Stuurkolomschakelaar ruitenwisser VW polo blijft niet aan

Yari Wesseling

Net ingestapt
Dag,

Deze vraag gaat over een VW Polo 6N2 uit 2001

Ik kwam er eregisteren achter dat de schakelaar van mijn ruitenwissers niet helemaal fijn werkt, als ik hem naar onder schakel doen de ruitenwissers het prima (de langzame stand). Maar als ik hem naar boven wil schakelen om hem in de snelle stand te zetten, blijft de hendel hier niet hangen en gaat hij weer terug naar de 'uit' stand. Dit is behoorlijk irritant aangezien ik hem naar boven moet vasthouden als het hard regent.

Ik heb nu al wat gezocht naar oplossingen maar ik kan niets hierover vinden. Mij lijkt het dat ik gewoon die stuurkolomschakelaar moet vervangen en het valt gelukkig reuze mee hoe duur die dingen zijn. Wat ik me wel afvraag is of dit een klusje is wat zelf te doen is of dat ik dit beter door de garage kan laten doen? En is er hier ergens een handleiding/stappenplan voor? Het is mijn eerste auto en zou het niet erg vinden als ik gelijk een beetje leer sleutelen.

Mvg, Yari

Meestal is het als volgt:

- naar boven: eenmalig wissen (de hendel komt dan inderdaad vanzelf weer terug).
- naar beneden: interval wissen.
- 2x naar beneden: continu wissen.
- 3x naar beneden: continu wissen op hoge snelheid.

Het zou me verbazen als dat bij een polo anders is.

Casanova zei:
Meestal is het als volgt:

- naar boven: eenmalig wissen (de hendel komt dan inderdaad vanzelf weer terug).
- naar beneden: interval wissen.
- 2x naar beneden: continu wissen.
- 3x naar beneden: continu wissen op hoge snelheid.

Het zou me verbazen als dat bij een polo anders is.

Toen ik de ruitenwissers voor het eerst gebruikte was het voor mij ook even puzzelen, maar ze zijn dus wel degelijk anders. Dit zegt de handleiding, de hendel wil dus niet in stand 1 of 2 blijven staan.

Apart. Maar: heeft je Polo een airbag? Als het stuur met airbag er af moet, wordt het niet echt meer een beginnersklusje.

Jaren geleden heb ik een Polo 6N2 gesloopt: inderdaad zitten hannessen om die airbag eraf te krijgen. Als je weet hoe 't moet, is 't een klusje van niks, maar als je 't niet weet, sta je te klungelen. Uiteindelijk wel gelukt, maar vraag me niet hoe, ben ik alweer vergeten..... Als 't stuur eraf is, is de klus simpel: kappen rondom stuurkolom eraf, stekkers los, 3 dunne schroeven los en je hebt de hendels in je handen, die in elkaar geschoven zitten.
Constructie van die hendels is 2 generaties Polo's (86c 1981 t/m 1994 en 6N/6N2 1994 t/m 2001) hetzelfde geweest en bij tig andere VAG's uit die periode.

Casanova zei:
Apart. Maar: heeft je Polo een airbag? Als het stuur met airbag er af moet, wordt het niet echt meer een beginnersklusje.
Ik zag in een video dat de airbag loshalen niet zo ingewikkeld is, er zitten 2 clipjes die via de achterkant van het stuur met een platte schroevendraaier zijn los te halen. Zolang ik de accu loskoppel en even een uurtje wacht kan er niet zoveel mis gaan toch?

Terug
Bovenaan