Storing emissiesysteem

Tiago 4080327

Net ingestapt
Goede dag

2,3 weken geleden ging oranje lampje van de motor aan bij mij.
Naar Garage gaan en laten uitlezen gelijk gezegd dat ketting zou zijn maar eerst wilde de nokassensor vervangen maar heeft niet geholpen nu zeggen ze dat ketting vervangen moet worden maar bem bank dat toch iets anders is.

Vrienden van mij zeggen dat iest met uitlaat te maken kan hebben want met gás geven duurt wat lang om een bepaalde snelheid te behalen dan voorheen

Groeten tiago

Grote tip!!

Begin met het type auto, bouwjaar en de motor waar we het over hebben.

Hier kun je namelijk helemaal niks mee.

Ook oranje lampje van de motor....graag verder specificeren.

En uiteraard het belangrijkste. Wat is de precieze foutcode in "P code" die de garage uit jouw auto heeft gehaald

Een brandend oranje motorlampje kan van alles betekenen. alleen door uitlezen met een computer kom je erachter wat precies de oorzaak is. Maar een ketting zelf zorgt niet voor een oplichtend motorlampje, tenzij de ketting breekt, maar dan stop de motor er ook direct mee. De nokkenas sensor kan wel de oorzaak zijn. maar ook de krukas sensor, de lambda sonde, temperatuur voeler etc. Vanaf afstand is dat niet vast te stellen. Dus: naar de garage en storing geheugen uitlezen.

Ik denk dat het hier een Peugeot/Citroen betreft met een 1.6 VTI of THP motor.
Vaak als de ketting rek heeft gaan deze foutcodes geven op de nokkenas sensor van de inlaat-zijde, bij een koude start is er vaak dan ook een ratel hoorbaar.
Echter kan het ook de solenoid zijn van de nokken-as verstelling die defect is of waar van het zeefje verstop zit.
En een enkele keer de nokkenas versteller zelf, dan is de vergrendel pen die er in zit stuk die geeft bij een koude start en soms ook stationair een tikkend geluid.

Tevens zou ik de olie vaker vervangen als de 30.000 die het onderhoud interval zegt voor deze motoren, die lange interval is echt funest voor deze toch al gevoelige motoren.

Terug
Bovenaan