Suzuki Alto 800/K10 [facelift 2019] (IN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Dit is de nieuwe Maruti-Suzuki Alto 800, het nieuwe basismodel van Maruti-Suzuki die de aloude (Alto) 800 vervangt. Het model is dus gepositioneerd onder de Maruti-Suzuki Alto (K10), de absolute favoriet in India. De Alto die we in Europa kennen wordt natuurlijk ook in India gebouwd en heet daar A-Star, maar is geflopt. Meest belangrijke concurrent van de Alto 800 is de Hyundai Eon, die er met zijn wilde vormgeving stukken moderner uit ziet. De vormgeving is weinig origineel: de zijkant doet denken aan de daar zeer populaire Hyundai i20 en het front aan de Ford Figo.

8056278443_6d572d74ab_c.jpg


8056280958_8780b32dfa_c.jpg


8056278659_1c8124efdf_c.jpg


8056280728_01eb411fdf_c.jpg


8056275311_80abc0e7c8_c.jpg


8056277087_890226a411_c.jpg


8056278115_b1c1a7708d_c.jpg


8056277269_50584e34e0_c.jpg


Maruti Alto 800 Specifications
* Engine: 796 cc, 3-cylinder, 12-valves
* Power: 47.5 BHP @ 6000 RPM
* Torque: 69 Nm @ 3500 RPM
* Transmission: 5-speed manual
* Top Speed: 140 km/h
* 0-100 km/h: 19 seconds (est)
* Fuel Consumption: 16-17 km/l (City), 18-19 km/l (highway)
* Fuel Type: Petrol
* Suspension: Mcpherson Struts (Front), Coil Springs (Rear)
* Tyres: 145/80/12 Tubeless Radials
* Brakes: Disc (Front), Drum (Rear)
* Safety: iCats Immobilizer, Driver Side Airbag (Optional)

Maruti Alto 800 Dimensions
* Overall length x width x height: 3395 mm X 1490 mm X 1475 mm
* Wheelbase: 2360 mm
* Ground clearance: 160 mm
* Fuel Tank Capacity: 35-litres
* Kerb Weight: 720 kgs

Bron: https://www.motorbeam.com/cars/maruti-alto-800/maruti-alto-800-review-performance-specifications-price/
Meer foto's: https://www.flickr.com/photos/motorbeam/sets/72157631696898843/with/8056278849/

De Alto 800 is de opvolger van de 800:

M800_2207083.gif


M800_2207082.gif


M800_2207085.gif
 
De auto kan ik niet mooi vinden. Natuurlijk kan de oude 800 helemaal niet meer, maar die is wel beter gelijnd.

Voor India is het waarschijnlijk weer een populair vervoermiddel maar in Nederland mogen we blij zijn dat we de Alto als basismodel hebben en niet deze Maruti-Suzuki Alto 800.
 
Lijkt wel alsof er in de was gekrompen kruiwagenwieletjes onder liggen...
 
Echte Nano killer...
Ziet uit als een nieuw jasje voor de aloude Maruti 800.
 
ImageResizerWM.ashx


ImageResizerWM.ashx


ImageResizerWM.ashx


ImageResizerWM.ashx


Rij-impressie: https://www.autocarindia.com/Review/316560,maruti-alto-800-test-drive-review-and-video.aspx
 
De Alto K10 is opgevolgd door een nieuwe generatie die is afgeleid van de Alto 800. Om plaats te bieden aan de motor met 1,0-liter inhoud, is de neus met 15 cm verlengd: de Alto K10 is 3545 mm lang, 1490 mm breed, 1475 mm hoog en de wielbasis is 2360 mm. De Alto K10 heeft de welbekende 1,0-liter motor uit de A-Star (laatste Europese Alto), Celerio, Wagon R etc. met 67 pk. De Alto K10 heeft ten opzichte van de 800 een uniek dashboard.

152013.jpg


152016.jpg


152015.jpg


152017.jpg


152014.jpg


Alto K10 vs. oude Alto K10:

152018.jpg


152019.jpg


152037.jpg


Rijtest: https://www.team-bhp.com/forum/official-new-car-reviews/158263-maruti-alto-k10-official-review.html
 
De K10 ziet er wel wat volwassener uit dan de 800 die wel heel erg basic is. De langere neus staat 'm goed. Kunnen ze deze K10 niet onder de Celerio in de prijslijst zetten? Prijsje vanaf € 7999,- Ook het dash ziet er een stuk beter uit dan dat van de 800.
 
Ik vind de langere neus juist enorm niet staan op de auto. Qua verhoudingen doet de auto mij ineens denken aan een Citroën Visa; ook zo'n enorme schoonheid ;). Dan heb ik liever de oude 800-motor, in combinatie met de kortere neus. Basic moet toch basic blijven. Als je meer wilt, kun je altijd nog opteren voor de 'Europese' Alto/Celerio.
 
verlichting zei:
Kunnen ze deze K10 niet onder de Celerio in de prijslijst zetten? Prijsje vanaf € 7999,-

Dan zijn er wel leukere en mooiere Alto's te koop uit Japan. Alleen hebben die het stuur aan de verkeerde kant..
 
verlichting zei:
De K10 ziet er wel wat volwassener uit dan de 800 die wel heel erg basic is. De langere neus staat 'm goed. Kunnen ze deze K10 niet onder de Celerio in de prijslijst zetten? Prijsje vanaf € 7999,- Ook het dash ziet er een stuk beter uit dan dat van de 800.

Suzuki kan niet bepaald trots zijn op de crashtestscore van de Celerio (3 sterren). Deze auto mag al blij zijn met één ster. Je ziet de krantenkoppen al voor je. Dat zou het imago van Suzuki geen goed doen...
 
D-C zei:
verlichting zei:
De K10 ziet er wel wat volwassener uit dan de 800 die wel heel erg basic is. De langere neus staat 'm goed. Kunnen ze deze K10 niet onder de Celerio in de prijslijst zetten? Prijsje vanaf € 7999,- Ook het dash ziet er een stuk beter uit dan dat van de 800.

Suzuki kan niet bepaald trots zijn op de crashtestscore van de Celerio (3 sterren). Deze auto mag al blij zijn met één ster. Je ziet de krantenkoppen al voor je. Dat zou het imago van Suzuki geen goed doen...

Dat zeg vaker, maar ik vind dat wel meevallen. Ten eerste worden de eisen steeds strenger en zowel qua actieve als passieve veiligheid. Ten tweede hebben kleine auto's het steeds lastiger (sowieso moet je een A segmenter qua veiligheid nooit vergelijken met bv. een D segmenter, laat staan een SUV. Gewicht speelt bv een belangrijke rol bij crashtesten in de praktijk.
Daarnaast hebben budgetauto's sowieso een achterstand ivm ontbreken luxe veiligheidsvoorzieningen.


Ik vind de neus er prima uitzien. Ik vraag mij trouwens af of dit alleen ivm met de motor is. Zo veel verschil is dat niet. Misschien ook om (visueel/marketingtechnisch) onderscheid te maken tussen modellen. Als er al verschil zit, denk eerder dat het met koeling te maken heeft (radiator).
En om terug te komen op de crashtest... Misschien daarom ook aanpassingen gedaan. Krijgt ie toch 2 sterren:T
 
Ami zei:
D-C zei:
verlichting zei:
De K10 ziet er wel wat volwassener uit dan de 800 die wel heel erg basic is. De langere neus staat 'm goed. Kunnen ze deze K10 niet onder de Celerio in de prijslijst zetten? Prijsje vanaf € 7999,- Ook het dash ziet er een stuk beter uit dan dat van de 800.

Suzuki kan niet bepaald trots zijn op de crashtestscore van de Celerio (3 sterren). Deze auto mag al blij zijn met één ster. Je ziet de krantenkoppen al voor je. Dat zou het imago van Suzuki geen goed doen...

Dat zeg vaker, maar ik vind dat wel meevallen. Ten eerste worden de eisen steeds strenger en zowel qua actieve als passieve veiligheid. Ten tweede hebben kleine auto's het steeds lastiger (sowieso moet je een A segmenter qua veiligheid nooit vergelijken met bv. een D segmenter, laat staan een SUV. Gewicht speelt bv een belangrijke rol bij crashtesten in de praktijk.
Daarnaast hebben budgetauto's sowieso een achterstand ivm ontbreken luxe veiligheidsvoorzieningen.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar de media doet niet aan dergelijke nuances. De nieuwe Logan haalde drie sterren (wat mi hoogstens als middelmatig kan worden bestempeld), maar de ANWB roept dat het een dikke onvoldoende is. Journalisten nemen dat vervolgens zonder zelf na te denken over, en zo onstaat er toch een negatieve beeldvorming.
 
Maruti Suzuki heeft de Alto 800 vernieuwd, vooral te herkennen aan een grille zonder chroom en andere bumpers:

gc4yv41ba0ha_800.jpg


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


ImageResizer.ashx


Bron: https://www.autocarindia.com/auto-reviews/maruti-alto-800-facelift-review-test-drive-401890.aspx
 
Een ontzettend basic apparaat. Keek vanmorgen toevallig op autocarindia.com en daar zag ik ook de Datsun Redigo. Die is misschien niet mooi, maar daar staat binnen de mogelijkheden wel een aardig autootje. Dit staat in mijn beleving teveel bij de Tata Nano. Die pretendeert dan ook niet meer te zijn dan een overdekte bromfiets. Hij deze 800 is onze Celerio een schoonheid!

Krijgt de K10 nu dan ook een facelift?
 
Wederom een facelift voor de Alto 800: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/maruti-suzuki-alto-800-op-de-snijtafel/

ytyyuwsbmm6n_800.jpg


2ngymd1ba510_800.jpg


f3dy67kbit27_800.jpg


bcxyna4b03sg_800.jpg


xb7ym3kb8wm6_800.jpg


Voortaan is een bestuurdersairbag standaard, de auto heeft een versterkte kooiconstructie en de motor voldoet aan de verscherpte Indiase emissienormen.
 
Terug
Bovenaan