Stuurbekrachtiging doet raar!

omniradius

Startmotor
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje (enkele weken) dat de stuurbekrachtiging van mijn Hyundai Coupé het alleen doet wanneer ik gas geef.

Dit is dubbel vreemd, omdat er schijnbaar een nieuwe stuurbekrachtigingspomp in zit! (oude was defect en is enkele maanden geleden vervangen)
Tijdens het rijden merk je er eigenlijk niks van maar vooral met parkeren is het dus erg storend. Je moet dan dus gas blijven geven en sturen, dan gaat het wel... maar zodra je de motor stationair laat draaien houdt de stuurbekrachtiging er mee op!

Heeft iemand hier enig idee hoe dit kan en waar ik naar zou kunnen laten kijken om dit op te lossen?
Alvast dank!! :)

Je hoort geen gierend geluid van een v-snaar of iets dergelijks tijdens het draaien aan het stuur tijdens parkeren?
Zou er mee teruggaan naar de garage, wellicht een kwestie van op spanning brengen van de snaar.

Nee geen gierende geluiden tijdens draaien aan t stuur....

Of ie dit al doet sinds t vervangen vd pomp durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het is in ieder geval al best een tijd aanwezig en ik was er min of meer al aan gewend geraakt totdat een kennis van me onlangs in de auto had gereden en erover begon en dat dit echt niet hoorde.
Maar de garage die de pomp heeft vervangen zit hier een behoorlijk end vandaan en ik heb geen idee of die na 3 maanden nog garantie geven...

Hydraulische stuurbekrachtiging werkt doorgaans toerenafhankelijk. Hoe hoger het toerental, hoe lager de bekrachtiging. Dat lijkt bij jou dus andersom te zijn. Dan zou de pomp toch mijn eerste verdachte te zijn. Veel debiet hoeft de pomp niet te hebben, maar hij moet wel voldoende druk kunnen opbouwen. Toch al snel een 50 tot 100 bar.

Geen goede reparatie dus. Bij bovag heb je een half jaar garantie op de reparatie als ik het goed heb.

Terug
Bovenaan