Storing na wisselen remblokken

Marcel21674

Wegverkenner
Heb gisteren de remblokken voor gewisseld, van m'n mazda mx30. Na 54000km waren die bijna metaal op metaal, zo versleten.
Dat ging allemaal heel soepeltjes en zonder problemen.
Echter nu geeft de suto aan dat het active stability systeem defect is en dat ik een garage moet bezoeken.
Weet inmiddels dat dat komt door het terug drukken van de zuigers in de renklauw en dat dat alleen door de dealer gereset kan worden.....
Kan een universele garage dit ook of ben ik echt op de dealer aangewezen?
Echt belachelijk dit overigens. M'n laatste bieuwe auto op zeker...

Ik zou zeggen dat een universeel dat ook kan. Bij mijn Golf bijvoorbeeld moest bij het loshalen van de remmen met een computer op de OBD de automatische handrem gelost, en later weer ingesteld worden. Dat hebben we gedaan met een Snap-On Solus Edge, en die gebruiken universelen ook. Ik denk dat dit vergelijkbaar is.

Inmiddels bij de lokale garage in het dorp geweest, die konden hem idd. gewoon resetten.
De trigger is waarschijnlijk het heen en weer stromen van de renvloeistof geweest.
Hij had nog een 3de foutmelding, welke betrekking had op de toestand van de remvloeistof.
Gelijk maar een afspraak gemaakt voor 4 nieuwe banden.

Jammer & te betreuren dat Mazda dit ook doet, had ook zoal iets bij mijn BMW 3 uit 2013 mbt remblokken. "Ja maar, dat is voor uw veiligheid". Terwijl jij wellicht een ervaren sleutelaar bent en er 9/10 een leerjongen van 15 jaar aan je auto loopt te kl... (euh beunen) bij de dealer. OK, ze moeten het ergens leren maar (1) liever niet bij mijn auto en (2) niet aan het belachelijk uurloon dat je moet betalen.
Goed dat ze het snel en lokaal hebben kunnen resetten!

Wat vind je zelf van het behaalde kilometrage met de remblokken? Veel of weinig tov eerdere auto's?

Je zou verwachten door regeneratie lang met de remblokken te kunnen doen, ook al is er meer gewicht af te remmen (waar het formaat blokken / schijven op berekend zouden moeten zijn, toch?)

Vier nieuwe banden erop.. ook EV rijden is niet, per definitie, weinig qua onderhoud. Natuurlijk, je hebt enkele oliewissels niet hoeven doen, dat scheelt ook zo een driehonderd euro, denk ik wel.

Wat vind je zelf van het behaalde kilometrage met de remblokken? Veel of weinig tov eerdere auto's?

Je zou verwachten door regeneratie lang met de remblokken te kunnen doen, ook al is er meer gewicht af te remmen (waar het formaat blokken / schijven op berekend zouden moeten zijn, toch?)

Vier nieuwe banden erop.. ook EV rijden is niet, per definitie, weinig qua onderhoud. Natuurlijk, je hebt enkele oliewissels niet hoeven doen, dat scheelt ook zo een driehonderd euro, denk ik wel.
Vind het idd. erg weinig, 54000km. Bijzondere was ook dat eigenlijk alleen de binnenste blokken (zuigerzijde) versleten waren. De blokken aan de buitenzijde waren pas voor 50% op.
Alles was gewoon goed gangbaar, extra op gecontroleerd.

Hoe maken we de consument het leven zo z(d)uur mogelijk.
Je moet wat overhebben voor betrouwbaardere auto's. Als ik zie hoe dat vroeger ging. De eerste vraag die mijn opa altijd aan mijn vader stelde als we terug kwamen van vakantie was of het allemaal goed was gegaan met de auto. En vaak genoeg was er altijd wel iets door zo'n "lange" reis helemaal naar Frankrijk.

Terug
Bovenaan