Stationauto kopen

Guest
Ik rij op dit moment net een Opel Vivaro dubbele cabine ivm met 4 puberende kinderen en 10 keer in de week een fiets achter in de laadruimte,ben dit een beetje zat,ze trekken maar een regenpak aan.
Mijn bus is 8,5 jaar oud en heeft ruim 200000 km gelopen.
Heerlijke auto,maar me garagist heeft er wel bijna een nieuwe brug van kunnen aanschaffen want er sneuvelt nog wel eens wat.
Tevens ben ik het een beetje zat om met een auto te rijden waar je altijd 10 keer mee moet steken wil je hem tegenwoordig kunnen parkeren,parkeergarage is helemaal een drama.
Welke stationwagen van max.€28000,- euro,niet meer dan 20000km,geen Franse fabrikant en geen Skoda( te lelijk).
Zat zelf aan een golf variant 150 pk DSG te denken,redelijk luxe,niet te groot maar wel ruimte.
Goede of domme keuze???

Joost 3984307 zei:
Ik rij op dit moment net een Opel Vivaro dubbele cabine ivm met 4 puberende kinderen en 10 keer in de week een fiets achter in de laadruimte,ben dit een beetje zat,ze trekken maar een regenpak aan.
Mijn bus is 8,5 jaar oud en heeft ruim 200000 km gelopen.
Heerlijke auto,maar me garagist heeft er wel bijna een nieuwe brug van kunnen aanschaffen want er sneuvelt nog wel eens wat.
Tevens ben ik het een beetje zat om met een auto te rijden waar je altijd 10 keer mee moet steken wil je hem tegenwoordig kunnen parkeren,parkeergarage is helemaal een drama.
Welke stationwagen van max.€28000,- euro,niet meer dan 20000km,geen Franse fabrikant en geen Skoda( te lelijk).
Zat zelf aan een golf variant 150 pk DSG te denken,redelijk luxe,niet te groot maar wel ruimte.
Goede of domme keuze???

Ik denk zelf dat de Golf zeker niet de beste keus is, er komt zeer binnenkort een nieuw model uit, en VW is al jaren niet meer dan middelmatig betrouwbaar. Ze zijn ook behoorlijk duur vergeleken met andere merken. Ik kijk zelf graag naar de Reability Index om auto's te vergelijken, de aankoopadviezen en occasiontesten van Autoblog en de ANWB zijn ook heel nuttig.

Binnen dit budget zijn de nieuwe Toyota Corolla en Kia Ceed denk ik hele goede en zeer betrouwbare keuzes, de nieuwe Ford Focus is ook een zeer interessante auto. De grotere Mazda 6 is ook een hele goede optie.

Toch zou ik Franse fabrikanten niet zo maar afschrijven, Renault heeft de afgelopen jaren hele goede auto's gebouwd, de Megane 4 en Talisman zijn zeker auto's om te overwegen. En bieden heel veel auto voor het geld. Op de Talisman is vierwiel besturing leverbaar, waardoor deze auto zeer wendbaar is voor een grote auto.

Ik denk dat de Opel Vivaro toch een maandagmorgen exemplaar was, of door de vorige eigenaar gewoon heel slecht behandeld is.

Vivaro heb ik nieuw gekocht,maar achteraf beter een paar duizend meer kunnen uitgeven aan een Vito of transporter, maar dat is achteraf.
Mazda is ook echt hele mooie auto,mijn ouders rijden de recente CX5 en daar is niks mis mee wat betreft luxe en rijcomfort.
Corolla is alleen met kleine motor met turbo te krijgen, ben ik niet zo gek van of als hybride,maar moet ook een aanhangwagen of caravan( beide 750 kg) meer dan regelmatig trekken,hybride valt dan af.
Avensis heb ik ook aan gedacht,hoe doen die het??
Maar VW is dus niet de degelijke auto wat het ooit wel was?

"Maar VW is dus niet de degelijke auto wat het ooit wel was?"
Nee, de technische betrouwbaarheid van VW is zeker niet meer dan gemiddeld. Dat maakt het nog geen slechte auto's natuurlijk.

De Toyota Avensis staat bekend als goede auto maar is al een erg oud model, de auto kwam op de markt in 2009. De ontwikkelingen staan zeker niet stil, dat is de reden dat ik auto niet noem. De meeste concurenten zijn een stuk moderner.

VW is al heel lang niet meer de degelijke auto die het ooit was, ze zijn technisch over het algemeen heel gemiddeld, tussen 2008 en 2013 waren ze zelfs aanzienlijk slechter dan gemiddeld, en hoorden verschillende modellen met verschillende motoren tot de slechtste auto's op de markt.

Met de Opel Vivaro heb je gewoon heel veel pech gehad, ze staan best goed aangeschreven, en bieden een goede prijs kwaliteits verhouding. De automaat is alleen niet van geweldige kwaliteit, en gaat relatief vaak kapot.

Misschien een Honda Civic Tourer? Bijvoorbeeld:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/46049143

0-00fe82ff-1006-4878-9d73-c140dd7df4cd.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/46952132

0-280c278c-c99e-45d0-99e0-fff122f29c67.jpg

Bijzonder ruim (ook binnen budget ;) ) en een prettig rijdende station, uiterst betrouwbaar, maar:
Conclusie
Een allemansvriend zal deze Civic nooit worden. Dat komt puur door zijn ongebruikelijke uiterlijk. Jammer, want net als zijn wel geliefde voorgangers heeft ook deze generatie veel goeds te bieden, in ruimte, rijeigenschappen en vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid. Maar ja, als je ‘m niet móói vindt?

Bron occasiontest ANWB: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=civic/occasiontest/0dd73cdc-50d4-4d4a-9d36-08cf29ca5d4a?/merk=honda/model=civic

Auto encyclopedie zei:
mooi zo'n civic alleen zoekt joost volgens mij een automaat.

Dat lees ik nergens, alleen dat hij aan een Golf variant 150 pk DSG zit te denken. Niet dat het een automaat moet zijn...

Ik vind deze echt helemaal leuk,maar kan je er ook in drie gasten van 1,8 mtr op de achterbank kwijt 1500km naar Spanje?
Heb in mijn zoeklijstje altijd Toyota,VW,Honda,Mercedes( CLA) ingevuld
Heb kennissen en buren die al 40 jaar Honda rijden en als enige alternatief een fiets willen,daar komt dus onder geen beding een ander merk op de dam.
Honda is zeker een optie.

Heb je dat zelf al uitgeprobeerd, 3 personen van 1.80 m op de achterbank van een CLA?
Misschien gaat dit wat beter (wel iets te duur):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/touran/45341657

Ford S-Max ; Volkswagen Touran ; Toyota Verso
Deze hebben 3 normale stoelen achterin en veel been- en hoofdruimte voor pubers.

Nu de eerste tips komen om niet voor een station te gaan haak ik daar even op in. In jouw situatie zou ik voor een Toyota RAV4 hybide 4x4 gaan: zeer betrouwbaar, relatief zuinig, zeer ruim achterin, mag 1650kg trekken.

Mijn schoonouders hebben er zo een en zonder caravan doen ze met gemak 1 op 15 tot 1 op 17, ongekend voor een auto van die omvang op benzine. Daarvoor hadden ze een BMW X3 3.0 benzine en met trekken van de caravan (1500kg) vindt mijn schoonvader de RAV4 fijner: een stuk zuiniger, en op hellingen door de 2 elektromotoren vanaf stilstand al direct kracht.

Deze RAV4 komt altijd met een zogenaamde eCVT automaat, een betrouwbaardere bak ga je niet vinden, zelfs aan een handbak krijg je op den duur meer kosten (koppeling).

Als je binnen je budget wilt blijven zal max 20K KM gelopen lastig worden, maar waarom perse max 20K gelopen? Dit soort auto's kunnen echt zeer hoge KM-standen halen zonder enig probleem. Zelfs als je start tussen de 100K en 150K kun je er nog heel veel KM's bij zetten, maar er zijn er ook wel met minder gelopen binnen je budget. In NL zijn deze auto's zeer gewild (met een reden natuurlijk) en is het aanbod van de 4x4 hybride versie beperkt en daardoor flink aan de prijs (de 4x4 mag 1650kg trekken, de 4x2 mag 800kg trekken, als dat voldoende is zou die ook een optie zijn, al zou ik zelf altijd voor de 4x4 gaan).

Maar bij onze oosterburen staan er voldoende binnen budget te koop, en qua BPM komt er niet veel bij (even snel een executive uit 2016 nagekeken en dan zit er een kleine 1500 rest BPM op).

Ik zou zeker eens bij een dergelijk auto gaan kijken en met het hele gezin erin gaan zitten: zeer ruime auto, prima trekwagen. Veel betrouwbaarder ga je niet vinden in ieder geval.

2 opties in NL (bijv. om even te kunnen gaan kijken, en als jullie het wat vinden zou je er ook een uit Duitsland kunnen importeren, stelt zeer weinig voor):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1475001085-toyota-rav4-2-5-hybrid-awd-executive-business-navigatie.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1473289491-toyota-rav4-2-5-hybrid-awd-executive-business-limited-half.html

En een aantal voorbeelden uit Duitsland:
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-2-5-l-hybrid-limited-auto-4x4-elektro-benzin-weiss-211b816c-1b53-406a-bb92-922204699d01?cldtidx=1
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-2-5-l-hybrid-executive-auto-4x4-elektro-benzin-weiss-7faa831a-33d6-4ada-b8d9-0dc369c236f8?cldtidx=3
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-2-5-4x4-hybrid-executive-led-navi-leder-elektro-benzin-braun-06a6133d-2fe0-4b65-808c-fea72d857f92?cldtidx=7
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-2-5-4x4-hybrid-comfort-elektro-benzin-grau-7bb2e273-8d43-a544-e053-e250040a9b1c?cldtidx=9
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-executive-4x4-automatik-leder-navi-sitzheizung-benzin-silber-c760feb8-e0d2-4f38-ad15-8e2997ed3d8d?cldtidx=11
https://www.autoscout24.de/angebote/toyota-rav-4-2-5-vvt-i-hybrid-4x4-executive-jbl-egshd-elektro-benzin-weiss-2e187979-009e-466d-ac23-62dd7033a26e?cldtidx=12

Die eerste witte uit Duitsland is een mooie uitvoering voor zeer goede prijs: zwart vol lederen interieur en het JBL geluidssysteem (makkelijk te zien aan het JBL logo links onder het navigatiescherm). De laatste witte is met het 2 tone leder en ook JBL audio ook een zeer mooie uitvoering (vind ik).

Hoe dan ook, ik zou echt eens naar dit model gaan kijken, ga je heel veel jaren met veel plezier in rijden, relaxed cruisen naar Spanje, en nog relatief zuinig ook. En nog belangrijker: zeer betrouwbaar.

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Mijn neef heeft zo'n auto met dezelfde moter gehad, één groot drama,dus zeker geen Touran.

Met 3 pubers op de achterbank (er is denk ik dan ook een partner in het spel) moet je zeker gaan voor schouderbreedte, bil- en beenruimte.
Eerste auto die mij dan te binnen schiet is een Skoda superb, maar die vond je lelijk terwijl je 10 jaar rondgereden hebt in een vivaro...
die eis zou je echt moeten loslaten, je gaat er al een heel stuk op vooruit..
Probeer anders de nieuwe Opel Insignia ST eens, de laatste echt Duitse versie van het merk.

En verder kan je op basis van 1 geval (de auto van de zwager van mijn neef.. ok, ik overdrijf) echt nog geen oordeel vellen. Het maakt je wereld alleen maar kleiner.

Goed iig om je kids op te voeden, je bent immers geen taxibedrijf voor ze.

Klopt,maar die had 10000 euro kosten in 7 jaar tijd en dat houd ik wel in mijn achterhoofd.
Vivaro was puur een praktische keuze,vond toen een Vito transporter en te duur en vooral niet mooier en niet fijner rijden,maar Vivaro is gewoon een bus met verschrikkelijk veel ellende gebleken,nu moeten de verstuivers weer vervangen worden. het blijft maar doorgaan.....
Opel ook voorbij zien komen,hele hele hele mooie auto.
Moet maar eens een zaterdagje opofferen om maar eens wat auto's uit te gaan proberen.
Zit te denken aan Insignia,Avensis een Passat,en voor de zekerheid een korte Ford Transit custom DC ,mooie fijn rijdende bus( het blijft aantrekkelijk om via mijn zaak een bus te rijden,weinig wegenbelasting,wel veel ruimte en diesel)

Voor de overweging heb ik de scores van de Reability Index even op een rijtje gezet. Hoe lager de score hoe betrouwbaarder de auto, 100 is gemiddeld.

Honda Civic 30, Kia Ceed 34, Toyota Avensis 60, Mazda 6 60, Renault Mégane 62, Renault Laguna 86, Opel Insignia 138, VW Passat 143.

Succes met de proefritten.

ak2 zei:
Voor de overweging heb ik de scores van de Reability Index even op een rijtje gezet. Hoe lager de score hoe betrouwbaarder de auto, 100 is gemiddeld.

Honda Civic 30, Kia Ceed 34, Toyota Avensis 60, Mazda 6 60, Renault Mégane 62, Renault Laguna 86, Opel Insignia 134, VW Passat 143.

Succes met de proefritten.

Waar haal jij die cijfers precies vandaan?
Ging even checken en index van Insignia kwam bijvoorbeeld niet overeen met wat ik tegenkwam, bovendien kon ik echt alleen maar gegevens vinden van het oude model Insignia ( van 2008 - 2017 ) en niet van het huidige model.

De score van de Insignia was hoger dit was 138, ik heb dit inmiddels aangepast. Onder de score zit het oude en nieuwe model, ik denk zelf dat het nieuwe model gewoon een stuk beter is als oude model, en een betrouwbare auto is. De oude Insignia was zeker geen topper in betrouwbaarheid.

Joost 3984307 zei:
Ik vind deze echt helemaal leuk,maar kan je er ook in drie gasten van 1,8 mtr op de achterbank kwijt 1500km naar Spanje?
Heb in mijn zoeklijstje altijd Toyota,VW,Honda,Mercedes( CLA) ingevuld
Heb kennissen en buren die al 40 jaar Honda rijden en als enige alternatief een fiets willen,daar komt dus onder geen beding een ander merk op de dam.
Honda is zeker een optie.

Als jij een golf station ruim genoeg vind, dan is de honda civic een goede optie. Die is samen met de octavia de ruimste in zijn klasse.

Daarnaast is misschien de kia optima ook een goede keuze voor je, die zit in zelfde segment als de mondeo oid. Bij de Kia wel checken of de 7 jaar garantie er nog op zit. Hyundai heeft 5 jaar garantie maar dat is kilometer vrij, maar dat ook checken of dat nog steeds zo is.

Vivaro heb ik nieuw gekocht,maar achteraf beter een paar duizend meer kunnen uitgeven aan een Vito of transporter,

Denk dat je met die Vito ook spijt had gehad. Hier op het werk had de vito (uit 2010 dacht ik) ook niets anders dan problemen. Elk jaar, moest er weer voor kapitalen aan verspijkerd worden. Ook dure zaken zoals verstuivers en andere gekkigheid. Uiteindelijk begon dat ding zo te roesten aan de buitenkant en onderkant dat ze hem weg hebben gehad. (wel weer een sprinter weer gekocht, die lijkt tot op heden het wel goed te doen zonder gekke dingen tot op heden)

Ook de transporters van VW hoor je dikwijls de nodige kwalen en problemen.

on topic; nadeel van stations is vaak dat de achterbank 2 grote zitplaatsen zijn en de middelste soort van noodbankje. Meeste MPV's hebben wel gewoon 3 volwaardige stoelen achterin, wat je nu ook hebt. En zijn daarnaast ook nog eens reuze praktisch. Volgens mij ook enkele SUV's hebben een beetje het zelfde principe

zoiets bijvoorbeeld

Ik zit na alle reacties en zelf rond neuzen toch te overwegen om gewoon maar weer een bus aan te schaffen
Meeste ruimte voor passagiers en ook handig als je eens voor een marktplaats aankoop op stap ga.
Hoe doen de nieuwe Toyota/Peugeot/ Citroen/Opel bussen zoals expert/ jumpy het???
Heb in de Toyota proace gereden omdat ik die wel inbouw voor klant en dat vond ik echt een geweldige wagen om te rijden ,echt als een luxe auto.
Er staan veel heel jong gebruikte bussen met 10000 min km op sites voor 20- 24000 ex.maar hoe zijn ze technisch??

Joost 3984307 zei:
Ik zit na alle reacties en zelf rond neuzen toch te overwegen om gewoon maar weer een bus aan te schaffen
Meeste ruimte voor passagiers en ook handig als je eens voor een marktplaats aankoop op stap ga.
Hoe doen de nieuwe Toyota/Peugeot/ Citroen/Opel bussen zoals expert/ jumpy het???
Heb in de Toyota proace gereden omdat ik die wel inbouw voor klant en dat vond ik echt een geweldige wagen om te rijden ,echt als een luxe auto.
Er staan veel heel jong gebruikte bussen met 10000 min km op sites voor 20- 24000 ex.maar hoe zijn ze technisch??

Je hoort heel weinig over problemen, ik denk zelf en verwacht dat ze technisch goed zijn.

Ze zijn populair, je ziet ze veel op de weg.

Vreemd dat ik niemand de Ford Mondeo zie noemen. Erg ruim, zeker op de achterbank, flinke bageruimte, goede rijeigenschappen. De 1.5 diesel die ik heb verbruikt 1:21 bij een rustige rijstijl. Voor veel minder dan je budget koop je een prachtig 2017 exemplaar.

Terug
Bovenaan