SUV

A

Anoniem

Guest
Help!!
We hebben besloten een jong gebruikte SUV te kopen
Verschillende proefritten gemaakt maar we blijven twijfelen.....
We rijden ongeveer 40.000 km per jaar
Zoeken dus een jonge gebruikte auto en het moet een automaat worden
Twijfelen tussen diesel of benzine
Proefrit gereden in Kia Niro, Opel grandland, Toyota rav4 hybride , en Renault kadjar
Wat willen we uitgeven? rond €30,000
Graag jullie advies, eigenlijk twijfelen we nu tussen rav4 benzine/hybride en de kadjar diesel automaat
Voor ons is t verbruik erg belangrijk

JvZ zei:
Proefrit gereden in Kia Niro, Opel grandland, Toyota rav4 hybride , en Renault kadjar

Hele gekke vraag hoor, maar welke heeft de voorkeur na het proefrijden? :confused:

Een SUV.

Hoog, groot, zwaar.
En toch zuinig?

Kijk eens op spritmonitor.de of hier op autoweek wat die dingen gebruiken.

De Kia Niro en Opel grandland vielen na de proefrit af
Een reeel inzicht in t verbruik is lastig te vinden
De RAF ongeveer 1 op 15
Rav 4 rijd heerlijk maar si een stuk duurderin aanschaf en de kadjar reed ook prima

JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15
Rav 4 rijd heerlijk maar si een stuk duurderin aanschaf en de kadjar reed ook prima

Nogmaals:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/440-RAV_4.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2010&constyear_e=2014&gearing=1&powerunit=2

Alles invullen en het gemiddelde van deze serie RAV4 bezitters rolt er uit: 1 op 11.6. Je kan even controleren of je erg zuinig rijdt door het verbruik van je eigen auto te vergelijken met he tg gemiddelde.

En buiten dat wil je waarschijnlijk ook een auto naar je zin. Grappige koplampjes, caravan van enkele tonnen, stoelen met rugmassage, schommelend als de Titanic...
Allemaal persoonlijke voorkeuren die je ook mee kunt nemen.

rke zei:
JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15

Nogmaals:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/440-RAV_4.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2010&constyear_e=2014&gearing=1&powerunit=2

Alles invullen en het gemiddelde van deze serie RAV4 bezitters rolt er uit: 1 op 11.6. Je kan even controleren of je erg zuinig rijdt door het verbruik van je eigen auto te vergelijken met he tg gemiddelde.

En buiten dat wil je waarschijnlijk ook een auto naar je zin. Grappige koplampjes, caravan van enkele tonnen, stoelen met rugmassage, schommelend als de Titanic...

Je moet even wat beter met de filters werken want nu staan er ook allemaal andere non-hybride Toyotas tussen.

Dat programma is sowieso niet betrouwbaar want er staan ook allemaal foutief ingevulde auto's tussen.

Hoe zit het met de afschrijving van een RAV4 hybride ten opzichte van een Kadjar diesel? Het kan natuurlijk zomaar zijn dat die extra investering voor de Toyota zich over een aantal jaar (hoe populair zijn diesels dan nog) bij inruil weer terugverdient.

Peu 3008. Om al zijn algemeen bekende kwaliteiten. Zijn prachtige interieur, alsmede omdat JD Powers UK Peugeot tot MEEST betrouwbare merk heeft verklaard.
https://autotalk.com.au/industry-news/peugeot-dependable-uk-jd-power-survey

The UK JD Power customer satisfaction survey has found Peugeot is regarded as the most dependable brand among over 11,000 vehicle owners.

Peugeot owners were most please with their vehicles’ in the first 12-36 months of ownership in categories such as reliability, running costs, build quality, and down to as specific as engine and transmission, infotainment and even seat material quality.

Peugeot was rated the best for overall dependability as determined by the lowest number of problems experienced per 100 vehicles, and , ahead of all rivals.

Zadelsnuiver zei:
rke zei:
JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15

Nogmaals:

Je moet even wat beter met de filters werken want nu staan er ook allemaal andere non-hybride Toyotas tussen.

Ja, het filter moet goed ingevuld worden, dit is even-gauw-werk. Ik heb er ook geen flauw idee van waarom ts een SUV zoekt.
Hoge instap, caravan, stoer....

Maar als ts hier op het forum een topic kan starten zal een filtertje ook wel lukken.

Ik rijd nu sinds vrijdag in een Seat Ateca (benzine weliswaar) maar ik kan hem je aanbevelen! Wat wil je weten ?

Bedankt allemaal v d tips, zal eens gaan invullen en kijken wat er uitkomt
De grandland viel af omdat hij niet lekker zat, en veel kabaal maakte daarbij is Opel toch stugger in t rijden
De Niro beviel prima maar daar blijken veel,problemen mee te zijn vandaar t ruime aanbod en lage prijs v d occasiosns
We gaan ons nog even in de Peugeot verdiepen en in die Seat 👍👍👍

rke zei:
Zadelsnuiver zei:
rke zei:
JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15

Nogmaals:

Ja, het filter moet goed ingevuld worden, dit is even-gauw-werk. Ik heb er ook geen flauw idee van waarom ts een SUV zoekt.

Maar als ts hier op het forum een topic kan starten zal een filtertje ook wel lukken.

Je maakt je er wel makkelijk vanaf nu vind ik. Als ik er niks van had gezegd had TS misschien wel klakkeloos aangenomen dat jouw 1 op 11 juist was en zo een hele goede auto hebben weggeschoven. Ook die sneer richting SUV's viel me al eerder op, ik denk niet dat het veel toevoegd aan dit topic en er ook niet aan bijdraagt dat nieuwe bezoekers zich geroepen voelen om hier te blijven posten.

.

Auto's die nieuw (erg) populair zijn, beste JvZ, zijn vaak tweedehands ook duur. Logisch.
U zoekt in een segment dat nog steeds groeit en waar de spoeling aan jong gebruikte dus dunner is dan de vraag. Automaat maakt de spoeling nog dunner.
3008/5008, Tiguan, Qashqai, Grandland, XC40, RAV4, CX-5, CX-3, X1, Karoq enzo zijn op het moment (erg) populair. En dus ook gebruikt - vooral op benzine, op diesel gaat nog wel - niet bijzonder gunstig geprijsd (m.u.v. wellicht van de Qashqai, wegens groter aanbod) . Sommigen (de CX-5 bijvoorbeeld) zijn ronduit duur.

Het verbruik van deze auto's ontloopt elkaar echt maar héél weinig. Tweedledee om Tweedledum. Laat u niets wijs maken: het daadwerkelijke verbruik schuilt in het gewicht van de rechtervoet. Alleen de nieuwe RAV4 hybride is zuiniger dan al zijn concurrenten bij elkaar. Die is evenwel nog niet te koop voor 30K. en over een jaar, naar het zich laat aanzien, ook nog niet.
Spritmonitor.de is een slechte raadgever: Duitse autobahnkilometers laten SUV's en cross-overs altijd slecht uitkomen, snelheden ruim boven de 130 kmh leiden immers vooral bij SUV's in D tot heel andere verbruikswaarden dan in NL. Ik spreek uit ervaring **

Met 40.000 km per jaar zou ik voor een diesel gaan.

Een demo Kadjar, of Ateca, lijkt mij inderdaad een goed idee. (y)
(voor een benzine zou ik een demo of jong gebruikte Mitsubishi Eclipse Cross zoeken (of een Tucson of Sportage - hoewel beiden niet bijzonder zuinig helaas)

Of, ietsje groter, en populariteit danig tanende, dus de eerste afschrijving is reeds gigantisch geweest: een 2017 diesel X-trail** , Koleos, C-RV
Een Outlander PHEV is, als een aanzienlijk deel van die 40.000 km dagelijks woon-werk verkeer betreft, een ideale kandidaat om écht zuinig te rijden. Lange stukken snelweg doen zijn verbruik in de praktijk snel de das om. Een zwager van me rijdt er echter 1:70 mee! (tuft 's ochtends 35 km naar zijn werk, legt hem daar aan de stekker en tuft 's avonds 35 km terug naar huis en legt hem daar weer aan de paal. Rijdt 35.000 km per jaar, tankt normaal gesproken één keer per kwartaal :eek: (maar in de vakanties... :cry: )

mvrgr, m'ns

** zie mijn review
mijn dagelijks verbruik (2.0 diesel 4WD Aut.) ca 7 liter per 100 km., [size=small](op de Duitse Autobahn een paar maal per jaar - 's nachts - echter tegen de 10 liter... )[/size]
Mijn vrouw heeft met de hare (zelfde uitvoering maar dan een 7-zitter) normaliter ruim een liter minder nodig: ca 6 liter per 100 km
De 2WD die in NL het meest aangeboden wordt is iets zuiniger natuurlijk

edits typos
.

Wellicht, beste JvZ, is een demo Jeep Compass (benzine) of een iets grotere (en ietsje oudere 2016/7) Cherokee diesel ook het overwegen waard.
FCA heeft daarnaast ook nog de Renegade en de 500X (en 500L) Kunt voor 30 mille (praktisch) nieuw rijden.

Of wat dacht u van een Suzuki Vitara? (Idem) Of, net op de markt (dus wrschlk helaas tikkie boven budget) de C5 Aircross?

mvrgr, m'ns

.

Zadelsnuiver zei:
rke zei:
Zadelsnuiver zei:
rke zei:
JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15

Nogmaals:

Je maakt je er wel makkelijk vanaf nu vind ik. Als ik er niks van had gezegd had TS misschien wel klakkeloos aangenomen dat jouw 1 op 11 juist was en zo een hele goede auto hebben weggeschoven. Ook die sneer richting SUV's viel me al eerder op, ik denk niet dat het veel toevoegd aan dit topic en er ook niet aan bijdraagt dat nieuwe bezoekers zich geroepen voelen om hier te blijven posten.

Er wordt gevraagd naar het werkelijke verbruik en ik noem een site (naast autoweek) die het verbruik keurig voor je kan oplepelen. Dat het ene model niet hetzelfde verbruikt als het andere mag bekend zijn, dat is de reden waarom dit topic gestart is.
En, zoals mns terecht opmerkt, het gebruik van de auto scheelt ook. Het scheelt of je "gratis elektriciteit", diesel, benzine of LPG tankt en of je deze gratis energie meeneemt in de verbruiksberekening. Het terugwinnen van kinetische energie bij het afremmen wat gebruikt wordt om het gemiddelde brandstofverbruik te drukken (o.a. bij de hybride Toyota's) is een mooie techniek die de verbruikscijfers echt wel wat beter kan maken. Deze cijfers zijn wel sterk afhankelijk van het gebruik van de auto, vooral bij het rijden in bergen en in steden kan deze techniek verschil maken.

Maar ik heb in dit verhaal nog geen enkel argument gelezen waarom ts voor een SUV wil kiezen. Ik denk dat het verbruik, vooral als je de SUV gaat gebruiken om een loodzware Tabbert te verslepen, flink kan tegenvallen (een caravan zou voor mij een reden zijn om voor een SUV te kiezen).
Zonder caravan en voor vooral korte stukjes kan een accu-SUV zoals de Jaguar I-Pace ook een goede keuze zijn. Daar heb je geen druppel brandstof voor nodig - alleen wat elektriciteit.

Als je een jonge, zuinige SUV (achtige) met automaat zoekt in die prijsklasse kun je ook kijken naar een Toyota C-HR. Als je zijn uiterlijk kunt waarderen lijkt het me een prima alternatief.

amelse zei:
Als je een jonge, zuinige SUV (achtige) met automaat zoekt in die prijsklasse kun je ook kijken naar een Toyota C-HR. Als je zijn uiterlijk kunt waarderen lijkt het me een prima alternatie.

Als er geen kinderen met claustrofobie achterin hoeven... En als ze het niet hebben, krijgen ze het wel. Ik heb me zelden zo opgesloten gevoeld in een auto als in dat ding achterin. Alles voor de looks, je kijkt als passagier tegen een enorm stuk plastic aan, op een plek waar auto's ooit een raam hadden zitten.

Reed dit weekend overigens een 2019 Renault Kadjar - puike auto!
Rijdt als een Nissan QQ maar dan (nog) soepeler.

Het wordt er niet makkelijker op en zeker negatieve en sarcastische opmerkingen zijn niet leuk en dan reageer ik liever niet
Bedankt voor de positieve reacties 😃
Wij zoeken nog even verder
Er hoeven geen kids of andere mensen mee ip de achterbank alleen moet onze grote oude hond mee in de kofferbak en die is gezien zijn leeftijd niet meer zo “opvouwbaar” en ja wij zijn van die gekken die de auto aanpassen aan de hond, verder wordt t een automaat vanwege mijn chronische schouderklachten
Ik sluit hier nu af, en ga met jullie tips verder zoeken, de Kia Niro v 2018 komt er toch weer positiever uit dus daar gaan we ons in verdiepen, kadjar valt waarschijnlijk toch af en dat heeft te maken met t kunststof aan de buitenkant en de problemen met t optrekken
Bedankt (bijna) allemaal 👍🤣👍

Ik rijdt al twee jaar een Kia Niro en kan mij absoluut niet vinden in alle negatieve verhalen. Er zal vast wel eens een fout exemplaar tussen zitten maar met een garantie van 7 jaar wordt dat wel opgelost. Misschien ligt het ook aan de manier waarop je er mee rijdt. Verder is het gewoon een zuinige comfortabele en ruime auto die bovendien waardevast is. Vooral de ruimte is opmerkelijk. Een gemiddelde C-segment SUV is niet groter maar wel ongeveer 30 cm langer.

rke zei:
Zadelsnuiver zei:
rke zei:
Zadelsnuiver zei:
rke zei:
JvZ zei:
De RAF ongeveer 1 op 15

Nogmaals:

Er wordt gevraagd naar het werkelijke verbruik en ik noem een site (naast autoweek) die het verbruik keurig voor je kan oplepelen. Dat het ene model niet hetzelfde verbruikt als het andere mag bekend zijn, dat is de reden waarom dit topic gestart is.

[...]

RKE, het probleem is denk ik dat het leek alsof je precies de juiste modellen had geselecteerd op sprintmonitor. Dat was niet jouw bedoeling, maar zo kwam het over.

Dank je, denk dat er overal wel eens een miskleun tussen zit

JvZ zei:
Help!!
Graag jullie advies, eigenlijk twijfelen we nu tussen rav4 benzine/hybride en de kadjar diesel automaat

40.000 km & SUV zou ik nog steeds kiezen voor diesel, ondanks de hetze tegen diesel blijft het m.i. de meest aangewezen brandstof voor een SUV met dit jaarverbruik (zeker als je dan ook nog eens over de grens kan tanken).

Kadjar is onderhuids een Nissan Qashqai,
Opel Grandland is onderhuids een Peugeot 3008.

Ik denk dat je de Honda CR-V (en eventueel mocht die groot genoeg zijn de HR-V) ten onrechte buiten beschouwing laat.

En aangezien het alleen maar een fors gebouwde hond is die mee moet met de wagen, kan je met je budget misschien zelfs de nieuwe Koreaanse modelletjes Kia Stonic & Hyundai Kona bekijken.

hqdefault.jpg

British Racing Green zei:
JvZ zei:
Help!!

40.000 km & SUV zou ik nog steeds kiezen voor diesel, ondanks de hetze tegen diesel blijft het m.i. de meest aangewezen brandstof voor een SUV met dit jaarverbruik (zeker als je dan ook nog eens over de grens kan tanken).

Kadjar is onderhuids een Nissan Qashqai,
Opel Grandland is onderhuids een Peugeot 3008.

Ik denk dat je de Honda CR-V (en eventueel mocht die groot genoeg zijn de HR-V) ten onrechte buiten beschouwing laat.

En aangezien het alleen maar een fors gebouwde hond is die mee moet met de wagen, kan je met je budget misschien zelfs de nieuwe Koreaanse modelletjes Kia Stonic & Hyundai Kona bekijken.

hqdefault.jpg

Als je een diesel vergelijkt met bijvoorbeeld de Kia Niro dan begrijp je dat, qua kosten, een diesel het niet meer gaat worden. Helaas zijn er maar een paar hybride voorbeelden.

Terug
Bovenaan