Honda75
Wegverkenner
Ik heb afgelopen donderdag een Honda Civic 2.2 CTDI uit 2007 aangeschaft en heb vandaag een dagtourtje gemaakt. Niet alleen voor de lol, maar ook om te kijken of de auto goed werkt. (Een proefritje van een half uurtje is nu eenmaal wat aan de korte kant om eventuele mankementen te kunnen analyseren.)
Op de vlakke weg geen problemen, maar als ik met een flinke vaart (dit doe ik om de auto te testen - normaal rijdt ik rustig) een steile (10%) heuvel oprijdt voor een lengte van ongeveer een km, dan begint het in de auto te stinken. Ongeveer dezelfde geur die je ruikt wanneer je bergaf de remmen ruikt. Maar dat kan nu dus niet, want ik ga de berg op.
Domme vraag misschien, maar is dit stinken normaal als je veel van de motor van je auto vraagt? Wanneer ik met een caravan de bergen in ga, dan vrees ik dat deze geur ook zal ontstaan.
Daarnaast viel mij ook het volgende op. Soms (een paar keer per dag) hoor ik vlak na het intrappen van mijn koppeling een soort metaalachtig geratel. Dit duurt 1 a 2 seconden en dan is het stil. Ik hoor dit alleen vlak na dat de koppeling naar beneden is. Voor de rest hoor ik dit niet tijdens het rijden.
Ik dacht zelf aan beginnende koppelingproblemen, maar ik ben helaas een leek wat betreft auto's.
Ik heb de volgende testen gedaan om de koppeling te checken: In de 5e versnelling 80 km rijden en vol gas geven. (niets afwijkends gezien op de tourenteller of gehoord.) Ook heb ik met een stilstaande auto de koppeling langzaam op laten komen, terwijl ik op de rem stond. De motor sloeg toen af - dus dat deed hij ook goed.
Nu kan het zijn dat bergop rijden nog weer net iets meer van de koppeling vraagt dan deze 2 testen en dat er dus een versleten koppeling / drukgroep / druklager aan zit te komen...Maar goed, zoals ik al zei ben ik een leek en het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.
Een regenererende roetfilter kan het ook niet zijn, gezien de dealer mij vertelde dat er geen roetfilter in de auto zit. (Heb zo gauw geen sensor van het pdf onder de motorkap kunnen vinden, dus ik denk dat dit klopt.)
Ik hoop dat iemand mij hierover advies / antwoord kan geven. Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Op de vlakke weg geen problemen, maar als ik met een flinke vaart (dit doe ik om de auto te testen - normaal rijdt ik rustig) een steile (10%) heuvel oprijdt voor een lengte van ongeveer een km, dan begint het in de auto te stinken. Ongeveer dezelfde geur die je ruikt wanneer je bergaf de remmen ruikt. Maar dat kan nu dus niet, want ik ga de berg op.
Domme vraag misschien, maar is dit stinken normaal als je veel van de motor van je auto vraagt? Wanneer ik met een caravan de bergen in ga, dan vrees ik dat deze geur ook zal ontstaan.
Daarnaast viel mij ook het volgende op. Soms (een paar keer per dag) hoor ik vlak na het intrappen van mijn koppeling een soort metaalachtig geratel. Dit duurt 1 a 2 seconden en dan is het stil. Ik hoor dit alleen vlak na dat de koppeling naar beneden is. Voor de rest hoor ik dit niet tijdens het rijden.
Ik dacht zelf aan beginnende koppelingproblemen, maar ik ben helaas een leek wat betreft auto's.
Ik heb de volgende testen gedaan om de koppeling te checken: In de 5e versnelling 80 km rijden en vol gas geven. (niets afwijkends gezien op de tourenteller of gehoord.) Ook heb ik met een stilstaande auto de koppeling langzaam op laten komen, terwijl ik op de rem stond. De motor sloeg toen af - dus dat deed hij ook goed.
Nu kan het zijn dat bergop rijden nog weer net iets meer van de koppeling vraagt dan deze 2 testen en dat er dus een versleten koppeling / drukgroep / druklager aan zit te komen...Maar goed, zoals ik al zei ben ik een leek en het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn.
Een regenererende roetfilter kan het ook niet zijn, gezien de dealer mij vertelde dat er geen roetfilter in de auto zit. (Heb zo gauw geen sensor van het pdf onder de motorkap kunnen vinden, dus ik denk dat dit klopt.)
Ik hoop dat iemand mij hierover advies / antwoord kan geven. Alvast hartelijk dank voor het meedenken.