Stotteren VW Lupo 1.4 16v 2003

Guest
Beste mensen,

sinds een tijdje heb ik met mijn VW Lupo 1.4 16v uit 2003 het volgende 'probleem': wanneer ik optrek met een koude motor en ik laat het gas los (zonder koppeling in te trappen, dan stottert de auto. Ik heb verder absoluut geen problemen stationair of met rijden. Wél doet de temperatuurmeter raar, ook al wordt de auto warm, de temperatuurmeter komt bij lange na niet op 90 graden (meestal schommelt hij tussen het 0 punt en het eerste streepje). Kunnen deze twee dingen toevallig met elkaar te maken hebben?

Alvast bedankt!

Het is zéér onwaarschijnlijk dat deze 2 zaken met elkaar van doen hebben. Het zij 2 aparte problemen, voor zover ik kan beoordelen.

Allereerst de tempreatuurmeter: het kan zij dat de thermostaat van het koelsysteem dedect is, waardoor deze open blijft staan. Daaroor is er permanent maximale koeling, en komt de vloeistof bij deze buiten temperaturen niet op temperatuur. Dus controleer eens de thermostaat.

Stotteren bij gas loslaten is erg vreemd. Normaal zal de motor sterk inhouden bij gas loslaten. Een verklaring voor dit verschijnsel heb ik niet. (Misschien andere forim lezers?)

Bedankt voor je reactie, ik zal de thermostaat eens testen in een pan met water. Wat betreft het andere probleem, voorheen hield de auto inderdaad in wanneer ik het gas los liet, maar sinds kort gaat dit stoterig (vooral bij koude motor)

In mijn Audi A2 uit 2003 zit dezelfde motor.
De temperatuurvoeler is dubbel uitgevoerd en geeft zowel signaal aan de temperatuurmeter in het dashboard als aan de motorcomputer.
Deze voelers willen wel eens stuk gaan, wellicht is dit een verklaring voor het stotterende gedrag bij koude motor.
Heb je de auto al laten uitlezen? Doet de verwarming het wel goed?

Bedankt voor de reactie, ik heb de auto nog niet laten uitlezen. De verwarming doet het echter perfect.

PureClass zei:
Bedankt voor de reactie, ik heb de auto nog niet laten uitlezen. De verwarming doet het echter perfect.

Dat kan een indicatie zijn dat de thermostaat wel goed werkt.
Bij een thermostaat die open blijft staan blijft de verwarming vaak ook niet goed.
Tijdens het rijden wordt het kouder door de rijwind, als de auto even stil staat wordt het warmer in de auto
doordat de rijwind wegvalt.

Ik vermoed een probleem met de temperatuursensor. Deze is inderdaad dubbel uitgevoerd. Als 1 van de 2 defect is. Hoeft de andere het niet te zijn, maar dit kan wel voorkomen.

Bij gas los horten en stoten kan komen doordat er een verkeerd mengsel is. Dit kan eveneens aan de temperatuursensor worden gerelateerd.
Dit kan ook komen door een vervuild gasklephuis of een defecte MAP sensor.
Ook simpelweg een vervuild brandstoffilter of luchtfilter kan dit soort problemen veroorzaken.

Allemaal zaken om te controleren.

Terug
Bovenaan