Stationwagen: Clio, Focus of Ce'ed

WJAG1591

Net ingestapt
Hallo!

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn prachtige C3 uit 2002 ivm gezinsuitbreiding. Criteria:

- Zuinig
- Budget 7-9k
- Beetje ruimte (stationwagon)
- Benzine (ik rijd 20k pj)

Nu heb ik rondgekeken op dit forum. Ik twijfel over de aankoop van een aantal type auto's:

- KIA Ce'ed SPORTY WAGON 1.4
- Renault Clio Estate 0.9 Night/Dsy
- Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost

Allen max 120k op de teller en vanaf 2012.

Advies of een gouden tip?

Veel dank!

Bij dit budget en de wensen kom je het beste uit met de kleinere maar goedkopere Renault Clio Estate.

Bij de Ceed of de Focus moet of het budget omhoog of gezocht worden in oudere auto's of met meer kilometers, er staan vrijwel geen auto's te koop die aan de zoek criteria voldoen. De Ceed 2 vanaf 2012 is een grote stap voorruit t.o.v, zijn voorganger.

Allemaal prima auto's. Ik rij zo'n Focus, heel fijne auto. Op de achterbank echter niet heel ruim maar dat is een Clio ook niet. Budget is wel net wat krap voor een nette.

Fabia Combi/Ibiza ST zijn ook nog opties directe concurrenten van de Clio.

Zou zeker de Fabia Combi en Ibiza ST overwegen. De Clio is aanmerkelijk kleiner dan je andere opties en wij vonden het echt totaal geen fijne auto dus snap je keuzemogelijkheden niet helemaal...

Ik heb een paar keer in een Clio Estate meegereden. Vrij klein, plastikerig en niet erg comfortabel. Een Focus of een Cee'd is veel meer auto.

Misschien is het gewoon verstandig om te rijden de Clio 4 staat bekend als een hele fijne rijdersauto, dat vind de een prettig en de ander juist niet. De Clio 4 is niet voor niets erg populair, het is een zeer competente auto, en bovendien staat de auto bekend als super betrouwbaar en degelijk. De Clio 4 staat wat betreft betrouwbaarheid hoger aangeschreven als de Fabia en Ibiza.

Met de Ceed en Focus moet je natuurlijk de Renault Megane vergelijken, die zitten immers in de zelfde klasse. De Megane is ook gewoon een prima keus, die heel veel auto voor het geld biedt.

Ik heb een Clio estate. Op de achterbank niet echt ruim, maar ligt ook aan je eigen lengte. Mijn stoel staat namelijk vrij ver naar achteren.
De kofferbak zal voorlopig ruim genoeg zijn voor je.
Ik snap de opmerking niet dat hij niet comfortabel zou zijn. Stoelen zitten prima vind ik en de auto is best stil van binnen. Ook is de Clio niet hard geveerd.
Vind een Polo van dezelfde leeftijd bijvoorbeeld zelf dan juist weer heel oncomfortabel qua stoelen.
De afwerking in de Clio kan inderdaad beter, maar storend is het ook niet. Mijn Peugeot hiervoor was duidelijk mooier afgewerkt.
De Clio's zijn bijna altijd voorzien van cruise control en navigatie. Dat is wel een pluspunt.

Ik heb een diesel. Die is zuinig en kan toch prima mee met het verkeer. Trek er ook nog een caravan van 1000kg probleemloos mee.

Bedenk ook dat de Clio goedkoper in vaste lasten zal zijn dan de andere auto's die je noemt.
Vind de Kia ook heel mooi, maar die zijn helaas erg zwaar waardoor je meer mrb betaalt, maar ook zeker een veel hoger verbruik zult hebben.

Een Clio is wel een stuk kleiner dan een Cee'd of Focus. Een vriend van me heeft een Clio ST, rijd verder prima en Renault is ook steeds betrouwbaarder afgelopen jaren, maar op de achterbank is het proppen.

Mijn ervaring is dat de Focus de fijnste rij eigenschappen heeft, de Cee'd is een leuk alternatief en wellicht het ruimste van de 3, maar mij iets te stug afgeveerd.

Terug
Bovenaan