Stinkende motor bij berg op.

Honda75

Wegverkenner
Ik heb afgelopen donderdag een Honda Civic 2.2 CTDI uit 2007 aangeschaft en heb vandaag een dagtourtje gemaakt. Niet alleen voor de lol, maar ook om te kijken of de auto goed werkt. (Een proefritje van een half uurtje is nu eenmaal wat aan de korte kant om eventuele mankementen te kunnen analyseren.)

Op de vlakke weg geen problemen, maar als ik met een flinke vaart (dit doe ik om de auto te testen - normaal rijdt ik rustig) een steile (10%) heuvel oprijdt voor een lengte van ongeveer een km, dan begint het in de auto te stinken. Ongeveer dezelfde geur die je ruikt wanneer je bergaf de remmen ruikt. Maar dat kan nu dus niet, want ik ga de berg op.

Domme vraag misschien, maar is dit stinken normaal als je veel van de motor van je auto vraagt? Wanneer ik met een caravan de bergen in ga, dan vrees ik dat deze geur ook zal ontstaan.

Daarnaast viel mij ook het volgende op. Soms (een paar keer per dag) hoor ik vlak na het intrappen van mijn koppeling een soort metaalachtig geratel. Dit duurt 1 a 2 seconden en dan is het stil. Ik hoor dit alleen vlak na dat de koppeling naar beneden is. Voor de rest hoor ik dit niet tijdens het rijden.

Ik dacht zelf aan beginnende koppelingproblemen, maar ik ben helaas een leek wat betreft auto's.
Ik heb de volgende testen gedaan om de koppeling te checken: In de 5e versnelling 80 km rijden en vol gas geven. (niets afwijkends gezien op de tourenteller of gehoord.) Ook heb ik met een stilstaande auto de koppeling langzaam op laten komen, terwijl ik op de rem stond. De motor sloeg toen af - dus dat deed hij ook goed.

Nu kan het zijn dat bergop rijden nog weer net iets meer van de koppeling vraagt dan deze 2 testen en dat er dus een versleten koppeling / drukgroep / druklager aan zit te komen...Maar goed, zoals ik al zei ben ik een leek en het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.

Een regenererende roetfilter kan het ook niet zijn, gezien de dealer mij vertelde dat er geen roetfilter in de auto zit. (Heb zo gauw geen sensor van het pdf onder de motorkap kunnen vinden, dus ik denk dat dit klopt.)

Ik hoop dat iemand mij hierover advies / antwoord kan geven. Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

In 2e versnelling wegrijden? Als de koppelingsplaten versleten zijn moet je dat dan merken.

De 2.2 diesel uit jouw Civic is zeer krachtig en koppelrijk en bekend euvel is dat hij zwaar voor de koppeling is.

Zeker na chiptuning komen koppelingsproblemen vaak voor, zonder versleten te zijn slipt de boel dan door.
Nieuwe kopelingsplaten zouden kunnen helpen, maar een betere kwaliteit aftermarket set is de oplossing.

Meeuw: Dank je wel voor je tip. Ook deze test zal ik gaan uitproberen.

Carkiller zei:
De 2.2 diesel uit jouw Civic is zeer krachtig en koppelrijk en bekend euvel is dat hij zwaar voor de koppeling is.

Zeker na chiptuning komen koppelingsproblemen vaak voor, zonder versleten te zijn slipt de boel dan door.
Nieuwe kopelingsplaten zouden kunnen helpen, maar een betere kwaliteit aftermarket set is de oplossing.

Dank je wel voor je reactie. De auto is niet gechipt of getuned, maar ik weet natuurlijk niet of dit bij een vorige eigenaar is gebeurt. Sowieso is de 140 Diesel PK zwaar voor de koppeling en heb gelezen dat dit vaker een euvel is. Ik vraag me dan ook af waarom Honda geen sterkere koppeling heeft ingebouwd die bij de motor past.

Is het euvel van de koppeling (het geluid wat ik omschreef) ook typisch het resultaat van dit probleem denk je? Of zou dit nog iets anders kunnen zijn...
Ik vind het geen leuk idee om vlak na aanschaf nieuwe koppelingsplaten aan te schaffen. Dan nog liever een andere auto. Altijd trots eigenaar geweest van verscheidene Honda's en werkelijk nooit geen problemen gehad. Maar het lijkt erop dat hun beroemde jaren van betrouwbaarheid nu echt wel voorbij is.

Zo te lezen is de koppeling aardig ver heen, maar dat weet ik uiteraard niet zeker.

Hij is inderdaad onderbemeten, vandaar mijn suggestie van een sterker after market exemplaar...

Honda75 zei:

Carkiller zei:

Dank je wel voor je reactie. De auto is niet gechipt of getuned, maar ik weet natuurlijk niet of dit bij een vorige eigenaar is gebeurt. Sowieso is de 140 Diesel PK zwaar voor de koppeling en heb gelezen dat dit vaker een euvel is. Ik vraag me dan ook af waarom Honda geen sterkere koppeling heeft ingebouwd die bij de motor past.

Is het euvel van de koppeling (het geluid wat ik omschreef) ook typisch het resultaat van dit probleem denk je? Of zou dit nog iets anders kunnen zijn...
Ik vind het geen leuk idee om vlak na aanschaf nieuwe koppelingsplaten aan te schaffen. Dan nog liever een andere auto. Altijd trots eigenaar geweest van verscheidene Honda's en werkelijk nooit geen problemen gehad. Maar het lijkt erop dat hun beroemde jaren van betrouwbaarheid nu echt wel voorbij is.

Slaat ook nergens op, omdat je nu een keer een honda treft met een slechte koppeling, wat gewoon een slijtage deel is, maakt het geen slechte auto's. Het blijft een 9 jaar oude auto, je kan geen nieuwe auto verwachten met die leeftijd, beetje naief..
Had je misschien toch een wat uitgebreidere proefrit moeten maken.

Ik denk dat je het beste gewoon een nieuwe auto kan kopen, zodra een Honda begint te stinken is het einde zoek. Bij voorkeur zou je moeten kijken naar een auto uit de VAG groep tussen 2008 en 2012, vooral de benzine motoren in combinatie met een dsg bak zijn top. Deze motoren zijn uitgerust met een robuuste ketting en staan bekend om hun goede smering. De dsg bak hoeft niet eens naar de garage bij problemen, daar bestaat een ware dokter voor!
Als dit buiten budget valt kan je altijd kijken naar een 2003-2004 Renault Laguna, deze schijnen nooit te stinken.

marcel21674 zei:
Honda75 zei:

Carkiller zei:

Slaat ook nergens op, omdat je nu een keer een honda treft met een slechte koppeling, wat gewoon een slijtage deel is, maakt het geen slechte auto's. Het blijft een 9 jaar oude auto, je kan geen nieuwe auto verwachten met die leeftijd, beetje naief..

Zo te horen heb ik hier met een Honda fan te maken en het klinkt alsof ik je persoonlijk aangevallen heb in plaats van een opmerking over het merk.

Daarbij, wat ik zei is allesbehalve naïef: kijk maar eens naar het aantal klachten over de oudere modellen en daarna over de nieuwere. Mijn modellen van '98 & '99 hebben maar liefst 5 ton gereden zonder maar een enkel probleem. Deze nieuwere auto heeft 150.000 km gereden en is aan een andere koppeling toe. Misschien is dit voor de gemiddelde auto geen uitzondering, maar voor Honda (zoals ie vroeger was) is dit gewoon slecht.

En wat betreft je opmerking over naïef: stug blijven geloven in een merk dat niet meer is zoals hij was - dat(!) is pas naïef.

Je eigen auto en merk afschrijven omdat je een koppeling moet vervangen en daarvoor de auto willen inruilen getuigd natuurlijk van een rationele blik...

Wellicht reed je voorganger wel altijd met een voet op de koppeling of trok hij heel Europa door met een caravan.

Flink vaart heuvel op? En als je iets normaler rijdt. Ik bedoel voor sommige mensen is 120 in een bocht waar je 50 mag normaal en zou dus 150 "wat extra om te testen zijn".

Dat je motor afslaat met de rem in lijkt me normaal tenzij er bijna geen koppeling meer is, maar met vlot optrekken zie je niet het toerental doorschieten en weer terugzakken?

Dat geratel kan dubbelmassavliegwiel zijn.

Honda75 zei:
marcel21674 zei:
Honda75 zei:

Carkiller zei:

Zo te horen heb ik hier met een Honda fan te maken en het klinkt alsof ik je persoonlijk aangevallen heb in plaats van een opmerking over het merk.

Daarbij, wat ik zei is allesbehalve naïef: kijk maar eens naar het aantal klachten over de oudere modellen en daarna over de nieuwere. Mijn modellen van '98 & '99 hebben maar liefst 5 ton gereden zonder maar een enkel probleem. Deze nieuwere auto heeft 150.000 km gereden en is aan een andere koppeling toe. Misschien is dit voor de gemiddelde auto geen uitzondering, maar voor Honda (zoals ie vroeger was) is dit gewoon slecht.

En wat betreft je opmerking over naïef: stug blijven geloven in een merk dat niet meer is zoals hij was - dat(!) is pas naïef.

Ik honda fan, nee absoluut niet.:) Mazda in hart en nieren.
Vind het gewoon dom om iets te af te rekenen op een "slechte" ervaring. Je mag klagen als het om een nieuwe auto gaat, maar niet over koppeling van 9 jaar oud, waar jij de voorgeschiedenis niet van kent. En ervaringen van een ander? Ik kijk liever naar m'n eigen ervaringen, zeker als ik dat merk al meerdere jaren en auto's rijdt.

Op een forum is er een register bijgehouden met mensen die problemen hebben (gehad) met de koppeling van hun Civic. (zie link hieronder)

Méér dan 600 meldingen op één forum. Niet zelden al onder de 30.000 km. Het betrof hier (op een enkeling na) allemaal de 2.2 CTDI motor.

https://www.civinfo.com/forum/engines-transmission/21589-clutch-failure-register-here.html

Het is een schande dat Honda in dit geval niet rigoureus heeft ingegrepen.

Ondertussen ben ik er van overtuigd dat ook mijn Honda dit probleem heeft (ook door navraag bij andere autokenners). Morgen mag ik hem naar de garage brengen. Hoop (gezien ik hem vorige week gekocht heb) dat dit kosteloos gemaakt wordt.

Hartelijk dank voor ieders hulp hier op dit forum!!

Vind het niet zo vreemd dat onderdelen tegenwoordig vlug kapot gaan..

Alles moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk zijn; omdat auto's niet (veel) duurder mogen worden, terwijl er wel bakken meer elektronica ingestopt word.
Neem bijvoorbeeld het systeem dat bandenspanning controleert; sinds eind 2014 verplicht geworden op elke nieuwe auto die verkocht word, en zo zullen er nog wat dingen zijn die erbij komen.

Bij goedkope productie en/of slechtere kwaliteit van materialen wil er inderdaad wel vaker wat sneuvelen.
Echter denk ik niet dat dat het probleem is bij jou auto. Lekkere dieselmotor met flink wat koppel vergt nu eenmaal het uiterste van je koppeling en versnellingsbak. Indien er ook vaker met extra belasting gereden is (aanhanger), word de techniek dus nog wat zwaarder belast.

Om toch nog even on-topic te reageren; je hebt die auto nog geen week, en de koppeling mankeert een defect. Terug naar die garage(?) en laat ze erheen kijken en indien nodig herstellen. In het gunstigste geval krijg je een nieuwe koppelingsset, inclusief DMF.

Trouwens; niet alleen Honda laat steekjes vallen hoor.
VAG heeft ook niet gereageerd op alle garantie/coulance gevalletjes betreffende de distributiekettingen en DSG bakken.
Opel heeft ook een slechte versnellingsbak gehad; wat moeilijk overweg kon met hogere motorkoppels (M32 bak), volgens mij is er niet eens gesproken over garantie.
PSA heeft problemen met distributieketting bij de 1.6 THP motoren; fabrikant erkent het probleem, maar wanneer de auto 10 jaar is hoef je natuurlijk niet meer terug te komen.

DutchCarManiac zei:
Vind het niet zo vreemd dat onderdelen tegenwoordig vlug kapot gaan..

Alles moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk zijn; omdat auto's niet (veel) duurder mogen worden, terwijl er wel bakken meer elektronica ingestopt word.
Neem bijvoorbeeld het systeem dat bandenspanning controleert; sinds eind 2014 verplicht geworden op elke nieuwe auto die verkocht word, en zo zullen er nog wat dingen zijn die erbij komen.

Bij goedkope productie en/of slechtere kwaliteit van materialen wil er inderdaad wel vaker wat sneuvelen.
Echter denk ik niet dat dat het probleem is bij jou auto. Lekkere dieselmotor met flink wat koppel vergt nu eenmaal het uiterste van je koppeling en versnellingsbak. Indien er ook vaker met extra belasting gereden is (aanhanger), word de techniek dus nog wat zwaarder belast.

Om toch nog even on-topic te reageren; je hebt die auto nog geen week, en de koppeling mankeert een defect. Terug naar die garage(?) en laat ze erheen kijken en indien nodig herstellen. In het gunstigste geval krijg je een nieuwe koppelingsset, inclusief DMF.

Trouwens; niet alleen Honda laat steekjes vallen hoor.
VAG heeft ook niet gereageerd op alle garantie/coulance gevalletjes betreffende de distributiekettingen en DSG bakken.
Opel heeft ook een slechte versnellingsbak gehad; wat moeilijk overweg kon met hogere motorkoppels (M32 bak), volgens mij is er niet eens gesproken over garantie.
PSA heeft problemen met distributieketting bij de 1.6 THP motoren; fabrikant erkent het probleem, maar wanneer de auto 10 jaar is hoef je natuurlijk niet meer terug te komen.

Bedankt voor je reactie en informatie.

Wat betreft je opmerking dat een sterke dieselmotor veel vergt van koppeling en versnellingsbak (en waarschijnlijk nog meer onderdelen) is natuurlijk waar. Daarnaast zou (zoals al eerder gezegd is in dit topic) de fabrikant zorg moeten dragen dat bij een sterke motor ook sterke(re) onderdelen geplaatst moeten worden die deze krachten goed aankunnen. Ja, en dat de prijs dan omhoog gaat is normaal. Een snelle auto is nu eenmaal duurder dan de langzame uitvoering.

En als ze dan toch de prijs willen drukken (zoals jij ook al zei) dan vraag ik me af wat er meer waard is:
- Een auto met een lagere aanschafprijs, waarbij je duizenden ontevreden klanten krijgt / slechte reclame / klanten naar een ander merk gaan zoeken / je goede naam verliest.
- Óf een auto met een hogere aanschafprijs, waarbij je je tevreden klantenkring behoudt en je je goede naam niet verliest.

Ik denk dat de tweede optie toch het meeste oplevert en zeker op de langere termijn.

De vraag is of er dan nog auto's verkocht zouden worden van dat merk.. aangezien de concurrentie moordend is.

En als het per se Japans moet zijn; hebben Mazda en Toyota (+ Lexus) ook vast nog wat leuks in huis.

Vervelend euvel, maar snap niet dat het een erg krachtige motor wordt genoemd (2,2 liter - 140 PK).

Tegenwoordig wordt 160 PK gehaald uit een 1,6 liter. Die 140 PK is dus heel behoudend.

Ik zou niet snel een auto met een trekhaak kopen, maar dat liever zelf achteraf laten monteren. Ben je tenminste zeker dat ie geen lasten heeft moeten trekken.

Goed, vandaag dus bij de garage langsgegaan. Ik heb samen met de monteur en de oud-eigenaar (= de Honda dealer zelf) een ritje gemaakt.

Ze hoorden het geluid dat ie maakt bij het koppelen, maar volgens hen was dat niet de koppeling en niet iets om zorgen over te maken.

Geen steile heuvel in de buurt, dus heb niet kunnen laten ruiken wat ik zelf heb ervaren onderweg. Nog wel een koppelingstest gedaan (al stilstaande koppeling op laten komen tot de motor uitslaat) en dat deed ie gewoon goed.

De eigenaar zegt dat als ie zijn Honda CRV in de bergen gebruikt met een zware aanhanger erachter dat hij hetzelfde ruikt als mij en dat dat normaal is.

Heb er met veel zeuren (maar) 3 maanden garantie uit weten te peuteren, voor wat de koppeling betreft.

Achteraf niet tevreden. Had op z'n minst een langere garantie op dit onderdeel gewild.

Carkiller zei:
Het gaat om het hoge koppel van deze motor, niet om het vermogen.

Espace 1.6dci : 380 NM
Civic 2.2 ctdi : 340 NM

Honda heeft gewoon een niet uitgeperst aggregaat ontworpen dus opmerkingen als zware motor / hoog koppel etc. zijn onterecht.
Koppel en PK waarde zijn gewoon bijzonder laag voor een 2.2 diesel. Grote kans dat de boel lang heel blijft, maar een koppeling verslijten kan je de fabrikant niet ten kwade duiden.

Honda75 zei:
(..)

En als ze dan toch de prijs willen drukken (zoals jij ook al zei) dan vraag ik me af wat er meer waard is:
- Een auto met een lagere aanschafprijs, waarbij je duizenden ontevreden klanten krijgt / slechte reclame / klanten naar een ander merk gaan zoeken / je goede naam verliest.
- Óf een auto met een hogere aanschafprijs, waarbij je je tevreden klantenkring behoudt en je je goede naam niet verliest.

Ik denk dat de tweede optie toch het meeste oplevert en zeker op de langere termijn.

Ehm.. volgens mij heeft Honda de afgelopen decennia al laten 'zien' dat een hogere aankoopprijs niet persé het meeste oplevert in verkoopaantallen / winst.

Het is volgens mij niet direct een kwestie van 'goedkoop goedkoop'.. Een auto ontwerpen, samenstellen en laten voldoen aan wereldwijde eisen omtrent milieu, duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid vereist een samenspel wat tegenwoordig toch zeker meer gericht is op electronica in combinatie met high-end technieken (common-rail inspuiting) en gewichtsreductie. Dus is het dubbel massa vliegwiel gemeengoed geworden, bijvoorbeeld. De veerspanning daartussen kan gaan 'klapperen' als het zaakje regelmatig 'op z'n donder' gehad heeft..

Honda75 zei:
Mijn modellen van '98 & '99 hebben maar liefst 5 ton gereden zonder maar een enkel probleem. Deze nieuwere auto heeft 150.000 km gereden en is aan een andere koppeling toe. Misschien is dit voor de gemiddelde auto geen uitzondering, maar voor Honda (zoals ie vroeger was) is dit gewoon slecht.

Dat was inderdaad een andere tijd.. toen hoefde er ook minder vanuit regeling enzo.. konden zaken nog enigszins 'overengineerd' worden..

Aan de andere kant.. ik kan mij niet echt voorstellen dat jij die Honda's naar de 5 ton hebt gereden met de originele koppelingset.. of wel?
Tot slot, wat is jouw definitie van 'een probleem'?
Begint dat al bij het onvoorzien vervangen van slijtagedelen OF is een probleem pas iets dat zich onverklaarbaar voordoet bij de auto?
Ik definieer dat als het laatste..

Wanneer je veel rijdt met de diesel.. lijkt mij dat als de koppeling werkelijk slecht is.. deze de komende 3 maanden dan wel de geest geeft en je de garantie kan aanspreken..

Om even te reageren op je vraag: ik had 2 Honda Civic's. Eentje uit '99 en eentje uit '98. In beide gevallen betrof het een 1.5 V-tec benzinemotor.

Verder dan bijvoorbeeld een remschijf, filter of uitlaat vervangen kwam het niet bij de auto's. Of nee dat is niet helemaal waar: die uit '99 had een keer een nieuwe verdelerkap nodig. (70 euro garagekosten) Hier zat een klein scheurtje in, waardoor vocht ervoor zorgde dat ie moeilijk startte. Maar dit was werkelijk de enige keer dat er een reparatie nodig was.

Beide voertuigen hebben géén vervanging nodig gehad van de koppeling tijdens de 5 ton die ze gereden hebben. De ene Honda heb ik nog in bezit, maar de andere is verkocht voor weinig geld. Het probleem was dat de remleidingen waren verroest en ook een stuk bij het achterwiel. Roest heeft er dus voor gezorgd dat deze Honda weg moest. Qua motor had ie het nog een hele tijd vol kunnen houden, want die liep nog als een trein. Ook aan de koppeling kon je nog helemaal niets merken. Zo ook met de Honda die ik nog in bezit heb. Ik wil er zelfs nog aan bijvoegen dat ik waardeloos was qua servicebeurten aan deze auto's. Soms reden ze bijna een ton zonder dat ik er maar iets aan onderhouden had.

Hoop dat je gelijk hebt wat betreft de koppeling en de 3 maanden garantie.
Bedankt voor je reactie.

Terug
Bovenaan