SUV aakoopadvies

Jan 9666784

Net ingestapt
Graag wil ik jullie advies inzake aankoop van een SUV. Wat zou een betere keuze zijn: een BMW X5 of een Porsche Cayenne (de X5 is 2 jaar jonger). Beide hybride. Hoe zit het met prijsverval na enige jaren en een evt. verkoop later. (welke aankoop is financieel een betere keuze) Ook qua evt. onderhoudskosten.

Alvast bedankt!

Op dit moment schrijft de Porsche Cayenne minder af dan de BMW X5.

Beide auto's zijn duur om te rijden, het is moeilijk om aan te geven welke auto het meest gewild is over een paar jaar.

Ga er wel van uit dat de vraag naar grote, zware, en dorstige benzine en diesel auto's over een aantal jaar waarschijnlijk niet heel groot zal zijn, de inruilwaarde kan dus tegen vallen.

Dat is koffiedik kijken, vooral afhankelijk van hoe groen we doorzetten en de ontwikkeling van de EV's, als het tegen zit (of mee..) zijn zulke benzine-mastodonten over 5 jaar enkel nog interessant voor export.

Ook is afschrijving en onderrhoud heel erg afhankelijk van hoeveel km's je gaat rijden, en wat jij onder enige jaren verstaat.

Als de Porsche qua aanschaf nu even duur is, heb je een voordeel dat de eerste 3 jaar met mega-afschrijving geweest zijn en de beamer volop in die periode zit.

Zou me niks verbazen als dit soort auto's je over de gebruiksduur €2000 per maand kosten gemiddeld en all-in maar excl. brandstof.. Maar ja, als dit privé koopt, zal je daar ook misschien niet wakker van liggen?

Leuk om over zulke auto's na te denken. Wanneer je ze serieus overweegt en tegelijkertijd zoekt naar de 'financieel betere keuze', kunnen er in mijn beleving een paar dingen aan de hand zijn :rolleyes:

a. Je probeert rationeel na te denken over iets wat totaal irrationeel is. Dergelijke auto's kies je op gevoel en daarbij accepteer je dat je iets totaal stoms maar wel o zo leuks met je geld doet. Met verstand zijn het financieel allebei slechte keuzes. Oplossing: f*ck ratio, koop welke je het meest gaaf vindt.

b. Je kunt ze eigenlijk niet betalen. Oplossing: Doe het dan ook niet.

c. Je hebt discussie met je partner... Stereotypisch: man wil gaaf apparaat, vrouw wil spaargeld. Oplossing: accepteer die Kia Rio, of zoek andere vrouw.

d. Je wilt echt met nuchtere geest een bezopen auto kopen en zoekt oprecht de minst slechte financiële keuze. Oplossing: Vergelijk leasetarieven, bestudeer ANWB koerslijst, bouw een excelbestand met 88 tabbladen en ga helemaal los op formules met alle aannames en getallen die je kunt vinden overal.

Ik wens je van harte optie a. toe (y) Mij bevalt het al jaren lang erg goed om zo telkens mijn nieuwe auto te kiezen :LOL:

Wij hebben een X5 xDrive e40 uit 2016, vorige model dus. Wij zijn er erg blij mee. Op korte stukken rijden we veel elektrisch en dus zuinig. Op lange stukken is dat voordeel weg en sleur je een hoop gewicht mee.

Leuk om over zulke auto's na te denken. Wanneer je ze serieus overweegt en tegelijkertijd zoekt naar de 'financieel betere keuze', kunnen er in mijn beleving een paar dingen aan de hand zijn

Ik dacht precies het zelfde.

Zulke auto's kosten bakken met geld. Beide gaan ze in het begin enorm afschrijven. De een zal vast iets meer afschrijven dan de ander maar als je zoveel geld hebt om te besteden is mijn advies; kies gewoon waar je zelf gelukkig van word.

Kopers van zulke auto's vinden de restwaarde doorgaans niet belangrijk. Er mist volgens mij nog wat info

ketelapper zei:
Leuk om over zulke auto's na te denken. Wanneer je ze serieus overweegt en tegelijkertijd zoekt naar de 'financieel betere keuze', kunnen er in mijn beleving een paar dingen aan de hand zijn :rolleyes:

a. Je probeert rationeel na te denken over iets wat totaal irrationeel is. Dergelijke auto's kies je op gevoel en daarbij accepteer je dat je iets totaal stoms maar wel o zo leuks met je geld doet. Met verstand zijn het financieel allebei slechte keuzes. Oplossing: f*ck ratio, koop welke je het meest gaaf vindt.

b. Je kunt ze eigenlijk niet betalen. Oplossing: Doe het dan ook niet.

c. Je hebt discussie met je partner... Stereotypisch: man wil gaaf apparaat, vrouw wil spaargeld. Oplossing: accepteer die Kia Rio, of zoek andere vrouw.

d. Je wilt echt met nuchtere geest een bezopen auto kopen en zoekt oprecht de minst slechte financiële keuze. Oplossing: Vergelijk leasetarieven, bestudeer ANWB koerslijst, bouw een excelbestand met 88 tabbladen en ga helemaal los op formules met alle aannames en getallen die je kunt vinden overal.

Ik wens je van harte optie a. toe (y) Mij bevalt het al jaren lang erg goed om zo telkens mijn nieuwe auto te kiezen :LOL:

(y)
Wat mij betreft de reactie van de week. Kan zo copy-paste in 80% van de aankoophulp topics

ketelapper zei:
.......
.........

Bij optie C kom je altijd bij een Kia Rio uit. Of je blijft samen met de Kia en een bak spaargeld of je kan nog alleen maar een Kia Rio kopen omdat je ex-vrouw weg is met al je spaargeld (+huis en hond/kat) :p .

Terug
Bovenaan