Storing in laadsysteem / Start-Stop - Mazda 2.0 Skyactiv

Niseko

Kilometervreter
Wat achtergrond - door het "fantastische cabrioweer" van de voorbij tijd stond mijn MX-5 ND min. 7 weken stil met de originele batterij uit 2017 / auto heeft ca. 35K km.
Deze week de batterij 6h bijgeladen in de auto, de batterij is dus niet afgekoppeld; nadien niet gestart maar grootlicht etc deden het nog voor het laden.

Vanochtend met zoonlief op pad @eindelijk zon, auto startte direct en 60 km getoerd, gestopt om iets te drinken. Maar bij het wegrijden daar kreeg ik 2 foutmeldingen tegelijk : "Storing in laadsysteem" (oranje driehoek) / storing in S/S (oranje knipperend S/S lampje). Dat laatste staat overigens permanent uitgeschakeld sedert de aankoop. Even geparkeerd & onder de motorkap gekeken @multiriem, niks raar te voelen / ruiken / horen / zien en de kortste weg naar huis gezocht, dat bleek 30 km te zijn. Probleemloos gereden, wel wat gelet om zo weinig mogelijk elektriciteit te verbruiken want op zondag en blakende zon de pechverhelping moeten bellen met een kind er bij is niet ideaal.

Kan pas komend WE de boel laten uitlezen & resetten maar is er iemand die hier zijn / haar licht over kan laten schijnen? Ik neig naar er gewoon mee doorrijden, als ie nog 30 km / 40' rijdt zonder issues, lijkt het me sterk dat de alternator stuk is.
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Zolang je (rode) acculampje niet brandt zijn die storingsmeldingen vooral een indicatie dat het accuvoltage te laag is en de computer onvoldoende accucapaciteit meet om het startstop systeem te kunnen gebruiken. Over het algemeen laadt de boel nog wel bij als het acculampje niet brand.
Maar zet even een multimeter op de accu met draaiende motor, dat moet ongeveer 14 volt geven. Dan weet je het zeker. Dit kan iets lager zijn als het accuvoltage al laag is.

Accu's gaan gemiddeld zo'n 5 jaar mee. De jouwe is 7 jaar... en is na 7 weken stilstand te ver leeg gelopen om te starten. Hij kan diep ontladen zijn geweest en wellicht door hem heel lang (24 - 48 uur of zelfs langer soms) aan een drupppellader te hangen nog wat nieuw leven in worden geblazen, maar meestal is dat gewoon een teken dat de accu ver aan zijn einde is en heeft een lange druppellaadsessie slechts een tijdelijk effect.

ik zou hem gewoon vervangen gezien de leeftijd. Er van uit gaande dat het laadsysteem nog werkt.

Klopt helemaal, onze Mazda 6 gaf deze meldingen ook weleens. Eerste keer schrik je en ga je naar de dealer waar ze de accu even doormeten. Bleek gewoon nog oké. Combinatie van een redelijk gevoelig accu managementsysteem en een accu die iets minder wordt. Heb de accu pas veel later vervangen. Met een druppellader kon ik de accu prima reconditioneren en bleef de melding lang weg.

Waar precies had je de druppellader aangesloten? direct op de accupool? Het laden in de auto is inderdaad aan te raden maar zorg dan dat die laadstroom door de stroomsensor gaat. Die zit op de accupool en om te kunnen laden moet je dan er net naast gaan zitten of ergens verderop aansluiten (allemaal afhankelijk hoe het zit en of het aan plus of min pool gekoppeld is).
Als de druppellader stroom niet door die sensor is gelopen dan denkt de software nog steeds dat de accu haast leeg is. Bij kleine beetjes opladen maakt dit weinig uit maar jij had waarschijnlijk een vrijwel lege accu en dan gaat dat wel fout. Bij een nieuwe accu erin zetten (mits juist uitgevoerd) wordt die software gereset en werkt het ook weer.

Bedankt voor de reacties!
Het was geen druppellader (heb ik wel voor de moto) maar gewoon een klassieke lader, 6A rechtreeks met klemmen op de beide polen aangesloten - deze heeft 6h staan laden.
Een stroomsensor en het resetten, me eens nader in verdiepen… mijn vorige NC had dit soort ‘rommel’ niet ;)

^^ toevallig in de video van Robert, de ANWB Wegenwacht vlogger, afgelopen weekend wordt dit kort benoemd:

Minuut 4:35.

Eerste keer schrik je en ga je naar de dealer waar ze de accu even doormeten. Bleek gewoon nog oké. Combinatie van een redelijk gevoelig accu managementsysteem en een accu die iets minder wordt. Heb de accu pas veel later vervangen.

Jullie hebben me prima op weg gezet, even verder gezocht en even netjes de oplossing hier delen (titel ook aangepast naar meer generiek voor als iemand op hetzelfde probleem stuit & de zoekfunctie gebruikt) :

Reset battery management system Mazda Skyactiv :

- zet de auto op contact = Startknop indrukken zonder aan de pedalen te komen
-> het dashboard licht op
- druk gedurende 3 seconden de i-stop off knop in (zit bij Mazda's meestal links van het stuur)
- Start nu de auto
- druk onmiddellijk en gedurende 3 seconden de i-stop off knop in

Het i-stop lampje knippert even (groen) en gaat dan uit - bij mij was dit binnen de 20 seconden. Sommige sites spreken van enkele minuten stationair laten draaien.

Dan zijn de mega irritante foutmeldingen weg, maar dat is uiteraard geen garantie op een gezonde batterij, die zal je even moeten (laten) doormeten.

Terug
Bovenaan