Subaru Legacy/Outback (2019)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Dit zijn de eerste spionagefoto's van de nieuwe generatie Legacy. Die krijgt de beschikking over het Subaru Global Platform die in de Impreza/XV behoorlijk wat lof oogstte, dus de rij-eigenschappen zullen er naar alle waarschijnlijkheid op vooruit gaan. De vormgeving is helemaal des Subaru's, dus kraak noch smaak, bedaagd en grof, het ziet eruit als een routineklus, die een diepe afkeer van de Subaru-designers voor design laat zien. Naar mijn bescheiden mening natuurlijk ;) Maar de modellen zijn in Noord-Amerika buitengewoon succesvol. In Nederland is alleen de Outback leverbaar; de Legacy bestaat sinds de huidige generatie nog slechts als sedan en die wordt hier niet verkocht.

next-gen-subaru-legacy-spy-shots.jpg

Bron: https://www.motor1.com/news/244444/new-subaru-legeacy-spied/

Ik vinf Subaru wel wat hebben zeker fe nieuwe XV en de huidige Outback. Japans fesign is niey ieders smaak, gelukkig maar, zorgt ook voor diversiteit. In de Usa en Canada zeer populair. Ben benieuwd naar dit nieuwe model.

Spannend is het idd niet. Maar huidige modellen zijn wel aardig in ieder geval wel veel waar voor je geld en mooi gemaakt.

Mooi gemaakt? Qua uiterlijk niet en qua interieur ook niet. Vast erg betrouwbaar maar het oog wil ook wat

Ja helemaal heerlijk. Zo'n auto kunnen ook echt alleen Japanners ontwerpen. De 626 uit de jaren 90 en ook de Accord oogden veel slanker dan Europese concurrenten, zelfs een beetje sportief. En al helemaal die 'hardtop' sedans begin jaren 90 uit Japan

Impressie:

d017ab43-2020-subaru-legacy-carscoops-768x494.jpg

Bron: https://www.carscoops.com/2018/08/2020-subaru-legacy-design-technical-details-everything-else-know/

Een beetje de vorige generatie Mazda6 sedan, of niet soms? :D Tja, bij Subaru waakt men erover dat de auto's nooit echt mooi of bijdetijds worden, daar lijkt men weer in te zijn geslaagd. Complimenten voor het ontwerpteam dus! ;)

Het hoofdkwartier van Subaru Europe zit in Zaventem, vandaar dat ik soms wel eens goed uitgeruste Levorgs/Impreza's/Foresters tegenkom. Ik vind de neus meestal wel geslaagd/aggresief, de velgen ook, maar de rest van de wagen loopt altijd op zn minst 15 jaar achter...
Zo ook deze weer, kijk naar die raamlijn met dat extra spijltje in het voorste zijraam .... Pfff --> Avensis 2008

Zal weer een beste machine worden, waarbij de rijeigenschappen (stabiliteit, grip en balans) op een bovengemiddeld niveau staan. Onthoud dat Subaru ontzettend veel aandacht besteed aan zaken als zicht rondom (veiligheid) en daardoor bijvoorbeeld flink wat glas gebruikt. Vergeet ook niet dat een speldenprik als Nederland totaal niet belangrijk is voor een merk dat in de USA vorig jaar 680.000 auto's verkocht. In Nederland krijgen we slechts 800 auto's per jaar toegewezen. Deze zijn op een paar uitzondering na elk jaar verkocht.

Irwin zei:
Zal weer een beste machine worden, waarbij de rijeigenschappen (stabiliteit, grip en balans) op een bovengemiddeld niveau staan. Onthoud dat Subaru ontzettend veel aandacht besteed aan zaken als zicht rondom (veiligheid) en daardoor bijvoorbeeld flink wat glas gebruikt. Vergeet ook niet dat een speldenprik als Nederland totaal niet belangrijk is voor een merk dat in de USA vorig jaar 680.000 auto's verkocht. In Nederland krijgen we slechts 800 auto's per jaar toegewezen. Deze zijn op een paar uitzondering na elk jaar verkocht.

Je laat het klinken alsof Subaru hier slecht verkoopt omdat we er maar 800 krijgen toegewezen :).

Is de productiecapaciteit bij Subaru dan écht zodanig aan het plafond dat 'speldenprik' landen er niet een 2 / 300 auto's per jaar bij kunnen krijgen?

Ik denk het! Het is natuurlijk wel zo dat het een vrij uniek merk is qua techniek. Het is geen dertien-in-een-dozijn merk. Voor zover ik weet fabriceren ze ook enkel in Japan.

Doet Mazda ook en hebben SkyActiv. Beetje slap verhaal dus. Subaru stelt hier gewoon niet voor (gelukkig maar, ze zien er niet uit) dus gaat de rest van de wereld voor

Ze zien er niet uit (subjectief), zijn niet echt zuinig en hebben features (4 wd en boxermotoren) waar wij in NL niet zoveel aan hebben. Wat ze duur en zwaar maakt.

De Duitse 3 hebben de volledige middenklasse gekannibaliseerd.
In die mate zelfs dat de Japanners gewoon de Europese markt overslaan, ze krijgen er met hun middenklassers toch geen voet aan de grond (en op de kleinere wagens valt geen drol meer te verdienen met de steeds strengere milieu- en veiligheidseisen).

Maar in een moderne Mazda verdwijnt een complete woonwijk in je dode hoek en zodra je een automaat én vierwielaandrijving aanvinkt - want je hebt een caravan en je wilt ook buiten het seizoen op pad - verbruikt 'ie meer dan een Forester. Het is dus maar net wat je wensen zijn. Subaru rijders zijn over het algemeen wat ouder, nuchter (verstandiger :T) en hoeven niet al te veel poespas en opsmuk.

Daarnaast heeft Subaru net even wat andere modellen in het gamma en verkopen ze in de States twee keer zoveel auto's dan Mazda.

Maar goed. TBH, vind ik het altijd jammer dat een auto of merk wordt afgekraakt vanwege 'lelijkheid'. Da's voor iedereen persoonlijk.

Irwin, alleen de Mazda3 HB staat niet gelijk aan het hele gamma. Subaru is 13 in 1 dozijn qua exterieur en interieur. De voordelen van altijd maar een boxermotor & 4WD ontgaat mij

Zodra Subaru meer inzet op hybride, plug-in hybride en elektrische auto's groeien de kansen voor dit merk weer, nu heeft Subaru in Nederland last van de hoge BPM op alle modellen door de relatief hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot. Mooi zijn de modellen allerminst, maar ach, kijk om je heen in het straatbeeld: daar is best een heel grote markt voor. Wij ontleden misschien met onze ingenieursogen de exterieurs en interieurs van auto's, maar voor de leek zal er allemaal niet zo heel veel verschil in zitten.

Irwin zei:
Ik denk het! Het is natuurlijk wel zo dat het een vrij uniek merk is qua techniek. Het is geen dertien-in-een-dozijn merk. Voor zover ik weet fabriceren ze ook enkel in Japan.

Ik denk het niet :). Als de vraag het aanbod overstijgt dan zouden er toch gewoon flinke levertijden ontstaan? Er zijn gewoon niet genoeg mensen die een nieuwe Subaru willen kopen.
Jammer, want ik vind het wel een eigenzinnig merk.

Terug
Bovenaan