Startproblemen Opel Astra H station 2005

• Onderwerp starter Leon de muzikant
  • Startdatum
L

Leon de muzikant

Guest
Dag iedereen,

Ik ben Leon en ik ben nieuw hier. Lees al een tijdje mee op dit forum omdat ik mezelf een beetje wil educaten over auto's en alles wat ermee gepaard gaat. Reden hiervan is dat ik me, steeds als er iets met mijn auto is, gena**d voel door de garage.
Ik rijd redelijk veel, tussen de 35k en 40k per jaar en doe dit in mijn bezine Astra. Fijne auto, maar ik heb hem nu bijna anderhalf jaar en in die tijd heb ik er ook al veel kosten aan gehad. Goed, genoeg achtergrondinfo. Even naar het probleem.

Wat er dus aan de hand is: sinds een week, elke keer dat ik mijn auto start, wil hij in eerste instantie niet starten. Wat ik dan doe is even 10-20 seconden wachten, en dan nog een keer proberen. Hij doet het dan eigenlijk altijd gewoon, maar ik denk wel dat het handig is om dit voor te zijn. Ik gebruik mijn auto dagelijks voor mijn werk (ben veel op reis door het land), en kan het niet gebruiken dat -ie op een goed moment een keer écht niet meer start.
Mijn gok is accu/dynamo/startmotor. Iemand van jullie met deze geringe info al een idee wat het zou kunnen zijn?

Groet, en alvast dank.
Leon

Ehm... De startmotor begint ook niet eens. Ik steek de sleutel in het stopcontact, draai en dan... Niks. Alleen een tik. Verder geen geluid of wat dan ook.

Leon de muzikant zei:
(..). Ik steek de sleutel in het stopcontact, draai en dan... Niks. (..).

Klopt, dan heb je geluk gehad. :p

Anyway, als de sleutel in het contactslot zit en volledig rondgedraaid is.. hoor je slechts een klik en daarna niks. Vervolgens draai je de sleutel terug naar de contactstand of helemaal naar het begin?

Vervolgens doe je een nieuwe startpoging en de motor slaat aan.

Ik zou als eerste de staat van de accu controleren.
Heb je multimeter?

Ik heb een tijd terug iets soortgelijks meegemaakt.. ook eerst niet willen aanslaan en na enkele pogingen alsnog de motor aan de praat krijgen.. bleek uiteindelijk een slechte cel te zijn in de accu. Dit betrof dan wel een 2x12V systeem...

Hahaha! Zo, dat duurde even voordat ik begreep wat ik verkeerd had getyped. Ja, nee niet in het stonpcontact haha. In het contactslot juist.
Ik heb geen multimeter, nee...

^^ Je kan ook langs een garage gaan en vragen om de staat van de accu te testen.. maar goed, daar had je niet echt goede ervaringen mee.. en het risico op 'verkoop van een nieuwe accu' voor de omzet blijft aanwezig.

Multimeter kan je bij de bouwmarkt kopen.

https://www.youtube.com/results?search_query=auto+accu+doormeten+met+een+multimeter

Thanks! Ik ga even kijken of ik er één kan lenen, anders haal ik er ff eentje.

Kabelverbindingen in orde?
(vooral die van accu naar startmotor)

Geen breuken of gerafelde isolatie tape?

Contactslot?
Transponder.. voor de startbeveiliging?

Kan veel zijn. Een goede garage kan het uitlezen en kan dan ook alle waarden zien hoe en waarom

Als ik moet gokken (en dat blijft het op afstand) is het de cim module. Er is destijds ook een terugroepactie op geweest over het vastzetten er van en geeft wel eens storing. Dit ding zit bij het stuur en regelt alle signalen rondom het stuur via canbus. Elke opel garage kent dit ding wel, komt ook vaker voor. Vaak merk je het doordat de claxon en of richting aanwijzer het niet (goed) doet. Maar startproblemen kunnen ook signalen zijn dat er 'iets' mee is.

Maar nogmaals, meten = weten

Thanks! Ik ga er toch maar eens mee naar de garage!

Even voor de genen die het interessant vinden om te lezen, of die ook met een dergelijk probleem zitten: het was de startmotor. Die was stuk. Nu zit er een nieuwe in. Was weer meer dan €300 verder. Is dat een normale prijs?

Terug
Bovenaan