Station aankoopadvies (12500 euro)

Alfaatje

Wegverkenner
Goedemorgen!

Ik geniet momenteel met volle teugen van mij Alfa Romeo Giulietta, wat een heerlijke bak. Alleen... is er nu een kleine op komst. We gaan altijd met de auto op vakantie en nu is het qua bagageruimte vaak al behelpen. Hij wordt straks dus gewoon te krap. Het gaat om een Alfa Romeo Giulietta uit 2010, importmodel met 160.000 kilometer op de klok. Het is een 1.4 Multiair (in 2014 aantoonbaar vervangen) die van 2015-2020 zn onderhoud aantoonbaar bij een Alfaspecialist heeft gehad. Er zitten vrijwel nieuwe 4seasonbanden van Vredestein (Giugiaro Quatrac Pro) onder en ik heb vorig jaar de koppeling en massavliegwiel laten vervangen. Dit zwart laten doen dus helaas geen bon. Auto heeft geen mankementen en rijdt super, gewoon een goed ding. Ik hoop hier 8-9k qua inruil voor te kunnen vragen.

Ik rijdt zo'n 25.000 per jaar en ben dus op zoek naar een station. Gezien de gunstige prijzen (soms 2.000 euro goedkoper t.o.v. benzine) spookt een diesel ook rond in mijn hoofd. Qua gebruikskosten ligt dat gelijk met benzine (verbruik en wegenbelasting). Met name de Skoda Fabia, erg ruim en lager in wegenbelasting dan bijv. Astra, kan aantrekkelijk zijn. Risico is met name de afschrijving, al zal die benzine ook niet mals zijn gezien de huidige elektrificatie van het wagenpark.

Verder twijfel ik qua benzine tussen een Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon, Renault Megane en Skoda Fabia. Ik heb het idee dat de Opel (1.0 met ketting) het betrouwbaarste is, hoe denken jullie hierover? Verder twijfel ik het budget op te schroeven tot 15.000 en een goede Toyota Auris (dit met het oog op lage onderhoudskosten en zorgenvrije kilometers) te kopen.

Kortom: veel twijfels en dus is advies nodig. Welke tips en/of adviezen kunnen jullie mij geven?

Groeten en alvast veel dank,
Sten
 
Ik zou zeker ook een Ford Focus meenemen in je keuze, je rijdt nu een Alfa en dat is een sportief/dynamische auto en dan gaan de meeste toch wel tegenvallen, een Focus heeft ook een vergelijkbaar weggedrag. Ook kan je kijken voor een Hyundai i30 of een Kia Ceed. Bij de Megane zou ik voor de 1.3 gaan, dat is de betere keus.
Diesel zou denk ik net aan kunnen, maar die moet je dan wel helemaal op rijden.
 
Ik zou lekker in de Giulietta blijven rijden. Voor het geld wat je nu bespaart koop je een dakkoffer of karretje of regel je een koerier voor je vakantiespullen :cool:
Wij gingen vroeger op vakantie met twee kinderen achterin een Golf 1 driedeurs.
 
Als je ruimte zoek, zit je niet perse aan een station vast. De Lancia Delta is een mengeling van een hatchback en een MPV , heeft o.a. in delen een verschuifbare bank , zodat je op vakantie 1 deel helemaal naar achteren kan zetten waar de kleine dan kan zitten en het grootste deel naar voren voor de bagage. Ohja hij staat op een verlengt onder stel van de fiat Bravo. Helaas als je op bouwjaar er op vooruit wil, staan er alleen Multiairs uitvoeringen te koop en 1 geinporteerde T-jet https://www.autoscout24.nl/aanbod/l...source=listpage_search-results&order_bucket=2 om even niet zo leuk af te sluiten, ik weet niet of je nog 9.000 euro vangt voor je geimporeerde alfa.
 
Met een kleintje erbij kun je nog prima in je Giulietta door blijven rijden als het om ruimte gaat. Het houdt niet over, maar is prima te doen. Het 'moeten' kopen van een station baseer je nu vooral op die ene vakantie per jaar. Als je dat inderdaad erg belangrijk vindt, zeker doen! Maar het kost je onder de streep altijd meer geld. Zijn er andere opties? Auto huren voor de vakantie, auto lenen/ruilen tijdens vakanties?

Zelf rijd ik sinds 5 maanden met een baby in een Bravo rond en dat gaat prima. Ja, het papa virus vindt ook hier dat er een station moet komen. Rationeel gezien is het echter niet noodzakelijk. Stoeltje past, kinderwagen past.... en ja achter elkaar zitten is net wat comfortabeler dan op de passagiersstoel. Dat is krap met het stoeltje achterin. Maar met de dure occasionprijzen wint de ratio nog even van de emotie.... zal vast een keer een kantelpunt komen als er wat moois voorbij komt.

8/9 ga je er echt niet voor krijgen ben ik bang. Zeker als je geen onderhoudshistorie aan kunt tonen. Een snelle blik op MP leert dat dit type rond de 8k te koop staat bij dealers. Gok dat je er max 5 tot 6k voor kunt krijgen.
 
159 SW. Liefst met 2.4 JTDm. En handbak. Zo had ik hem.. heeeeeerlijke auto. Maar denk schier onvindbaar.

Moet het modern is een Focus top. Model van 2018+ is een stuk ruimer dan de vorige. Mjah of je gelukkig wordt van zo een koffiemolen voorin na een 1.4T ...
 
Ik hoop hier 8-9k qua inruil voor te kunnen vragen.
Begrijp ik dat je dus zo'n 3500-4500 euro wil bijleggen?

Risico is met name de afschrijving, al zal die benzine ook niet mals zijn gezien de huidige elektrificatie van het wagenpark.
Ik denk dat de afschrijving wel mee zal vallen aangezien deze auto's al flink afgeschreven hebben.

Verder twijfel ik qua benzine tussen een Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon, Renault Megane en Skoda Fabia. Ik heb het idee dat de Opel (1.0 met ketting) het betrouwbaarste is, hoe denken jullie hierover? Verder twijfel ik het budget op te schroeven tot 15.000 en een goede Toyota Auris (dit met het oog op lage onderhoudskosten en zorgenvrije kilometers) te kopen.

Kortom: veel twijfels en dus is advies nodig. Welke tips en/of adviezen kunnen jullie mij geven?
Waarom deze modellen? Wat zijn verder je eisen behalve meer ruimte? Wat is belangrijker: sportiviteit of betrouwbaarheid, looks of ruimte, etc?

Waarom heb je destijds voor de Giuletta gekozen? Dat is een vrij uitgesproken auto waarbij sportiviteit en looks sterke punten zijn. Is dat weer belangrijk? Je Giulietta is ook nog eens behoorlijk krachtig en zoveel power vind je niet in veel modellen.

De Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon en Renault Megane zijn prima C segmenter stationwagens. De Auris is ook briljant wat betreft betrouwbaarheid en verbruik maar niet qua rij-eigenschappen. Bij de Astra krijg je waarschijnlijk de meest recente auto voor je geld. De Skoda Fabia is een segmentje kleiner (B-segment stationwagen). Geen van allen zullen zo sportief rijden als je Giulietta.

Ik zou lekker in de Giulietta blijven rijden. Voor het geld wat je nu bespaart koop je een dakkoffer of karretje of regel je een koerier voor je vakantiespullen :cool:
Met een kleintje erbij kun je nog prima in je Giulietta door blijven rijden als het om ruimte gaat. Het houdt niet over, maar is prima te doen. Het 'moeten' kopen van een station baseer je nu vooral op die ene vakantie per jaar. Als je dat inderdaad erg belangrijk vindt, zeker doen! Maar het kost je onder de streep altijd meer geld.
Barri en Bravo hebben een punt. Aangezien je niet een heel flink budget hebt zal je niet snel een auto vinden die net zo fijn rijdt als je Giulietta, net zo goed onderhouden is en ook nog eens meer ruimte biedt. Als je kunt doorsparen en doorrijden zou ik dat lekker doen.
 
Begrijp ik dat je dus zo'n 3500-4500 euro wil bijleggen?


Ik denk dat de afschrijving wel mee zal vallen aangezien deze auto's al flink afgeschreven hebben.


Waarom deze modellen? Wat zijn verder je eisen behalve meer ruimte? Wat is belangrijker: sportiviteit of betrouwbaarheid, looks of ruimte, etc?

Waarom heb je destijds voor de Giuletta gekozen? Dat is een vrij uitgesproken auto waarbij sportiviteit en looks sterke punten zijn. Is dat weer belangrijk? Je Giulietta is ook nog eens behoorlijk krachtig en zoveel power vind je niet in veel modellen.

De Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon en Renault Megane zijn prima C segmenter stationwagens. De Auris is ook briljant wat betreft betrouwbaarheid en verbruik maar niet qua rij-eigenschappen. Bij de Astra krijg je waarschijnlijk de meest recente auto voor je geld. De Skoda Fabia is een segmentje kleiner (B-segment stationwagen). Geen van allen zullen zo sportief rijden als je Giulietta.



Barri en Bravo hebben een punt. Aangezien je niet een heel flink budget hebt zal je niet snel een auto vinden die net zo fijn rijdt als je Giulietta, net zo goed onderhouden is en ook nog eens meer ruimte biedt. Als je kunt doorsparen en doorrijden zou ik dat lekker doen.

Ik denk dat ik inderdaad mijn verwachtingen bij moet stellen. De echte noodzaak zou er dan pas voor de vakantie '24 zijn. We kunnen ook de optie voor een dakkoffer eens gaan onderzoeken. Voor nu blijf ik inderdaad even doorrijden, denk ik. Ik weet nu wat ik heb en voor nu voldoet hij.

Eisen verder zouden zijn zuinigheid, toch een frisse verschijning en betrouwbaarheid. Ik ben best bereid iets in te leveren op rij-eigenschappen.

Dank voor alle goede (en nuchtere) adviezen.
 
Er is een forummer die van een Giulietta over ging naar een Leon, en later naar een Giulia. Die kan je wel eens om ervaringen vragen mbt die overstap. Ik ben alleen even zijn forumnaam kwijt. Hij heeft ook een Alfa 75 dacht ik. Heet ie wellicht @Quadrifoglio Verde ?
 
Terug
Bovenaan