Suzuki Liana: andere bandenmaat

Yop 2153329

Net ingestapt
Hallo, ik heb een Suzuki Liana en als ik die opzoek op www.autobanden-365.nl dan staat er dat de meest gebruikte bandenmaten 195/55 R15 en 185/65 R14 zijn.
Nu heb ik een mooie aanbieding van zomerbanden gezien die 185/55 R15 zijn. Momenteel heb ik versleten 195/55 R15 zomerbanden op mijn originele Suzuki Liana licht metalenvelgen.

De vraag is, mag ik ook 185/55 R15 banden daar veilig op gebruiken? En zijn er mogelijk nog andere maten die hier niet genoemd zijn die ook op mijn velgen passen.

Prima mogelijk:

vergelijk.jpg

Pietzoveel zei:
geen enkel probleem, diameter neemt 2x.055 = 1.1 cm af.....

De teller van deze (en andere) Suzuki wijkt standaard al belachelijk af (100 teller is 90 gps). Onwenselijk in de praktijk om dat verder te verergeren. Bij trajectcontroles een beetje vlot doorrijden wordt constant rekenen of op de navi gluren

ps: ik heb zelf een Ignis & Swift, ma rijdt een Baleno en mijn broer een Liana. En heb nog een SX-4 in onderhoud.
Het komt dus niet uit de lucht vallen... :)

Witje87 zei:
Pietzoveel zei:
geen enkel probleem, diameter neemt 2x.055 = 1.1 cm af.....

De teller van deze (en andere) Suzuki wijkt standaard al belachelijk af (100 teller is 90 gps). Onwenselijk in de praktijk om dat verder te verergeren. Bij trajectcontroles een beetje vlot doorrijden wordt constant rekenen of op de navi gluren

ps: ik heb zelf een Ignis & Swift, ma rijdt een Baleno en mijn broer een Liana. En heb nog een SX-4 in onderhoud.
Het komt dus niet uit de lucht vallen... :)

Nou, die 1,5 km extra maakt dan ook niet meer uit

Je gaat toch gewoon met de flow mee? Kijk je vaak op je teller? Of ben je dan altijd "de man vooraan van de file?"

Dank voor alle reacties. Goed om te weten dat die maat eromheen kan. In 195/55/R15 zijn de banden nogal duur namelijk.
Een tellerafwijking vind ik niet erg. Vooral niet als de werkelijke snelheid lager is dan de wijzer aangeeft. Dan loop ik niet zo snel een boete op. :)

Het gaat mij puur om veiligheid, dat het water goed weg kan uit wielkast bij regen, grip e.t.c... Dat de wielen niet ergens tegenaan schuren o.i.d. of er iets sneller stuk kan gaan.

Ik las ook ergens dat het zo 'schijnt' te wezen dat een smallere band wat minder brandstof verbruikt (185 vs 195, -> 185 zuiniger?). En qua comfort? Momenteel vind ik de Liana wat bonkerig op oneffen wegen en veel bandengeluid.

Smallere band (x 4) is iets minder luchtweerstand, doordat hij iets platter is zal het comfort mogelijk iets minder zijn. Dit hangt ook af van het merk en type band.

Het comfort gaat niet beter worden maar ik vermoed ook niet merbaar slechter bij 195/55 of 185/55

Dank voor de reacties. Ik denk dat de 185/55/R15 het dan maar moet worden. Zo te Lezen hier zijn de verschillen met 195 klein.

De aanbieding betreft een Goodyear Efficientgrip band. Van wat ik zo lees qua ADAC en ANWB testen doet die band het best aardig qua eigenschappen.

Gekke vraag, maar wat is de prijs van de 185/60 band?
Wat ik zo snel even op internet zie, lijkt de prijs met de 185/55 vrijwel gelijk.
Deze komt qua omtrek weer een stuk dichterbij de originele band en zal zelfs je teller iets nauwkeuriger maken (+ verschil ipv een - verschil t.o.v. je huidige band)...

185/60 zou ook mijn keus zijn, heb ik jaren op m'n P306 gehad, waar officieel ook 195/55 op moest.
Wordt op veel auto's gebruikt , zeker niet duur.

Terug
Bovenaan