SUV PHEV / EV of hybride leasen of kopen.... advies gevraagd

Peter 4795666

Net ingestapt
Hallo,

zit met een aantal keuzes waar ik graag advies bij krijg:

Op dit moment hebben we een mazda 6 station uit 2009 met bijna 200.000 op de teller deze auto rijden we al 10 jaar. altijd netjes onderhoud en geen gekke dingen aan geweest. We rijden ong. 12.500 km per jaar, woon/werk is 20km enkele reis (3 dagen in de week). Verder maken we enkel voor vakanties langere ritten, in de zomer +/- 1000km met aanhanger gevuld met Tent en overige kampeerspullen (geremde aanhanger).
Gezin met 2 kinderen (5 en 6 jaar oud) komende jaren willen we wel blijven kamperen.

We hebben een eigen huis met oprit en 33 zonnepanelen. in 2022 zijn we gasloos geworden en volledig elektrisch. Hierdoor is ons elektra verbruik ong. 8000kw op jaarbasis we wekken ongeveer 9000kw op dus 1.000kw over.

Nu willen we een andere auto gaan aanschaffen: model SUV
1. een gebruikte vanaf 2018 met een gunstig verbruik of een PHEV, incl. wegenbelasting, verzekering en onderhoud zal dit de meest voordelige keuze zijn. maar de restwaarde over 5 jaar kan ik moeilijk bepalen door de ontwikkelingen in energie transitie. Daarbij komt dat deze modellen beginnen bij de EUR 25.000 wat ik een behoorlijke investering vind om in 1 keer te doen.
2. Private lease hybride of EV voor 60 maanden.

kijk ik naar een Hybrid variant bijv. Kia niro dan kom ik uit op 36.000 over 60 maanden voor een EV kia niro kom ik uit op 32.050 (incl kosten 1450 voor een laadpaal)

De kosten tussen een EV en Hybride liggen redelijk dicht bij elkaar de brandstof kosten zullen meer invloed hebben maar die blijken moeilijk voorspelbaar te zijn.
Voor een EV verwacht ik € 850 op jaarbasis en een hybrid € 1.500 (2.25 p.ltr)

Voor het gemak en geen omkijken met laden heeft de voorkeur een hybride zeker ook met aanhanger rijden naar vakantieadressen.
Maar het alternatief een EV waar we 4x per jaar last van hebben met laden onderweg op vakantie en de rest van het jaar niet.....
Daarbij is het onzeker wat de WB gaat doen maar voor ons nog meer van belang de salderingsregeling afbouw.
Waarschijnlijk kunnen we in de meeste gevallen thuis de EV ophalen 2 dagen per week is voldoende voor onze rit afstand. dit kunnen we overdag met zonne-energie doen 8 maanden van het jaar.

ik snap dat het doorrijden met de mazda het goedkoopste is maar ook daar komt een omslag en na 10 jaar is het wel mooi geweest
:)

Wat adviseren jullie?

Ik denk dat mensen snel vergeten dat je juist bij een PHEV wel ongemak hebt kwa laden, in principe moet je met een PHEV namelijk elke dag aan de laadpaal... bij een EV niet. Of je rijdt het gross op brandstof, maar dan is het hele nut van een PHEV weg.

Vooral als je maar 1.000 km per maand rijdt, betekent dit in principe wellicht 2x per maand aan de laadpaal met een EV. Door heel Europa kun je inmiddels goed laden onderweg en verlies je weinig tijd, als het bij een aanhanger blijft zal het trekgewicht ook niet veel meer uitmaken.

De WB voor een EV zal altijd lager blijven dan een andere aandrijflijn, omdat de overheid deze blijft stimuleren.

Uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet maken, maar wellicht heeft het wel eens zin om te kijken hoe je dagelijks ritten eruit zien en hoe vaak je bijvoorbeeld daadwerkelijk echte lange ritten maakt.
En ga gewoon eens een proefrit maken in beide. Wellicht is er een mogelijkheid om hem een volledige dag mee te nemen zodat je het eens goed kunt testen.

Heb je al naar de Niro EV Light Edition gekeken, deze is nog voordeliger en de eerste vier jaar met subsidie in de private lease te rijden.

Maar wat wil/kan je uitgeven? Want je vind 25k een hoop geld om in een keer uit te geven, maar hoeveel dan?

Dat is het punt van een gebruikte auto, waar je 10 jaar geleden nog voor 15k een aardige auto kocht moet je nu zoveel meer betalen. Dat willen we niet. We kunnen wel 30k uitgeven maar vind een buffer toch ook wel fijn.
voor een gebruikte auto wil ik Max 20k uitgeven.

Je koopt voor 15k nog steeds een prima auto, maar met jouw wensen wordt het lastiger. Een Outlander PHEV heb je voor 15k, maar die hebben een heel beperkt elektrisch bereik.

Ik zou gewoon weer een stationwagen op benzine nemen in dit geval.
Wel voldoende keus voor een lager budget en praktisch gezien ook het meest handige.

Voor minder dan 20K zou ik gewoon lekker net als Total Loss zegt bij een (zuinige) benzine (station) kijken. Veel keus en met jullie kilometers valt het verbruik dan ook reuze mee. Private lease EV is leuk, je rijd nieuw, zonder onverwachte kosten (daar moet je het voor doen) maar wel duur.. Duurder dan een occasion op benzine. in ieder geval.

Een gebruikt SUV PHEV kopen is ook duur, SUVs hebben al een iets hoger verbruik en gewicht, als PHEV sleep je nog meer gewicht mee en het wegenbelasting voordeel is er vrijwel af. Je betaald dus wel elke maand meer voor die PHEV aan wegenbelasting voor die accu die je altijd mee sleept. Met jullie budget kom je al snel bij occasion die al wat ervaring hebben en sowieso is de keuze gering.

Denk dat je voor jezelf moet kijken; wat wil ik maandelijks kwijt zijn. Wil je veel kwijt zijn en ontzorgd worden + je geld niet uitgeven --> Private lease EV
Wil je niet te veel uitgeven (max 20K) , brandstofkosten in toom houden en de maandelijkste lasten laag --> koop iets van een jonge frisse station

Terug
Bovenaan