stuur scheef na nieuwe banden

Ford Kapot

Net ingestapt
hoi allemaal,

afgelopen week heb ik 2 nieuwe banden laten monteren (vredestein sportrac 5 205/50/17). De velgen zijn na het monteren weer op de zelfde plek op de as geplaatst.

Vervolgens ga ik rijden... stuur fractie scheef naar rechts. Maar de auto trekt niet naar links of rechts. Voordat de banden vervangen werden spoorde de auto uitstekend.

Even wat kilometers aangekeken, maar toch maar na 3 dagen de auto professioneel laten uitlijnen bij een gespecialiseerde bandenboer. Na het uitlijnen en wat minimale correcties ga ik weer de weg op. Helaas, het stuur weer op exact de zelfde plek, net rechts van het midden.

Ik tast in het duister. Zeker icm de nieuwe banden én uitlijnen. Kan het aan de banden liggen? De auto rijdt verder heel goed, geen trillingen e.d.. Of is het mogelijk dat het stuur gewoon scheef gemonteerd zat en dat op de oude banden de uitlijning slecht was door de versleten banden?
 
Je sporing is goed, je stuur is alleen niet gecentreerd.
Je stuur staat naar rechts. De linker stuurstang moet langer gemaakt worden, de rechter stuurstang korter. Het is allemaal maar 1/10 van millimeter werk, waarschijnlijk hoeven de stuurstangen maar 1/8 of 1/4 slag verdraait te worden.
 
Je sluit dus volledig uit dat het aan de band kan liggen? Omdat het probleem zich na het vervangen ervan pas voordoet en na het uitlijnen nogsteeds niet rechtdoor rijdt.
 
Ford Kapot zei:
Je sluit dus volledig uit dat het aan de band kan liggen? Omdat het probleem zich na het vervangen ervan pas voordoet en na het uitlijnen nogsteeds niet rechtdoor rijdt.

De wagen rijdt WEL perfect rechtdoor... alleen staat je stuur niet helemaal recht.
 
Heb ik ook gehad. Uitlijning was goed, stuur stond scheef bij rechtdoor rijden.

Stuur kan gewoon recht gezet worden. Dealer vroeg er bij mij 30 euro voor.
 
Ik heb een Volvo V50 uit 2011, is dit stuur zo traploos te verstellen? Volgens mij zijn heel veel modernere auto's niet verstelbaar en is het stuur maar op één manier vast te zetten.

Vandaag ben ik terug gegaan naar de uitlijner. We hebben met een waterpas en nog wat andere atributen het stuur kaarsrecht gezet. Daarna uitlijning tot twee keer toe gedaan met een test ritje tussendoor.

Dus na totaal 3x uitlijnen nogsteeds een klein beetje een scheef stuur, maar nogsteeds wel een goed sporende auto. Om de banden uit te sluiten hebben we links voor en rechts voor met elkaar gewisseld. Nogsteeds stond het stuur een beetje scheef...

De uitlijner, een banden specialist zei dat hij gedaan heeft wat hij kon maar dat het dan waarschijnlijk aan het stuurhuis ligt. Maar hoe kan het dan dat hij perfect rechtdoor rijdt met de oude banden? Dit hele probleem is pas ontstaan bij het een nieuw bandje. Baal nu al als een stekker dat ik deze online heb besteld... is minder makkelijk met verantwoordelijkheden voor de werkzaamheden.
 
Ik snap het niet.

De auto rijdt strak rechtuit? Dan is de sporing op zich prima, enkel het stuur moet gecentreerd worden middels de methode die ik eerder aangaf.
Stond het stuur tijdens de proefrit wel recht? Waarom heb je de situatie geaccepteerd?

Een stuur zet je niet recht door deze los te nemen en een paar tanden te verzetten, dat is prutswerk (de richtingaanwijzer komt dan bijvoorbeeld ook niet op dezelfde momenten terug.
 
Ford Kapot zei:
Ik heb een Volvo V50 uit 2011, is dit stuur zo traploos te verstellen? Volgens mij zijn heel veel modernere auto's niet verstelbaar en is het stuur maar op één manier vast te zetten.

Vandaag ben ik terug gegaan naar de uitlijner. We hebben met een waterpas en nog wat andere atributen het stuur kaarsrecht gezet. Daarna uitlijning tot twee keer toe gedaan met een test ritje tussendoor.

Dus na totaal 3x uitlijnen nogsteeds een klein beetje een scheef stuur, maar nogsteeds wel een goed sporende auto. Om de banden uit te sluiten hebben we links voor en rechts voor met elkaar gewisseld. Nogsteeds stond het stuur een beetje scheef...

De uitlijner, een banden specialist zei dat hij gedaan heeft wat hij kon maar dat het dan waarschijnlijk aan het stuurhuis ligt. Maar hoe kan het dan dat hij perfect rechtdoor rijdt met de oude banden? Dit hele probleem is pas ontstaan bij het een nieuw bandje. Baal nu al als een stekker dat ik deze online heb besteld... is minder makkelijk met verantwoordelijkheden voor de werkzaamheden.

Is de gehele auto uitgelijnd of alleen maar de vooras?
Ik krijg uit bovenstaande namelijk een beetje het idee dat de achteras niet geheel recht staat...
 
Voor en achter zijn beide uitgelijnd.

Zowel voor als achter zijn er wat correcties gedaan.

En ik heb de auto dus ook niet geaccepteerd en ben daarom de dag erna terug gegaan. Toen is deze voor de derde keer op de brug gegaan maar was de meting meteen allemaal in het limiet.

Wat ik nog wil proberen is voor en achteras wielen omdraaien. Wellicht zijn de achterbanden ook een beetje scheef gesleten.
 
Toetsje zei:
Ik snap het niet.

De auto rijdt strak rechtuit? Dan is de sporing op zich prima, enkel het stuur moet gecentreerd worden middels de methode die ik eerder aangaf.
Stond het stuur tijdens de proefrit wel recht? Waarom heb je de situatie geaccepteerd?

Een stuur zet je niet recht door deze los te nemen en een paar tanden te verzetten, dat is prutswerk (de richtingaanwijzer komt dan bijvoorbeeld ook niet op dezelfde momenten terug.

Als je stuur scheef staat, terwijl deze nooit los is geweest, dan is je auto gewoon niet goed uitgelijnt, ook al stuurt hij nog zo strak.
Diegene die de auto uitgelijnt heeft heeft dan gewoon simpel verzaakt om het stuur goed recht te zetten voordat hij is gaan uitlijnen en dat heeft wel degelijk invloed ook al zul je er weinig van merken. Het beinvloed de max stuuruitslag van links ten opzichte van rechts..
 
Je kunt het stuur zuiver recht zetten voor het uitlijnen, als je daarna de gehele auto uit gaat lijnen kan het prima zijn dat door die wijzigingen het stuur niet meer recht gaat staan tijdens het rijden. (vandaar m'n vraag of de achteras ook uitgelijnd was)
Ik ga ervan uit dat men de beide assen nu goed heeft uitgelijnd en ook de sporing van de vooras t,o,v, de achteras goed heeft staan, dan is het gewoon een kwestie van het stuur een tandje verzetten.
Deze correctie heeft normaliter verder geen invloed op de stuuruitslag (even vanuit gaande dat het geen halve stuuromwenteling betreft), de stuuruitslag wordt namelijk begrensd door aanslagnokken en niet door de maximale uitslag van het stuurhuis.

Eigenlijk moet je eerst het stuurhuis zelf afstellen en fixeren, dan de gehele auto uitlijnen, het stuur recht op de stuurkolom zetten en als laatste pas het stuurhuis weer vrij geven.... op die manier sluit je de speling in de stuurkolom ook uit bij het uitlijnen.
Maar dat tijdrovende klusje is tegenwoordig vervangen voor die stuurklem en wat lasergestuurde meetschalen met een computerprogramma voorzien van marges.... tijd is geld.
 
Muddy Bandit zei:
Je kunt het stuur zuiver recht zetten voor het uitlijnen, als je daarna de gehele auto uit gaat lijnen kan het prima zijn dat door die wijzigingen het stuur niet meer recht gaat staan tijdens het rijden. (vandaar m'n vraag of de achteras ook uitgelijnd was)
Ik ga ervan uit dat men de beide assen nu goed heeft uitgelijnd en ook de sporing van de vooras t,o,v, de achteras goed heeft staan, dan is het gewoon een kwestie van het stuur een tandje verzetten.
Deze correctie heeft normaliter verder geen invloed op de stuuruitslag (even vanuit gaande dat het geen halve stuuromwenteling betreft), de stuuruitslag wordt namelijk begrensd door aanslagnokken en niet door de maximale uitslag van het stuurhuis.

Eigenlijk moet je eerst het stuurhuis zelf afstellen en fixeren, dan de gehele auto uitlijnen, het stuur recht op de stuurkolom zetten en als laatste pas het stuurhuis weer vrij geven.... op die manier sluit je de speling in de stuurkolom ook uit bij het uitlijnen.
Maar dat tijdrovende klusje is tegenwoordig vervangen voor die stuurklem en wat lasergestuurde meetschalen met een computerprogramma voorzien van marges.... tijd is geld.

Dat heeft het wel. Als de auto uit de fabriek komt, staat jou stuur perfect recht. Als jij vervolgens om wat voor reden dan ook opnieuw gaat uitlijnen en je stuur staat daarna scheef, dan betekent dat dat er teveel aan een kant gecorrigeerd is, waardoor de ene stuurstang korter of langer zal zijn dan de ander. Dat houd ook in dat bij max stuur uitslag het ene wiel scherper zal kunnen sturen dan het andere. Het zelf centrerende effect van de wielen wil die ongelijkheid opheffen waardoor je stuur scheef gaat staan, bij rechtdoor rijden. Als jij dan je stuur recht gaat zetten door deze los te halen en een beetje te verdraaien, dan zul je zien dat je daarna de ene kant op verder kunt draaien dan naar de andere kant. verschil zal minimaal zijn, maar het is er wel.
 
De stuuruitslag wordt begrensd door aanslagnokken, niet door het stuurhuis zelf.;)
Neem maar eens een los tandheugel- of wormwiel stuurhuis: ongemonteerd kunnen deze veel verder bewegen als gemonteerd.
Er zit nog redelijk wat marge tussen de max. stuuruitslag op de aanslagnokken en de max. stuuruitslag van het stuurhuis zelf, en zolang je maar binnen die marges blijft met het verzetten van het stuurwiel zal je er totaal niets van kunnen merken of meetbaar kunnen maken.
Als het verschil wel merkbaar/meetbaar is dan zit je al buiten de bovengenoemde marges, dan staat het stuurhuis al fors buiten het middenpunt. (= controlepunt 1 voor het uitlijnen, maar wordt al bijna nergens meer gedaan)

Ik heb al heel wat auto's zelf opnieuw uitgelijnd naar originele fabriekswaarden, ook probleemgevallen waar de moderne "professionele" uitlijnbedrijven al totaal geen raad meer mee wisten.
(ga voor de lol maar eens met bijvoorbeeld een Talbot Horizon naar een uitlijnboer, je zal merken dat die met behulp van de moderne middelen als een spoorzoekende dweil wordt afgeleverd)
Met name bij tandheugel stuurhuizen begint het goed uitlijnen met het goed afstellen van het stuurhuis, zowel op speling, op het middenpunt als op wagenhoogte.... maar dat wordt tegenwoordig bijna nergens meer gedaan vanuit tijd- en kostenpunt, het moderne uitlijnen beperkt zich slechts tot het in- en uitdraaien van wat stelstangetjes en boutjes.
 
Terug
Bovenaan