Stuurhuis lekt - stoplek gebruiken?

Mzd22

Net ingestapt
Goedenavond allemaal,

Mijn Mazda 6 (2.0 CiTD 450.000km) lekt stuurbekrachtigingsolie in het stuurhuis, waarschijnlijk loopt de olie in de rechterhoes.
Nu loopt het reservoir langzaam leeg (ligt eraan hoeveel ik moet sturen op de route), eens in de 100km moet ik de vloeistof bijvullen om het weer tot boven minimum te krijgen. Mijn garage geeft aan dat hij adviseert om het hele stuurhuis te vervangen a 800-1000 euro, alleen vind ik dat een beetje veel geld voor een 14 jaar oude auto met deze kilometerstand. Ik heb gekeken naar alternatieven en kwam onder andere op Toralin stop leak voor 15 euro of Bar's voor 20 euro, een stuk goedkoper dan het vervangen van het hele stuurhuis, maar wellicht is goedkoop duurkoop hier. Een andere optie is het doorrijden met het probleem en af en toe de hydraulische olie bijvullen. De laatste optie is het vervangen van het stuurhuis door een gebruikt exemplaar, wat ook in de kosten kan schelen.

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met het gebruik van de stoplek/stop leak oplossingen voor het stuurhuis. En hoe denken jullie over het gebruik van een 2e hands stuurhuis? Er is voor mijn model 1 exemplaar beschikbaar (2.0 diesel, 2005-2008) met 200.000km.

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties!

Per 100 kilometer bijvullen, dat klinkt als een ernstige lekkage. Dat zal dan toch ook wel onder de auto te zien zijn?
Lijkt mij dat een stoppend middel dat niet dicht krijgt.
Het is de vraag hoe het stoppend middel zijn werk doet. In een olie omgeving zal dat anders zijn dan in een water omgeving, lijkt mij.

Wellicht is het nog interessant om het stuurhuis te reviseren?

https://www.auto-elect.nl/

E.e.a. hangt natuurlijk ook af hoe de staat is van de rest van de auto. Zijn de (diesel) technische delen nog goed voor een fiks aantal kilometers erbij, zodat het lonend is om het stuurhuis te fixen, in welke vorm dan ook.

Er is eigenlijk niets te zien onder de auto en op de bodemplaat, dus wellicht was ik er vroeg bij. Ik kwam er achter doordat de stuurbekrachtigingspomp geluid begon te maken, daarna de hydraulische olie bijgevuld en de auto beperkt gebruikt voordat ik naar de garage ging.

Het reviseren van het stuurhuis is wel interessant, alleen kan ik op de website die je noemt geen kostenvoorbeeld zien. ik heb geen idee waar ik aan moet denken qua kosten in het geval van revisie. Heb je er zelf ervaring mee?

Ik denk zelf dat de technische delen nog goed genoeg zijn om er nog een beperkt budget in te stoppen. De distributie moet volgens de richtlijnen van Mazda binnenkort vervangen worden (5000 km), maar dat is altijd nog een stuk te rekken. De riem ziet er nog prima uit, al moet die natuurlijk ook wel in de gaten gehouden worden. Daarnaast lekt de motor iets en is de roest zich ook aan het ontwikkelen. Geen grote schade, maar bubbeltjes onder de lak van de wielkasten (typische Mazdakwaal). In de basis is de auto dus prima in orde!

Edit: https://www.vanderheidenat.nl/prijslijst-stuurhuizen/ prijslijst geeft aan 370 euro. Dat zou nog wel meevallen in vergelijking met wat mijn garage aangaf!

Je geeft het zelf al aan: reviseren.
Ga niet van die lapmiddeltjes gebruiken, het werkt meestal maar eventjes en sloopt de pomp.

Is de prijs van het reviseren ook inclusief het in- en uitbouwen? Dit lijkt mij namelijk een situatie waarbij de kosten voor het werk hoger zijn dan het daadwerkelijke onderdeel.

^^^ Dit zal zonder de-en montage zijn. Onderdeel stuur je op of bezorg.

Het kan best zijn dat de prijs van de garage ook op basis van revisie is maar dat dit niet zo duidelijk wordt gecommuniceerd. Goed navragen dus.

Mzd22 zei:
(..)

Het reviseren van het stuurhuis is wel interessant, alleen kan ik op de website die je noemt geen kostenvoorbeeld zien. ik heb geen idee waar ik aan moet denken qua kosten in het geval van revisie. Heb je er zelf ervaring mee?

Ik denk zelf dat de technische delen nog goed genoeg zijn om er nog een beperkt budget in te stoppen. De distributie moet volgens de richtlijnen van Mazda binnenkort vervangen worden (5000 km), maar dat is altijd nog een stuk te rekken. De riem ziet er nog prima uit, al moet die natuurlijk ook wel in de gaten gehouden worden. (..)
(..)

Ik heb er zelf geen (directe) ervaring mee, wel in het verleden met revisie dynamo's / startmotoren.

IK zou de vervangingstermijn van je distributieriem niet al te veel oprekken. Optische controle zegt niet alles, natuurlijk. Een looprol die vast draait.. dat kan je moeilijk visueel beoordelen, toch?

Goed beschouwd zit er dus wel serieuze onkosten aan te komen. Voor 1500 euro ben je er misschien net.. Nogmaals. als je enige zekerheid hebt dat de dieseltechniek (inspuitsysteem etc. / turbo) de komende 50 duizend kilometer gewoon blijft functioneren, kan dit bedrag lonend zijn.

Durashift zei:
^^^ Dit zal zonder de-en montage zijn. Onderdeel stuur je op of bezorg.

Het kan best zijn dat de prijs van de garage ook op basis van revisie is maar dat dit niet zo duidelijk wordt gecommuniceerd. Goed navragen dus.

Ik heb er zelf geen (directe) ervaring mee, wel in het verleden met revisie dynamo's / startmotoren.

IK zou de vervangingstermijn van je distributieriem niet al te veel oprekken. Optische controle zegt niet alles, natuurlijk. Een looprol die vast draait.. dat kan je moeilijk visueel beoordelen, toch?

Goed beschouwd zit er dus wel serieuze onkosten aan te komen. Voor 1500 euro ben je er misschien net.. Nogmaals. als je enige zekerheid hebt dat de dieseltechniek (inspuitsysteem etc. / turbo) de komende 50 duizend kilometer gewoon blijft functioneren, kan dit bedrag lonend zijn.

De prijs is sowieso zonder de arbeidskosten (de prijs van 650 zou incl. zijn).

Ik was inderdaad niet van plan om de termijn van de distributieriem te ver op te rekken, zou er maximaal 10.000 overheen gaan. Bij de vervangingstermijn van de producent is natuurlijk een marge opgenomen zodat zij altijd safe zitten. Op dit moment rijd ik wat minder kilometers dan voor de coronacrisis, dus het uitstellen van de distributie zou in principe genoeg tijd moeten geven om de kosten beter te spreiden.

Qua dieseltechniek heb ik geen indicaties dat het ergens mis zou zitten, die 50.000 zitten er nog wel in lijkt me (even afkloppen natuurlijk...).

Ik heb besloten om in elk geval het stuurhuis te vervangen, maar wel met een gebruikt exemplaar om de kosten laag te houden en om het rijdbaar houden van de auto rendabel te houden. In principe zijn de kosten met 1500 hoger dan de waarde van de auto, maar als je wat moet terugkopen dan ben je dat ook al snel kwijt en dan weet je ook niet precies wat je in huis haalt.

Bedankt voor jullie input in elk geval!

Terug
Bovenaan