Suzuki Grand Vitara / Toyota Urban Cruiser Hyryder (IN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Maruti-Suzuki presenteerde gisteren nog de nieuwe (reskin) Brezza, vandaag is er weer groot nieuws op de Indiase automarkt. Toyota heeft namelijk de Urban Cruiser Hyryder gepresenteerd. De Hyryder is samen met Suzuki ontwikkeld en dat is te zien; want het gaat ook hier om een reskin van de Vitara. De naam van de auto is wat compliceerd, de Toyota-versie van de kleinere Brezza heet in India Urban Cruiser. De Hyryder is daar dus boven gepositioneerd.

In India komt de Hyryder beschikbaar met twee motoren: een atmosferische 1.5 en als 1.5 Hybrid. Die laatste aandrijflijn komt opmerkelijk genoeg van Toyota, terwijl de Euro Vitara en S-Cross sinds kort een 1.5 Strong Hybrid-aandrijflijn van eigen makelij hebben.

De Suzuki Vitara voor India zal vermoedelijk gauw volgen, die daar de onsuccesvolle S-Cross opvolgt - de huidige Vitara wordt niet in India verkocht. Het modelduo Vitara/Hyryder neemt het op tegen de Hyundai Creta, Kia Seltos, Skoda Kushaq/Volkswagen Taigun en Nissan Kicks.

Een grondig gewijzigde Vitara kunnen we ongetwijfeld ook in Europa verwachten, want het huidige model is inmiddels optisch nogal bedaagd. Bovendien berichtten Japanse media eerder dat de nieuwe generatie van de daar Escudo geheten SUV dit jaar zou worden gepresenteerd. Die zal zich onderscheiden met een andere voor- en achterkant en afwijkend dashboard. Ongetwijfeld moeten we het in Europa doen met Suzuki's eigen, matig gerecenseerde, Strong Hybrid-aandrijflijn.

Toyota Urban Cruiser Hyryder will be available with two engine options. One is Toyota's 1.5-litre TNGA Atkinson Cycle engine that produces 92hp and 122Nm of torque. The 1.5-litre TNGA Atkinson Cycle engine in the Toyota Urban Cruiser Hyryder is paired to an electric motor that makes 79hp and 141Nm of torque. The powertrain is paired to the company's own e-drive transmission.

Toyota Urban Cruiser Hyryder will also be available with Maruti Suzuki's 1.5-litre K15C mild-hybrid engine that can be seen in the new Brezza, XL6 and the Ertiga. The 1.5-litre K15C mild-hybrid engine in the Toyota Urban Cruiser Hyryder produces 103hp and 137Nm of torque. The 1.5-litre K15C mild-hybrid engine in Toyota Urban Cruiser Hyryder will likely be mated to either a 5-speed manual or an optional 6-speed torque converter automatic gearbox.

When it comes to features, the Toyota Urban Cruiser Hyryder SUV is loaded to the brim. The SUV gets ventilated seats, electric sunroof, touchscreen infotainment system with wireless Apple CarPlay and Android Auto, heads-up-display, automatic climate control, 360-degree camera and several other smart car features.

Toyota Urban Cruiser Hyryder SUV gets tons of safety features including 6-airbags, ESP, hill-hold assist, 3-point seatbelts for rear passengers, tyre pressure monitoring system, all-wheel disc brakes, hill descent control and others.

Inside the cabin, the Toyota Urban Cruiser Hyryder SUV looks similar to the new 2022 Maruti Suzuki Brezza compact SUV. The car has a dual-tone interior with a bit of chrome. The company has used padded leather and soft touch materials across the dashboard and door pads. It is worth noting that the dual tone interior will be only available with full hybrid versions and the mild-hybrid variants will get all-black interiors.

toyota-urban-cruiser-hyryder-1.jpg


637922737220484101.jfif


637922722147469264.png


toyota-hyryder-2.jpeg


toyota-hyryder-6.jpeg


ao5osg28_toyota-urban-cruiser-hyryder_625x300_01_July_22.jpg


637922718115321315.png


637922718721482417.png


637922719912410217.png


ughko3e_toyota-urban-cruiser-hyryder_625x300_01_July_22.jpg


toyota0.jpg


toyota0.jpg


Bronnen:
https://www.carandbike.com/news/2022-toyota-hyryder-india-unveil-live-updates-launch-date-specifications-images-interior-3117341
https://www.dnaindia.com/automobile/toyota-hyryder-suv-india-unveil-live-updates-expected-price-design-features-and-more-2964880
https://www.cardekho.com/india-car-news/toyota-urban-cruiser-hyryder-hybrid-suv-breaks-cover-bookings-now-underway-29311.htm
https://www.cartoq.com/toyota-urban-cruiser-hyryder-officially-revealed-hybrid-mid-size-suv-to-take-on-hyundai-creta/
 
Zo'n eenvoudige reskin blijkt het dan toch niet te zijn. De Hyryder heeft een langere wielbasis dan de Vitara (+100 mm) en is daarmee net zolang als de S-Cross. Met dank aan langere overhangen is de auto in totaal zelfs 195 mm langer. dan de vorige Vitara Ik ben benieuwd of de Europese Vitara ook zo zal groeien.

2328001d1656668418-maruti-toyotas-creta-rivaling-midsize-suv-spied-79393cfabbb74a94bba1aecf5387afdf.jpeg
 
Een aantal ontwerpdetails maken de auto niet tot een verbetering ten opzichte van de proporties van de huidige Vitara. Ik hoop dat Suzuki voor Europa een paar andere ontwerpideeën heeft en de auto niet onnodig lat groeien in lengte. In de 4.4 meter groep zijn er al genoeg vissen in de vijver. De proporties van de Hyryder kloppen niet wanneer je deze vergelijkt met de Vitara. De deuren van de Vitara misstaan in de Hyryder. Maar goed dat is misschien smaak. Ik heb vandaag weer genoeg van de huidige versie voorbij zien kopen op terugweg uit Frankrijk.
 
URisYvc.jpg


KRr5bGt.jpg


9lWNDMN.jpg


s2UmXHq.jpg


HT1yyVF.jpg


Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/07/toyota-reveals-new-urban-cruiser-hyryder-hybrid-suv-in-india/
 
De naam van de Suzuki is inmiddels bekend: Grand Vitara: https://www.carscoops.com/2022/07/suzuki-grand-vitara-teased-in-india-as-toyota-hyryders-twin/

Die naam versterkt vermoedens dat de Europese Vitara zijn kortere wielbasis behoudt.

WhatsApp-Image-2022-07-12-at-3.08.06-PM-1200x697.jpeg
 
De Indiërs verwachten dat de Grand Vitara in feite de S-Cross is.. Het profiel lijkt die kant op te wijzen. wellicht dat de korte Europese versie van de Vitara alleen een geupdated interieur, front en kont krijgt. Op 20 juli zullen we zien wat ze er van gemaakt hebben bij Maruti Suzuki. Motorisch zouden we er hier in Europa flink op achteruit gaan wanneer de motoren er in komen die in India er in worden gezet. Laat de mild-hybrid hier a.u.b. blijven met totaal 140 pk en een koppel van 235 Nm. Volgens JDPower 2022 één van de sterkste punten van de huidige Vitara. Straks is er met goed fatsoen geen betaalbare auto te vinden die nog een caravan mag en kan trekken. De huidige Vitara mag 1500 kg trekken en daar komt de gemiddelde caravanbezitter al een heel eind mee. De motorvermogens en karakteristieken in India geven me niet het vertrouwen dat je daar een caravan fatsoenlijk mee over de heuvels en bergen kunt sleuren.
 
Mits2012 zei:
De Indiërs verwachten dat de Grand Vitara in feite de S-Cross is.. Het profiel lijkt die kant op te wijzen. wellicht dat de korte Europese versie van de Vitara alleen een geupdated interieur, front en kont krijgt.

Maar die zitten er naast, want zoals je in het scooptopic destijds terecht opmerkte: de Hyryder is gebaseerd op de Vitara. De Grand Vitara is de Suzuki-versie (lees: het origineel) van de Hyryder. De S-Cross wordt in India geschrapt, die was niet succesvol. De (Grand) Vitara is met zijn hoekigere, hogere en meer SUV-achtige vormgeving (de S-Cross oogt als een opgehoogde hatchback) veel kansrijker in India. Je kunt het verschil ook goed zien opzij: de S-Cross heeft een extra spijltje bij de A-stijl.

Ik denk dat de Europese Vitara 'reskin' optisch vrijwel identiek zal zijn aan de Indiase Grand Vitara, op de wielbasis/achterportieren na.

De neus van de Suzuki oogt stukken beter dan die van de Toyota:

grand-vitara-front-featured.jpg


Vind het nogal Chevrolet (Tracker)-achtig. Verder wel compleet identiteitsloos, maar dat is bij de S-Cross niet anders.
 
De nieuwe beperkte bewegende beelden van vandaag stemmen mij niet positief. Een paar bling-bling elementen op een zeer saaie koets. Binnen wel een update, aar verder.....Zeer inwisselbaar. Tijdloos. Smakeloos. Als hij zo naar Europa komt, maar het kan meevallen. In een tijdschema van releases zag ik de Vitara (zonder Grand) staan voor voorjaar 2024. Ik wacht af.
 
Maruti-Suzuki heeft nu de nieuwe Grand Vitara voorgesteld. Het is dus een opgefriste en verlengde versie van de Vitara in Europa en Escudo in Japan. De auto is 2 cm korter dan de Toyota-versie: 4345mm lang.

2336418d1658302562-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_130507.jpg


2336429d1658303294-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-fb_img_1658303233971.jpg


2336420d1658302853-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_131025.jpg


2336422d1658302853-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_131030.jpg


2336423d1658302853-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_131033.jpg


2336436d1658303294-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-fb_img_1658303251734.jpg


2336419d1658302663-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_130724.jpg


2336424d1658302952-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_131204.jpg


2336427d1658303098-2022-maruti-grand-vitara-debut-july-20-pre-bookings-open-20220720_131426.jpg


Oogt als Suzuki al een heel stuk beter, vind ik.
 
Terug
Bovenaan