Stuur kraakt bij draaien ford focus (met filmpje)

Frankvns

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik heb een irritant probleem aan mijn ford focus station uit 2005. Bij stilstand en lage snelheden heb ik last van gekraak bij het draaien van het stuur. Vooral inparkeren, nemen van rotondes en straatje keren is qua geluid erg irritant. Waar kan het aan liggen?
Vooral nu met warm weer neemt het geluid flink toe!

Filmpje van het geluid:

Het volgende is al gebeurd:
- De veerpootlagers zijn vorige maand vervangen. Had toen ook last van gekraak.
- De stabilisatorstangrubbers zijn 2 maanden terug vervangen.
- Een spoorstang is vorige maand vervangen. De kogel zat vast en gaf een krakend geluid op oneffen wegen.
- Onder de auto gelegen en elk rubber er flink van langs gegeven met WD40.

Niks helpt! Hebben jullie tips?
Note: ik ben niet handig, dus vraag me niet dingen uit elkaar te schroeven om naar iets te kijken.

Groet, Frank

Heb je het niveau van de vloeistof van de stuur bekrachtiging al eens gecheckt? ik heb wel al eens gelijkaardige symptomen gegehad door luchtbellen in het bekrachtigingssysteem.

bij sommige systemen kan je je pomp goed horen als je tot op het uiterste punt draait bij stilstand. (niet te lang aanhouden)

Dankjewel voor je reactie. Ja die heb ik vorige week gecheckt. Het niveau lijkt mooi op peil en de olie is helder lichtgeel. Bij helemaal voluit sturen hoor ik af en toe de pomp. Die maakt dan een fluitend geluid, maar dit schijnt vrij onschuldig te zijn.

Klinkt mij ook als een probleem met de stuurbekrachtiging. Heb het 2x gehad met mijn Saabs, toen was de knik in de leiding een beetje gescheurd. Soort jankend geluid bij insturen en lage snelheid zit hem waarschijnlijk in de stuurbekrachtigingspomp of leiding.

zeer slecht te horen (zelfs op vol volume) maar het klinkt alsof er iets mis is met je stuurhuis danwel je stuurbekrachtigingspomp.
Geluid maken bij vol insturen is normaal, maar het mag niet overdreven veel zijn.

Bedankt voor de reacties. Ik ben een leek wat betreft stuurbekrachtigingen, dus wordt iets voor de garage om uit te zoeken. Het klinkt wel echt als wringend rubber, maarja..

Zelfde probleem met een Ford Focus Wagon van 2005 kraken bij inparkeren en bochten met lagere snelheid ben wel nieuwsgierig wat het nu was!!!

Zelfde probleem met een Ford Focus Wagon van 2005 kraken bij inparkeren en bochten met lagere snelheid ben wel nieuwsgierig wat het nu was!!!
Toplager van de voorste schokdempers vermoed ik. Zitten overigens ook alleen bij de voorschokdempers.

Terug
Bovenaan