Stroeve koppeling Fiat Punto 1.2

Guest
Hoi,

Ik heb sinds kort een Fiat Punto. Echt een heerlijke auto. Ik rij veel op de snelweg er mee en dat gaat prima.
Alleen heb ik een klein probleempje met de koppeling. Wanneer ik weg rij van huis is er niks aan de hand, maar zodra ik de snelweg afrij.. en de motor dus warm is dan piept mijn koppeling pedaal een beetje met opkomen. Ook merk ik dat dat niet helmaal soepel meer gaat.

De auto heeft altijd onderhoudsbeurten gehad. en heeft slechts 85.000 op de teller staan... Een versleten koppeling lijkt me stug...

Wat kan ik daar aan doen? Of wat moet er vervangen worden?

Dankjewel!

ik heb ook dat ik na 3-4uurtjes rijden dat me koppeling stroef is. maar heeft meer met vermoedheid te maken denk ik.

Ik denk niet dat het met vermoeidheid te maken heeft. Ik heb mijn buurman ook even laten rijden. (Nadat ik een uurtje had gereden) En die zei ook dat het pedaal erg stoef omhoog komt.
Intrappen gaat prima... Maar omhooghalen is gewoon niet helemaal lekker. En het kraakt een beetje vanuit het pedaal.

Op het scharnierpunt van het pedaal en binnenkant mantel kabel of alles wat beweegt

Ik ga morgen even kijken. Ook moet ik sowieso al even naar de dealer. Ik vraag daar gelijk om advies.
Ik laat het zo snel mogelijk weten of het heeft geholpen. Dankjewel

Punto 2? Buurman heeft ook zo'n karretje. 99% zeker heeft die een hydraulische koppeling. Kun je ergens terugvinden wanneer de remvloeistof/koppelingsvloeistof vervangen is? Oude remvloeistof laat de koppelingscilinder plakken.

Yes gaat hierbij om een Punto 2 uit 2003. Ik pak morgen even het onderhouds boekje er bij. Wat ik wel weet uit mijn hoofd is dat hij sowieso elk jaar een kleine beurt gehad heeft.

Heb net lekker het pedaal bij het scharnierpunt ingevet. Het gepiep is weg... En het pedaal gaat redelijk soepel. Morgen even testen of het ook zo is met een warme motor.

Dit is wat ik bedoelde:

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/fiat/213955-fiat-punto-bj-2000-k.html

Zelfde type auto zelfs.

Ik ben vandaag er niet aan toe gekomen om langs de garage te rijden. Morgen ga ik even proberen om langs te rijden en advies te vragen. Zo te lezen op andere forums gaat het hier echt om die hulp koppeling cilinder.

Heb gemerkt dat het pedaal na 20-30 minuten rijden echt enorm klote is om mee weg te rijden. Inparkeren is helemaal een drama. Moet echt goed die koppeling op z'n plaats proberen te houden. Hele auto gaat schokken als ik het niet goed doe. Echt drama.

Morgen even kijken, jullie horen nog van mij

Vandaag eerst naar de Fiat Dealer gereden. Het probleem uitgelegd aan de beste man... Hij snapte het probleem. Toen vertelde hij me dat hij een volledig nieuwe koppeling moest monteren. à 1500 euro... Ik vroeg of hij even mee naar buiten wou lopen om er naar te kijken. Dat wou hij niet. Heb verteld dat ik met die diagnose niks opschoot als hij niet eens een kijkje wou nemen.

Vervolgens doorgereden naar de garage waar ik mijn auto altijd APK laat keuren. Die hadden het helaas te druk. Toen naar een garage verderop gereden. Heb goede ervaringen met die garage.

De beste man liep gelijk mee naar buiten. Heeft samen met mij even een proefrit gemaakt. En eenmaal aangekomen bleef het pedaal half ingedrukt staan. Motorkapje open. En ja hoor. een lekkende hulpkoppelingscilinder. Hij heeft hem op de brug gereden. Ik heb een uurtje koffie kunnen drinken en de krant kunnen lezen. Nieuw cilindertje er op met verse olie...

HEERLIJK! haha. pedaal gaat netjes naar beneden en weer omhoog zonder gekraak en gepiep. En zonder vast te lopen. Was totaal 90 euro kwijt.

Dus last van een stroeve koppeling, even naar de hulpkoppelingscilinder laten kijken.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

(y)

En scheelt toch mooi "even" 1400 ballen. Je zou toch iets minder kritisch tegenover de dealer geweest zijn...

Tommetoch, ik zou eens even naar die dealer gaan om dit onder zijn neus te wrijven! En laat je niet afschepen door een (chef-)monteurtje, stap regelrecht naar de directie!

Schandalig dat zulke dealers mogen bestaan! Ik hoop echt dat je die man die je 'hielp' bij zijn baas wilt/kunt ontmaskeren. Zulke mensen geven die garage een slechte naam, daar zijn ze niet bij gebaat.

Ik weet niet of ik nog terug ga naar die dealer. Heb ook geen poot om op te staan.
Ik laat het lekker hierbij. Ga gewoon nooit meer naar die dealer toe haha.

Wat een meevaller zeg. En heel erg van de dealer. Je zou toch denken dat je bij de dealer de beste service kan verwachten en juist geen afzetterij (wat de meeste garages wel doen). Mag ik vragen bij welke garage jij geholpen bent aan je hulpkoppelingscilinder? Mijn Punto heeft namelijk exact hetzelfde. Ik zorg er steeds voor dat ik niet al te lange ritten rijd voordat de koppeling niet meer omhoog komt.

Terug
Bovenaan