Station of MPV budget 7000 euro

yep1

Startmotor
Hallo

Helaas moet ik op zoek naar een andere auto, onze Focus Station uit 2006 laat ons regelmatig in de steek met allerlei problemen.
De nieuwe auto moet ongeveer dezelfde bagageruimte hebben en de 2 pubers moeten voldoende ruimte achterin hebben. We maken tijdens de vakantie gebruik van een bagagewagen en een dakkoffer dus voldoende trekkracht moet er zijn, ook om b.v. de Simplonpas over te kunnen. Het hoeft niet snel te gaan maar de auto moet het wel aan kunnen. Looks e.d. maakt mij niet uit, het is voor ons puur een vervoersmiddel De auto moet betrouwbaar zijn, dus geen onnodige risico's met elektronica e.d en een berouwbare motor. Het liefst niet meer dan 150000 op de teller.
We rijden ongeveer 15.000 km per jaar waarvan veel korte afstanden. Voor werk e.d. hebben we de auto niet nodig.

Ik heb zelf al een behoorlijke shortlist gemaakt
Renault Megane Station na 2010
Kia C eed station: als ik het goed begrijp na 2012
Hyunda I30 Station
Toyota Corolla Verso of Verso
Toyota Avensis, nadeel zijn wat ouder in de prijsklasse waar ik zoek en vaak meer km
Ford Focus, alhoewel ik hier nu wel huiverig voor ben met de slechte ervaring die ik heb met Ford
Mazda 6 Station

Iemand een goed advies over bovenstaande shortlist? Waar moet ik op letten?

Alle tips zijn welkom

Wat is er allemaal mis met jouw Focus? Ik heb z'n opvolger en die is erg betrouwbaar.
Bij een Kia Ceed van dat budget heb je geen turbo blokje, je moet zelf bepalen of dat een plus of een min is.

yep1 zei:
Hallo

Helaas moet ik op zoek naar een andere auto, onze Focus Station uit 2006 laat ons regelmatig in de steek met allerlei problemen.
De nieuwe auto moet ongeveer dezelfde bagageruimte hebben en de 2 pubers moeten voldoende ruimte achterin hebben. We maken tijdens de vakantie gebruik van een bagagewagen en een dakkoffer dus voldoende trekkracht moet er zijn, ook om b.v. de Simplonpas over te kunnen. Het hoeft niet snel te gaan maar de auto moet het wel aan kunnen. Looks e.d. maakt mij niet uit, het is voor ons puur een vervoersmiddel De auto moet betrouwbaar zijn, dus geen onnodige risico's met elektronica e.d en een berouwbare motor. Het liefst niet meer dan 150000 op de teller.
We rijden ongeveer 15.000 km per jaar waarvan veel korte afstanden. Voor werk e.d. hebben we de auto niet nodig.

Ik heb zelf al een behoorlijke shortlist gemaakt
Renault Megane Station na 2010
Kia C eed station: als ik het goed begrijp na 2012
Hyunda I30 Station
Toyota Corolla Verso of Verso
Toyota Avensis, nadeel zijn wat ouder in de prijsklasse waar ik zoek en vaak meer km
Ford Focus, alhoewel ik hier nu wel huiverig voor ben met de slechte ervaring die ik heb met Ford
Mazda 6 Station

Iemand een goed advies over bovenstaande shortlist? Waar moet ik op letten?

Alle tips zijn welkom

Eigenlijk zijn al deze auto's gewoon prima keuzes, mits dat er goed voor gezorgd is. Kies gewoon een auto die je zelf fijn vind.

Bij de Renault Megane kun je het beste een 1.4 TCe, 1.6 16V of de 1.5 DCI diesel kiezen.

Bij de Avensis kijk je waarschijnlijk naar het model vanaf 2009 dit is een hele goede auto maar wel vrij prijzig.
De Mazda 6 is ook goed maar zet de auto wel op de brug, roest is een zwak punt.
In deze klasse zijn de Renault Laguna 3, Hyundai I40 en Ford Mondeo ook goede en niet al te dure alternatieven.

Je kan ook kijken na de laatste generatie Kia carens, je shopt dan wel aan de onderkant van de markt.

Dit vind de anwb
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=kia/model=carens/occasiontest/ab75de73-d040-4514-b921-1b2e6d633c2d

Barri zei:
Wat is er allemaal mis met jouw Focus? Ik heb z'n opvolger en die is erg betrouwbaar.
Bij een Kia Ceed van dat budget heb je geen turbo blokje, je moet zelf bepalen of dat een plus of een min is.

Op dit moment is er een stille stroomverbruiker, de display in de tellerunit blijft branden in rust. Veel is uitgesloten, o.a. nieuwe accu. Helaas het probleem blijft. Ik heb geen trek meer om er nog meer geld in te steken vooral omdat na nog een evt reparatie het niet zeker is dat het probleem dan verholpen is.

Helaas, door omstandigheden het budget bij moeten stellen. Ik heb nog wel even gekeken naar de site van de ADAC, wat daar opvalt is dat de Kia C eed niet best scoort terwijl hier de ANWB in de occasiontest juist lovend is over deze auto.
De Toyota Avensis en Verso vallen af, met het budget en de eisen die ik heb is hier bijna niet aan te komen.

De Hyunda I30 en de Renault Megane hebben nu mijn voorkeur. De Hyunda heeft wel een nadeel, de bagageruimte is wat minder dan b.v. de Renault en de Focus die ik nu heb. Wat betreft de Renault moet het wel een fase3 worden, ik ben wel een beetje huiverig voor eventuele problemen met de kabelboom die wel eens te dicht bij de schakelpook kan liggen.

Hyundai en Kia is 1 pot nat, als je na de 1e generatie i30 kijkt , kun je net zo goed na de 1e generatie ceed kijken. Als je nog opzoek bent naar een budget tip kun je ook nog kijken naar de Kia Carans generatie 2006-2012. Kia had er destijds vertrouwen in en gaf er 5 jaar garantie op en de auto heeft een verschuifbara achterbank, zodat je op de achterste zitrij ook nog ruim kan zitten. De 7 zitter is zeldzaam.

Auto encyclopedie zei:
Hyundai en Kia is 1 pot nat, als je na de 1e generatie i30 kijkt , kun je net zo goed na de 1e generatie ceed kijken. Als je nog opzoek bent naar een budget tip kun je ook nog kijken naar de Kia Carans generatie 2006-2012. Kia had er destijds vertrouwen in en gaf er 5 jaar garantie op en de auto heeft een verschuifbara achterbank, zodat je op de achterste zitrij ook nog ruim kan zitten. De 7 zitter is zeldzaam.

De Carans valt inderdaad ook binnen budget, alleen de wegenbelasting en het benzineverbruik is te hoog voor mij. Wat mij wel verbaast over de Kia Ceed en de Hyundai I30 tot 2012 is de beoordeling van de ADAC "In der ADAC Pannenstatistik liegt der Kompaktwagen weit unter dem Durchschnitt auf einem der letzten Plätze"
De 2e generatie van beide auto's valt net niet binnen budget, dat wordt dan eventueel doorsparen en hopen dat de huidige auto het nog even volhoudt.

Ik heb nog even gekeken naar een Toyota Verso, die hou ik ook nog even in het vizier

yep1 zei:
Auto encyclopedie zei:

De Carans valt inderdaad ook binnen budget, alleen de wegenbelasting en het benzineverbruik is te hoog voor mij. Wat mij wel verbaast over de Kia Ceed en de Hyundai I30 tot 2012 is de beoordeling van de ADAC "In der ADAC Pannenstatistik liegt der Kompaktwagen weit unter dem Durchschnitt auf einem der letzten Plätze"
De 2e generatie van beide auto's valt net niet binnen budget, dat wordt dan eventueel doorsparen en hopen dat de huidige auto het nog even volhoudt.

Ik heb nog even gekeken naar een Toyota Verso, die hou ik ook nog even in het vizier

Ik denk dat de Adac pannenstatistiek niet heel handig is om te gebruiken, verschillende merken hebben eigen pechhulpdiensten, en scoren hierdoor veel beter dan ze werkelijk zijn. De Ceed 1 was een vrij gemiddelde auto maar is ook niet niet duur, de Ceed 2 die in 2012 kwam was kwalitatief een grote stap vooruit, de auto was zelf ook een grote stap vooruit. Zelf kijk ik liever naar de de lijst van garantieverzekeraar Warenty Direct, de Reliability Index, via een omweg is die nog wel zichtbaar.

Terug
Bovenaan