Subaru WRX

M

MCW

Guest
nieuwe-subaru-wrx-gelekt-autoblog-nl-2021-970-010-1.jpg


nieuwe-subaru-wrx-gelekt-autoblog-nl-2021-970-011-1.jpg


nieuwe-subaru-wrx-gelekt-autoblog-nl-2021-970-014.jpg


nieuwe-subaru-wrx-gelekt-autoblog-nl-2021-970-013.jpg


nieuwe-subaru-wrx-gelekt-autoblog-nl-2021-970-015.jpg


Uiteraard krijgt de nieuwe Subaru WRX een nieuwe motor. Het is gelukkig zeker dat het weer een boxer is, een van de weinige unieke motoren anno 2021. In dit geval gaat het om de 2.4 boxermotor met turbo die we kunnen uit de Ascender en Outback. In die auto’s is de motor goed voor zo’n 260 pk, maar in de nieuwe Subaru WRX moet het blok goed zijn voor 287 pk. Daarmee komt de WRX akelig dichtbij qua vermogen aan de STI. De WRX STI heeft sinds de jaren ’90 zo’n 300 pk en dat is nauwelijks gewijzigd in de jaren erna. Gelukkig gaat Subaru nu eindelijk de STI ook meer power geven. Volgens de Japanse publicatie is dezelfde 2.4 liter turbo in de STI goed voor 394 pk en 497 Nm.

Uiteraard is er ook de nodige controverse. Dat is in dit geval de transmissie. De Subaru WRX krijgt namelijk een CVT. Jazeker, de jarretel-aandrijving komt nu ook op de meest iconische rallyauto aller tijden. Gelukkig zal een handgeschakelde zesbak voor de enthousiasteling beschikbaar zijn.

De introductie voor de nieuwe Subaru WRX staat gepland voor het einde van 2021. De eerste exemplaren moeten afgeleverd worden in 2022. Of de auto naar Nederland komt, is nog niet bekend. https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-nieuwe-subaru-wrx-gelekt-872419 De huidige:

108-2020-subaru-wrx-premium-series-white-479-hdr-1588683754.jpg


109-2020-subaru-wrx-premium-series-white-530-hdr-1588683754.jpg


Nieuwe WRX heeft veel overeenkomsten met de Levorg: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5902269
 
Niet mooi, maar da's bij deze auto totaal niet belangrijk. Als het maar functioneel is en snel!
 
Voor de liefhebbers; hier mooi overzicht van de WRXen: https://www.motor1.com/features/447414/subaru-impreza-generation-evolution/

subaru-impreza-wrx-generations.jpg
 
Het is eigenlijk de sedanuitvoering van de Levorg geworden of zie ik dat verkeerd?
 
Subaru lijkt al een jaar of tien in toenemende mate helemaal de weg kwijt wat betreft de ontwerpen, en ook dit is er geen uitzondering op. Met als aanmerking dat dat ook al nooit echt het punt was van zo'n WRX...
 
D Elzinga zei:
Subaru lijkt al een jaar of tien in toenemende mate helemaal de weg kwijt wat betreft de ontwerpen, en ook dit is er geen uitzondering op. Met als aanmerking dat dat ook al nooit echt het punt was van zo'n WRX...

Ik vind hem juist qua uiterlijk erg mooi geworden. Hou wel van dit soort ontwerpen. Heb hier heel wat meer mee dan met de rest dan de markt momenteel....
 
D Elzinga zei:
Subaru lijkt al een jaar of tien in toenemende mate helemaal de weg kwijt wat betreft de ontwerpen, en ook dit is er geen uitzondering op. Met als aanmerking dat dat ook al nooit echt het punt was van zo'n WRX...

Het is allemaal erg op de US gericht bij Subaru, en geef ze eens ongelijk. In 2020 verkochten ze 600.000 auto's in de US, kijk ook even wat die verkopen hebben gedaan in de laatste 10 jaar. ;) Met Subaru in Europa wil het al jaren niet vlotten
 
Heel veel lijnen, heel veel details, heel lelijk. Heb moeite om ook maar iets aantrekkelijks aan dit ontwerp te vinden. De schoonheid zal dan wel van binnen zitten...
 
Vind hem wel gaaf eigenlijk, mooi is niet het juiste woord idd maar dit is ook niet het type auto dat blinkend in showroomstaat moet zijn.
 
Tja, het is nou eenmaal de mode lijkt het: zoveel mogelijk vouwen, lijntjes en designfrutsels en misschien begint het een beetje te wennen maar ik vind deze Subaru zeker niet lelijk en stiekem misschien zelfs best wel gaaf! De verhoudingen lijken wel wat vreemd met een relatief lage neus met daarachter een vrij hoge cabine maar als geheel toch best stoer en onderscheidend.
 
Ik vind hem eigenlijk ook wel gaaf. Neus klopt best goed, alle lijnen volgen logische lijnen. Van de zijkant is de schouderlijn wel een beetje raar. Maar de verhoudingen van de auto vind ik wel vrij krachtig. Achterkant had beter gekund met kleine aanpassingen:

QZTiLoT.png


4e5upbe.png
 
Op de autoshow van Los Angeles:

subaru-wrx-2022-03-badge-exterior-front-grille-headlights-orange-sedan.jpg


subaru-wrx-2022-02-exterior-front-angle-orange-sedan.jpg


subaru-wrx-2022-06-exterior-orange-rear-angle-sedan.jpg


subaru-wrx-2022-09-drivers-seat-front-passenger-seat-front-row-interior-sedan-steering-wheel.jpg


Bron: https://www.cars.com/articles/up-close-with-the-2022-subaru-wrx-different-enough-444032/

Vind de huidige WRX best een redelijk ogende auto. Dit vind ik echt drie keer niks.
 
S4
002_o.jpg


003_o.jpg


GT-H
024_o.jpg


025_o.jpg


Veel foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/photo/1367991.html en hier ook wat op circuit: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/impression/1368744.html en hier: https://carview.yahoo.co.jp/article/detail/dc0a3f9298c188f74848998166d614a465c3812f/photo/

1693817.jpg


1693821.jpg


1693816.jpg


1693822.jpg


Alle persfoto's: https://response.jp/article/img/2021/11/25/351657/1693815.html
 
S210 (prototype)
After the announcement of the motorsports participation plan, the STI complete car was announced. STI Development Deputy General Manager Masuo Takatsu took to the stage. The car unveiled was the "S210 (prototype)," which incorporates the technology and knowledge gained from the "SUBARU WRX NBR CHALLENGE," which won its class at last season's Nürburgring 24-hour race. The latest S series, the first since the S209, which was released for the US market in 2019, will be officially announced in the spring and is scheduled to be sold in a limited run of 500 units.

103_o.jpg


104_o.jpg


115_o.jpg


113_o.jpg



003_o.jpg


004_o.jpg


022_o.jpg


028_o.jpg


Exterior​

・Front grille (crystal black silica paint, cherry red stripe)
・Door mirror covers (crystal black silica paint)
・Shark fin roof antenna (crystal black silica paint)
・STI dry carbon rear spoiler
・S210 ornament front and rear (edges: plated)
・STI emblem rear (edges: plated)
・Full LED high and low beam lamps (black bezel)
・Front LED accessory liner
・STI front under spoiler (crystal black
silica paint) ・STI side under spoiler (crystal black silica
paint) ・STI rear side under spoiler (
crystal black silica paint) ・STI rear under diffuser (crystal black silica paint)
・STI sports side garnish (wide type + crystal black silica paint) + S210 ornament

interior​

・Leather-wrapped steering wheel (dark red stitching, high-touch leather, piano black-tone decorative panel) + STI ornament
・Shift knob (genuine leather + hand-stitched dark red stitching)
・Push engine switch (cherry red, with STI logo)
・RECARO carbon backrest front seats (nappa leather) & rear seats (black, genuine leather + synthetic leather)
・Driver's and passenger's 8-way power seats (forward/backward sliding/forward tilt/lifter/recline)
・Instrument panel mid trim & door trim (skin wrapping + design stitching, S210 embroidery)
・Center tray decoration (dark cast metallic, black skin wrapping + dark red stitching)
・Floor console lid (bran knob skin wrapping + black stitching)
・Door armrest (bran knob skin wrapping + black stitching)
・Instrument panel decorative panel (piano black tone)
・Front and rear inner door handle decorative panel (piano black tone)
・S210 serial number plate

Safety Equipment​

・Front 3-point ELR seat belts with pretensioners and force limiters (red)
・Rear 3-point ELR seat belts for all seats (red on both sides)

Suspension and Mechanism​

・255/35R19 high performance tires (Michelin Pilot Sport 4 S)
・STI flexible performance wheels, front (BBS 19-inch x 9.0J forged, matte black paint, FRONT engraved)
・STI flexible performance wheels, rear (BBS 19-inch x 9.0J forged, matte black paint, REAR engraved)
・STI flexible draw tower bar, front (with S210 logo)
・STI flexible draw stiffener, front (with STI logo)
・STI flexible draw stiffener, rear (with STI logo)
・STI lateral link Front and rear (with STI logo)
, Subaru performance transmission fluid cooler
, additional vibration-damping material (spare tire pan and trunk space)
, rear stabilizer bush for S210
, Brembo front 18-inch ventilated disc brakes (special brake pads, drilled disc rotors and monoblock opposed 6-pot calipers [painted red with STI logo])
, rear 17-inch ventilated disc brakes (drilled disc rotors and calipers [painted red])
, S210 electronically controlled dampers (manufactured by ZF) and coil springs
, S210 drive mode select control
, special ECU, TCU
, STI low-pressure-loss air cleaner element and duct (with STI serial number plate) and duct in front of turbo
, STI low-pressure-loss performance muffler and rear exhaust pipe

Main specifications of the "S210" (prototype development target values)​

Body size: 4690 x 1845 x 1465 mm (length x width x height)
Wheelbase: 2675 mm
Minimum turning radius: 5.6 m
Vehicle weight (development target value): 1630 kg
Occupant capacity: 5 people
Engine: Horizontally opposed 4-cylinder DOHC 2.4 liter 16 valve dual AVCS direct injection turbo “DIT” “FA24”
Maximum output: 221kW (300PS) / 5700rpm
Maximum torque: 375Nm (38.2kgfm) / 2000-5600rpm
Transmission: Subaru performance transmission (with manual mode) Forward variable speed, reverse 1 speed
Steering: Rack and pinion type
Suspension: (Front) Strut type independent suspension / (Rear) Double wishbone type independent suspension
Brakes: (Front) Ventilated disc / (Rear) Ventilated disc
Tire size: 255/35R19

 
Terug
Bovenaan