Station wagen , diesel of benzine? 6k budget.

Guest
Hallo allen ,

Mijn eerste post hier , opzoek naar advies over aanschaf toekomstige auto.
Momenteel rij ik private lease in in een Hyundai i10 ( 2015 ) , dit contract loopt echter in mei 2020 af en dan wil ik een stationwagen kopen ( inmiddels een kind + grote hond en kan nergens met beide tegelijk naartoe ).

Ik rij per jaar tussen de 25k-30k , en twijfel dus nog over benzine of diesel. Veel bronnen claimen dat diesel vanaf 25k+ per jaar nog steeds aantrekkelijker is , andere claimen iets anders.
Mijn budget is +/- 6000 euro , en ik vind het niet erg om de auto "op" te rijden. Ik verwacht voor dat geld niet dat er veel restwaarde over blijft na een aantal jaar.

Als ik kijk naar wat ik kan krijgen voor dat bedrag wat tevens vrij nieuw is kom ik op 4 auto's uit :
- Ford focus wagon
- Renault clio wagon
- Skoda fabia
- Seat ibiza

De Ford spreekt me het meeste aan , het lijkt voor mij als leek het meeste auto voor je geld. Skoda fabia vind ik erg lelijk en in oogt in de praktijk ook erg klein en goedkoop van binnen , zelfde voor de Seat.
Renault Clio is momenteel mijn 2de keuze , maar ik kan niet ontsnappen aan negatieve geluiden omtrent betrouwbaarheid van Renault uit diverse hoeken.

Graag hoor ik of jullie nog suggesties hebben , een oudere station met weinig kilometers die enig sinds zuinig is ( 1:16+) lijkt me ook prima.
Liever niet meer dan 150k op de teller.

Alvast bedankt voor het meedenken ,

Groet
 
Wat mag de auto qua gewicht wegen ivm wegenbelasting? Omdat focus c-segment is en de andere 3 b-segment

Bij de Fabia en Ibiza de TSI blokken laten staan
 
Waarom wel een Clio en niet zijn grote broer de Megane? Daar staan er een hoop van te koop allemaal uit de lease het was de meest verkochte 14% diesel.
Megane
renault-megane-estate-megane-estate-1-5-dci-euro-5-trekhaak-navi.jpg

Voorbeeldje
 
Als je echt voor betrouwbaarheid gaat is de Mitsubishi Lancer station 1 om in je achterhoofd te houden niet heel mooi maar wel onverwoestbaar.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/122009459/Android?s=67-50-4-4-1-3
 
Gewicht van de Focus is maximale wat ik zou willen.
Megane ook bekeken , maar de Clio is dan toch voor hetzelfde geld een aantal jaar jonger/minder KM vandaar.

Wat zijn jullie gedachten over benzine of diesel?
 
Met je kilometrage en budget zou ik toch voor diesel gaan, die zijn zoveel goedkoper dan de benzine uitvoeringen dat het makkelijk uit kan.

Bij de Ford Focus neem de Focus 3 vanaf 2010, hier in ligt de sterk verbeterde 1.6 diesel van PSA met 95 en 115 pk (ik zou zelf de 115 pk kiezen), de Focus 3 is hierdoor een gewoon een stuk betrouwbaarder. De Focus 2 heeft eerder last van roest in de naden, de roestbescherming is niet geweldig, en de 1.6 diesel kende best veel dure problemen.

De Renault Clio 4 1.5 DCI vanaf 2013 staat bekend als een zeer betrouwbare en goede auto. De techniek staat bekend als solide. De kunststoffen in het interieur zijn minder mooi maar blijven verder gewoon heel. De Clio 3 is overigens ook zeker geen verkeerde keus. Je kunt de Clio 4 en 3 door het grote aanbod voor heel weinig geld kopen. Renault heeft na een zwakke periode vanaf ongeveer 2005 enorme stappen gemaakt in kwaliteit, een moderne Renault is dus gewoon een prima keus.

Zoals Epica al aangaf is de Renault Megane 3 ook een prima optie.

De Seat Ibiza scoorde bij vrijwel alle onderzoeken heel matig op betrouwbaarheid, de Fabia is beter ook al deelt die veel techniek. Ik zou zelf echter geen 1.2 TDI en 1.4 TDI aanraden, ik vond ze erg lawaaiig en een korte powerband hebben. De EGR klep gaat na de diesel update ook relatief snel kapot. Als je met de 1.6 diesel van PSA en/of de 1.5 DCI van Renault hebt gereden dan snap je gelijk wat ik bedoel. Deze zijn veel soepeler en stiller.

Overigens als er wat bij een diesel kapot gaat kijk even rond, er zijn veel dieselspecialisten waar je vaak een stuk voordeliger uit bent.
 
Wil je echt probleemloos rijden en zuinig dan moet je even doorsparen en ga je voor een Auris Hybride.
Auris Hybride
 
Ik weet niet wat een focus weegt, de ene uitvoering zal zwaarder zijn dan de andere , maar ik heb nu een 2 liter diesel voor je gevonden uit onverwachtse hoek en voor de helft van je budget


https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/505d68dd-25bf-41cf-8798-020bbcb2d8ee/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Daarnaast heb ik ook nog een lancer station gevonden, deze keer een 2 liter benzine ipv 1.6 , en staat bij een merkdealer. Is wel een categorie zwaarder in de wegenbelasting dan de 1.6

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/ebd3e443-dcde-4cc5-94e5-ed1f2ee17e39/specificaties/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
 
Ik zou geen VAG nemen en diesel lijkt me voor relatief kleine occasions de voordeligste keus.
 
Terug
Bovenaan