.
Auto's die nieuw (erg) populair zijn, beste JvZ, zijn vaak tweedehands ook duur. Logisch.
U zoekt in een segment dat nog steeds groeit en waar de spoeling aan jong gebruikte dus dunner is dan de vraag. Automaat maakt de spoeling nog dunner.
3008/5008, Tiguan, Qashqai, Grandland, XC40, RAV4, CX-5, CX-3, X1, Karoq enzo zijn op het moment (erg) populair. En dus ook gebruikt - vooral op benzine, op diesel gaat nog wel - niet bijzonder gunstig geprijsd (m.u.v. wellicht van de Qashqai, wegens groter aanbod) . Sommigen (de CX-5 bijvoorbeeld) zijn ronduit duur.
Het verbruik van deze auto's ontloopt elkaar
echt maar héél weinig. Tweedledee om Tweedledum. Laat u niets wijs maken: het daadwerkelijke verbruik schuilt in het gewicht van de rechtervoet. Alleen de
nieuwe RAV4 hybride is zuiniger dan al zijn concurrenten bij elkaar. Die is evenwel nog niet te koop voor 30K. en over een jaar, naar het zich laat aanzien, ook nog niet.
Spritmonitor.
de is een slechte raadgever: Duitse autobahnkilometers laten SUV's en cross-overs altijd slecht uitkomen, snelheden ruim boven de 130 kmh leiden immers vooral bij SUV's in D tot heel andere verbruikswaarden dan in NL. Ik spreek uit ervaring **
Met 40.000 km per jaar zou ik voor een diesel gaan.
Een demo Kadjar, of Ateca, lijkt mij inderdaad een goed idee.

(voor een benzine zou ik een demo of jong gebruikte Mitsubishi Eclipse Cross zoeken (of een Tucson of Sportage - hoewel beiden niet bijzonder zuinig helaas)
Of, ietsje groter, en populariteit danig tanende, dus de eerste afschrijving is reeds gigantisch geweest: een 2017 diesel X-trail** , Koleos, C-RV
Een Outlander PHEV is, als een aanzienlijk deel van die 40.000 km dagelijks woon-werk verkeer betreft, een ideale kandidaat om écht zuinig te rijden. Lange stukken snelweg doen zijn verbruik in de praktijk snel de das om. Een zwager van me rijdt er echter
1:70 mee! (tuft 's ochtends 35 km naar zijn werk, legt hem daar aan de stekker en tuft 's avonds 35 km terug naar huis en legt hem daar weer aan de paal. Rijdt 35.000 km per jaar, tankt normaal gesproken één keer per kwartaal

(maar in de vakanties...

)
mvrgr, m'ns
** zie mijn review
mijn dagelijks verbruik (2.0 diesel 4WD Aut.) ca 7 liter per 100 km., [size=small](op de Duitse Autobahn een paar maal per jaar - 's nachts - echter tegen de 10 liter... )[/size]
Mijn vrouw heeft met de hare (zelfde uitvoering maar dan een 7-zitter) normaliter ruim een liter minder nodig: ca 6 liter per 100 km
De 2WD die in NL het meest aangeboden wordt is iets zuiniger natuurlijk
edits typos
.