Peter 4795666
Net ingestapt
Hallo,
zit met een aantal keuzes waar ik graag advies bij krijg:
Op dit moment hebben we een mazda 6 station uit 2009 met bijna 200.000 op de teller deze auto rijden we al 10 jaar. altijd netjes onderhoud en geen gekke dingen aan geweest. We rijden ong. 12.500 km per jaar, woon/werk is 20km enkele reis (3 dagen in de week). Verder maken we enkel voor vakanties langere ritten, in de zomer +/- 1000km met aanhanger gevuld met Tent en overige kampeerspullen (geremde aanhanger).
Gezin met 2 kinderen (5 en 6 jaar oud) komende jaren willen we wel blijven kamperen.
We hebben een eigen huis met oprit en 33 zonnepanelen. in 2022 zijn we gasloos geworden en volledig elektrisch. Hierdoor is ons elektra verbruik ong. 8000kw op jaarbasis we wekken ongeveer 9000kw op dus 1.000kw over.
Nu willen we een andere auto gaan aanschaffen: model SUV
1. een gebruikte vanaf 2018 met een gunstig verbruik of een PHEV, incl. wegenbelasting, verzekering en onderhoud zal dit de meest voordelige keuze zijn. maar de restwaarde over 5 jaar kan ik moeilijk bepalen door de ontwikkelingen in energie transitie. Daarbij komt dat deze modellen beginnen bij de EUR 25.000 wat ik een behoorlijke investering vind om in 1 keer te doen.
2. Private lease hybride of EV voor 60 maanden.
kijk ik naar een Hybrid variant bijv. Kia niro dan kom ik uit op 36.000 over 60 maanden voor een EV kia niro kom ik uit op 32.050 (incl kosten 1450 voor een laadpaal)
De kosten tussen een EV en Hybride liggen redelijk dicht bij elkaar de brandstof kosten zullen meer invloed hebben maar die blijken moeilijk voorspelbaar te zijn.
Voor een EV verwacht ik € 850 op jaarbasis en een hybrid € 1.500 (2.25 p.ltr)
Voor het gemak en geen omkijken met laden heeft de voorkeur een hybride zeker ook met aanhanger rijden naar vakantieadressen.
Maar het alternatief een EV waar we 4x per jaar last van hebben met laden onderweg op vakantie en de rest van het jaar niet.....
Daarbij is het onzeker wat de WB gaat doen maar voor ons nog meer van belang de salderingsregeling afbouw.
Waarschijnlijk kunnen we in de meeste gevallen thuis de EV ophalen 2 dagen per week is voldoende voor onze rit afstand. dit kunnen we overdag met zonne-energie doen 8 maanden van het jaar.
ik snap dat het doorrijden met de mazda het goedkoopste is maar ook daar komt een omslag en na 10 jaar is het wel mooi geweest
Wat adviseren jullie?
zit met een aantal keuzes waar ik graag advies bij krijg:
Op dit moment hebben we een mazda 6 station uit 2009 met bijna 200.000 op de teller deze auto rijden we al 10 jaar. altijd netjes onderhoud en geen gekke dingen aan geweest. We rijden ong. 12.500 km per jaar, woon/werk is 20km enkele reis (3 dagen in de week). Verder maken we enkel voor vakanties langere ritten, in de zomer +/- 1000km met aanhanger gevuld met Tent en overige kampeerspullen (geremde aanhanger).
Gezin met 2 kinderen (5 en 6 jaar oud) komende jaren willen we wel blijven kamperen.
We hebben een eigen huis met oprit en 33 zonnepanelen. in 2022 zijn we gasloos geworden en volledig elektrisch. Hierdoor is ons elektra verbruik ong. 8000kw op jaarbasis we wekken ongeveer 9000kw op dus 1.000kw over.
Nu willen we een andere auto gaan aanschaffen: model SUV
1. een gebruikte vanaf 2018 met een gunstig verbruik of een PHEV, incl. wegenbelasting, verzekering en onderhoud zal dit de meest voordelige keuze zijn. maar de restwaarde over 5 jaar kan ik moeilijk bepalen door de ontwikkelingen in energie transitie. Daarbij komt dat deze modellen beginnen bij de EUR 25.000 wat ik een behoorlijke investering vind om in 1 keer te doen.
2. Private lease hybride of EV voor 60 maanden.
kijk ik naar een Hybrid variant bijv. Kia niro dan kom ik uit op 36.000 over 60 maanden voor een EV kia niro kom ik uit op 32.050 (incl kosten 1450 voor een laadpaal)
De kosten tussen een EV en Hybride liggen redelijk dicht bij elkaar de brandstof kosten zullen meer invloed hebben maar die blijken moeilijk voorspelbaar te zijn.
Voor een EV verwacht ik € 850 op jaarbasis en een hybrid € 1.500 (2.25 p.ltr)
Voor het gemak en geen omkijken met laden heeft de voorkeur een hybride zeker ook met aanhanger rijden naar vakantieadressen.
Maar het alternatief een EV waar we 4x per jaar last van hebben met laden onderweg op vakantie en de rest van het jaar niet.....
Daarbij is het onzeker wat de WB gaat doen maar voor ons nog meer van belang de salderingsregeling afbouw.
Waarschijnlijk kunnen we in de meeste gevallen thuis de EV ophalen 2 dagen per week is voldoende voor onze rit afstand. dit kunnen we overdag met zonne-energie doen 8 maanden van het jaar.
ik snap dat het doorrijden met de mazda het goedkoopste is maar ook daar komt een omslag en na 10 jaar is het wel mooi geweest

Wat adviseren jullie?