 'm onmiskenbaar moderner ogen. Zolang je maar een donkere kleur aanvinkt.
 
Die prijsvergelijkingen met het buitenland lopen altijd mank. In Duitsland is de Suzuki ongeveer even duur als bij ons, terwijl die vergelijking voor een VW of BMW niet opgaat. Suzuki is in de aangehaalde lampen naar verhouding duur, maar met het voorbeeld van de QQ hier zit de meeste luxe versie van de huidige S-cross net onder de € 30 terwijl de enigszins vergelijkbare QQ Tekna hier al op ruim € 40 zit. Wat in het buitenland als nadeel voor de auto geldt, namelijk de relatief hoge prijs, is dus hier niet aan de orde en is de auto met haar uitrustingsniveau een aantrekkelijke aanbieding met 6 jaar garantie, een zeer goede betrouwbaarheid en voordelig in gebruik. Het ziet er allemaal niet flitsend uit en die hogere neus kun je commentaar op hebben maar voor de voetgangersveiligheid moeten ze tegenwoordig wel. Voor de vele senioren die er graag met een caravan op uittrekken is dit een prima aanbieding. Het dashboard is een mooi rustpunt voor de ogen. Gelukkig zijn er nog fabrikanten die bij het restylen van een dashboard ook nog denken aan de functionaliteit en ergonomie. Maar dan wordt er weer gezeurd over de lage plaatding van de bediening van de verwarming en airco. Het is ook nooit goed. Bij een groot scherm op redelijke hoogte en vantilatieroosters die in het gezicht moeten kunnen blazen in plaats van in je kruis ontkom je er niet aan de bediening laag te plaatsen wanneer het in de middenconsole moet.
 
sl7yhoyb0yh6_800.jpg


8k1yvc3bi86i_800.jpg


Hetzelfde antieke stuurwiel, dezelfde ventilatieopeningen aan weerszijden, dezelfde middentunnel, pook en knoppen, deurpanelen, deel bovenop het dashboard en onderste deel dashboard. Dat is dan weer wat jammer. Het veel mooiere stuurtje van de Swift had hier niet misstaan.
 
Zou er nog wel een fatsoenlijk beetje lucht uit die piepkleine roostertjes onder dat touchscreen komen? Of kun je 's winters maar beter je handschoenen aanhouden?
 
Ze zijn groter dan het lijkt. Er zit nog rooster om de zilveren omranding. Beetje zoals bij BMW’s
 
Prijzen:
1.4 BoosterJet 48V Comfort € 26.875,-
1.4 BoosterJet 48V Select € 28.575,-
1.4 BoosterJet 48V Style € 30.575,-
1.4 BoosterJet 48V Select AT € 30.425,-
1.4 BoosterJet 48V Style AT € 32.425,-
1.4 BoosterJet 48V Select AT AllGrip € 31.975,-
1.4 BoosterJet 48V Style AT AllGrip € 33.975,-

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2021/november/47653-suzuki-s-cross-prijzen-al-bekend / https://www.suzuki.nl/auto/modellen/s-cross/
 
Zag er vanmiddag één, in de gauwigheid, bij de dealer in Barneveld langszij staan. Donkere kleur. Qua vorm niet verkeerd, beetje T-cross aan de achterkant, leek het wel.

Duidelijk toch iets nieuws, vind ik.
 
Rutger DC zei:
Prijzen:
1.4 BoosterJet 48V Comfort € 26.875,-
1.4 BoosterJet 48V Select € 28.575,-
1.4 BoosterJet 48V Style € 30.575,-
1.4 BoosterJet 48V Select AT € 30.425,-
1.4 BoosterJet 48V Style AT € 32.425,-
1.4 BoosterJet 48V Select AT AllGrip € 31.975,-
1.4 BoosterJet 48V Style AT AllGrip € 33.975,-

Meerprijzen vallen erg mee:
+ € 1.850 voor automaat
+ € 3.400 voor automaat en AWD
 
Vraag me wel af wat 48 kleppen brengen. :T

Efficiëntie win je niet meer boven de 5 per cilinder.
 
Terug
Bovenaan