Stationwagon met beenruimte

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Op dit moment heb ik een Opel Astra hatchback 2016. Doordat ik lang ben (1,97cm) staat mijn stoel vrij ver naar achteren. Ik heb twee kleine kinderen. De ene zit in een maxi-cosi, die ik op een base zet en de andere in een kinderstoel. Beide passen niet echt lekker achter mij. Ik moet dan namelijk mijn stoel verder naar voren zetten.

Nu ben ik op zoek naar een andere auto. Een stationwagon, in welke zit voor en achter meer beenruimte?

bijvoorbeeld een Ford focus 2019, skoda octavia 2019, seat leon 2019 kia i30 of misschiet iets anders?

Graag hoor ik van u wat uw advies hier in is.

https://www.gaspedaal.nl/honda/civic/stationwagon?brnst=23&srt=bj-d honda civic station

https://youtu.be/HBecoLZu_wg

Een segment groter ook nog een optie ? De renault talisman 1.6 staat als zeer betrouwbaar te boek.

Auto encyclopedie zei:
https://www.gaspedaal.nl/honda/civic/stationwagon?brnst=23&srt=bj-d honda civic station
Staat de Civic bekend om z'n beenruimte? Vooral om de grote en praktische bagageruimte dacht ik?

Jordi 7172640 zei:
bijvoorbeeld een Ford focus 2019, skoda octavia 2019, seat leon 2019 kia i30 of misschiet iets anders?
De i30 is van Hyundai en Kia heeft in dat segment de Ceed.

Beide modellen zou ik niet overdreven ruim achterin willen noemen. De Focus (mits huidige generatie, de vorige is krap), Octavia en Leon behoren zeker tot de ruimere auto's in dit segment. Ook de Golf Variant (zelfde basis als de Octavia en de Leon) mag je daartoe rekenen.

Maar met jouw lengte kan ik me voorstellen dat het net niet voldoet. Zelf heb ik een Focus (2019) en als ik de maxicosi achterin installeer op de base (EasyFix) valt mij ook wel op dat de voorstoel niet heel ver naar achteren kan. Voor mij geen probleem maar ik kan me voorstellen dat het voor iemand van 2 meter net onvoldoende is. Kwestie van proberen!

Maar ik zou zeker ook een segment hoger kijken, en dan met name naar de Skoda Superb (combi). Veel ruimer wordt een auto niet in dat (prijs)segment. De genoemde Renault Talisman is ook een interessante (en fraaie) optie. En als je graag bij je huidige merk wilt blijven: De meest recente Opel Insignia is ook een forse auto.

Anders zou je nog naar SUV's/crossovers kunnen kijken. Volgens mij zit je in dat soort auto's vaak wat meer rechtop waardoor je gunstig uit zou kunnen komen. Ook daar denk ik in eerste instantie aan een Skoda (Kodiaq of misschien de wat compactere Karoq), maar dat is een erg groot segment inmiddels... De Opel Grandland is misschien interessant?

Kijk niet naar modellen maar kijk naar de wielbasis. Dit geeft een eerste indicatie of er veel ruimte (lees lengte) in het passagiers compartiment is.

Ik ga wat dat betreft mee met DeeTwee, ik denk dat je jouw probleem niet snel oplost in klasse Focus/Astra/i30. Een segment langer zou meer bieden voor jou. Zelf rij ik een Insignia GS (hatchback model). Deze heb ik gekozen voor de ruimte voor de passagiers. Zelf ben ik 1,90 maar die kleintjes zijn niet zo klein meer en met een schoenmaat waar je voor reparatie naar droogdok moet, is dit voor ons een zeer geschikte auto. Bijkomend voordeel is dat de kofferbak ook nog steeds groot genoeg is voor allerlei baby/kleine kinderen spullen. Je hoeft dus niet perse aan een stationwagen. Geeft je misschien iets meer keus.

Ik ben bang dat je bij een D segmenter uitkomt.
Insignia, Talisman, Superb, Passat, Mondeo, Mazda 6 of iets dergelijks.
Een SUV kan ook maar dan ook het grotere segment: Tiguan, X3, Mazda CX5.

Maar als je wilt dat we met voorstellen komen is het misschien makkelijk om ook een budget te noemen.

Inderdaad, iets hogere dan de gewone, lage auto's hebben vaak meer beenruimte , zelf heb ik een auto met wielbasis 2,50 m en je zit als een vorst op de achterbank.

BTW , wat is een Suoerb....

Bij een d-segmener is het interessant om voor een liftback te gaan, deze staan vaak gunstigere prijzen te koop dan de station uitvoering en ze springen iets zuiniger om met brandstof ivm betere stroomlijn.

Vroeger waren de meeste d-segmeners er als station, sedan en liftback, zo uit mijn hoofd is de superb er sowieso als liftback , van de talisman sowieso niet, tereijl de voorganger er juist wel weer was als liftbsck,en van de laatste insignia en mondeo weet ik het even niet.

Auto encyclopedie zei:

Vandaag net zelf een Civic gekocht. Is niet heel ruim achterin. Dat zal bij de station niet anders zijn.
Ik denk dat TS zelf wat auto's moet bekijken. Ik vond zelf de Octavia wel flink ruim achterin, maar ben zelf niet lang. Dus achter mij is er altijd ruimte genoeg. Maar de Octavia is wel ruimer dan de meeste C-segmenters. Een Superb is natuurlijk helemaal een slagschip, maar of dat de bedoeling is..

Auto encyclopedie zei:
Bij een d-segmener is het interessant om voor een liftback te gaan, deze staan vaak gunstigere prijzen te koop dan de station uitvoering en ze springen iets zuiniger om met brandstof ivm betere stroomlijn.

Vroeger waren de meeste d-segmeners er als station, sedan en liftback, zo uit mijn hoofd is de superb er sowieso als liftback , van de talisman sowieso niet, tereijl de voorganger er juist wel weer was als liftbsck,en van de laatste insignia en mondeo weet ik het even niet.
De huidige Insignia is er alleen als station en als hatchback, niet meer als sedan. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de station erg ruim is achterin. Een volwassene kan gewoon ruim achter mij zitten terwijl ik zelf 1m93 ben.

Ik zat jaren geleden met hetzelfde probleem. Ik had een 3 serie station; logische stap zou zijn de 5 serie station. Echter het paste nog steeds niet echt lekker. Heb het opgelost met een BMW 3GT. Het is geen stationwagen, maar is bijzonder ruim.
Uiteindelijk 7,5 jaar en 180000km mee gereden zonder enige problemen.
Het is een buitenbeentje, maar misschien ook voor jouw de moeite waard om eens te bekijken. Een 320i met automaat is echt een hele fijne combi.

Ik heb de Focus gekocht (2020) vanwege pubers achterin (beenruimte). De kofferbak met 605 liter is een mooie extra.
Octavia is ook groot, lekker proefrijden!
Gewoon de showrooms af en achter jezelf proberen te zitten.
Komt er nog een 3e aan? Dan kun je beter uitkijken naar een Touran, Verso of S-Max. Die hebben achterin 3 los instelbare stoelen zitten.
Mazda CX-5 kan ik als volwassene ook prima achterin zitten.

De Citroën C5 Tourer lijkt mij een geschikte kandidaat. Comfortabele ruime stationwagen, waar je met gemak samen met het hele gezin mee op vakantie kunt mocht je dat willen. De Citroën is voorzien van een riante kofferbak, waar makkelijk een buggy in gaat. Bovendien is de C5 ook een betrouwbare stationwagen. Ik wist het wel.

Gezien de wensen zou ik gewoon kijken naar een D segment auto, zoals de Opel Insignia, Renault Talisman of Skoda Superb.

Als ruimte echt heel belangrijk is kijk dan naar een mpv zoals de Citroën Grand C4 Spacetourer.

Als een stationwagon niet perse een eis is, kijk dan eens naar de absolute outsider in het C-segment, de Nissan Pulsar! Ik kampte met hetzelfde probleem kwa interieur-/zitruimte met 2 (kleine) kids. De Pulsar is ongekend ruim in zijn segment, heeft zelfs meer beenruimte achterin dan een Mercedes E-klasse. Pin je dus niet vast op een segment, is mijn advies. Wel komen hier in mijn beleving verder goede adviezen voorbij, behalve een Citroën C5, die is echt krap vergelijken bij de anderen. Succes met je zoektocht, sowieso altijd gaan proefzitten met het hele gezin inclusief complete hebben en houden (y)

Je noemt de skoda octavia, dit is op basis van de golf, je moet echt een stapje groter (d-segment volgens mij)
Denk aan.
Superb
C5 tourer
Mondeo
Passat
V60/V70 (eigen ervaring)
En als je nu opel rijdt is misschien de insignia wat (of vectra)

Geen ervaring met de genoemde auto's, wel ervaring met de Mazda 6 (D-segment) uit 2014.
Hier ongeveer hetzelfde. Zoon van 2 jaar oud zit achter mij, en de tweede van 3 maanden in de MaxiCosi op de base achter m'n vrouw. Kunnen nu beiden prima zitten.
Ik ben zelf ongeveer 1.85, maar heb wel erg lange benen waardoor ik de stoel ook redelijk ver naar achteren heb staan.

Voor de ruimte die de MaxiCosi en base innemen zou je nog kunnen overwegen het even aan te zien, hier groeien ze redelijk snel uit is mijn ervaring.

Hier om die reden een Insignia. besturing is lekker direct. onderstel comfortabel. De kofferbak is groot (maar niet heel veel groter dan bv een octavia) maarop de achterbank is gewoon serieus veel ruimte, zelfs als er een langer iemand op de voorstoelen zit. Daarnaast zijn ze vaak goed uitgerust, de achterpassagiers hebben een eigen USB aansluiting, en ok hebben ze achterin stoelverwarming. Voorin ook perfecte (AGR) stoelen, zuinig, stil op de snelweg en veel auto voor je geld en tot op heden betrouwbaar (y)

52377246684_a2f8b73a85_c.jpg

Ik heb niet veel verstand van auto's, maar ben wel 1,99 m. Ik heb altijd in een MPV (laatste een Renault Grand Scénic) gereden, omdat ik bij stationwagens merkte dat ik vanwege de geringere hoogte de stoel verder naar achter en schuiner moest zetten. Een groter wordend kind zou dan niet achter mij kunnen zitten. Bij een MPV kan ik rechterop zitten en hoeft mijn stoel niet in de uiterste stand (doe ik vaak wel voor het comfort). Een D-segmenter als bv een VW Passat gaat al wel een stuk beter, maar is natuurlijk ook duurder. Ik rij nu tijdelijk in een Renault Captur, dat is redelijk krap, maar hij heeft ook iets meer hoogte waardoor er toch nog een kind achter me kan zitten. Verder geen auto om aan te raden qua ruimte.

Ik ben vooral even benieuwd welk type Astra je hebt. 2016..dat kan net een van de laatste Astra's J zijn of toch de K. Als je toch de J hebt is de K al een heel stuk ruimer. Zeker de ST.
Wij hebben ook twee kids en passen meer dan voldoende achterin de K ST. En als de Astra K te klein is is de Insignia B met name op de achterbank nog een stuk ruimer.

Joel 1987 zei:
CUT
. Zoon van 2 jaar oud zit achter bij, en de tweede van 3 maanden in de MaxiCosi op de base achter m'n vrouw. Kunnen nu beiden prima zitten.
CUT
.

Om de een of andere reden verbaast me dit niet.

Terug
Bovenaan