Startprobleem Astra Coupé

Cupra 6K2

Startmotor
Beste auto liefhebbers,

Afgelopen week wilde mijn Astra G Coupé (Z22SE) bij het wegrijden van het tankstation niet meer starten. Het was niet de accu, alle electronica deed het prima en ook met startkabels lukte het starten niet. Bij het omdraaien van de sleutel naar de start positie draaide de startmotor helemaal niet.

Ik heb gister de startmotor eronderuit gehaald en deze getest. (zie video) Deze draait nu wel, de reden dat hij af en toe even uitvalt is volgens mij contact gerelateerd. Bovendien deed hij in de auto helemaal niets, ook niet korte momenten. Ik heb nu de stroomtoevoer doorgemeten. De plus geeft een constante 12V dus die werkt. De signaal kabel zou 12V moeten geven als de sleutel in de start positie staat. Dit doet hij niet. De startmotor krijgt dus geen signaal om te gaan draaien als de sleutel in de start positie komt.

Nu ligt dit waarschijnlijk aan het feit dat er een relais (of zekering) niet goed functioneert. Ik kan de locatie hiervan helaas niet vinden in de gebruikershandleiding van de Astra G. Weten jullie welke relais/zekering ik moet testen of dat ik nog iets over het hoofd zie?

Hieronder een aantal foto's van de relaisbox, zekeringenbox en de gebruikershandleiding.

Fijne avond!

Casper

[video]https://drive.google.com/open?id=1BKIygTydh5sT4Jr933g39q0lv_jfrJHp[/video]







[url=https://flic.kr/p/2iHmS4Z]






 
Ik denk ook gelijk aan de sleutel / startonderbreker

In de sleutel zit een transponder (heel klein mini vierkant dingetje, pas op als je de sleutel open maakt dat hij er niet uit valt). zit die er überhaupt nog wel in?

Heb je een reservesleutel? Heb je die al geprobeerd? Daarmee kun je de sleutel al uitsluiten.

De zekering is degene onder de motorkap, maar kan mij haast niet voorstellen dat het hem daar in zit

met uitlezen (bij garage) kun je het sowieso snel bekijken met data, als je hem op contact zet of de startonderbreker word vrij geschakeld
 
Ik gebruik de orginele sleutel en die heeft het altijd gedaan. Nadat de auto bij tankstation niet meer wilde starten hebben we hem aangeduwd en toen zonder enige problemen naar huis gereden. Volgens mij zorgt de startonderbreker er voor dat de brandstofpomp niet werkt, waardoor ik dus nooit meer rijdend weg had kunnen komen. Ik vermoed zelf dat het probleem dus niet bij de sleutel kan liggen. Wel eventueel bij de contactschakelaar achter het stuur die een signaal moet geven op het moment dat de sleutel in de start positie gedraaid wordt. Dit ga ik vanmiddag doormeten. Als er nog andere zaken zijn wat de oorzaak kan zijn of waar ik op moet letten, hoor ik dat graag :)

Iemand een idee welke relais/zekering onder de motorkap degene is die te maken heeft met de startmotor? Ik kan hier geen overzicht van vinden.
 
Ja, er zit een batterij in, maar die is niet leeg, want kan nog steeds alle deuren open en dicht doen van een behoorlijke afstand.

Maar ik vermoed dus dat het niet de sleutel zelf is aangezien alles werkt nadat de auto gestart is (door aanduwen).
 
Ik zou de sleutel niet zo makkelijk uitsluiten als ik jou was......Meeste van dit soort storingen bij oudere auto's zijn heel snel toe te wijzen aan een startonderbreker en die begint gewoon bij de transponder in je sleutel. Heb je de reservesleutel? Is dat een karwei van een paar seconden om even te testen...

Verder kun je inderdaad zeker het contactslot na meten, maar denk ook zeker aan het relais van de brandstofpomp.

De zekeringen is gewoon een kwestie van de auto op contact of starten en dan alles netjes nalopen. Eigenlijk moet op elke zekering 12V staan.
Startrelais komt daarna....maar dan zegt die vaak wel klik....je kunt altijd even hamertje tik spelen mocht die nu niet starten. Paar keer op het relais tikken met de hamer of een paraplu en klaar.
 
De startonderbreker zorgt er toch voor dat er geen signaal loopt naar de brandstofpomp? Ik krijg de auto wel aan de praat als ik hem aanduw, dus de brandstofpomp werkt prima. Toch even geprobeerd met de reservesleutel maar verder geen verschil.

Ik heb nu even een testopstelling gemaakt met de 12V van de startmotor op de 12V constante spanning. De - aangesloten op het chassis en de signaal verlengd naar de signaal van de startmotor. Exact zoals deze ook in de motor is gemonteerd, maar nu buiten de auto zodat ik (en jullie ook in het filmpje ;) ) kan zien wat er gebeurd.

Vreemd genoeg draait de startmotor nu wel weer. Echter lijkt hij veel langzamer te draaien dan hij zou moeten (komt waarschijnlijk omdat er nog maar 11.6 V over m'n accu staat. Deze moet ik ook maar eens vervangen.). Daarnaast hoor ik een vrij hard constant geluid als ik de sleutel in de start positie heb gedraaid. Dit geluid blijft nog enige tijd doorgaan ook als de sleutel niet meer in de start positie staat. Iemand enig idee wat dit is en of dit ergens mee te maken kan hebben?

Video1

Video2

Wat is jullie verwachting dat de startmotor niet meer wilde draaien, vlak nadat ik had getankt? (toen draaide de startmotor überhaupt niet en als je de sleutel in de start positie draait, gingen alle lampjes uit. Echter had de accu nog wel genoeg stroom en stond er toen nog 12.3 V over).
Zal het probleem toch de startmotor zelf zijn of zal het een andere oorzaak hebben?
 
Bij het starten zeggen de amperage meer dan de hoeveelheid volt.

Als ik dit zo lees vermoed ik wel de startmotor die aan het overlijden is.
 
Vanmiddag bij een startmotor specialist geweest die mijn startmotor heeft getest en deze functioneerde helemaal goed (op dat moment). Nu blijft het voor mij helemaal een raadsel. Heeft iemand een idee wat het ‘zoemende/heel snel tikkende’ geluid kan zijn die je in de tweede video hoort nadat ik de startmotor heb getest?
 
Goed nieuws! Ik heb een nieuwe accu besteld en gemonteerd en de auto start weer als een zonnetje. Ik vermoed dat de koudstartstroom zover was ingezakt dat hij niet genoeg kracht meer had om het tandwiel van de startmotor tussen het tandwiel van het vliegwiel te krijgen waardoor deze ook niet draaide. Probleem opgelost dus. Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan