Stationwagen met hogere zit

A

Anoniem

Guest
Wij zijn op zoek naar een stationwagen waarbij de afstand van de bovenkant van de stoelen tot de bodem van de auto zo groot mogelijk is (dus geen skelter-zit)
Wie kent een merk/type station met een hogere zit?
En is er ergens een database waar deze afmetingen per auto in vermeld zijn?

Nathalie 6963336 zei:
Wij zijn op zoek naar een stationwagen waarbij de afstand van de bovenkant van de stoelen tot de bodem van de auto zo groot mogelijk is (dus geen skelter-zit)

zoek je dan niet een mpv? dan heb je het over modellen als de Renault scenic, citroen picasso, opel zefira, toyota verso.

geholpen zo?

Die hebben we allemaal al overwogen, maar voldoen (net) niet aan onze wensen/eisen.
Daarom willen we eens in de station-hoek gaan zoeken, maar daarbij is de (ietwat) hogere zit wel een vereiste.

Wat zijn dan die eisen waar een MPV niet aan voldoet en 'de station met iets hoge zit' wel?

Dan denk ik aan iets van een Audi Allroad achtig iets, een station hoog op de poten. Maar inderdaad waarom geen MPV? En welk budget?

Allroad.jpg

Nathalie 6963336 zei:
Die hebben we allemaal al overwogen, maar voldoen (net) niet aan onze wensen/eisen.
Daarom willen we eens in de station-hoek gaan zoeken, maar daarbij is de (ietwat) hogere zit wel een vereiste.

Dan kun je het beste zoeken in de hoek van de niet sportieve merken.:
- Skoda , fabia , octavia
- Hyundai i30 en of i40
- Toyota Auris, avensis , prius
- De Peugeot 308 van vorige generatie is een optie, alleen zijn die ontzettend onbetrouwbaar
- Fiat croma
- Citroen DS5
- opel astra
- chevorlet nubira of cruze.

Er is ook nog een lancia Detla die laat zich in de praktijk niet in een hokje plaatsen, is het een hatchback? of een station? of een mpv? ! ding is de delta wel, het is een ontzettende ruime auto en beschikt over een verschuifbare achterbank.

Aangezien ik niet weet in welk budget jullie zoeken kom ik maar met van alles en nog wat aanzetten.
.

Goede opties zijn dan tot personenwagen omgebouwde bestelwagens zoals de Peugeot Partner, Citroen Berlingo, en Renault Kangoo.

Ik zat ook nog aan de Dacia Logan MCV te denken, zeer ruim, hoog en niet duur.

Eisen:

automaat
benzine
eigen gewicht 1350-1750 kg.
trekgewicht < 1600 kg,.
bj. > 2011
km. stand < 150.000
budget: <€22.000

Momenteel in bezit van VW Touran. Heerlijke auto in alle opzichten, maar gaat weg ivm km. stand.
Voldoet aan bijna alle eisen/wensen, maar helaas trekgewicht 1500 kg.

Serieus overwogen:
VW Tiguan (te kleine kofferruimte, geen fijne stoelen)
Audi Q5 (te royaal benzineverbruik)
Mazda CX-5 (geen turbo, ben bang dat die het lastig gaat krijgen met caravan in de bergen)

Verder alle MPV's/SUV's met ons eisenpakket bekeken/overwogen maar vallen af om verschillende redenen (nog niet betaalbaar, te klein, lelijk, ongewenst merk (o.a. Frans)
Daarom willen we eens kijken naar een station, in het verleden BMW (3 en 5 serie) gehad en bekend met Mercedes en VW Passat. Maar die vinden we allemaal te laag zitten.

Als je hoog wil zitten vanaf de vloer dan moet de auto ook hoog zijn. Dan kom je snel bij SUV/MPV uit.
Kodiaq of 5008 (de nieuwere) doen niet onder voor een station qua laadruim.

Nathalie 6963336 zei:
Verder alle MPV's/SUV's met ons eisenpakket bekeken/overwogen maar vallen af om verschillende redenen (nog niet betaalbaar, te klein, lelijk, ongewenst merk (o.a. Frans)

Wat is er mis met een Ford S-Max?

En een station heeft natuurlijk nooit een hoge zit, dat is inherent aan het concept. Sommige versies zoals die Audi Allroad staan wel hoger op hun poten, maar aan de zit zelf verandert dat niets, enkel bij het in en uitstappen.

...
Mazda CX-5 (geen turbo, ben bang dat die het lastig gaat krijgen met caravan in de bergen)...

2 liter 165pk. Dat trekt echt alles de berg op hoor.
Er mag 2 ton achter gehangen.

Je zal misschien iets meer schakelen, maar je bent wel af van het turborisico en juist in de bergen met caravan krijgen turbomotoren het zwaar te verduren.

Een station heeft meestal geen hele hoge zit.

(Jammer dat je aangeeft geen Franse auto te willen. De Renault Talisman voldoet aan alle eisen behalve de hoge zit, en de Renault Espace en (Grand) Scenic zijn ook zeer geschikt en prima auto's. De Grand Scenic met de samen met Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe zijn meestal wel wat duurder.)

Misschien is de Ford Kuga nog een aardige optie.

Ik rijd sinds mij in een volvo V70 2015.
Daarin zit ik toch een forse stap verder van de vloer dan in mijn vorige bmw 3. En de stoel staat nog niet in de hoogste stand. Daar zou ik me eens in verdiepen als ik jou was

Volgens mij hebben Volvo, Audi en Skoda van vrijwel alle modellen een station die wat hoger op de poten staat (respectievelijk xc / cross country, allroad en Scout).

NFS zei:
Volgens mij hebben Volvo, Audi en Skoda van vrijwel alle modellen een station die wat hoger op de poten staat (respectievelijk xc / cross country, allroad en Scout).
Al die modellen staan dan wel wat hoger op hun wielen, de zit blijft die van een gewone stationwagen.
Topic starter moet gewoon kunnen kiezen:
ofwel een hoge zit en dan voor een MPV gaan, ofwel een stationwagen en dan de 'lage' zit op de koop toe nemen.
De enige twee stationwagens die ik me zo voor de geest kan halen die effectief een hogere binnenruimte hebben, zijn de Peugeot 307 en de Citroën C5 (I). Die laatste is als phase II vrijwel probleemloos. Maar blijkbaar is er een vooroordeel tegen alles wat Frans is.
Als het Duits moet zijn, vind ik de Ford S-Max inderdaad een mooi en ruim alternatief. Ook de Opel Zafira (niet het recente bestelbusje maar de uitlopende MPV) is echt een degelijke wagen mooi afgewerkt. Enkel de dieselmotoren zijn van een nogal dreunend type.

Tadaaaa

Voldoet zo te zien aan alle eisen al heeft deze uiteraard ook het benzineverbruik als probleem, maar een hoog verbruik is ook niet zo gek gezien de overige eisen!

En ook de Insignia is er als extra veel plastic editie. Maar of die nu echt veel hoger is dan de normale station, geen idee.

XC70 / V70 lijkt mij de beste optie gezien de eisen en een CX-5 afvalt. XC70 is in nieuwere bouwjaren alleen als diesel te krijgen.

Total Loss zei:
Tadaaaa

Voldoet zo te zien aan alle eisen al heeft deze uiteraard ook het benzineverbruik als probleem, maar een hoog verbruik is ook niet zo gek gezien de overige eisen!

En ook de Insignia is er als extra veel plastic editie. Maar of die nu echt veel hoger is dan de normale station, geen idee.
Vast wel iets, maar zoals iDS al aangeeft: als je de gehele carroserie verhoogt dan heeft dat natuurlijk nada impact op de zitpositie. Er is wel informatie op carbase te vinden, maar lastig te vergelijken

Wij zijn op zoek naar een stationwagen waarbij de afstand van de bovenkant van de stoelen tot de bodem van de auto zo groot mogelijk is

Leuk, maar elke station heeft gewoon een lage zit. de een wat lager dan de andere maar het blijft laag. Ook die XC / all road / cross coutry, etc modellen.

Een BMW 225i x-drive lijkt aan alles te voldoen. Echt een hoge zit. fijne automaat, fijne motor, 1600kg (moeiteloos) trekken. Aanbod in NL is weinig maargoed, je hebt er maar 1 nodig ;)

Een hogere auto, heel ruim, uiterst betrouwbaar waarin je enigszins ‘op de bok zit’ én zo’n beetje de ideale caravantrekker (1800kg, lekker) Subaru Outback 2015. Iets boven budget, maar misschien kom je daar wel uit met de aanbieder. En je rijdt nog echt in iets speciaals ook!

Vin cent zei:
XC70 / V70 lijkt mij de beste optie gezien de eisen en een CX-5 afvalt. XC70 is in nieuwere bouwjaren alleen als diesel te krijgen.
Hallo mensen, lezen jullie de vraagstelling wel! Ook voor de Subaru geldt: dat is een stationwagen die hoger op zijn poootjes is extra hoogte verandert dus geen enkele sikkepit aan de rijhouding, die die van een stationwagen is. Aangezien topicstarter nu een Touran rijdt, is ze duidelijk op zoek naar de rechte, hogere zit van een MPV maar dan in een stationwagen. Bestaat niet voor zover ik de markt ken.

Alhoewel: ik bedenk er toch eentje, maar waarschijnlijk een zeldzaamheid en enkel zijn laatste productiejaar voldoet aan de vraag: de Fiat Croma. Vind ik echt een miskende wagen, heeft een hogere zit en is met sterke motoren geleverd.

Een speciefieke vraag.. Een Subaru Legacy Outback is het enige wat ik kan verzinnen.

iDS zei:
Vin cent zei:
Hallo mensen, lezen jullie de vraagstelling wel! Ook voor de Subaru geldt: dat is een stationwagen die hoger op zijn poootjes is extra hoogte verandert dus geen enkele sikkepit aan de rijhouding, die die van een stationwagen is. Aangezien topicstarter nu een Touran rijdt, is ze duidelijk op zoek naar de rechte, hogere zit van een MPV maar dan in een stationwagen. Bestaat niet voor zover ik de markt ken....
hallo iDS, zeker heb ik het goed gelezen. Je hebt een punt als je zegt dat alle die opgetuigde stations geen sikkepit veranderen aan de zithoogte in het interieur maar ik weet toevallig dat je in de Outback (of gewone Legacy zo je wilt) relatief op de bok zit voor in een station én dat deze werd aangemerkt als opvallend geschikt voor bv. lange mensen.

Het is dan geen MPV qua zitpositie, maar voor wat TS wenst als ruimzittende (ik gok daar mede op?) betrouwbare trekauto-station kom ik van alle auto’s net vergelijkbare inzetbaarheid toch op de Outback resp. Legacy en anders schuif je toch snel naar een SUV of MPV.

Te oud maar voor de rest aan alle criteria beantwoordend: de Renault Avantime.
Bij de exemplaren die te koop staan, zitten er een aantal met een beperkt aantal kilometers. Als ik het me goed herinner heeft deze Renault een kunststof carrosserie, dus dat beperkt de plekken die kunnen roesten.

Nathalie 6963336 zei:

Een Renault Kangoo? Weliswaar geen "station" maar zit wel lekker hoog.

Terug
Bovenaan